Gezonde voeding in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dulles »

Onze kinderen eten veel yoghurt, cheerios, aardbeien, bessen, kip enzovoorts. Dus dat zit wel goed. Gisteren Thais (kip, rijst, groenten) voor het avondmaal. :thumbup:
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dulles »

Toen ik op mijn IR1 aan het wachten was jaren geleden woonde ik tijdelijk (werd uiteindelijk bijna 18 maanden) in een hotel in NL. Het hotel was 10 minuten lopen naar de dichtsbijzijnde frietkraam. Daar ging ik regelmatig ontbijten: friet met frikandellen! :thumbup:
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door bello »

Ben ik de enige die juist de groentepakketten mist bij de Amerikaanse supermarkten? Ideaal toch, dat je 450 gram groenten (incl. een pepertje) hebt voor 1,99 euro? Twee ons bio kip en een goede scheut sojasaus erdoor en je hebt echt lekker eten. Ik heb met twee jengelende kinderen in de keuken absoluut geen behoefte om een prei te wassen, een witte kool te fileren, uien te pellen en snipperen, tomaten te ontpitten, wortels in stukken te hakken. Plus: als je dat allemaal los koopt, ben je veel meer dan twee euro kwijt en liggen de overblijfselen bij ons gegarandeerd te verpieteren in de groentela.

Als ik de blogs van Nederlanders/Belgen (en Amerikanen :D) in Amerika volg, gaan ze vooral heeeeeeeeel veel uit eten (zelfs voor ontbijt, met die vliegtuigeten-ontbijtsandwiches van Starbucks), laten eten bezorgen of halen het af. Bij veel van hen staat 'zelf koken' gelijk aan het aansteken van de barbecue en/of een in de supermarkt gekochte maaltijd opwarmen.

Bij degenen die wel 'echt' koken lees ik over boerenkoolsmoothies, geroosterde boerenkoolchips, boerenkoolcupcakes, glutenvrij boerenkoolbrood en voor de variatie pizza gemaakt van bloemkool :lol:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Bennogr »

Gezond eten is helemaal niet zo moeilijk in de VS, zeker niet met al die markten overal waar je landbouwproducten vers van de boerderij kan kopen.

Zoals onze plaatselijke krant duidelijk maakte vandaag (25 juni 2015):

http://www.lohud.com/story/money/busine ... /29237087/

Zoek boerenmarkten voor je zipcode via:

http://search.ams.usda.gov/FARMERSMARKETS/

(van het Amerikaanse ministerie van landbouw.)

Vers, vaak allerlei-spullen-vrij, helpt boeren en je kunt zelfs met voedselbonnen (en kredietkaarten) betalen. Plus de meeste markten hebben kraampjes waar je meer informatie en recepten kunt krijgen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door SemJes »

Hah, nou hier geen boerenkoolsmoothies hoor :D We eten veel wat in het seizoen is, dat helpt ook met de kosten. Verder maakt de supermarkt waar je shopt ook wel veel verschil, zo betalen we bij de luxere Wegmans bijna het dubbele dan bij een van de goedkopere supermarkten. Ook de Aldi is hier niet slecht, gisteren een pak met 3 courgettes gehaald voor $0.99, 4 maiskolven voor $1.29, 3 paprika's voor geloof ik $1 etc. Bij die van ons lijkt alles heel vers maar we hebben op vakantie ook wel eens pech gehad met die supermarkt.

Deze website gebruiken we ook vaak voor lekkere recepten: http://www.budgetbytes.com/
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dutchess »

Ik hou niet echt van koken en wij gaan idd vaak uit eten. Nu zijn we een aantal maanden geleden begonnen met Blue Apron en dat bevalt ons wel. Zo koken we toch minstens 3 keer per week wat uitgebreider en we leren ook met (voor ons) minder bekende ingrediënten koken. De maaltijden zijn zogenaamd voor 2 personen, maar wij kunnen er makkelijk met z'n drieën van eten (met onze dochter tenminste - voor zoonlief zouden we denk ik te kort komen ;) ). Alle ingrediënten worden geleverd, in precies de hoeveelheid die je nodig hebt -- geen verpieterde groenten in de ijskast. Het kost $20 per maaltijd en dat is voor ons vaak goedkoper dan uit eten gaan.

Eén van de nadelen is dat er veel verpakkingsmateriaal bij zit, dus niet echt milieuvriendelijk (hoewel het vrijwel allemaal in de recycling bin kan). En het duurt toch wel langer dan de richtlijnen die zij aangeven door het vele "wassen, fileren, snipperen, pellen, ontpitten, en hakken" (om Bello's woorden te gebruiken - ik moest daar wel om lachen). We slaan weleens een week over als de recepten ons niets lijken of als we geen puf hebben.

Ze hebben ook een "family plan" waar wat meer kindvriendelijke maaltijden bij zitten, voor 2 of 4 dagen per week.
bello schreef:Bij degenen die wel 'echt' koken lees ik over boerenkoolsmoothies, geroosterde boerenkoolchips, boerenkoolcupcakes, glutenvrij boerenkoolbrood en voor de variatie pizza gemaakt van bloemkool :lol:
:lol: :lol: :lol: Blue Apron had ook een periode dat we elke week wel minstens 1 recept met boerenkool kregen!

Maar: ik vind het toch fijn dat we hier zoveel mogelijkheden hebben om uit eten te gaan, hoor! :)
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dbacks2 »

Niemand hoeft zich aangesproken te voelen... mijn reactie op 'zo moeilijk is het niet' was absoluut algemeen!
En vaak staat ie ook nog eens in reacties waar ook zeer waardevolle tips in staan... alleen ik kan er niks mee: het is hier WEL moeilijk!

Little Phoenix... jij bent ook een fijne hulp zeg... in plaats van de heropvoeding direct te starten worden ze onthaald met koffie en speculaas??? (wat er overigens ook een aantal niet lusten :shock: )

Ooooo die kinderfeestjes... jaaaa herkenning! Dochter kreeg: een tasje met kleine leuke dingetjes, maar bij elkaar toch best al wel een flink bedrag, denk zeker een 20 dollar en daarnaast een giftcard van 25 dollar en een lading snoep. Of naar Dave & Busters met z'n allen...hoeveel dan?? Nou een stuk of 15 :shock: (hoe hou je ze in de gaten, dat alleen al!)

Kinderen hier zijn 18, 14, 11... en ik ben inmiddels echt overgevoelig... geef het ruiterlijk toe. Jouw rijtje leeftijden ben ik uiteraard ook doorgeweest, en toen waren ze nog erger : wat denk je van een vakantie hier met deze beperkingen: eentje die geen hamburgers eet en eentje die geen frietjes lust... (ff stil... zit hier mijn zegeningen te tellen ...daar zijn we wel vooruit gegaan!)

Was deze reactie gister begonnen voor we naar de Urgent care mochten... 5 hechtingen voor dochter... dus wat reacties er achteraan

Iemand zei... dan haal je bruin brood... EUH WAAR??? We wonen in PHX en niet aan een van de kusten, dat maakt echt een verschil geloof ik!
Pindakaas lusten er 2 niet EN is op de meeste scholen verboden. Chocopasta?? Hier??? Echt niet... blijft zelfs in huis niks van over...

Iemand een adres voor cereal zonder toegevoegde suikers?? Tomaten... is een nee hier (tenzij verwarmd in de zin van saus)... ze eten allemaal maar bepaalde soorten fruit... TIjd die ik kwijt zou zijn is me echt geen probleem. Quinoa werd dan weer WEL geaccepteerd... maar met sla hoef ik niet aan te komen... het zijn gewoon lastpakken!

'S morgens warm doe we al geregeld... dan lukt het om de boel te omzeilen... maar met manlief om h7 de deur uit en (ff van vorig jaar weet het schema nu nog niet ..starters om h8, h9 en 9... op 1 uur tot 5 minuten van huis) kun je dat dus alleen in het weekend.

Zout is voor mij echt een probleem, combi met warmte en in heb geen enkels meer...

Dulles... geobsedeerd door voedsel... weet je, niet voor mezelf... bakje yoghurt, gebakken appeltje, eitje gekookt of scrambeld.. gepoft aardappel, ananas van de gril... me happy! En voor veel van de trucs... heb ik gewoon teveel kinderen?? Ik herken wat Little Phoenix zegt... alleen liggen hier de verhoudingen nog iets gevarieerder; 3 zijn er min of meer overheen. Klinkt leuk toch?? Maar niet voor dezelfde voedingsmiddelen :cry:

Thanks USinsider... "Dulles, dit ond. gaat niet over 'Wat zal ik eten' ? Maar over 'Hoe zet ik mijn man en kids - alle dagen - eten voor dat ze lusten en dat betaalbaar is." Dit was een hele rake samenvatting.

Jaaaa Bello ik mis de pakketten ook... we hebben iets gevonden bij de WInco... niet veel, en bedoeld als salade maar who cares!

Benno... boerenmarkten zijn hier veelal 's zomers dicht....

Prijzen zijn vreselijk ondoorzichtig hier... niet een rijtje Aldi, LIdl, Appie, Plus... van steeds een tikkie duurder voor een hele kar, maar dit kost hier de helft van daar, maar daar hebben ze dat wat ze nergens anders hebben... en ze zitten niet bij elkaar op de hoek EN met de warmte kun je niks in je auto laten liggen, zelfs een koelbox houdt het maar beperkt.

De kookdoos die ik bekeken heb (in een brutaal moment van... dan bepalen anderen wat ik jullie voorzet...) kostte 55 dollar voor 1 maaltijd voor ons... EN dan moet je ook nog thuis zijn om 'm aan te pakken. Geen optie dus. (hello Fresh, bbb ..bye bye bankaccount)

Maar ik ga er wel komen hoor!! Een voor een gaan ze het huis uit en dan ga ik ze heerlijk uitlachen met mijn schoonkinders... of ik heb er het dubbele aantal, maar dan lever ik alleen BBQ (ook geen probleem) of ik ga lekker daar op bezoek...
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dulles »

U heeft gelijk. Mijn (groot)ouders hadden het motto: "lust je het niet: dan maar geen eten". :thumbup:
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dbacks2 »

Dat is inderdaad waar het op een gegeven moment op uitkomt natuurlijk :mrgreen:

Aks ik kijk naar hoe mijn oma (geboren 1906) kookte en de verhalen van mijn moeder hoor, dat ze 1 keer in de week een reepje chocolade kreeg bij de boodschappen (en dan werden mijn grootouders als over de balk gooiende verwenners gezien) dan ik het hele 'probleem' natuurlijk kul...
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door USInsider »

Nee, het is geen kul. Jullie zijn welbewust en enthousiast geemigreerd, maar dat betekent niet dat er geen periode van aanpassing is.
Eten is meer dan alleen voedsel - het heeft ook emotionele elementen. Smaak, geur, kleur.
Op een gegeven moment zul jullie vanzelf favo gerechten gaan krijgen hier.

Mbt. cereals, muesli, enz. zou Amazon toch een goede mogelijkheid zijn. Wij hebben Amazon Prime (kost $ 100 per jaar) en dan wordt (bijna) alles wat je bestelt gratis verzonden.

Hebben jullie al eens fajitas geprobeerd ? Daar kunnen de kids instoppen wat ze willen van wat je klaarmaakt: stukjes vlees/kip, ui, paprika, wortel, spercieboontjes, paddestoelen, tomaat, avocado, kaas, enz.
Laatst gewijzigd door USInsider op 27 jun 2015, 07:10, 2 keer totaal gewijzigd.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door smittenimmigrant »

Dbacks2 schreef:Iemand een adres voor cereal zonder toegevoegde suikers??
Yup. De Wheat Squares van het 365 huismerk van Whole Foods. Die eet mijn man graag.

Als die lastig te vinden zijn, dan hebben Cheerios (de gewone, niet de honey-nut of de whole-wheat) volgens mij 1 gram per serving (en een serving is 1 cup, dus niet onredelijk weinig). Cheerios vind je met een beetje mazzel ook nog ns bij een Grocery Outlet voor 3 dollar voor de grootste verpakking.

Als jij of je kids dat ook niets vinden, is zelf 'granola' (cruesli) maken nog een optie: https://snapguide.com/guides/make-tasty ... thyeating/

Ik kan me overigens best voorstellen dat het omschakelen is, hoor. De eerste paar maanden wist ik ook gewoon niet zo goed wat ik allemaal moest maken, en ik had er dan niet ook nog eens kinders bij.
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dbacks2 »

Bedankt voor de tips weer!!
Kinderen vonden de cruesli zelf maken wel heel leuk... misschien eten ze dan ook beter??

Gaan we toch ook maar weer een keertje naar de Whole Foods!

Tussendoor hebben we bij de Winco hele lekkere pindarotsjes gevonden (okay... niks gezonds aan... maar niet van die Amerikaanse vaseline-chocolade!!) Je mag ze gewoon zelf scheppen en daarna... oooo hoe heerlijk ouderwets en vol vertrouwen... schrijf je de code van de bak op je labeltje. (Ben stapel op dat soort kleine lieve verschillen!!)
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door USInsider »

Hate to burst you bubble, but:
De meest cassieres kennen de codes - en als ze twijfelen wordt er gecontroleerd. Ook controleren ze meestal je zakje of bakje op gewicht. Plus je wordt terwijl je schept in de gaten gehouden door het security systeem. Dus helaas, geen 'vertrouwen' - maar men weet dat door zelf-scheppen de klanten de neiging hebben meer te kopen. Even proeven is in de meeste winkels verboden, tenzij je het vraagt aan een winkel-medewerker.
In Ned. zijn dit soortself-service-systemen bij mijn weten niet toegestaan vanwege voorschriften mbt. hygiene in winkels.
Overigens kon je 'in mijn tijd' zelf groenten/fruit wegen, en de prijssticker erop plakken. Is dat niet meer zo ?
In de US wordt dat aan de kassa gedaan.

In de Whole Foods, ook wel Whole Paycheck genoemd, zijn de eigen producten op het 365 merk meestal van behoorlijke kwaliteit en redelijk(er) geprijsd. W.F. is net in de problemen geraakt door teveel/tevaak verkeerd geprijsde artikelen.

Als je gaat winkelen bij WholeFoods: er is een neiging kortingen niet in de kassa te updaten. Als je afgeprijsd koopt, schrijf het bedrag op je boodschappenbriefje zodat je kunt controleren. Plus om een of andere reden worden er vaker artikelen dubbel gescand. Ik controleer bij W.F. altijd mijn kassabon voor ik vertrek. En het gebeurt vaak - te vaak IMHO - dat ik terug moet omdat er een aantal dollars teveel is berekend. (Te weinig berekend heb ik in al die jaren nooit mogen meemaken.) Een van de redenen dat mijn enthouisiasme voor W.F. is afgenomen.

Als je bij Target winkelt met coupons moet je ook enorm opletten. Veel coupons worden dankbaar ingenomen, maar vind je niet terug als korting op je kassabon.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door smittenimmigrant »

USInsider schreef: In Ned. zijn dit soortself-service-systemen bij mijn weten niet toegestaan vanwege voorschriften mbt. hygiene in winkels.
Twee jaar geleden kwam ik zulks nog best wel eens tegen, maar wel alleen bij reformwinkels e.d. Niet echt bij grote supermarkten of ketens. Bij snoepwinkels (ah, Jamin!) hadden ze ze "altijd" al, maar dat is toch een beetje anders.
USInsider schreef: Overigens kon je 'in mijn tijd' zelf groenten/fruit wegen, en de prijssticker erop plakken. Is dat niet meer zo ?
In de US wordt dat aan de kassa gedaan.
Dat is - voor zover ik weet - al een aantal jaar uit de gratie. Ik weet nog dat ik als kind leuk stickers voor het fruit mocht plakken, maar ergens in mijn tienerjaren is daarmee opgehouden en sindsdien ben ik het steeds minder tegengekomen.


@Dbacks2: eten ze bij jou havermout? Eventueel met wat maple syrup, of met gedroogde cranberries en amandelschaafsel of appel en kaneel?
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door bello »

:offtopic:

Bij onze Jumbo is het nog ouderwets zelf groente- en fruitstickers plakken. Uit coulance staat er bij de inpaktafel ook nog een weegschaal, want ik schat dat de helft van de mensen zijn appels gedachteloos in het mandje mikt, denkende dat er (net als bij iedere andere supermarkt in NL) bij de kassa gewogen wordt.

En bij de Turk/Marokkaan/Syriër/Irakees kun je natuurlijk lekker zelf je dadels, olijven en kersen scheppen. Die dan tegenwoordig wel op een digitale weegschaal met bon bij de kassa worden afgerekend. Niet meer dat zo'n meneer in een blauwe stofjas met ruwe vergeelde vingers razendsnel met zijn balpennetje op het papieren zakje staat te schrijven (< geboren in de 70's hè, dan weet je dat soort dingen nog :D).

Overigens duiken er tegenwoordig juist weer winkels op waar je zelf mag scheppen. In ons hippe buurtje kun je bij van die overprijsde superfoodwinkels huisgemengde müesli en negerzaad kopen. Bij de gecrowdfunde Bag & Buy moet je dan ook nog je eigen melkfles en/of tupperware bakjes meenemen: http://bagandbuy.nl/
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Gast

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Gast »

:offtopic:

Over het zelf afwegen van groenten/fruit (in dit geval bij de Appie) :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=_t55EIwIaus
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door USInsider »

Dat was leuk ! Dank voor de link.
En ook dank voor updates mbt. de Ned. situatie !
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer