Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis moon29: 2e keer, Las Vegas - Yellowstone - (Denver?)
- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Re: Reis moon29: 2e keer, Las Vegas - Yellowstone - (Denver?)
Als je graag de peak to peak highway doet zou ik niet via Granby rijden.
Doe dan zoals Jerre voorstelde (en Paul)
Golden (graf Buffalo Bill) - 6 - 119 en omhoog.
Je zou dan op deze dag al bij Bear Lake een wandeling kunnen doen.
De volgende dag heeft inderdaad de old fall river road voorkeur voor het heenrijden en dan terug via de Trail Ridge Road.
(toen wij er in 2011 waren in juli was de weg nog gesloten door sneeuw - daarna is de weg zwaar beschadigd geworden door slecht weer waardoor hij enkele jaren niet open is geweest - duimen maar)
Er blijft dan wel geen tijd meer om te wandelen bij Bear Lake.
Als je Trail Ridge Road heen en terug doet, is er wel nog tijd voor Bear Lake.
Groetjes,
Ingrid
Doe dan zoals Jerre voorstelde (en Paul)
Golden (graf Buffalo Bill) - 6 - 119 en omhoog.
Je zou dan op deze dag al bij Bear Lake een wandeling kunnen doen.
De volgende dag heeft inderdaad de old fall river road voorkeur voor het heenrijden en dan terug via de Trail Ridge Road.
(toen wij er in 2011 waren in juli was de weg nog gesloten door sneeuw - daarna is de weg zwaar beschadigd geworden door slecht weer waardoor hij enkele jaren niet open is geweest - duimen maar)
Er blijft dan wel geen tijd meer om te wandelen bij Bear Lake.
Als je Trail Ridge Road heen en terug doet, is er wel nog tijd voor Bear Lake.
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Mijn idee om via Granby en de Trail Ridge road naar Estes park te rijden was omdat mij de Kawuneeche valley ook erg mooi lijkt en we die dan ook meteen mee pikken. En daar niet de volgende dag weer een heel stuk voor hoeven te rijden.
Maar ik weet niet of we veel missen als we de Peak to Peak hwy niet nemen.
Maar ik weet niet of we veel missen als we de Peak to Peak hwy niet nemen.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij reden in 2004 via Nederland naar Estes Park. We hadden nog nooit van de Peak to peak hwy gehoord.
Het was wel een mooie route, maar achteraf had ik ook wel graag het stuk via Granby gereden. Nu reden we een stuk van de Trail Ridge Road heen en terug. Kun je niet allebei doen? Dan ga je niet of korter naar Denver en rij je de dag na aankomst alvast naar Estes Park. Dan de volgende dag via de PtP hwy etc een rondje naar Estes Park. Of andersom als het mooier is van zuid naar noord.
Marianne

Marianne
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Inmiddels heb ik 10 t/m 15 juli volledig uitgewerkt in mijn roadbook (waarvoor jullie dank voor het meedenken), en ben nu bij 16 juli aangekomen.
Dat is de dag tussen de 2 overnachtingen in Hill City (Best Western Golden Spike Inn & Suites).
Die dag gaan we besteden in Custer State Park (Badlands hebben we dan al gedaan).
Nu zit ik met de planning hiervan met het volgende:
we willen zeker de Iron Mountain road, Wildlife loop en Needles Highway rijden. En hier en daar een korte wandeling doen.
Maar nu heb ik gelezen dat je de meeste kans op het zien van wildlife hebt tijdens zonsopkomst en zonsondergang op de Wildlife loop road.
Alleen zou ik niet weten hoe ik dat moet gaan doen vanaf Hill City.
Verder lees ik dat we Mount Rushmore het beste kunnen bekijken in de vroege ochtend, terwijl de Iron Mountain road weer het mooist is van zuid naar noord. Ook iets wat niet te combineren is.
M.a.w. ik kom er niet uit hoe ik e.e.a. het beste kan indelen die dag.
Dat is de dag tussen de 2 overnachtingen in Hill City (Best Western Golden Spike Inn & Suites).
Die dag gaan we besteden in Custer State Park (Badlands hebben we dan al gedaan).
Nu zit ik met de planning hiervan met het volgende:
we willen zeker de Iron Mountain road, Wildlife loop en Needles Highway rijden. En hier en daar een korte wandeling doen.
Maar nu heb ik gelezen dat je de meeste kans op het zien van wildlife hebt tijdens zonsopkomst en zonsondergang op de Wildlife loop road.
Alleen zou ik niet weten hoe ik dat moet gaan doen vanaf Hill City.
Verder lees ik dat we Mount Rushmore het beste kunnen bekijken in de vroege ochtend, terwijl de Iron Mountain road weer het mooist is van zuid naar noord. Ook iets wat niet te combineren is.
M.a.w. ik kom er niet uit hoe ik e.e.a. het beste kan indelen die dag.

- ingrid14
- Amerika-expert
De combinatie Iron Mountain Road, Custer SP Wildlife Loop, Needles Highway vind ik het mooiste in wijzerzin.
Dit schreef ik erover op mijn blog - verslag van 2011, dag 15:
"Wij gaan de route vandaag in wijzerzin doen. Je hebt dan de mooiste zichten op Mt Rushmore van op de Iron Mountain Road en op de Needles Highway krijg je een wow-gevoel bij de Eye of the Needle.
(zie roadbook voor uitgebreide routebeschrijving)"
Mount Rushmore: als je het bezoek tegen de avond doet, kan je ook de avondceremonie meemaken. Je ziet het monument dan in daglicht en in het donker (na de ceremonie wordt de verlichting aangedaan)
De avondceremonie is typisch Amerikaans, patriottisch maar wel eens leuk om mee te maken (allé vonden wij toch)
Groetjes,
Ingrid
Dit schreef ik erover op mijn blog - verslag van 2011, dag 15:
"Wij gaan de route vandaag in wijzerzin doen. Je hebt dan de mooiste zichten op Mt Rushmore van op de Iron Mountain Road en op de Needles Highway krijg je een wow-gevoel bij de Eye of the Needle.
(zie roadbook voor uitgebreide routebeschrijving)"
Mount Rushmore: als je het bezoek tegen de avond doet, kan je ook de avondceremonie meemaken. Je ziet het monument dan in daglicht en in het donker (na de ceremonie wordt de verlichting aangedaan)
De avondceremonie is typisch Amerikaans, patriottisch maar wel eens leuk om mee te maken (allé vonden wij toch)
Groetjes,
Ingrid
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Oh sorry, ik was vergeten te vermelden dat we de avond ceremonie al de avond ervoor doen 

- ingrid14
- Amerika-expert
Dan zou ik geen rekening houden met een bezoek aan Mt Rushmore op deze dag.
(wij vonden het fijn om dit gezien te hebben maar als we beter gepland hadden, was 1 bezoek voldoende geweest, nu hebben we het in 2x gedaan)
Moest je er echt nog een 2de keer heen willen, kan dat ook nog in de ochtend op de dag dat je uit Hill City vertrekt naar Sheridan.
Groetjes,
Ingrid
(wij vonden het fijn om dit gezien te hebben maar als we beter gepland hadden, was 1 bezoek voldoende geweest, nu hebben we het in 2x gedaan)
Moest je er echt nog een 2de keer heen willen, kan dat ook nog in de ochtend op de dag dat je uit Hill City vertrekt naar Sheridan.
Groetjes,
Ingrid
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Maar zullen we wel veel wildlife zien als we niet tijdens zonsopkomst of zonsondergang bij de wildlife loop road zijn?
- ingrid14
- Amerika-expert
Wij zagen bizons, pronghorn (gaffelbokantilopen), ezels, prairie dogs gewoon in de voormiddag in Custer SP.
Langs de Iron Mountain road hadden we daarvoor ook al 2 reetjes gezien.
Geoetjes,
Ingrid
Langs de Iron Mountain road hadden we daarvoor ook al 2 reetjes gezien.
Geoetjes,
Ingrid
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Tja, het schijnt nogal te variëren als ik de verslagen zo lees. Er zijn ook mensen die midden op de dag er nagenoeg geen wildlife aantreffen. Een kwestie van wat geluk hebben dus denk ik.
Ik heb de volgende dagen ingedeeld, maar vraag me af of het te vol zit / haalbaar is en of we zo de goede keuzes maken of mooie dingen missen op deze manier:
14 juli: Estes Park, via Scotts Bluff NM en Carhenge naar Circle view Guest Range in Interior (Badlands)
15 juli: Big Badlands overlook, Door Trail, Window Trail, Notch Trail, Sage Creek Rim Road, Robert's Prairie dog town, Wall Drug Store, Rapid City, inchecken hotel, Mount Rushmore , eerst Presidential trail, daarna avond ceremonie. Overnachten in Hill City
16 juli: Iron Mountain Road, Wildlife loop, Needles Highway (Sunday Gulch Trail).
En dan is de vraag: Op 17 juli naar Sheridan via Crazy Horse memorail en Custer(dus eerst van Hill City richting het zuiden), of via Deadwood (iets langere weg, eerst richting het noorden).
Als we op de 17e Crazy horse niet op de route hebben, dan moeten we die dus nog op de 15e proberen toe te voegen.
Ik had voor de afwisseling ook nog wel willen paardrijden, maar daar hebben we al helemaal geen tijd voor vrees ik. In de Badlands overnachten we wel op een range waar ze ook ritten te paard doen. Maar dan zullen we daar de trails moeten laten vervallen vrees ik en dat lijkt me ook weer jammer.....
Moeilijk de juiste keuzes te maken.
Ik hoop dat jullie weer even mee willen kijken / denken!
Ik heb de volgende dagen ingedeeld, maar vraag me af of het te vol zit / haalbaar is en of we zo de goede keuzes maken of mooie dingen missen op deze manier:
14 juli: Estes Park, via Scotts Bluff NM en Carhenge naar Circle view Guest Range in Interior (Badlands)
15 juli: Big Badlands overlook, Door Trail, Window Trail, Notch Trail, Sage Creek Rim Road, Robert's Prairie dog town, Wall Drug Store, Rapid City, inchecken hotel, Mount Rushmore , eerst Presidential trail, daarna avond ceremonie. Overnachten in Hill City
16 juli: Iron Mountain Road, Wildlife loop, Needles Highway (Sunday Gulch Trail).
En dan is de vraag: Op 17 juli naar Sheridan via Crazy Horse memorail en Custer(dus eerst van Hill City richting het zuiden), of via Deadwood (iets langere weg, eerst richting het noorden).
Als we op de 17e Crazy horse niet op de route hebben, dan moeten we die dus nog op de 15e proberen toe te voegen.
Ik had voor de afwisseling ook nog wel willen paardrijden, maar daar hebben we al helemaal geen tijd voor vrees ik. In de Badlands overnachten we wel op een range waar ze ook ritten te paard doen. Maar dan zullen we daar de trails moeten laten vervallen vrees ik en dat lijkt me ook weer jammer.....
Moeilijk de juiste keuzes te maken.
Ik hoop dat jullie weer even mee willen kijken / denken!
- pumi1000
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Wij waren er in juli ook overdag. De wildlife loop gereden en geen buffel gezien........moon29 schreef:Maar zullen we wel veel wildlife zien als we niet tijdens zonsopkomst of zonsondergang bij de wildlife loop road zijn?
daarna bij visitorscentrum navraag gedaan en toen wees de dame waar we de meeste kans zouden hebben op dat tijdstip. Wij weer een gedeelte van de loop gereden en een soort zandpad opgegaan en toen zagen we wel een grote kudde volop in actie.
Wel prairiedogs gezien op de gewone wildlife loop.
Je kunt dus beter even voordat je de loop gaat rijden navraag doen waar ze zich op dat moment bevinden om een grotere kans te hebben dat je ze ook echt ziet.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik hoop dat een van de ervaringsdeskundigen hier mij wil helpen met bovenstaande vraag.moon29 schreef: Ik heb de volgende dagen ingedeeld, maar vraag me af of het te vol zit / haalbaar is en of we zo de goede keuzes maken of mooie dingen missen op deze manier:
Alvast heel erg bedankt!
- michelly
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik vind het moeilijk in te schatten of je dit allemaal kunt doen. Wij hadden voor het gedeelte van Estes Park naar Sheridan 1 dag meer en hadden voldoende tijd om alles te zien. Misschien dat je ter plekke kunt bekijken of je dit allemaal wilt doen of toch een keuze gaat maken?
Misschien heb je iets aan ons 2007 verslag, dag 13 t/m 19.
Elly
Misschien heb je iets aan ons 2007 verslag, dag 13 t/m 19.
Elly
Elly
www.michelly.nl
www.michelly.nl
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Bedankt Elly!
Jullie hebben ook Wind Cave Park gedaan en goudzoeken etc en dat slaan wij over.
Ik ben wel blij om bij jullie dag in Custer Park te lezen dat jullie die dag ook de 3 scenic routes reden en de Sunday Gulch trail liepen. Jullie deden daarna nog Mount Rushmore, dus wij zouden dan Crazy horse nog wel moeten kunnen doen. Uit ervaring van afgelopen juli/aug weet ik dat wij altijd vroeg op pad gaan, en aangezien jullie die dag pas laat op pad gingen en zelfs ook nog gezwommen hebben in Sylvan Lake moet dat dan helemaal goedkomen.
Ik ga vanavond nog eens verder lezen in jullie verslag
Jullie hebben ook Wind Cave Park gedaan en goudzoeken etc en dat slaan wij over.
Ik ben wel blij om bij jullie dag in Custer Park te lezen dat jullie die dag ook de 3 scenic routes reden en de Sunday Gulch trail liepen. Jullie deden daarna nog Mount Rushmore, dus wij zouden dan Crazy horse nog wel moeten kunnen doen. Uit ervaring van afgelopen juli/aug weet ik dat wij altijd vroeg op pad gaan, en aangezien jullie die dag pas laat op pad gingen en zelfs ook nog gezwommen hebben in Sylvan Lake moet dat dan helemaal goedkomen.
Ik ga vanavond nog eens verder lezen in jullie verslag

- michelly
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij waren destijds ook nog bij vrienden op bezoek. Dat scheelt natuurlijk ook behoorlijk in tijd.
Komt vast helemaal goed
Komt vast helemaal goed

Elly
www.michelly.nl
www.michelly.nl
- PSVwally
- Amerika-expert
- Contacteer:
14 juli is te doen, maar wel vroeg vertrekken. Je bent wel wat tijd kwijt met Scotssbluff NM. Carhenge kost je hooguit een kwartier denk ik...stelt nou ook weer niet zoveel voor. En verder is het veel rijden. Mocht je de Bigfoot trail rijden dan kom je vlak na Pine Ridge bij Wounded Knee. Misschien interessant als je geinteresseerd bent in de treurige historie van de indianen in deze regio. Ik weet niet of het wel echt iets voor kinderen is eerlijk gezegd.moon29 schreef: Ik heb de volgende dagen ingedeeld, maar vraag me af of het te vol zit / haalbaar is en of we zo de goede keuzes maken of mooie dingen missen op deze manier:
15 juli zou ik een keuze maken om Of naar Wall en de drugstore (persoonlijk zeg ik tourist trap) te gaan Of de sage creek road te rijden en dan vanaf Scenic richting Rapid City. Niet beide.
Ik zie ook rapid city, inchecken hotel, mt rushmore en dan overnachten in hill city..Ik zou dat inchecken alleen doen als je echt optijd in de Black Hills bent.
16 Juli zou ik beginnen met Crazy Horse memorial als je dit echt wilt zien....het is nog niet af en misschien dat het na Mt Rushmore iets kan tegenvallen. Persoonlijk vond ik het erg indrukwekkend hoor, maar je moet dan wel echt eerst de film bekijken voor je daar iets anders gaat bekijken. Daarna naar Custer SP. Ik heb de wildlife loop 2x in de middag gereden, een maal het asfalt en 1x het zandpad en ben 100-den bizons, herten, ezels etc tegengekomen. En had daarna nog genoeg tijd om de needles loop te rijden. Ik weet niet of het rijden in de avond bij Custer SP dit in jullie geval meer oplevert.
17 Juli zou ik dan via deadwood naar devils tower rijden (misschien gewoon in deadwood ergens lekker ontbijten) en dan naar Sheridan en da heb je ook al een volle dag volgens mij.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie Paul!
14 juli gaan we zeker vroeg vertrekken en weten we dat het echt een flinke rij dag is. Wounded Knee heb ik als extra optie in mijn roadbook staan inderdaad, maar het heeft zeker geen prioriteit. Niet echt iets voor onze dochter had ik ook al gedacht.
15 juli: Is de weg via Scenic naar Rapid City een mooiere route dan vanaf Wall? Is Rapid City wel de moeite van het bezoeken waard? (dat had ik nu bovenaan het lijstje van te schrappen dingen van die dag staan als het te veel wordt, maar daarvoor is Wall dus meer geschikt?) Inderdaad kan het inchecken ook later, mochten we dat niet redden in tijd.
16 juli: Wat is het voordeel van Crazy horse aan het begin van de dag doen? We gaan zeker eerst de film bekijken als we er heen gaan. Toch misschien beter doen aan het einde van de dag mochten we er genoeg tijd voor hebben?
17 juli: we hebben 's morgens een ontbijt in ons hotel.
groetjes,
Monique
14 juli gaan we zeker vroeg vertrekken en weten we dat het echt een flinke rij dag is. Wounded Knee heb ik als extra optie in mijn roadbook staan inderdaad, maar het heeft zeker geen prioriteit. Niet echt iets voor onze dochter had ik ook al gedacht.
15 juli: Is de weg via Scenic naar Rapid City een mooiere route dan vanaf Wall? Is Rapid City wel de moeite van het bezoeken waard? (dat had ik nu bovenaan het lijstje van te schrappen dingen van die dag staan als het te veel wordt, maar daarvoor is Wall dus meer geschikt?) Inderdaad kan het inchecken ook later, mochten we dat niet redden in tijd.
16 juli: Wat is het voordeel van Crazy horse aan het begin van de dag doen? We gaan zeker eerst de film bekijken als we er heen gaan. Toch misschien beter doen aan het einde van de dag mochten we er genoeg tijd voor hebben?
17 juli: we hebben 's morgens een ontbijt in ons hotel.
groetjes,
Monique
- PSVwally
- Amerika-expert
- Contacteer:
Rapid city is een stadje om bv een keer te tanken....verder niet echt bijzonder volgens mij.
Een vergelijking tussen de weg van Wall naar rapid city en scenic naar rapid city kan ik niet geven. Het zijn gewoon verbindingswegen door grasland omgeven. Verder niet echt veel te zien.
Ik zie nu dat het van Wall tot naar het begin van Sage Creek road maar 13 km is. In mijn beleving was dit een stuk verder. Het is dan ook een lange rechte weg door the middle of nowhere. Het eerste deel als je vanuit Badlands Sage Creek road inslaat is het mooiste, daarna is het gewoon doorrijden. Je mag er volgens mij ook 50mph rijden en dan kan op sommige stukken echt niet, afhankelijk van je huurauto.
Crazy Horse heeft ook een avondceremonie. Maar de reden dat ik daar zou starten is dat het ten zuiden van Hill City ligt. Daarna een stukje terugrijden en rechtsaf de 87 op voor een zuidelijk stuk vd needles loop en dit volgen tot aan custer sp.
Misschien dat je anders deadwood op de dag dat je van badlands naar hill city gaat nog mee kan pakken, maar anders zie ik weinig toegevoegde waarde voor deadwood. Ik was er zelf rond 10u 's morgens en vond er eerlijk gezegd weinig te beleven op dat moment.
Een vergelijking tussen de weg van Wall naar rapid city en scenic naar rapid city kan ik niet geven. Het zijn gewoon verbindingswegen door grasland omgeven. Verder niet echt veel te zien.
Ik zie nu dat het van Wall tot naar het begin van Sage Creek road maar 13 km is. In mijn beleving was dit een stuk verder. Het is dan ook een lange rechte weg door the middle of nowhere. Het eerste deel als je vanuit Badlands Sage Creek road inslaat is het mooiste, daarna is het gewoon doorrijden. Je mag er volgens mij ook 50mph rijden en dan kan op sommige stukken echt niet, afhankelijk van je huurauto.
Crazy Horse heeft ook een avondceremonie. Maar de reden dat ik daar zou starten is dat het ten zuiden van Hill City ligt. Daarna een stukje terugrijden en rechtsaf de 87 op voor een zuidelijk stuk vd needles loop en dit volgen tot aan custer sp.
Misschien dat je anders deadwood op de dag dat je van badlands naar hill city gaat nog mee kan pakken, maar anders zie ik weinig toegevoegde waarde voor deadwood. Ik was er zelf rond 10u 's morgens en vond er eerlijk gezegd weinig te beleven op dat moment.
- pumi1000
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Rapid city op zich is niet veel bijzonders, wij hadden dat als overnachtingsplek voor die omgeving.
Deadwood kun je ook bezoek op weg naar Devils Tower. Wij waren er ook in de ochtend en er was toen ook niet veel te doen net als bij Paul. Wij reden tot Sheridan en dan is je dag al aardig gevuld.
Wall Drugstore is wel leuk om te bezoeken icm met Badlands NP.
Wij hebben in Custer SP de wildlife loop ook twee keer gereden en daarna de needles highway terug naar rapid city was ook tijd genoeg voor. Zoals ik al eerder schreef moesten wij wel even zoeken voor we de buffels zagen, maar was wel indrukwekkend om ze daarna volop te zien rennen richting onze auto.
Deadwood kun je ook bezoek op weg naar Devils Tower. Wij waren er ook in de ochtend en er was toen ook niet veel te doen net als bij Paul. Wij reden tot Sheridan en dan is je dag al aardig gevuld.
Wall Drugstore is wel leuk om te bezoeken icm met Badlands NP.
Wij hebben in Custer SP de wildlife loop ook twee keer gereden en daarna de needles highway terug naar rapid city was ook tijd genoeg voor. Zoals ik al eerder schreef moesten wij wel even zoeken voor we de buffels zagen, maar was wel indrukwekkend om ze daarna volop te zien rennen richting onze auto.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
- PSVwally
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik hoop altijd dat ze toch op tijd stoppen voordat ze met die enorme bakkes de voorbumper doormidden klieven.maar was wel indrukwekkend om ze daarna volop te zien rennen richting onze auto.
Maar het is wel prachtig om die beesten zo om je heen te hebben
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 33 Reacties
- 6790 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-