Het grote dirt road topic

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Stan.Gobien »

Rich Mountain Road
  • Plaats: Cades Cove to Townsend (Tennessee), google maps link
  • Afstand & duur: One-way only, 12 miles unpaved & +-8miles paved
  • Wegtoestand en eigen ervaring: Zeer goed te doen, zelfs met een gewone wagen, misschien niet na hevige regenval. One-way traffic dus geen last van tegenliggers. Bij de weg omhoog is er een opening tussen de bomen voor een prachtig uitzicht op Cades Cove en het witte kerkje. Terug naar beneden (op en neer) is er wat uitzicht op de Smoky Mountains. De weg heeft enkele kleine putten en bulten maar alles perfect te doen. Het paved stuk is zowaar nog meer kronkelig dan het unpaved stuk.
  • High Clearance: niet nodig
  • 4x4: niet nodig
  • Gereden met: Chevrolet Equinox
  • Foto's:
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Q-BiC »

toegevoegd aan overzicht
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Ik lees vele van jullie die de dirt roads doen en ik heb echter een paar vraagjes.
1. Hoe remote zijn deze dirt roads? Komen jullie wel eens andere mensen tegen op deze weggetjes?
2. Pech onder weg.... Heeft iemand van jullie dit ervaren pech onderweg op een van de dirtroads? En hoe heb je dit afgehandeld?

Zit te denken in Augustus naar Colorado te gaan. Elke tip word gewaardeerd!
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door lsl »

1. Hoe remote zijn deze dirt roads? Komen jullie wel eens andere mensen tegen op deze weggetjes?
2. Pech onder weg.... Heeft iemand van jullie dit ervaren pech onderweg op een van de dirtroads? En hoe heb je dit afgehandeld?
1. dirtroads heb je in alle smaken, op een aantal zul je waarschijnlijk geen uur staan zonder dat er iemand voorbij komt (bvb de loop in Monument Valley, Schaeffer trail, Muley Point, Bisti Badlands NM, House Valley Rd, ...), op andere kan dat enkele uren tot een halve dag duren (bvb Temple Mountain Rd, Cathedral Valley Rd, Valley of the Gods Rd, Ophir Pass, Cottonwood Canyon Rd, ...) en op nog andere zou je wel eens een dag of langer kunnen vaststaan (bvb White Pocket, Skutumpah Rd, ...). Dit zijn voorbeelden, het seizoen en de weersomstandigheden spelen een zeer grote rol qua gebruik van de dirtroads.

2. zelf ben ik één keer vast gezeten in de wash richting Ding & Dang Canyon en ik verzeker je dat dit geen prettig gevoel is, zeker als in de verte wolken samenpakken met kans op een flash flood. Na wat graaf- en opkrikwerk kon ik na een uurtje verder (of beter gezegd, omdraaien) ;-)

Neem steeds veel water mee, controleer vooraf of je een reserve band en krik hebt, rijd voorzichtig en vertrek tijdig terug richting bewoonde wereld.
Indien je strandt op kilometers van de bewoonde wereld wordt er aangeraden om bij de auto te blijven tot er hulp opdaagt.

Luc
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Stan.Gobien »

En als je vast komt te zitten, bel niet naar de verhuurder maar zoek lokale hulp (takeldienst) en betaal dit uit eigen zak. Ook als er schade of panne is, eerst terug naar de normale wegen/bewoonde wereld laten takelen. En hopen dat het nooit gebeurt.
Maar de beste tip is je gezond verstand gebruiken, niet te snel rijden en als je denkt dat de weg te slecht wordt omdraaien en niet koppig blijven doorzetten.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Heel erg bedankt! Nu nog even een leuke locatie zoeken.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Henriëtte »

Luc en Stan hebben je al een stel goede tips gegeven. Ik wil er daar nog twee aan toevoegen. Wij houden altijd de weersvoorspellingen in de gaten, als je van te voren al weet dat de kans op regen of sneeuw groot is, dan kan je de dirtroads beter maar overslaan. En je naar écht afgelegen gebieden gaat, dan raad ik je aan om een satelliettelefoon mee te nemen. Dat is behoorlijk prijzig, maar het is toch wel een heel prettig idee dat je in geval van nood hulpdiensten kan inschakelen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Hele erg bedankt voor de tips!

@Henriette:
Regen en modder waren een van de eerste tips dat ik ergens op een blog had. Qua weersvoorspellingen heb ik een NOAA weather radio die de hele dag de voorspellingen uitzend.

Wie had dat over water gepost? Ook heel erg bedankt, ik ga even op zoek naar zo'n water zuiverings gadget dat voor backpacken word gebruikt. En inderdaad even in een SPOT investeren. Wellicht de beste $140 dat ik ooit zal neer leggen op een gadget.

Overigens, iemand die dit topic leest toevallig begin Augustus in Colorado aanwezig of Moab, Utah? Wellicht leuk om te meeten ergens op de dirt trails. :thumbup:

Tijd om hard aan het werk te gaan 3 maanden nog maar tot Augustus.
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door lsl »

Regen en modder waren een van de eerste tips dat ik ergens op een blog had.
bij regen moet je per definitie met een huurwagen met zijn M&S of mindere banden niet aan een dirtroad beginnen, op vele (klei)wegen wordt het dan een schaatspiste of modderpoel waar zelfs "echte" 4WD's geen grip meer hebben of niet doorkomen
ik ga even op zoek naar zo'n water zuiverings gadget dat voor backpacken word gebruikt
de eerste jaren heb ik chloortabletten gebruikt, te koop in de meeste Walmart's. Tabletje er in, even wachten en schudden, ander (ontgeurings)tabletje erin, weer even wachten en het water is gezuiverd. Voordelen: goedkoop, lichtgewicht, klein, snel en doeltreffend, ook in water met partikels in. Nadelen: niet geschikt voor langdurig gebruik, vervaldag te respecteren. Prima geschikt voor occasioneel gebruik of noodsituatie's.
Sinds enkele jaren gebruik ik een ultraviolet stick (Steripen). Deze muteert de genen van de bacteriën zodat ze je ze wel opdrinkt maar ze geen schade kunnen aanrichten. Voordelen: lichtgewicht, klein, snel, geen chemicaliën, smaakloos, ziet er futuristisch uit. Nadelen: vereist sterke (opgeladen) batterijen, is weinig of niet doeltreffend in water met veel partikels (licht moet overal aan kunnen). De eenvoudigste Steripen volstaat. Wil je toch troebel water zuiveren dan zijn er weer meerdere mogelijkheden zoals een koffiefilter, een zuiveringspomp(je), een zuiveringsrietje, ... Heb de Steripen nu al enkele jaren probleemloos in het zuidwesten gebruikt (Arizona, Californië, Utah, Colorado).
Het veiligste is nog steeds het water gedurende enkele minuten te koken maar daar heb je dan wel een (camping)vuurtje voor nodig.

Maar.... dan moet er wel water in de buurt zijn natuurlijk....

Luc
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Modder maak ik me niet echt heel veel zorgen over (zie YouTube video) twee weken geleden in een offroad park beetje oefenen en wennen aan 4WD. Wat je over het water verteld is hele goede en bruikbare informatie. Wat ruimte en bagage betreft ga ik eens voor zo'n zuiverings pompje kijken aangezien ik geen limiet zal hebben aan wat ik mee kan nemen.

Nogmaals bedankt voor de bruikbare informatie! En enjoy mijn stomme video. En voor mij, even door dit topic spitten voor wat gave beginner trails out West!

[youtube]EvL4npX40yU[/youtube]
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door lsl »

kon ik maar zo'n auto huren 8)

ik vrees dat de dirtroad in dit topic VEEL te eenvoudig gaan zijn voor jou 4x4

zoek voor Utah en Colorado eens info op rond 4x4 roads in Moab (bvb Behind The Rocks area, de Long Canyon Rd, de Gemini Bridges Rd), de Ophir Pass Rd tussen Telluride en de 550, de Alpine Loop ten noord-oosten van Silverton, ...
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Ik ga rustig met dirt roads beginnen voor dat ik aan echte 4x4 offroads ga beginnen. Dirt roads kunnen hun charme ook hebben en daar ga ik voor. Genieten van de omgeving zonder te veel zorgen te maken dat ik wenste dat er meedere 4x4 rond me waren. Dat bewaar ik wel voor een volgende trip :lol: :lol:
Overigens je kan zulke wagens huren maar er zit een flink prijs kaartje aan ($199 en up!) Mocht je ooit in Chicago zijn stuur me een berichtje en ik neem je mee naar dat park!
Valckske
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2011, 17:34
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Valckske »

In Antwerp Expo is het momenteel "boekenfestijn". Juist daar het boek "Scenic Highways & Byways" van National Geographic gekocht voor 1,99 euro.
2010: Florida
2013: The West
2016: Northwest & Canada
2017: New York
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door lsl »

De voorbije weken, met dank aan het droge weer en de supergoede GMC Yukon HC 4WD, een pak dirtroads gereden.
Ik geef hun status van dat ogenblik even aan met een moeilijkheidsgraad van makkelijk (*) tot zeer moeilijk (****) indien gereden met een high-clearance AWD
- weg naar Barnhardt Trail: *
- weg naar Blue Canyon: zuid ***, noord **
- House Rock Valley Rd: noord **, zuid *
- weg naar White Pocket: ****
- Cottonwood Canyon Rd (Big Water): ***
- Skutumpah Rd (Kanab): *
- weg naar Studhorse Pt (Page): **
- weg naar Wahweap Hoodoos (Big Water): ****
- Hole in the rock Rd: *
- weg naar Egypt 3 en Neon Canyon (Escalante): ***
- Burr Trail (Boulder) : *
- Notom-Bullfrog Rd (Capitol Reef): *
- weg naar Strike Valley Overlook (Capitol Reef): ****
- Temple Mountain Rd (Hanksville): **
- Bridal Veil Falls tot aan de top (Telluride): ***
- Ophir Pass (Telluride): ****
- weg naar Horsethief trail (Ouray): ***
- weg naar Pophyry Basin (Ouray): ***
- weg naar Angel Peak en Badlands (Bloomfield): *
- weg naar Valley of Dreams en Ah-Shi-Sle-Pah (Farmington): *
- weg naar Lybrook Badlands viewpoint: **
- Jemez Mountain scenic byweg (Cuba): *

Luc
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Beste Luc,

De moeilijkheids graat waar is het op gebasseerd als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door lsl »

De moeilijkheids graat waar is het op gebasseerd als ik vragen mag?
zoals ik in de hoofding aangaf ga ik uit van een (gehuurde) (stock) high-clearance AWD, dus geen 4WD zoals ik had en al zeker geen Jeep Rubicon met 33" halfopgepompte banden

vermits er in het lijstje van mijn wegen geen steile hellingen te beklimmen zijn of diepe waters te doorwaden zijn heb ik me gebaseerd op de staat van de ondergrond

bij Skutumpah (*) is dat bvb een brede 2-baans gravel die er zeer goed onderhouden bij lag
op de Ophir Pass (****) heb je daarentegen veel rotsblokken die groter zijn dan een voetbal (Europees :wink: ) en putten waar dan weer 2 voetballen in passen, hier ben ik dan ook enkel 4WD Jeeps tegengekomen
op de weg naar White Pocket is het dan weer hoofdzakelijk zand, op sommige plaatsen 20 cm diep, zo diep dat je bij stilstaan en vertrekken met stockbanden (M+S) wel eens ongewild een putje zou kunnen graven

dit is natuurlijk mijn eigen quotering en geeft de status van dat ogenblik aan
na een fikse regenbui in de buurt (Bryce) was de Skutumpah vorig jaar september op bepaalde plaatsen bvb ook enkel voor een "echte" 4 WD toegankelijk

Luc
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Ik ga zelf met een gehuurde auto naar het westen toe vandaar dat ik het vroeg. Nissan Xterra ben benieuwd. Ik ga eens even rustig over de eerste pagina van dit topic lezen. De Jeep gaat volgend jaar een trip naar westen maken (Ik moet een AC inbouwen 44 graden zonder AC is gekkenwerk)
Tonworkel
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 aug 2014, 18:37
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Enschede

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Tonworkel »

Ik heb weer een site ontdekt, waar veel (dirt-) roads en informatie op staat. De site is www.dangerousroads.org . De naam doet vermoeden, dat ze allemaal gevaarlijk zijn, maar dat is misleidend vind ik. Op de site staan "the most spectacular roads"
Even uitzomen en je kunt de routes in USA ook benaderen. Doe er je voordeel mee.
We zijn overigens net weer terug. Hebben de phantom canyon road in colorado niet kunnen rijden omdat, na de overvloedige regenval in mei en begin juni 2015 het niet verantwoord was. Jammer, maar helaas. Valley of the gods (met de Moky Dugway,)bij Bluff en de route door Monument valley zijn prima te rijden. En prachtig ook!
Petticoat
Amerikafan
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 feb 2012, 10:28
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Petticoat »

Phantom Canyon road: http://fox21news.com/2015/05/21/rock-sl ... d-closure/

Weet niet of dit inmiddels al is verholpen....

@Ton, was leuk jullie te hebben gesproken bij het ontbijt in Bluff! De Valley of the Gods road en naar Muley point vielen inderdaad mee he, ondanks alle regen. Hoop dat jullie verder een goede vakantie hebben gehad!
2003&2006: Orlando, 2007: Canada, 2008: San Francisco-Yellowstone, 2009: Florida, 2010: Seattle-San Diego, 2011: Zuidwesten, 2012: Seattle-Canada-Yellowstone, 2014: Florida&Cruise, 2015: Colorado-Utah (http://www.howdypardon.blogspot.com/), 2016: Nieuw Zeeland, 2017: Noordoosten
Tonworkel
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 aug 2014, 18:37
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Enschede

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Tonworkel »

Dag Petticoat.
Ja, inderdaad leuk jullie te ontmoeten (waar allesamerika.com al niet goed voor is) en bij te kletsen. Volgens mij en mijn vrouw, zijn we elkaar in de VotG tegengekomen, maar voordat we ons dat realiseerden waren "we beiden al weg". We heben nog wel gezwaaid....Zaten jij en je vader in een kleine "zwarte" auto. Onze vakantie is (nagenoeg) geheel goed verlopen. Bezochten na Bluff/VofGods oa de lower antilope canyon, lake powell, weg 12 ( wat is die weg mooi!) naar Torrey, Moab (ipv 3 nachten maar 2 nachten geweest omdat het er 41! graden was) en de parken camyonlands, arches, capitol reef en Rocky Mountains in Estes Park. Denver viel ons tegen. En dan.....terugvliegen met Britisch airways vertraging totaal bijna 30 uur! Vliegtuig had problemen met het hydraulische systeem en vloog niet, maar 1 dag later. Chaos alom. Bij aankomst op Londen Heathrow weer ruim 3 uur vertraging. Daar werden we niet vrolijk van. Deze week een claim imgediend bij BA voor € 1200. Ben benieuwd wat hun reactie zal zijn.
Heeft je vader ook genoten?
NB we waren niet te vroeg in Estes Park om de fall river dirtroad te rijden. Die is opengesteld op 4 juli, maar toen waren er net niet meer. Jammer maar helaas
Groeten

Ton en Joke Workel
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer