Wat vinden jullie top in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Big Al »

  • Als je boven het maaiveld uitsteekt wordt dat beloond i.p.v. de neiging om je een kopje kleiner te maken.
  • Lagere belastingen - je mag meer bepalen wat je met je eigen geld doet.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Big Al »

adam747 schreef:Professionele en vriendelijke werksfeer. Vooral het feit dat cultuur/taal niet zo grote rol spelen in de beoordeling van geleverde werkzaamheden. Ik vind het altijd zo top als ik op de gate van een luchthaven op mijn vlucht staat te wachten en omroepen hoor met accenten van over de hele wereld! Daarnaast het zonnige klimaat.

Voor de balans, mijn genot wordt vaak sterk verminderd door de realisatie dat het rechtssysteem in dit land niet goed functioneert. Bijvoorbeeld, dit land is waarschijnlijk het enige westerse land dat eenzame opsluiting van gevangenen een continue beleid is. De staat NY heeft pas recentelijk eenzame opsluiting van minderjarigen stopgezet!! Er gaat geen maand voorbij en al is het nieuws weer vol van een gevangene die na 25-30jaar vrijkomt omdat dmv DNA onomstotelijk bewezen is dat hij onschuldig was... en in bijna alle gevallen gaat het om een zwarte burger! De recente (Justice Department Report) naar aanleiding van de gebeurtenissen in Ferguson geeft een beeld van een stad die uitsluitend zwarte autorijders beboet om de koffers van de stad te vullen.

Update: eenzame opsluiting betekent 23 uur in de cel en slechts 1 uurtje luchten, niet als een tijdelijke straf maar permanent!
Je hebt gelijk, maar overweeg ook:
  • Dit is per staat geregeld. Staten zijn veel meer gelijk aan landen in bijv. de EU dan aan provincies.
  • "Solitary confinement" is meestal voor kortere duur, als straf voor gedrag in de gevangenis. In sommige gevallen wordt het ook gebruikt om gevangenen te beschermen. Dat neemt niet niet weg dat het sommige gevangenen inderdaad in de praktijk voor onbepaalde in "solitary" zitten.
  • De benadering van het gevangeniswezen in de Unie is meer in het kader van straf dan correctie. Daar zit volgens mij de kneep.
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door ronenivonne »

Ruimtegevoel, Starbucks :thumbup: :D , in Florida het meestal heerlijke weer, en de Malls/ Outlets
Hoe in de USA sport beleefd word vind ik helemaal geweldig, naar een NBA wedstrijd geweest en dit was echt top en voor herhaling vatbaar. Nu nog een keertje de NASCAR meemaken :thumbup:
Dat het autovriendelijk is, qua kosten en ook de aankoop is betaalbaar in tegenstelling tot ons landje.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Big Al »

De vrijheid om zelf je kinderen thuis les te geven en niet als een paria gezien te worden of een vrij grote kans te lopen dat de politie je huis binnenvalt (Duitsland, Zweden).
Gebruikersavatar
Nati
Amerikakenner
Berichten: 1109
Lid geworden op: 24 mei 2005, 16:40
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: aan de Nederlandse /Belgische grens

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Nati »

Waar ik als Belgische erg jaloers op ben is de fierheid en hun liefde voor het vaderland.Overal kom je een Amerikaanse vlag tegen en bij elke sportwedstrijd of eender welke manifestatie weerklinkt het volkslied en zingen ze mee uit volle borst.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door smittenimmigrant »

De natuur, de aanwezigheid van echte wildernis en de rijkdom aan dieren. Ook: de hoeveelheid verschillende cuisines.

Ik heb ook nog niets gevonden wat de National Park Service verkeerd doet.
petrac
Amerikafan
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 dec 2013, 19:39
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: hoogezand

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door petrac »

De mensen zijn super vriendelijk.
Walmart en shopping malls zijn leuk.
Natuur is prachtig, amerika is en blijft een mooi land :thumbup:
Fellow2012

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Het blijft een inhumaan beleid dat door diverse mensenrechten organisaties al zwaar bekritiseerd is. Tja, gevangeniswezen kan wel per staat geregeld zijn maar het is, in mijn optiek, op de schaal van erg naar erger. "In sommige gevallen".... niet waar, eenzame opsluiting is gewoon een beleid. Een paar jaar terug zag ik een TV programma waarbij de politie een lok-auto neerzet in een zwaar verpauperde/arme wijk en laten de achterraam openstaan met een camera etc op de achterbank... of ze laten de sleutel op de slot! Aan het eind van de avond roepen ze dan: we hebben een paar dieven van de straat gehaald!
Big Al schreef: [*]Dit is per staat geregeld. Staten zijn veel meer gelijk aan landen in bijv. de EU dan aan provincies.
[*]"Solitary confinement" is meestal voor kortere duur, als straf voor gedrag in de gevangenis. In sommige gevallen wordt het ook gebruikt om gevangenen te beschermen. Dat neemt niet niet weg dat het sommige gevangenen inderdaad in de praktijk voor onbepaalde in "solitary" zitten.
[*]De benadering van het gevangeniswezen in de Unie is meer in het kader van straf dan correctie. Daar zit volgens mij de kneep.[/list]
Fellow2012

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Big Al schreef: Verhuizen? Hoef je niet bij het gemeentehuis op te geven.
Dat idee had ik ook maar helaas klopt het niet. Zodra je naar andere staat verhuisd ben je verplicht om binnen 30/60/90 dagen je rijbewijs om te wisselen en daarmee heb je je verhuizing al 'verplicht' gemeld aan de overheid... tenzij je in suburban Amerika zonder auto zou kunnen leven. Daarnaast worden je adresgegevens zonder je toestemming gedeeld met commerciële bedrijven en het zou me niet verbazen dat ze dat ook met de overheid delen.

Amper twee weken na onze verhuizing kreeg mijn vrouw een brief van de Virginia House of Delegates lid om haar te bedanken voor haar stem etc. Brief was op ons nieuw adres in andere staat bezorgd. Dus het feit dat we bij USPS een post forwarding hadden aangveraagd was al genoeg om ons nieuw adres snel te achterhalen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Big Al »

adam747 schreef:
Big Al schreef: Verhuizen? Hoef je niet bij het gemeentehuis op te geven.
Dat idee had ik ook maar helaas klopt het niet. Zodra je naar andere staat verhuisd ben je verplicht om binnen 30/60/90 dagen je rijbewijs om te wisselen en daarmee heb je je verhuizing al 'verplicht' gemeld aan de overheid... tenzij je in suburban Amerika zonder auto zou kunnen leven. Daarnaast worden je adresgegevens zonder je toestemming gedeeld met commerciële bedrijven en het zou me niet verbazen dat ze dat ook met de overheid delen.

Amper twee weken na onze verhuizing kreeg mijn vrouw een brief van de Virginia House of Delegates lid om haar te bedanken voor haar stem etc. Brief was op ons nieuw adres in andere staat bezorgd. Dus het feit dat we bij USPS een post forwarding hadden aangveraagd was al genoeg om ons nieuw adres snel te achterhalen.
Klopt, maar ze komen niet achter je aan als je niet je nieuwe adres opgeeft. Bovendien kun je binnen een staat verhuizen zonder daar melding van te maken - een sticker met je nieuwe adres op je rijbewijs plakken is meestal voldoende. Ik herinner me nog dat je verhuizingen in NL destijds binnen een paar dagen moest melden op het gemeentehuis.

Het delen van gegevens is een ander problem, hoe vervelend het ook is.

Overigens is het ook vervelend dat Jan en alleman je Social Security Number wil hebben - en ze daar vervolgens niet goed mee omgaan. Ik kwam er echter achter dat ze als de dood zijn om illegalen te discrimineren. Als ze erop staan dat je het toch geeft dan is het meestal voldoende om schichtig om je heen te kijken en te fluisteren: "I wasn't born in this country..."
Wordt meteen de rode loper uitgerold en natuurlijk hoef je geen SSN te verstrekken :lol:
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door smittenimmigrant »

Big Al schreef:Bovendien kun je binnen een staat verhuizen zonder daar melding van te maken - een sticker met je nieuwe adres op je rijbewijs plakken is meestal voldoende.
Als green card houder ben ik verplicht om binnen tien dagen mijn adreswijziging door te geven aan USCIS.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Big Al »

smittenimmigrant schreef:
Big Al schreef:Bovendien kun je binnen een staat verhuizen zonder daar melding van te maken - een sticker met je nieuwe adres op je rijbewijs plakken is meestal voldoende.
Als green card houder ben ik verplicht om binnen tien dagen mijn adreswijziging door te geven aan USCIS.
Klopt, maar dat geld niet voor staatsburgers. Buitenlanders moeten ook een ID-kaart dragen.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Petra/VS »

Over SSN, weiger dat gewoon altijd te geven. Het wordt ook steeds minder gevraagd. Waar het echt nodig is zal men erop staan, maar met alle identity theft wordt het goed begrepen als je het niet onnodig verstrekt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door USInsider »

Ik geef het ook niet als ik denk dat er geen reden voor is. Inderdaad wordt er nu ook minder 'nodeloos' om gevraagd.

Ik ging enige tijd geleden naar een nieuwe dokter - en werd om mijn SS# gevraagd. Het bleek dat hun nieuwe (!) patienten-adm. systeem op dat nummer is gebaseerd. Er is natuurlijk enige logica: voor MediCare patiënten is het SS# het MediCare#.

In de maandelijkse post van MediCare staat ook iedere keer mijn complete naam en Soc. Sec.#. Dat komt dan van dezelfde overheid die mensen waarschuwt voorzichtig te zijn met hun SS#.
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Dbacks2 »

Big Al schreef: Klopt, maar ze komen niet achter je aan als je niet je nieuwe adres opgeeft. Bovendien kun je binnen een staat verhuizen zonder daar melding van te maken - een sticker met je nieuwe adres op je rijbewijs plakken is meestal voldoende. Ik herinner me nog dat je verhuizingen in NL destijds binnen een paar dagen moest melden op het gemeentehuis.
Nou... met het behalen van de theorie van ons rijbewijs was de enige vraag die echt standaard was die over het verplicht zijn van het binnen tien dagen bij de DMV melding maken van je verhuizing...

Wat jij zegt gaat dus niet in iedere staat op.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door PSVwally »

Note mod: Mijne dames en heren. Gaarne de discussie over de voedingsmiddelen in Amerika vervolgen in het volgende topicGezonde voeding in Amerika
Het topic is afgesplitst zodat het allemaal wat overzichtelijker is.
Gebruikersavatar
Bianca Stripes&Stars
Amerikafan
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 feb 2015, 12:51
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Bianca Stripes&Stars »

Te veel om op te noemen :roll:
Ik vind het er zo leuk en dan voornamelijk de afwisseling in de breedste zin, maar ook natuur en stad. Het is een land van uitersten en dat spreekt mij heel erg aan.
Inderdaad vriendelijke mensen, meer vrijheid en meer mogelijkheden.
Reis mee door de USA! Blogs, tips, tricks en info! http://www.Stripesandstars.nl
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door USInsider »

Prima deze afsplitsing. Overigens is dit ond. - voedsel in de US - al meerdere malen aan de orde geweest.

Maar het ond. eindigt nu nogal ongelukkig - met enkele opm. die problemen kunnen veroorzaken - mbt. US rijbewijzen.
In veel staten moet je wel degelijk - zoals DBacks2 al aangaf - binnen 10 dagen na een verhuizing, je nieuwe adres opgeven aan de DMV.
Ook als je binnen de staat verhuisd, of als je binnen je woonplaats verhuisd.

Je hoeft niet naar de DMV te gaan om je rijbewijs te laten veranderen, maar je moet wel met een sticker oid. je nieuwe adres zelf (achter) op je rijbewijs aanbrengen.
Dus aangifte van een gewijzigd adres bij de DMV - een overheids-instantie, is in de meeste staten wel degelijk verplicht !

Terug naar wat er top is in de US: mijn man (en die heb ik zelf meegenomen hiernaartoe).

Voor Adam: in de US is een groot deel van het gevangeniswezen in handen van commerciële - for-profit - bedrijven. Die hebben weinig belang bij minder gevangenen/kortere straffen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door Big Al »

Ik denk dat het verschil m.b.t. verhuisberichten naar de overheid is dat in Nederland de overheid alle burgers in het oog houdt. In de meeste staten is dat niet het geval; het zijn afzonderlijke instanties waar de burger ofwel een dienst van krijgt ofwel een verplichting aan heeft die het nieuwe adres eisen. Wellicht maakt dit in de praktijk niet veel uit, maar het principe is anders.

In Nederland zijn inwoners verplicht hun adres te melden domweg omdat ze in Nederland wonen. In de meeste staten van de VS hoeft het alleen als van bepaalde diensten gebruikt gemaakt wordt, en zelfs dan wordt die informatie veelal niet met andere instanties gedeeld.

Dat verschil is overigens iets waar ik erg aan moest wennen toen ik emigreerde. NL heeft een centrale overheid, de VS hebben dat eigenlijk niet. De federale overheid is niet de staatsoverheden, de staatsoverheden zijn niet de regionale overheden, en de regionale overheden zijn niet de plaatselijke overheden. Een Amerikaanse staat is wat dat betreft veel meer gelijk aan het principe van landen in de EU.

Terug naar "top": ik vind het handig dat je in de meeste staten meer dan één aanhanger kan trekken. Ook wordt de maximum snelheid door de fabrikant (of verhuurder) bepaald en niet door de overheden. Zo heb ik een kleine aanhanger waarmee ik 130 km/u mag rijden. Heel handig voor lange ritten als we kamperen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wat vinden jullie top in Amerika?

Bericht door USInsider »

Dat snap ik niet - omdat je twee aanhangers trekt mag je harder gaan rijden dan de max. snelheid - die in de meeste staten op de meeste plekken 65 mijl/uur is ?
Als je 130 km rijdt, ga je 80 mijl/uur.

In CA schrijft de staat het wel degelijk de max snelheid voor:
The maximum speed limit on most California highways is 65 mph. You may drive 70 mph where posted. Unless otherwise posted, the maximum speed limit is 55 mph on two-lane undivided highways and for vehicles towing trailers.
(Er staat dus niet: kijk in de manual van uw trailer.)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer