Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Mootjuh
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2015, 15:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door Mootjuh »

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en heb een account aangemaakt op een aantal specifieke vragen te stellen waar ik vooralsnog nog niet helemaal over uit ben

Mijn vriend en ik zijn nu 2 jaar samen en hij woont nu ruim 20 jaar in Nederland en is Amerikaans staatsburger. Zelf ben ik geboren in Marokko en heb ik een dubbele nationaliteit (Nederlands en Marokkaans).

-Wij wonen (nog) niet officieel samen. Is dit noodzakelijk om aan te tonen dat je elkaar al 2 jaar kent of zijn er ook andere manieren?
-Weet iemand of het Nederlands staatsburgerschap volstaat of dat ik mijn geboorteakte uit Marokko moet halen voor de procedure?
- Wij hebben plannen om ooit te gaan trouwen, maar de vraag is even wat wijsheid is. Daar trouwen en voor K1-visum gaan etc. of in Nederland trouwen en voor I-130 procedure?
- Daarbij is het voor hem ook een soort van emigreren na ruim 20 jaar in Nederland gewoond te hebben en daarom de vraag wat de consequentie hiervan is op beide? Aangezien hij ook werk moet zoeken in de US kan hij nog niet aantonen dat hij aan de minimum looneis voldoet. Iemand ervaring mee?
- Wat zijn de mogelijke (belastingtechnische) consequenties voor ons van zijn 20 jarig verblijf in Nederland? Ik heb gelezen dat je belastingplicht vervalt als je uit Amerika vertrekt maar weet niet wat er gebeurd als hij weer terug gaat.

Beetje rommelig verhaal maar hoop dat jullie mij alsnog van goede adviezen kunnen voorzien

Dank alvast

Mootjuh
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door goldenhills »

De visum / greencard regels igv een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht zijn gelukkig tegenwoordig precies hetzelfde als voor het tegenovergestelde geslacht.

En ja, je hebt je geboorteakte nodig.

Je moet sowieso bewijzen dat je relatie echt is (wij waren al 10 jaar getrouwd, en moesten dat evengoed doen). Fotos met jullie en vrienden en familie, gezamelijke bankrekening, etc. Alles helpt.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door goldenhills »

Mootjuh schreef:Ik heb gelezen dat je belastingplicht vervalt als je uit Amerika vertrekt
Dat is helaas niet waar, US Citizens (en geencard holders) zijn altijd belastingplichtig in de US, en moeten filen als ze meer dan een minimum verdienen (ook al hoeven ze niet te betalen vanwege tax treaties). Wat de consequenties zijn zul je aan een US tax advisor moeten vragen. Voor zover ik begrijp staat dat los van een eventuele aanvraag van een spouse/fiancee greencard.
Mootjuh
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2015, 15:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door Mootjuh »

goldenhills schreef:De visum / greencard regels igv een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht zijn gelukkig tegenwoordig precies hetzelfde als voor het tegenovergestelde geslacht.

En ja, je hebt je geboorteakte nodig.

Je moet sowieso bewijzen dat je relatie echt is (wij waren al 10 jaar getrouwd, en moesten dat evengoed doen). Fotos met jullie en vrienden en familie, gezamelijke bankrekening, etc. Alles helpt.
Dank voor je reactie. Voor de zekerheid: Een Marokkaanse geboorteakte ondanks dat ik de Nederlandse nationaliteit (ook) heb?
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door goldenhills »

Inderdaad, ze willen echt je geboortebewijs. Dat staat (enigzinds) los van nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door hemmie »

Je geboorteakte staat los van je nationaliteit, je kunt een buitenlandse geboorteakte hebben en toch alleen de Nederlandse nationaliteit. Die geboorteakte, waar ook vandaan, heb je ook nodig als je in NL wil gaan trouwen. Tenzij de geboorteakte ooit in Den Haag is ingeschreven, in dat geval volstaat de akte uit Den Haag.
Terug in Texas!
Mootjuh
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2015, 15:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door Mootjuh »

Die heb ik inderdaad nodig gehad toen ik Nederlander werd in 2003 en heb 'm nog. Neem aan dat zo'n akte onbeperkt geldig is. Dank voor je hulp hemmie!
Laatst gewijzigd door PSVwally op 13 jun 2015, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bovenstaand bericht hoeft niet geheel gequote te worden
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door goldenhills »

Voor Nederland geloof ik niet, die kijken naar de datum van uitgifte. De US doet gelukkig niet zo moeilijk. Wij hebben ook oude geboorteafschriften gebruikt.
Mootjuh
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2015, 15:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door Mootjuh »

goldenhills schreef:Voor Nederland geloof ik niet, die kijken naar de datum van uitgifte. De US doet gelukkig niet zo moeilijk. Wij hebben ook oude geboorteafschriften gebruikt.
Vreemde regel...je wordt toch maar 1 keer geboren? Fijn te horen dat de US niet zo moeilijk doet.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door hemmie »

Als je in NL zou willen trouwen heb je inderdaad een recente versie nodig (van beide partners), dat kan dus inderdaad lastig zijn als die akte uit het buitenland moet komen.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door USInsider »

Wellicht is het in jullie situatie zinnig een orienterend consult aan te vragen bij een goede immigratie advocaat, met veel ervaring in familie-gebonden immigratie. Vervolgens kun je de procedure denk ik zelf doen, tenzij er redenen blijken te zijn om de advokaat alles, of een deel te laten doen.

Jullie grootste hobbel wordt het feit dat je man (nog) niet in de US woont. Om een spouse te kunnen spnsoren voor immigratie, is US residency vereist. Echter in bepaalde gevallen neem de Consular Officer genoegen met duidelijk aanwijzingen dat de US Citizen inderdaad wenst terug te keren. Zoals hij heeft in Ned. zijn baan opgezegd, is nu op zoek is naar woonruimte in de US plus is op zoek is naar werkgelegenheid daar.

Het is moeilijk in te schatten hoe zwaar de eisen zullen zijn die men je man daaromtrent gaat stellen, temeer daar jullie nog niet samenwoont, geen samenlevingscontract hebt, enz.
Een advokaat zal je ook kunnen vertellen wat de beste optie is in jullie situatie, K-1 of CR-1.
Maar er is kans dat je a.s. echtgenoot eerst naar de US moet gaan om zijn residency te establishen en aan het werk te gaan.

Er bestaat niet een eis dat je elkaar al twee jaar moet kennen. Er is een eis dat je elkaar in de twee jaar voorafgaand aan het huwelijk, minstens twee keer in den lijve ontmoet moet hebben. (Tenzij je daarvan ontheffing krijgt.)
Als jullie al getrouwd waren en dat huwelijk was twee jaar of langer gelden gesloten, dan zou je meteen een Permanente Green Card uitgereikt krijgen. Als pas-gehuwde met een US Citizen krijg je een Conditionele Green Card. Die jullie beiden na twee jaar moet omzetten naar een Permanente. (Daar is zojuist een ond. over geopend hier.)

Je vriend was als US citizen vanaf zijn 18e aangifte-plichtig aan de IRS (tenzij hij in de uitzondering viel). Het is denk ik zinnig te kijken of je vriend aan die eis had moeten voldoen in een aantal jaren. Indien ja, overleg dan met de advocaat wat te doen.

Je hebt als (a.s.)echtgenoot van een US citizen recht naar de US te emigreren. Echter jullie situatie is ietwat gecompliceerder dan 'normaal'. Zorg daarom dat je meteen je immigratie procedure vlgs. de regels op de rails zet. Een kleine omissie of vergissing kan behoorlijke vertragingen opleveren.

Veel geluk voor jullie beiden !
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door kastelke »

En als je Amerikaanse vriend eerst naar de US gaat om dingen op te starten, trouw dan vooraleer hij vertrekt!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door USInsider »

Waarom ?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door kastelke »

Handig omdat ze dan beide toch nog in hetzelfde land wonen (en ik neem aan dat het merendeel van de mensen die ze eventueel willen uitnodigen ook in Nederland wonen, aangezien de Amerikaanse partner al meer dan 20 jaar in Nederland woont), en het geeft misschien ook een beetje aan dat ze niet huwden omdat er eentje in de US woonde en de andere ook graag naar de US wou verhuizen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Allseries
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 okt 2011, 18:35
Locatie: San Diego, USA

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door Allseries »

Ik zat in een soortgelijke situatie. Mijn verloofde (Amerikaans Burger) woonde ook in NL, en is in februari terug gegaan om een baan te zoeken.
Hij had gelukkig meteen de eerste week beet. En daarna zijn we pas de aanvraag voor het K1 Visum begonnen.
Maar ik snap inderdaad dat het ook wel een risico is, mijn verloofde was namelijk maar 5 jaar hier geweest. Dus had nog goede connecties.
Na 20 jaar kan ik me voorstellen dat dat wat moeilijker ligt.

Als ik jou was zou ik gewoon even een immigratie advocaat bellen om eens te informeren naar de beste stappen.
Mootjuh
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2015, 15:14
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door Mootjuh »

Bedankt allemaal!
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Emigreren - Homohuwelijk, dubbele nationaliteit etc.

Bericht door smittenimmigrant »

Ik zou overwegen om voor je partner eerst de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen - mocht het je dan in Amerika niet bevallen, dan kun je in elk geval terug zonder opnieuw met de Nederlandse immigratiedienst te maken te krijgen. Daarvoor dan wel eerst trouwen - door zijn huwelijk met jou, krijgt hij het recht om zowel de Nederlandse als de Amerikaanse nationaliteit te hebben (trouwen jullie niet, dan zou hij de Amerikaanse nationaliteit moeten opgeven, en dat wil je nou net niet).

Omdat je dan al getrouwd bent, zit je wel vast aan het CR-1 visum. K1 is geen optie meer. Daar staat tegenover dat je vervolgens ook jouw vermogen (en evt, je inkomen als dat na de immigratie door zou lopen) mee mag wegen in de 'sponsorship requirements'. Dat kan het makkelijker maken om aan de financiële eisen te voldoen.

Ten derde: er is inderdaad de kwestie van het verkrijgen van 'domicile'. USCIS neemt in principe genoegen met het aantonen dat de Amerikaanse staatsburger oprecht van plan is zich weer in de VS te vestigen. Toen mijn man (Amerikaan) en ik ditzelfde proces doorliepen, zijn wij tegelijk verhuisd. Zijn 'intent to establish domicile' hebben we aangetoond met zijn toelatingsbrieven tot een Amerikaanse universiteit en onze aanvraagformulieren voor 'university housing' op de campus. Dat werd toen voldoende gevonden. Het gaat er vooral om dat je met papierwerk kunt aantonen dat je man van plan is te remigreren. Denk dus ook aan zaken zoals het in de arm nemen van een recruiter, een 'lease' voor een huis, een aanbod van familie om tijdelijk in te komen wonen, etc.

Succes!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer