Ik denk dat het betalingsverkeer in Nederland gewoon een stuk efficiënter is omdat alles via Currence (betalingsverkeer in Nederland) en Equens (internationaal betalingsverkeer) gaat. Daardoor kunnen betalingen en overboekingen tussen banken onderling vlot verwerkt worden. Als ik in Amerika ergens pin (betaal in een winkel met mijn wereldpas) of geld uit de muur trek dan is dat direct zichtbaar voor mij. Het staat meteen tussen de transacties online. M.a.w. de systemen in Amerika kunnen wel realtime verwerken. Dat de Amerikaanse banken dat niet meteen laten zien voor hun eigen klanten zal wel een bepaald beleid zijn (wel kunnen maar nog niet willen door regelgeving/gewoontes/systemen die achter lopen). Op den duur zal hierin vast wel een keer verandering komen.Ziva schreef:Edit: waarom kunnen banken in Nederland wel direct je actuele saldo geven? Zijn ze daar gewoon sneller? Of mogen ze daar direct geld van je account in mindering brengen en wegparkeren tot de betaling is gedaan ofzo? Misschien verschil in wetgeving?
Overigens had je voorheen in Nederland ook dat betaalde/ontvangen bedragen (hetzij via overschrijving, hetzij via pin) eerst in de wacht stonden. Ik heb jaren bij een grote Nederlandse bank gewerkt en had hier dagelijks mee te maken. Toen kon het gebeuren dat het ene systeem van de bank een saldo van die nacht gaf en een ander systeem wel een actueel saldo. Je begrijpt dat daar af en toe misbruik van gemaakt werd door de klanten.
Overigens zijn creditcardbetalingen hier ook niet (altijd) realtime te volgen en staan betalingen ook wel eens enkele dagen in de wacht. Een beetje het principe van de Amerikaanse banken dus.
Roland