Navigatie

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Lientje1969
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jun 2015, 15:24

Navigatie

Bericht door Lientje1969 »

Hallo, hallo,

Deze zomer gaan we met ons gezin The best of the West doen. We starten in San Fr.
We hebben een auto gehuurd via Alamo.
Nu zit ik met een vraag. Hoe doe ik dat met de navigatie. Zelf meenemen? ( onze is verouderd maar kan de TomTom van mijn pa lenen) of gewoon met de kaart op schoot. Wellicht zit er in de auto een navigatie?
Onze reis staat al helemaal vast.
Hotels zijn geboekt enz enz.
Als ik de TomTom van mijn pa meeneem moet ik er nog wel een kaart van Amerika op zetten.

Alvast bedankt voor het meedenken :wink:

Groetjes Lien
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Navigatie

Bericht door Mrvanilla »

Een GPS zal 99% zeker niet in je auto zitten, tenzij je deze expliciet huurt bij de verhuurmaatschappij. Maar dat is duur. Het is in dat geval goedkoper een GPS zelf te kopen bij een Best Buy of een Walmart.

Als je vanuit hier een GPS meeneemt zul je inderdaad moeten zorgen dat er US kaarten op zitten, anders heb je er niets aan.

Met de kaart op schoot kan zeker, met name als je buiten de steden bent. Zoveel wegen zijn er vaak niet. Maar in een stad als LA is het toch wel fijn als er iemand roept hoe je moet rijden.

Je hebt ook gratis apps zoals Navmii voor je smartphone, dat werkt ook best prima.
Groetjes,
Daniel
Stefan-dg
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 jul 2014, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Navigatie

Bericht door Stefan-dg »

Lientje,

Ik sluit mij bij bovenstaand aan.

Zelf heb ik de laatste keer een VS kaart gekocht voor de Tom Tom. Dit werkte echt heel goed en was relatief goedkoper dan er 1 huren/ter plekke aanschaffen.
astevens
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 jan 2015, 17:24

Re: Navigatie

Bericht door astevens »

Wij hebben via tomtom een kaart voor usagekocht, was toen wel via een sale dus was 35 euro kwijt...
SteveMaxx
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jul 2014, 17:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Almere

Re: Navigatie

Bericht door SteveMaxx »

Ik heb op mijn iphone de Sygic GPS app gedownload, in principe gratis te gebruiken, maar voor volledige kaart updates moet je wel betalen.
Als je een smartphone hebt loont het soms wel om op google een beetje rond te zoeken naar apps voor je telefoon, in sommige gevallen kost het je zelfs niks, kan geen kwaad lijkt me. Altijd wel eerst in Nederland al vast gebruiken om te kijken of deze prettig werkt!

Mocht je GPS op je telefoon gebruiken, zorg er dat voor dat je internet uit staat! GPS kost niks, maar als je internet aan staat kan dit zorgen voor vervelend hoge telefoonrekeningen na thuiskomst!

Navigatie huren is in ieder geval voor de hele vakantie duurder dan 1 kopen.
2015: NYC-LV-GC-Zion-LV-DV-LA
2016: Miami-Key West-Orlando-LA-SF-Lake Tahoe-Yosemite-Bryce-Moab-Page-MV-GC-LV-SD-LA
2017: NYC-Toronto-Chicago
Gebruikersavatar
TwentseGijs
Amerikafan
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Houston Texas (voorheen in Enschede)

Re: Navigatie

Bericht door TwentseGijs »

Stefan-dg schreef: Zelf heb ik de laatste keer een VS kaart gekocht voor de Tom Tom. Dit werkte echt heel goed en was relatief goedkoper dan er 1 huren/ter plekke aanschaffen.
Hier hetzelfde verhaal... alleen met de overhuizing de TomTom bij mn ouders laten liggen haha. Heb in 1x de wereldkaart gekocht van TomTom.

Eventueel zou je ook bij een PawnShop een navigatiesysteem kunnen kopen, bedenk je wel dat hier dan vermoedelijk geen europa op zit.

Have fun!
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Elmo
Amerikafan
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 jan 2014, 09:51
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Navigatie

Bericht door Elmo »

Wij hadden vorige zomer toevallig een ingebouwde gps in de wagen, meevaller. Huur had ons 90 dollar gekost (4 weken).
In de paasvakantie hadden we minder geluk. We kochten een gps bij Walmart voor 129 dollar en kunnen gratis updates doen. We hadden graag een gps gevonden met standaard ook kaarten voor Canada maar die hebben we niet gevonden.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Navigatie

Bericht door PSVwally »

Huur had ons 90 dollar gekost (4 weken).
Dat is heel goedkoop voor een huurgps. Ik heb de laatste keer ook een amerikakaart voor mijn tomtom gedownload. Werkte perfekt.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Navigatie

Bericht door Big Al »

Overweeg om hier (d.w.z. in de VS) een GPS aan te schaffen. Je kunt ze op elke straathoek vinden en als je er een bij een keten (bijv. Walmart, Best Buy, Target, Sears) koopt kun je hem gemakkelijk ruilen als er iets mis mee is. Voor zo'n $100 kun je al een redelijke GPS kopen. Ik zou een Garmin aanraden. Zeker niet TomTom daar die in de VS nogal slecht zijn (in elk geval waren ze een paar jaar geleden bijzonder slecht).
Gebruikersavatar
Re1gnman
Amerikakenner
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 jun 2013, 16:30
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie

Bericht door Re1gnman »

Big Al schreef: Zeker niet TomTom daar die in de VS nogal slecht zijn (in elk geval waren ze een paar jaar geleden bijzonder slecht).
Ik weet dat we in Nederland 'Tomtom-minded' zijn, maar waarom je TomTom bijzonder slecht noemt snap ik niet helemaal.
Ik heb zelf nog nooit Garmin uitgeprobeerd, kan dus niet vergelijken.
Afgelopen maand, 3 weken door het westen gereden en ik heb echt geen problemen gehad met Tomtom.
Zelfs L.A. ging eigenlijk perfect.
Ik kan me van vroeger in de beginjaren van de navigatie (1999) herinneren dat ik in San Francisco moeilijk kon
navigeren door (vermoedelijk) het heuvelachtige en tussen de grote gebouwen. En ook richting Nevada en Utah was navigatie nog wel
eens zijn satelliet kwijt.
Maar nu eigenlijk nergens problemen.
"Patience is something you admire in the driver behind you, but not in the one ahead...."
Jerre
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 20 nov 2008, 00:01
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Navigatie

Bericht door Jerre »

Ik gebruik ook altijd tomtom maar dan op men iphone. Werkte voorbije week perfect in LA :-) in 2014 en 2011 ook geen last mee gehad. Ik ben er tevreden van.
2009 :: LA - SF
2011 :: NY - MIA
2014 :: DENV - LV
2015 :: LV - LV
2019 :: MIA - MIA
Blogs :: http://exploringusa2015.wordpress.com
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Navigatie

Bericht door smittenimmigrant »

Wij gebruiken een combo van Tomtom en kaarten.

Tomtom gebruiken we met name op de korte stukjes in de stad: van het laatste stukje doorgaande weg naar het hotel, of naar dat ene restaurantje, of juist om in een onbekende plek snel op een wat grotere weg te komen.

De kaart (wij hebben zojuist deze aangeschaft en ik ben er heel tevreden mee) gebruiken wij met name om te plannen, om doorgaande wegen mee te navigeren en om een 'gevoel' te hebben bij waar je bent. Ik heb het idee dat ik bij vormen van Satnav eigenlijk nooit precies weet waar ik nu ben, en met een kaart leer ik nog eens een beetje topografie :)
Lientje1969
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jun 2015, 15:24

Re: Navigatie

Bericht door Lientje1969 »

Super bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Ik ga vanavond even kijken bij mijn pa of we een kaart van VS op zijn TomTom kunnen zetten.

Groetjes Lien
Gebruikersavatar
RNA
Amerika-expert
Berichten: 2200
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zon, strand Zeeland
Contacteer:

Re: Navigatie

Bericht door RNA »

Ikzelf gebruik een oude telefoon als GPS, heb er tomtom op geinstalleerd en een US kaart gedownload.
Voordeel van een navigatie vanuit huis meenemen is dat je alles al kunt voorbereiden, zo heb ik de hotels als favorieten opgeslagen en bepaalde adressen die we gaan bezoeken ook.

Voor navigeren te voet gebruik ik google maps, daarmee kun je kaarten 'offline' downloaden en dus zo naar de juiste bestemming lopen.
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mads
Amerika-ontdekker
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jan 2012, 16:17
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Arnhem

Re: Navigatie

Bericht door Mads »

Ik gebruik de gratis app Here. Top!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Navigatie

Bericht door harryh »

Mads schreef:Ik gebruik de gratis app Here
Ik ook; met een gratis Here account kun je op je PC/tablet favorieten aanmaken, sorteren etc, worden automatisch gesynched naar je phone, handig!
Gebruikersavatar
Arends1989
Amerikakenner
Berichten: 669
Lid geworden op: 15 apr 2012, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nederland

Re: Navigatie

Bericht door Arends1989 »

Ik zou een Garmin aanraden. Zeker niet TomTom daar die in de VS nogal slecht zijn (in elk geval waren ze een paar jaar geleden bijzonder slecht).
Als werknemer van, ben ik niet helemaal objectief.. maar ik heb de afgelopen jaren nog geen enkele keer problemen ondervonden. Dergelijke opmerkingen zie ik veel van klanten komen die de kaart na aanschaf niet hebben bijgewerkt* en zodoende met heel oud kaartmateriaal rond rijden.

Tegenwoordig hebben de Noord-Amerika kaarten de classificatie "gedetailleerd" (10,6 miljoen km aan weg / 10,45 miljoen Nuttige Plaatsen! :o ). De kleinste achteraf weggetjes staan er dan zelfs nog in. :thumbup:

* Voorheen 90 dagen na aanschaf kosteloos up te daten, tegenwoordig gratis gedurende de totale levensduur van het navigatiesysteem.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Navigatie

Bericht door Big Al »

Re1gnman schreef:
Big Al schreef: Zeker niet TomTom daar die in de VS nogal slecht zijn (in elk geval waren ze een paar jaar geleden bijzonder slecht).
Ik weet dat we in Nederland 'Tomtom-minded' zijn, maar waarom je TomTom bijzonder slecht noemt snap ik niet helemaal.
Ik heb zelf nog nooit Garmin uitgeprobeerd, kan dus niet vergelijken.
Afgelopen maand, 3 weken door het westen gereden en ik heb echt geen problemen gehad met Tomtom.
Zelfs L.A. ging eigenlijk perfect.
Ik kan me van vroeger in de beginjaren van de navigatie (1999) herinneren dat ik in San Francisco moeilijk kon
navigeren door (vermoedelijk) het heuvelachtige en tussen de grote gebouwen. En ook richting Nevada en Utah was navigatie nog wel
eens zijn satelliet kwijt.
Maar nu eigenlijk nergens problemen.
Ik heb het vermoeden dat ook Nederlanders vaker voor een ander merk kiezen en daar heel positief over zijn.

Mijn eigen ervaring met TomTom was een paar jaar geleden toen ik er een aanschafte. Eerst maar eens apotheken opgezocht. Volgens de TomTom waren er honderen, waaronder "Joe's Cannabis Shack" en "Potpourri". Dit was net nadat medische marijuana legaal was geworden in Colorado en TomTom had alle 'coffee shops' maar onder apotheken gezet. Daar er maar zo'n 15-20 apotheken in onze stad zijn was het onmogelijk om er een te vinden tussen de honderden 'coffee shops'. Daarenboven was er volgens de TomTom een echte apotheek bij ons om de hoek, wat helemaal niet het geval is.
Toen maar dierentuinen opgezocht. We hebben hier een vrij grote dierentuin, in Denver zit ook een grote dierentuin, en Pueblo heeft er ook een. Echter, volgens de TomTom was de dichtstbijzijnde dierentuin zo'n 500 kilometer. Op naam waren de dierentuinen ook niet te vinden. Uiteindelijk bleek dat onze dierentuin onder "bibliotheek" stond.

Geen probleem, dacht ik, even TomTom bellen. Na lang wachten sprak ik eindelijk met een aardige mevrouw. Het probleem uiteengezet en gevraagd om een update. Die hadden ze niet, maar er was wel een oplossing. Volgens de mevrouw kon ik best het adres van de dierentuin (of de apotheek) opzoeken via Google en dan het adres in de TomTom zetten. Ze verzekerde mij dat het apparaat me dan heel goed de weg zou wijzen.

De TomTom is nog dezelfde dag teruggebracht naar de winkel en ik heb een Garmin Nuvi 3D gekocht. Fantastisch apparaat!

Wellicht zijn de huidige TomTom's beter, maar de paar keer dat ik ze in NL heb gebruikt vind ik ze maar onhandig/omslachtig.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Navigatie

Bericht door roelb »

Ik val volgens mij in herhaling, maar koop gewoon een Windows Phone, gratis navigatie voor de hele wereld (HERE maps / drive). Wel vooraf even de kaarten downloaden voor het gebied waar je heen gaat, maar goed, dat is een kleine moeite en kan overal waar je wireless ethernet (wifi) tot je beschikking hebt. Thuis, maar dus ook onderweg in een hotel als je het vergeten bent. Je kunt kaarten sowieso per land downloaden en soms ook nog uitgesplitst per regio (in de US per staat).

Een Lumia 635 koop je nieuw voor 100 euro, dan heb je niet alleen een gratis navigatiesysteem voor de hele wereld, maar ook nog een prima telefoon met 4,5" scherm en een redelijke camera. Geheugen is beperkt (8G) maar er kan gewoon een micro SD kaartje in.

Moest je toch al een nieuwe telefoon kopen? Overweeg dan de 640 (5", 8MP camera) of wellicht een van de duurdere modellen (830, 930 of 1020). Wil je vooral een groot scherm dan is de 1320 met 6" scherm wellicht iets (nieuw EUR 200).
Stefan-dg
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 jul 2014, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Navigatie

Bericht door Stefan-dg »

Heb zelf een 930. En heb net de download voor Florida aangezet. Zal het volgende reis eens proberen.
Laatst gewijzigd door Aricon op 18 jun 2015, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is niet nodig het bovenliggende bericht in zijn geheel te quoten --> quote verwijderd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer