Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

een Amerikaans gerecht..Bread Pudding

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
wiepster
Amerika-expert

een Amerikaans gerecht..Bread Pudding

Bericht door wiepster »

Daar zijn we thuis helemaal verslaafd aan tegenwoordig en super makkelijk te maken!!
Het lijkt alleen wel veel op de wentelteefjes die mijn moeder vroeger altijd maakte van oud bruin brood.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Is dat iets als het oervlaamse gerecht broodpudding?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Het lijkt erop idd, alleen het vewrschil is dat het brood in het Belgische recept fijn wordt geprakt met de melk, en op Amerikaanse wijze in kleine stukjes wordt getrokken en daar het melkmengesel over heen gieten.

Hierbij zal ik het recept geven hoe ik het maak:

4 eireren
2 koppen melk= 2 cups
1 kop suiker
theelepel kaneelpoeder
vanille extract
eventueel cacao
boter/margarine
6 tot 8 sneden een dag oud brood, licht bruin is het smakelijkst.

*vierkant over blik invetten met boter
*brood in kleine stukjes verdelen en samen met eventuele rozijnen in ovenblik doen
*eieren, melk,suiker, kaneel en vanille opkloppen tot een schuimig mengsel en over het broodmengsel gieten
*klontjes boter over het geheel verdelen
*in voorverwarmde oven ca. 180 C. en in ca. 45 min. bakken

Ik laat het altijd afkoelen in de oven en dien het nog warm op met bananenpudding/ijs en nog eventueel slagroom....
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik maak het ook ! maar dan van van overgebleven (bruin) noten/rozijnenbrood. Ik gebruik een ei-vervanger ipv. eieren. Verder doe ik er rozijnen in en/of stukjes gedroogde abrikozen. De rozijnen uiteraard eerst even in de rum geweekt. Geen suiker. Wel een extra scheutje rum of een scheutje sinasappel-likeur door het mengsel.
Variatie: een laag van het broodmengsel, dan een laag verse appelmoes, dan weer een laag broodmengsel in de vorm.
Andere variatie: het brood in boterhammen snijden, die licht roosteren, vervolgens met Nutella besmeren, dan stuk trekken en verder zoals beschreven door Wiepster.
Voor erbij: vla gemaakt van melk en (Bird's) custardpudding.
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

wiepster schreef:Het lijkt erop idd, alleen het vewrschil is dat het brood in het Belgische recept fijn wordt geprakt met de melk, en op Amerikaanse wijze in kleine stukjes wordt getrokken en daar het melkmengesel over heen gieten.

Hierbij zal ik het recept geven hoe ik het maak:

4 eireren
2 koppen melk= 2 cups
1 kop suiker
theelepel kaneelpoeder
vanille extract
eventueel cacao
boter/margarine
6 tot 8 sneden een dag oud brood, licht bruin is het smakelijkst.

*vierkant over blik invetten met boter
*brood in kleine stukjes verdelen en samen met eventuele rozijnen in ovenblik doen
*eieren, melk,suiker, kaneel en vanille opkloppen tot een schuimig mengsel en over het broodmengsel gieten
*in voorverwarmde oven ca. 180 C. en in ca. 45 min. bakken

Ik laat het altijd afkoelen in de oven en dien het nog warm op met bananenpudding/ijs en nog eventueel slagroom....

Lijkt me een gemakkelijk recept met ingredienten die iedereen wel in huis heeft .Eens iets anders dan onze broodpudding en wentelteefjes .Ik ga dit zeker eens uitproberen :wink:
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Mijn favoriete (pas ontdekte) recept:

140 gr in blokjes gesneden wittebrood, 2 appels in blokjes, 120 ml melk, 60 ml room, 1 ei, suiker naar smaak

smeer ovenschaal met boter in
helft van broodblokjes en 1 appel, handje rozijnen/krenten/sucade (dit heb ik er zelf bijverzonnen)
andere helft broodblokjes en appel

in een kom melk, room, ei goed door elkaar roeren, suiker en kaneel (koekkruiden)naar smaak toevoegen, dit mengsel over broodblokjes gieten

ongeveer 35 minuten in een hete oven, 175 C

warm opdienen met een bolletje kaneelijs

yummie yummie

gr, Ineke
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

In de US kan ik nergens sucade en/of geconfijte vruchtjes kopen.
(Niet helemaal waar, het is me een keer gelukt in de afgelopen 12 jaar).
Iemand ?!

Voor wie van goudrenetten appels houdt: ik heb pas een US appelsoort gevonden die qua smaak in de buurt komt: Black Oxford.
Maar tot nu toe heb ik die alleen nu en dan bij de Whole Foods kunnen kopen.

He Ineke, ik ga jouw versie zeker proberen, ik heb nog een pakje speculaaskruiden ergens.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

wiepster schreef:
..
Hoe moet ik me dat voorstellen?? gewoon boter in klontjes hakken en dat over het geheel strooien?
of moet ik ze uitsmeren?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Iris_1982 schreef:
wiepster schreef:
..
Hoe moet ik me dat voorstellen?? gewoon boter in klontjes hakken en dat over het geheel strooien?
of moet ik ze uitsmeren?
Yep, in klontjes of brokjes verdelen, dan krijg je het wat donkerder en smeuiger bovenop.

Trouwens, heel leuk al de variaties en tips!! Appel lijkt me idd ook heel lekker, heb hier weer oud brood liggen en de appels van oortjes, ga het vanavond proberen!!
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ineke schreef:Mijn favoriete (pas ontdekte) recept:

140 gr in blokjes gesneden wittebrood, 2 appels in blokjes, 120 ml melk, 60 ml room, 1 ei, suiker naar smaak

smeer ovenschaal met boter in
helft van broodblokjes en 1 appel, handje rozijnen/krenten/sucade (dit heb ik er zelf bijverzonnen)
andere helft broodblokjes en appel

in een kom melk, room, ei goed door elkaar roeren, suiker en kaneel (koekkruiden)naar smaak toevoegen, dit mengsel over broodblokjes gieten

ongeveer 35 minuten in een hete oven, 175 C

warm opdienen met een bolletje kaneelijs
Hoi Ineke, ziet er lekker uit dit recept. Maar het is wat onduidelijk zo zonder interpunctie en witregels midden in een zin ;)
Bedoel je dat je de andere helft broodblokjes en appel moet mengen in een kom met melk, room & ei enz?
M.a.w. is de tekst die ik rood heb gemaakt, één zin of staat het los van elkaar en bedoel je:

De helft van de broodblokjes, appel & rozijnen in een kom.
Daar bovenop de andere helft van de broodblokjes & appel (zonder rozijnen).
In die volgorde en daarover de melk en het room mengsel?
Sandy
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De Minneapolis (Minnesota) Star Tribune heeft een recept voor bread pudding gemaakt van doughnuts!

Voor de ECHTE liefhebbers en mensen die niet bang zijn iets heel nieuws te proberen:

http://www.startribune.com/436/story/900450.html
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Sorry voor de evt. onduidelijkheid

de volgorde is:

bodem bedekken met de helft van de broodblokjes
hierop de helft van de appelblokjes en de rozijnen enz
dan de rest van de broodblokjes en appelblokjes erop

Vervolgens mengsel van ei, melk, room, suiker en kruiden er overheen gieten

Ik denk trouwens dat die volgorde niet zoveel uitmaakt :D
het vloeibare gedeelte moet er alleen als laatste overheen gegoten worden

Succes, Ineke
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Bennogr schreef:De Minneapolis (Minnesota) Star Tribune heeft een recept voor bread pudding gemaakt van doughnuts!

Voor de ECHTE liefhebbers en mensen die niet bang zijn iets heel nieuws te proberen:

http://www.startribune.com/436/story/900450.html
Heb het uitgeprint en ga het binnenkort proberen,thanks Benno !
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Laat even weten of het de moeite waard is. Het klinkt allemaal wel erg mooi, maar ik denk niet dat het in mijn binnenkort (echt!) beginnende dieet zal passen.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Bedankt voor de toelichting Ineke ;)

:offtopic: Benno ... welk dieet? Low Carb of heeft het Sonja Bakker virus de VS bereikt? : ))
Ik heb Sonja's boek hier ... maar ik ben een Low Carber, die overstap is niet goed, denk ik ..
Sandy
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Nutrisystems. Levert een doos met een maand eten af. Ik heb 1 maand besteld, hoop dat ik dan zo gewend ben aan minder eten, dat ik vanzelf doorga. En het zal dan ook weer warm genoeg zijn om te gaan fietsen. (de winter hier in Minnesota is verrassend mild, haast geen sneeuw en weinig vorst tot nu toe).

Of een nieuw lidmaatschap bij de YMCA, op de tredmill en het zwembad in.

Wordt belangrijk, ik wil nog een tijdje mee.

Er zijn overigens tig dieeten in de VS, de een NOG beter dan de andere. Je wordt daar rond deze tijd mee doodgegooid.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oh Benno, je moet ons echt - in een aparte topic ?! - op de hoogte houden. Ik zie ook aldoor hier advertenties van Nutri-systems. Maar ik heb een angstig vermoeden dat ik die maaltijden zal consumeren tezamen met mijn andere 'normale' eten voor die dag. Idem dito een blikje SlimFast - best te doen vooral de koffie-smaak - maar als vervanging van een maaltijd ? Lukt me dus niet.
Overigens er zijn op veel plaatsen ook lokale initiatieven, koks/chefs en dietistes die maaltijden samenstellen, koken en invriezen, die kun je dan ophalen of laten bezorgen.
Ik kook inmiddels al jaren dieet. Zie mijn aanpassingen voor de brood-pudding hierboven. Punt is wel dat hoe gezonder hoe duurder, want vooral verse (organische) groenten/aardappelen en organisch fruit is nogal prijzig.
Succes met alles, en ja, je moet nog lang mee, veels te leuk je regelmatig hier op het forum te ontmoeten !
(P.S. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, wij hebben zo'n eliptical exerciser hier staan. In WI gebruikte mijn man die in de winter, hier in CA gebruik je zo'n ding vooral in de zomer !)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zal een nieuw onderwerp openen in 'Off Topic'.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer