Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Mrvanilla »

Er wordt op dit forum met grote regelmaat vragen gesteld met betrekking tot het gebruik en aanschaf van navigatie. Om al deze vragen (en antwoorden) te stroomlijnen en bij elkaar te houden, is dit topic geopend. In samenwerking met lid Big_MO is onderstaand Q&A samengesteld. Heb je aanvullingen, opmerkingen of tips? Deze zijn meer dan welkom!

Overige vragen kunnen natuurlijk ook in dit topic gesteld worden!

De meeste reizigers vinden het prettig om met een navigatiesysteem te reizen. Hoewel het wegennetwerk in de VS niet de meest ingewikkelde is, willen veruit de meeste AllesAmerikaleden toch iets hebben om op terug te kunnen vallen.


Vragen omtrent navigatie

Q: Is het zinvol om een navigatiesysteem aan te schaffen tijdens mijn rondreis?
A: Ja. Als je graag een navigatiesysteem gebruikt dan loont het om er ter plekke een aan te schaffen. Dit is namelijk een stuk goedkoper dan een systeem huren bij de autoverhuurmaatschappij. Voor een gemiddelde prijs van €100 heb je een prima navigatiesysteem bij bijvoorbeeld Wal Mart of Best Buy. Een fijne bijkomstigheid is dat je een aangeschaft navigatiesysteem ook voor een (eventueel) volgende Amerikareis kunt gebruiken.

Q: Welk merk wordt het meest aangeraden?
A: Er zijn een hoop aanbieders op de markt. Over het algemeen worden systemen van de merken Garmin en TomTom het meest aangeraden. Omdat Garmin haar hoofdkantoor in de VS heeft is dit merk meer vertegenwoordigd en zul je misschien sneller een goede deal kunnen vinden.

Q: Als ik een navigatiesysteem in de VS koop, kan ik deze dan ook in Nederland/België gebruiken?
A: Ja, dat kan. Let wel dat als je je systeem in de VS koopt, je naar alle waarschijnlijkheid alleen de kaarten van de VS (regio) zult hebben. Mocht je dus je navigatie ook in Nederland of België willen gebruiken dan zul je bij je leverancier de desbetreffende kaarten moeten aanschaffen.

Q: Werkt mijn Nederlandse navigatiesysteem ook in de VS?
A: Ja. Maar hiervoor geldt hetzelfde als in bovengenoemde vraag: je zult de kaarten van de VS moeten kopen en downloaden op je navigatiesysteem. Als je een heel uitgebreid systeem gekocht hebt dan kan het zo zijn dat je complete werelddekking hebt qua kaarten, maar dit komt zelden voor. Het kopen en downloaden van de kaarten is een vrij simpel proces en kan tegenwoordig prima via internet. Daarna dienen de kaarten middels een SD-kaartje of USB-kabel naar het navigatiesysteem gekopieerd te worden.

Q:Kan ik mijn smartphone als navigatiesysteem gebruiken?
A: Ja, heel goed zelfs. Moderne smartphones hebben steeds vaker hele goede GPS-ontvangst. Bedrijven als TomTom en Garmin verkopen dan ook mappen die je in je appstore kunt vinden en kopen. Waar je goed op moet letten is dat veel van deze applicaties in principe mobiel internetdata vergen, iets dat kostbaar is in het buitenland. Mocht je dus dit soort apps willen gebruiken in de VS, zorg dan dat je de kaarten van te voren hebt gedownload op het opslaggeheugen van je smartphone. Op deze manier hoef je alleen de GPS van je telefoon aan te zetten en kun je de kaarten offline gebruiken.

Q: Welke applicaties zijn er in de omloop voor mobiel navigeren?
A: Enkele veel gebruikte apps zijn: TomTom, Here, MapFactor, Sygic GPS, Navmii.

Q: Ik heb een databundel in de VS. Zijn er dan applicaties die aan te raden zijn?
A: Naast good' old Google Maps of Kaarten van bijvoorbeeld Apple zelf, is ook Waze een aanrader. Deze app geeft realtime verkeersinformatie (zoals files, ongelukken, spookrijders, politiecontroles) en is beschikbaar voor zowel iPhone als Android.

Q: Is het zinvol om een papieren kaart mee te nemen?
A: Hoewel de meeste reizigers dit niet meer doen kan het zeker zinvol zijn. Zoals alle elektronische apparatuur kan ook een navigatiesysteem te maken krijgen met uitval of mankementen. Om dit te ondervangen kun je een papieren kaart meenemen. Naast back-up, biedt een papieren kaart vaak een overzichtelijker beeld van de regio waarin je je bevind. Daarnaast stuurt een navigatiesysteem je wellicht niet altijd via de route die je graag zou willen rijden. Mocht je een papieren kaart willen aanschaffen dan raden de meeste leden die van het merk Hallwag aan.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Old Faithful »

Een navigatiesysteem is een hulpmiddel en geen blindengeleidehond. Het is niet altijd voldoende om alleen de eindbestemming in te geven. Je komt dan wel op de juiste plaats maar niet altijd via de gewenste route.

De instellingen van het navigatiesysteem kunnen grote invloed hebben op de te berekenen route. Zo leidt de instelling "Tolwegen vermijden" op mijn Garmin ertoe dat wegen door Nationale Parken niet in de route worden opgenomen. Van El Portal naar Mammoth Lakes gaat de route dan niet via de Tioga Road (zwart) maar via de Sonora Highway (rood).
El P-ML.JPG
Als je in Torrey overnacht en de volgende ochtend Bryce Canyon als bestemming invoert, berekent mijn Garmin de zwarte route en niet de rode route via Ut-12 die je waarschijnlijk wilt rijden. Die zwarte route is n.l. een kwartiertje sneller.
To-BC.JPG
Het is daarom vaak verstandig meerdere tussenpunten als bestemming in te voeren, zodat de gewenste (mooiste) route berekend wordt. Zo heb ik op bovenstaand kaartje Escalante (rode stip) als tussenpunt ingegeven. Een kaart met daarop scenic routes aangegeven kan daarbij een goede hulp zijn.

Een andere reden om ook een papierenkaart mee te nemen is gelegen in het feit dat er kaartfouten in het navigatiesysteem voor kunnen komen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door roelb »

Mrvanilla schreef: Q:Kan ik mijn smartphone als navigatiesysteem gebruiken?
A: Ja, heel goed zelfs. Moderne smartphones hebben steeds vaker hele goede GPS-ontvangst. Bedrijven als TomTom en Garmin verkopen dan ook mappen die je in je appstore kunt vinden en kopen. Waar je goed op moet letten is dat veel van deze applicaties in principe mobiel internetdata vergen, iets dat kostbaar is in het buitenland. Mocht je dus dit soort apps willen gebruiken in de VS, zorg dan dat je de kaarten van te voren hebt gedownload op het opslaggeheugen van je smartphone. Op deze manier hoef je alleen de GPS van je telefoon aan te zetten en kun je de kaarten offline gebruiken.
Er is geen enkele noodzaak om te betalen voor navigatie op je smartphone. Here (het vroegere Nokia maps) is 100% gratis en verkrijgbaar voor alle platformen De Windows Phone versie (het originele platform) biedt de meest functies, maar offline navigatie is ook op IOS en Android gewoon mogelijk en volledig vergelijkbaar met een los navigatiesysteem van Garmin of Tom Tom. Er is geen enkele noodzaak om ook GSM ontvangst te hebben en Here verbruikt geen data.

De app heet "Here drive" en werkt op:
  • ieder Windows Phone toestel
  • ieder Android toestel dat is voorzien van een GPS ontvanger
  • iedere Apple iphone
Na het installeren van de gratis applicatie uit de store, app store of play store dien je bij de eerste keer opstarten te selecteren in welke taal je begeleiding wilt en welke kaarten je wilt downloaden. Je kunt de hele USA downloaden (ruim 4GB) of alleen de staten waarin je gaat rijden. Dat kun je thuis al doen, maar kan ook nog in een hotel of elders waar je wifi hebt. Natuurlijk is het ook handig om Nederland en Belgie even te downloaden, dan kun je het ook thuis gebruiken.

Zet voor de zekerheid ook meteen even datagebruik uit in de app ("Offline navigation only"). Op zich niet nodig als je roaming oid al globaal voor je telefoon uit hebt staan, maar het kan geen kwaad. Heb je wel de beschikking over een databundel dan kun je datagebruik aan laten staan en krijg je ook live file- c.q. verkeersinformatie op je route.

Here drive kan de luidspreker van de telefoon of Bluetooth gebruiken voor navigatieaanwijzingen (als je huurauto dat ondersteunt).

Het enige dat je echt nodig hebt is een goed steuntje/klemmetje voor je telefoon. Met goede zuignap of bijvoorbeeld iets voor in een ventilatierooster. Een steuntje dat zowel in portrait als landscape mode kan werken (draaibaar) is erg fijn. Ook moet de telefoon aan de lader als je langdurig wilt navigeren, dus een autolader met micro USB is een vereiste.

Mogelijke nadelen:
  • Je wordt veel gebeld onderweg - tijdens het bellen krijg je geen gesproken navigatieaanwijzingen. Op Windows Phone blijft het navigatiescherm (na opnemen) wel gewoon zichtbaar, hoe dat op IOS en Android zit weet ik niet.
  • Je gebruikt je telefoon onderweg als fotocamera en wilt hem klaar hebben liggen om foto's te schieten als je onderweg een bijzonder dier, vogel, gebouw, brug oid ziet. Dat is onhandig als je hem als navigatiesysteem in een houdertje hebt zitten.
  • Je hebt een kleine telefoon (4" of kleiner scherm). Dan kan het al snel priegelwerk worden, beetje afhankelijk van je eigen voorkeuren en hoe ver de telefoon van je ogen af hangt in de auto.
  • Je gebruikt de telefoon (althans, de bijrijder) onderweg regelmatig om even wat op te zoeken, een hotelkamer te boeken, spelletjes te spelen, etc. Dat is niet handig als je hem ook als navigatiesysteem gebruikt.

Tip: installeer (op Windows Phone) ook Here Maps. Die app gebruikt dezelfde gedownloade kaarten en is erg handig als je ergens in een stad rondwandelt en wilt weten waar het dichtsbijzijnde restaurant, station, bushalte, etc is, of als je gewoon wilt weten waar je bent en hoe je ergens heen moet wandelen. Ook volledig gratis, geen dataverbruik oid.
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Hallo,

Ik ga over een maand naar Nova Scotia, en ga daar 2 weken zelf rijden.
De hotels zijn al geboekt, de auto ook. Nu hoop ik dat er iemand is die mij kan adviseren of ik beter zelf een navigatie kan kopen/meenemenn omdat dit veel goedkoper is. Of is het beter om voor €200 die navigatie mee te huren met de auto?

Ik hoor graag van iemand.

Rosan Wenker
Ronald46
Amerikafan
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:20
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Ronald46 »

Kopen? Een TT of vergelijkbaar kost in de States bv 100 dollar. Da's goedkoper dan huren.

Of vanuit hier je eigen navigatie meenemen met een kaart van je bestemming er op geïnstalleerd.
2011: rondreis West-USA
2014: Chicago - LA
2016 (to go): Chicago - Seattle

Reisblog: http://familiehalmagoesusa.blogspot.com
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Hoi Ronald,

Mijn vader heeft een Tom Tom maar ik weet niet of ik die kan updaten en hem kan gebruiken in Canada. Ik zal wel even horen. Maar het is dus wel het beste om zelf een Tom Tom mee te nemen, he?

Bedankt voor je reactie.

Rosan
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Njit »

Niet perse het beste, wel het goedkoopste ;)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Ik vind €200 nogal wat. Dus ben maar beetje aan het bedenken wat te doen. Lastig haha. :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Martin & Marianne »

Daar iets kopen is nog altijd goedkoper dan huren. Of gebruik je smartphone. Wellicht is een papieren kaart ook voldoende, dat is natuurlijk het allergoedkoopste.

Marianne
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Hoi Marianne,

Ik reis alleen. Is een kaart makkelijk? Ik weet niet hoe het daar is. Ik heb nu aan de reisagent gevraagd hoe de bedragen zijn als ik zou huren. Ik las dat dat €10 per dag kost, dan kom je op €140 uit totaal.

Bedankt voor je berichtje.

Rosan
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Bushmaster »

Welke auto heb je gehuurd?
Alamo verhuurd je namelijk net zo makkelijk een extra navigatie terwijl er al één in de auto is ingebouwd (Chevy Tahoe in ons geval)
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Ik heb via Hertz geboekt, dat ging via de reis die ik heb geboekt.m

Rosan
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door PSVwally »

las dat dat €10 per dag kost
Ik weet niet hoe je hierbij komt, maar ga er echt vanuit dat het incl taxes ed altijd duurder uitvalt dan dat je denkt. Gewoon zelf 1 kopen of kijken of je hier een canada/usa kaart erop kan zetten. Heb ik ook gedaan en dat werkte beter als die garmin die ik in mijn 2e reis meekreeg.
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Hoi Paul,

Daar heb je wel gelijk in denk ik ja..er komt altijd nog wat bij.

Ik ga even kijken of de TomtTom van mijn vader internationaal is en of ik deze kan updaten en via zo'n sd kaart Canada kaart erop kan zetten.

Of ik koop er zelf 1.

Dank je wel he.

rosan
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door PSVwally »

Bij mijn oude tomtom ging het overigens niet op een sd kaart. Maar het zette zeg maar de west Europa kaart even op de harddisk en plaatste de usa/canada kaart op de interne opslag.
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Ik zal even checken hoe het zit met TomtTom van mn vader.
ik het niet weten maar komt vast goed. :)
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door chippie777 »

Mocht je een smartphone hebben overweeg dan navmii.com. Dit is een app welke gratis kaarten heeft voor de USA en je kan er ook mee navigeren. Misschien niet zo gelikt als bijv TOMTOM, maar het werkt wel.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Ik heb een Samsung Core, beetje een oud model, zal zon app wel niet op kunnen denk ik haha
Roossie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2015, 15:26

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door Roossie »

Ik heb hem gedownload. Kan dit in Canada zonder internet worden gebruikt?

Bedankt voor je tip :thumbup:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: auto verhuur + navigatie.

Bericht door hemmie »

Navmii werkt prima offline als je de juiste kaarten vooraf gedownload hebt.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer