Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?
Re: Is het nog aantrekkelijk om naar Amerika te emigreren?
Als Nederlandse in Florida met idd een conservatieve echtgenoot, die zichzelf als hoofd van ons gezin ziet, kan ik wel mijn kijk hierop aangeven.
Altijd in Nederland zeer zelfstandig geweest, ben jarenlang zelf "hoofd" van mijn gezinnetje geweest. Nu geniet ik met volle teugen van mijn super mannelijke man, die heel veel taken heeft overgenomen, waar ik in Nederland altijd zelf voor op kon draaien.
Altijd in Nederland zeer zelfstandig geweest, ben jarenlang zelf "hoofd" van mijn gezinnetje geweest. Nu geniet ik met volle teugen van mijn super mannelijke man, die heel veel taken heeft overgenomen, waar ik in Nederland altijd zelf voor op kon draaien.
Er zijn veel meer zaken dan de liefde waarom ik emigreer. Ik heb overigens twee paspoorten (niet-Amerikaans) en heb daarom altijd in meerdere werelden geleefd, maar na jaren in Nederland gewoond te hebben kan ik wel zeggen dat het tussen mij en Hollandse vrouwen nooit wat zal worden. Kan je leuk vinden, kan je niet leuk vinden, maak niet uit, tis zo.Georgie schreef:Zou jij het niet aan een vrouw opdragen dan? Jij verwacht dat toch van een vrouw? Daat gaat de discussie immers toch om? Je bent zelfs bereid er voor te emigreren, omdat je dit niet in Nederland vindt.
Ik wil jou helemaal niet aanvallen, want als dit jouw perceptie is, is dit je goed recht. Ik geef zelf al aan dat ik ook een klassiekere gezinsvorm aan zou wilen nemen (mocht dit financieel mogelijk zijn, en dat is helaas niet altijd). Ik heb eerder het idee dat jij de Nederlandse progressie afdoet als iets slechts, terwijl dat ook niet zo hoeft te zijn.
Vind het wel grappig dat jij in een traditionele vrouwenrol wil belanden terwijl je uit NL komt. En je lijkt je er ook een beetje voor te generen. Heeft dat te maken met sociale druk? Misschien kun je er iets meer over vertellen?
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik zie een pantoffeldragende krantlezende pijprokende mopperkont voor me, die deze zin uitspreekt met het enthousiasme van Hans Dorresteinwaitwhat schreef:Die reclame in de jaren tachtig "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" heeft meer ellende veroorzaakt dan goeds.

Ik moest hier hartelijk om lachen. Hartelijk dank voor deze vrolijke noot.

Touche.wiepster schreef:Als Nederlandse in Florida met idd een conservatieve echtgenoot, die zichzelf als hoofd van ons gezin ziet, kan ik wel mijn kijk hierop aangeven.
More power to you.
You're welcome. En helaas, je zit er erg ver naast. Leuk toch, internetgoldenhills schreef:Ik zie een pantoffeldragende krantlezende pijprokende mopperkont voor me, die deze zin uitspreekt met het enthousiasme van Hans Dorresteinwaitwhat schreef:Die reclame in de jaren tachtig "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" heeft meer ellende veroorzaakt dan goeds.![]()
Ik moest hier hartelijk om lachen. Hartelijk dank voor deze vrolijke noot.

- Georgie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Als je het zo rustig omschrijft, komt het al een stuk prettiger over en kan ik er serieus op reageren. Dat geblaat over mokkels deed je niet veel goed, moet ik eerlijk zeggen, waardoor de eerdere reacties misschien ook niet zo serieus en aardig waren.
Ik geneer me daar inderdaad een beetje voor, en ik ben het met je eens dat dat zonde is. Ik ben heel hoog opgeleid, en dus wordt eigenlijk verwacht dat ik een erg carriere gedreven persoon ben. Dat ben ik echter niet. Studeren deed ik met name voor mijn eigen kennis en ontwikkeling, niet perse om hoog de carriereladder op te klimmen. Ik heb altijd al gezegd dat ik huismoeder wil worden, en intussen weet ik dat er graag wat naast zou freelancen, maar meer niet. Mits dat mogelijk is, want wanneer ik een partner zou hebben die niet genoeg zou verdienen, zou ik uiteraard wel blijven werken. Ik heb overigens ook in meerdere landen gewoond, wie weet ligt het daaraan
Ik vind zelf dat daar niets mis mee is, met die ambitie om huismoeder te worden, ook in deze tijd niet. Mezelf blijven ontwikkelen zal ik toch wel doen, dat hoef ik niet perse uit een baan te halen. En dat vind ik veel belangrijker in het leven.
waitwhat schreef:
Vind het wel grappig dat jij in een traditionele vrouwenrol wil belanden terwijl je uit NL komt. En je lijkt je er ook een beetje voor te generen. Heeft dat te maken met sociale druk? Misschien kun je er iets meer over vertellen?
Ik geneer me daar inderdaad een beetje voor, en ik ben het met je eens dat dat zonde is. Ik ben heel hoog opgeleid, en dus wordt eigenlijk verwacht dat ik een erg carriere gedreven persoon ben. Dat ben ik echter niet. Studeren deed ik met name voor mijn eigen kennis en ontwikkeling, niet perse om hoog de carriereladder op te klimmen. Ik heb altijd al gezegd dat ik huismoeder wil worden, en intussen weet ik dat er graag wat naast zou freelancen, maar meer niet. Mits dat mogelijk is, want wanneer ik een partner zou hebben die niet genoeg zou verdienen, zou ik uiteraard wel blijven werken. Ik heb overigens ook in meerdere landen gewoond, wie weet ligt het daaraan

Ik vind zelf dat daar niets mis mee is, met die ambitie om huismoeder te worden, ook in deze tijd niet. Mezelf blijven ontwikkelen zal ik toch wel doen, dat hoef ik niet perse uit een baan te halen. En dat vind ik veel belangrijker in het leven.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
"Mannelijker" -ja zoals Ahnold S. kritiek had op de 'girlie men'. Nou we weten allemaal hoe dat afgelopen is. Veel posturing, weinig/niets bereikt en CA nog steeds aan de rand van de afgrond. Inderdaad goed idee een Terminator tot Guvernator te kiezen.
De US is het land van overal een regeltje en een formuliertje voor. Plus veel commentaar dat er minder overheid moet zijn maar voor iedere jeweetwel en drie knikkers rent men naar overheid (meest lokaal). Plus ik merk vaak dat veel werkers hier weinig/geen extra verantwoordelijkheid willen/kunnen nemen, doorverwijzen is hier een kunst aan het worden. ("Maar ik heb u toch goed geholpen ? ik heb ik een ander telefoonnummer gegeven !" Ja een 800 nummer dat ik al geprobeerd heb, dankuwel."
Flipje, og over 80K - ben je niet een nulletje vergeten ?
"Als man aan het hoofd van het gezin staan" - de enige voorbeelden die ik daar van ken zijn mijn Islamitische buren en ook daar heb ik het gevoel dat mijn buurvrouw behoorlijk psychologisch inzicht heeft. De manier waarop de dochters minder mogen/minder kansen krijgen vind ik echter zorgwekkend.
Overigens moeten in de meeste gezinnen hier man en vrouw beide werken om het hoofd boven water te houden: zeker in CA is het leven duur, de meeste ouders moeten sparen om de kinderen een kans te geven verder te leren - als men al de eigen studieschulden al heeft afgelost - voor de oude dag moet je hier zelf behoorlijk meesparen, enz. enz.
Wat betreft foreclosures, caveat emptor ! zeker als je een nieuwkomer hier bent, ben je fair game voor makelaars en verkopers.
Wie voor zoiets voelt, huur de beste, de allerbeste, home inspector in die je kunt vinden en probeer bij de verkoop verzekering te regelen als American Home Shield.
Plus waar nodig natuurlijk termite inspection.
Dat de huizen nu zo lekker goedkoop zijn, dat is de vraag, ze zijn terug gegaan naar een meer reeele waarde. Vergeet de bezopen bedragen van 2005/6 toen in bepaalde gebieden de huizenmarkt over de top gejaagd werd door developers, mortgage lenders, banken, investment banks, ratings agencies enz.
Wie in dit land geld heeft kan de juiste lobbyisten kopen en nog meer geld naar zichzelf toesluizen. (Zie de oa. gesch. van Jack Abramoff). De meeste gewone USers die ik spreek zijn van mening dat hun mening totaal niet telt, noch in Washington noch in de hoofdstad van de staat waarin ze wonen. Niet voor niets neemt het aantal mensen dat zich 'independent' noemt zo toe.
Tenslotte, als men over de kwaliteit van Southern Belles tov. overgeemancipeerde Ned. mokkels (ik ben trots er een te zijn van deze soort) wil discussieren, kan dat misschien een apart onderwerp worden, moderator ?
Plus dit onderwerp zelf staat wat mij betreft niet in de goede categorie, aangezien het over emigratie gaat.
De US is het land van overal een regeltje en een formuliertje voor. Plus veel commentaar dat er minder overheid moet zijn maar voor iedere jeweetwel en drie knikkers rent men naar overheid (meest lokaal). Plus ik merk vaak dat veel werkers hier weinig/geen extra verantwoordelijkheid willen/kunnen nemen, doorverwijzen is hier een kunst aan het worden. ("Maar ik heb u toch goed geholpen ? ik heb ik een ander telefoonnummer gegeven !" Ja een 800 nummer dat ik al geprobeerd heb, dankuwel."
Flipje, og over 80K - ben je niet een nulletje vergeten ?
"Als man aan het hoofd van het gezin staan" - de enige voorbeelden die ik daar van ken zijn mijn Islamitische buren en ook daar heb ik het gevoel dat mijn buurvrouw behoorlijk psychologisch inzicht heeft. De manier waarop de dochters minder mogen/minder kansen krijgen vind ik echter zorgwekkend.
Overigens moeten in de meeste gezinnen hier man en vrouw beide werken om het hoofd boven water te houden: zeker in CA is het leven duur, de meeste ouders moeten sparen om de kinderen een kans te geven verder te leren - als men al de eigen studieschulden al heeft afgelost - voor de oude dag moet je hier zelf behoorlijk meesparen, enz. enz.
Wat betreft foreclosures, caveat emptor ! zeker als je een nieuwkomer hier bent, ben je fair game voor makelaars en verkopers.
Wie voor zoiets voelt, huur de beste, de allerbeste, home inspector in die je kunt vinden en probeer bij de verkoop verzekering te regelen als American Home Shield.
Plus waar nodig natuurlijk termite inspection.
Dat de huizen nu zo lekker goedkoop zijn, dat is de vraag, ze zijn terug gegaan naar een meer reeele waarde. Vergeet de bezopen bedragen van 2005/6 toen in bepaalde gebieden de huizenmarkt over de top gejaagd werd door developers, mortgage lenders, banken, investment banks, ratings agencies enz.
Wie in dit land geld heeft kan de juiste lobbyisten kopen en nog meer geld naar zichzelf toesluizen. (Zie de oa. gesch. van Jack Abramoff). De meeste gewone USers die ik spreek zijn van mening dat hun mening totaal niet telt, noch in Washington noch in de hoofdstad van de staat waarin ze wonen. Niet voor niets neemt het aantal mensen dat zich 'independent' noemt zo toe.
Tenslotte, als men over de kwaliteit van Southern Belles tov. overgeemancipeerde Ned. mokkels (ik ben trots er een te zijn van deze soort) wil discussieren, kan dat misschien een apart onderwerp worden, moderator ?
Plus dit onderwerp zelf staat wat mij betreft niet in de goede categorie, aangezien het over emigratie gaat.
Laatst gewijzigd door USInsider op 04 jul 2011, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
InteressantGeorgie schreef:Als je het zo rustig omschrijft, komt het al een stuk prettiger over en kan ik er serieus op reageren. Dat geblaat over mokkels deed je niet veel goed, moet ik eerlijk zeggen, waardoor de eerdere reacties misschien ook niet zo serieus en aardig waren.
waitwhat schreef:

Ik kan me goed vinden in je verhaal. De druk om als vrouw de man uit te hangen zie ik in Nederland bij veel stelletjes.
Mijn ultieme schrikbeeld was altijd om in Nederland in een Vinex-wijk te belanden, en met een hypotheek op twee inkomens de kinderen naar het dagverblijf te brengen. En dan in het weekend "sociaal gezellig" doen met andere Hollandse stellen die precies hetzelfde doen. Brrrr!
Waar het uiteindelijk op neer komt is vrijheid van levensstijl. Het hoeft niet luxe, het hoeft niet over-the-top gefinancieerd, maar ik wil mijn eigen levensstijl kunnen kiezen. In NL wordt je als jong hoogopgeleide in een fuik geduwd richting de huizenkoopmaffia, en is de sociale druk enorm. In Amerika ervaar ik veel meer vrijheid, iedere keer weer. Heerlijk

- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Haha, leuke slogan, moest ik erg om lachenGeorgie schreef:En om even op Wiepster in te haken..ik las laatst een erg toepasselijke slogan: Mijn man heeft altijd het laatste woord: 'ja schat'.

Ow jottem! een Hollandse Dame - American chick battle! Waar kan ik intekenen?oortjes schreef:
In Amerika volgen velen hetzelfde patroon. Pa en Ma werken beiden, kind(eren) op het dagverblijf, wonen in een leuke "hippe" subdivision en in het weekend bbq-en met andere "hippe" couples. Vandaag, 4th of July zijn ze ook allemaal samen hot dogs aan het eten en vanavond viuurwerk kjken......
Oh...ik zit lekker op de bank met de laptop, hubby is zijn mannelijke ding aan het doen.....onze screened porch schoon sproeien met de hoge druk spuit, daarna nog even de auto's wassen. Ik geef hem tussendoor een sandwich en een bakje koffie voor de verzorging.....
Oh...ik zit lekker op de bank met de laptop, hubby is zijn mannelijke ding aan het doen.....onze screened porch schoon sproeien met de hoge druk spuit, daarna nog even de auto's wassen. Ik geef hem tussendoor een sandwich en een bakje koffie voor de verzorging.....

Laatst gewijzigd door wiepster op 04 jul 2011, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Georgie
- Amerika-expert
Ik wil trouwens zelf ook graag naar Amerika emigreren, maar niet omdat ik het als vervelend ervaar in Nederland; wel omdat het voelt als thuiskomen in Amerika.
(En ja, ik ben me bewust van alle nadelen die hier genoemd worden uiteraard). Ik ervaar die druk om als vrouw de man uit te hangen zelf totaal niet, maar ik heb dan ook geen relatie. Ik doe sowieso alles alleen nu. Dat heeft me wel heel zelfstandig gemaakt. In dat opzicht is mijn visie wel interessant, want ik ben zelf erg zelfstandig en liberaal, maar tegelijkertijd zou ik wel graag een klassieke gezinssituatie hebben. Ik denk dat ik dat op de juiste manier wel kan combineren.
Ik vind jouw visie vanuit een sociologisch oogpunt wel heel interessant, overigens. Ik zie inderdaad in Nederland wel erg veel stellen die tweeverdieners zijn, kinderen naar het kinderdagverblijf. Maar daar vind ik verder niets van. Ik heb daar absoluut geen afkeer van. Ik zou het alleen liever zelf niet willen. Maar ik zie dit ook veel in Amerika hoor. Misschien minder in de South, maar ook dat is maar een stereotype.
(En ja, ik ben me bewust van alle nadelen die hier genoemd worden uiteraard). Ik ervaar die druk om als vrouw de man uit te hangen zelf totaal niet, maar ik heb dan ook geen relatie. Ik doe sowieso alles alleen nu. Dat heeft me wel heel zelfstandig gemaakt. In dat opzicht is mijn visie wel interessant, want ik ben zelf erg zelfstandig en liberaal, maar tegelijkertijd zou ik wel graag een klassieke gezinssituatie hebben. Ik denk dat ik dat op de juiste manier wel kan combineren.
Ik vind jouw visie vanuit een sociologisch oogpunt wel heel interessant, overigens. Ik zie inderdaad in Nederland wel erg veel stellen die tweeverdieners zijn, kinderen naar het kinderdagverblijf. Maar daar vind ik verder niets van. Ik heb daar absoluut geen afkeer van. Ik zou het alleen liever zelf niet willen. Maar ik zie dit ook veel in Amerika hoor. Misschien minder in de South, maar ook dat is maar een stereotype.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Ik ben totally flabbergasted. Ik wist niet dat zulke mensen nog bestonden. Ik neem even een pauze van dit onderwerp.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik heel erg zie is dat mannen veel mannelijker zijn in de States. Ik heb veel vrienden in NL en in de VS, maar de Nederlanders zijn over het algemeen veel softer dan de Amerikanen (en dat vind ik dus niet per se prettiger). In Amerika ervaar ik veel meer "brotherhood".Georgie schreef:
- Georgie
- Amerika-expert
Zolang het niet op een negatieve, denigrerende manier naar een vrouw toe is, lijkt me er niets mis mee. Maar op zo'n denigrerende manier, krijg ik ook echt hele erge kriebels van.Corry schreef:Ik ben totally flabbergasted. Ik wist niet dat zulke mensen nog bestonden. Ik neem even een pauze van dit onderwerp.
- Jasmino
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ah gelukkig Corry, ik pauzeer met jou mee hoor!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Tja, je woont in AmsterdamCorry schreef:Ik ben totally flabbergasted. Ik wist niet dat zulke mensen nog bestonden. Ik neem even een pauze van dit onderwerp.

*mompelt iets over koppen en maaivelden enzo*Jasmino schreef:Ah gelukkig Corry, ik pauzeer met jou mee hoor!
Voor WW: Je kunt het onderwerp gewoon openen en dan zie je wel wat er gebeurt....
Ik wist niet dat mokkel synomiem was met dame, overigens.
Er is momenteel een soort backlash tegen 'overfeminisering'. Maar de meesten die nu kritiek leveren, hebben niet geleefd in de tijd dat het anders was. Bv. pas midden 50er jaren werden vrouwen in Ned. 'handelingsbekwaam'. In de 60er jaren werd tegen meisjes op de middelbare school nog gezegd dat ze met wiskunde ed. niet hoefden op te letten 'want ze konden het toch niet begrijpen. Inde 70er jaren begon ik een eigen bedrijfje en kreeg toen ik me wilde inschrijven bij KvK. te horen dat dat geen goed idee was dat ik het beter leuk als hobby kon blijven doen. Alle brieven - ook van de belasting ed. - waren voorgedrukt "aan de heer". Waar ik later werkte kreeg mijn collega de vaste aanstelling want ja 'hij was een man'. En zo kan ik nog wel even doorgaan. (Bv. verkrachting in het huwelijk was ook toegestaan en de man bepaalde waar het echtpaar ging wonen.)
Zoals Georgie al aangaf, het gaat erom dat vrouwen nu keuzes hebben. Sommige mannen vinden het leuk om huisman te zijn, sommige vrouwen willen graag huisvrouw zijn.
Ik wist niet dat mokkel synomiem was met dame, overigens.
Er is momenteel een soort backlash tegen 'overfeminisering'. Maar de meesten die nu kritiek leveren, hebben niet geleefd in de tijd dat het anders was. Bv. pas midden 50er jaren werden vrouwen in Ned. 'handelingsbekwaam'. In de 60er jaren werd tegen meisjes op de middelbare school nog gezegd dat ze met wiskunde ed. niet hoefden op te letten 'want ze konden het toch niet begrijpen. Inde 70er jaren begon ik een eigen bedrijfje en kreeg toen ik me wilde inschrijven bij KvK. te horen dat dat geen goed idee was dat ik het beter leuk als hobby kon blijven doen. Alle brieven - ook van de belasting ed. - waren voorgedrukt "aan de heer". Waar ik later werkte kreeg mijn collega de vaste aanstelling want ja 'hij was een man'. En zo kan ik nog wel even doorgaan. (Bv. verkrachting in het huwelijk was ook toegestaan en de man bepaalde waar het echtpaar ging wonen.)
Zoals Georgie al aangaf, het gaat erom dat vrouwen nu keuzes hebben. Sommige mannen vinden het leuk om huisman te zijn, sommige vrouwen willen graag huisvrouw zijn.
Laatst gewijzigd door USInsider op 04 jul 2011, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze bestaan weer. Er komt een hele nieuwe generatie aan die niets moet hebben van de overgeemancipeerde knuffelstaat.Corry schreef:Ik wist niet dat zulke mensen nog bestonden.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 3620 Weergaves
-
Laatste bericht door JeroenB
-
- 2 Reacties