reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
DebbieTimmermans
Amerikafan
Berichten: 369
Lid geworden op: 09 apr 2014, 17:31
Partner van: Wouter
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Wellen

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door DebbieTimmermans »

@JantienB:
Protections komt ons veel duurder uit, voor ons gezien 4 personen is het 210 euro voor een jaar. En jij spreekt van een franchise van 25 euro.

Bij Touring en VAB is het 88 euro en 104 euro voor een jaar en dit zonder franchise en bij touring ben je onbeperkt gedekt voor medische kosten en bij VAB voor 1 milj euro.
Hoe kom jij dan beter uit bij Protections als ik mag vragen?

Ik denk dat het voor ons Touring of VAB gaat worden.
wouterendebbie.blogspot.be/
wouterendebbie1.blogspot.be/
wouterendebbie2.blogspot.be/
wouterendebbie3.blogspot.be/
https://www.facebook.com/groups/2198403 ... =bookmarks
wouterendebbie4.blogspot.be/
JantienB
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:05
Locatie: Gent

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door JantienB »

Ik weet niet precies meer hoeveel het was en hoeveel het bij de anderen was, maar wel dat Protections de goedkoopste was met de meest volledige dekking.
Raar dat jij bij Touring en VAB zo veel goedkoper zit! Maar de dekking van Touring (en VAB ook) zag er ook compleet uit en inderdaad zonder die franchise, dus als die goedkoper zijn zou ik zeker daar voor gaan.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door M Kactus »

Zou het niet kunnen dat Protections goedkoper is als je ook de vluchten/huurwagen bij hen boekt? Misschien zit daar het verschil.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door kalaman »

Inmiddels nog enkele contacten gehad met het CM-ziekenfonds en dat is wat ze mij bevestigd hebben per mail.
Geachte heer

Wanneer u tijdens een vakantie in het buitenland ziek wordt of een ongeval hebt, kan u rekenen op CM-reisbijstand Mutas.
Deze bijstand verleent u de nodige begeleiding en komt tussen in de onkosten voor dringende medische zorg waar ook ter wereld.
Verloren bagage, autopech, repatriëring wagen,... zijn niet in deze bijstand opgenomen. Repatriëring van personen is mogelijk, maar enkel indien dit medisch noodzakelijk wordt geacht door de artsen ter plaatse en de artsen van MUTAS.
Kleine medische kosten (bv. voor een raadpleging of voor geneesmiddelen) betaalt u eerst ter plaatse. Bewaar zorgvuldig alle originele betaalbewijzen, voorschriften en geneesmiddelenvignetten. Deze betalingsbewijzen kan u bij uw thuiskomst binnenbrengen bij uw mutualiteit.
Bij grote uitgaven voor ambulante zorg (bv. in een polikliniek), bij opname in een ziekenhuis of repatriëring moet u binnen de 48 uur contact opnemen met de alarmcentrale Mutas. Alle bijkomende formulieren die u eventueel nodig hebt in het land van bestemming, worden geregeld door Mutas.
Deze dienstverlening is gegarandeerd gedurende drie maanden en gaat in de eerste dag van de zorgverlening.
De dekking geldt alleen wanneer u in orde bent met de verplichte ziekteverzekering en de CM-bijdrage heeft betaald.
Vanaf 1 januari 2012 zijn er een aantal wijzigingen. Indien het totale bedrag van de schade minder dan 200 euro bedraagt, wordt er voor medische verzorging in de meeste landen een tegemoetkoming verleend vanuit de wettelijke ziekteverzekering. Voor landen waar geen verdrag mee bestaat, is er geen tussenkomst voorzien voor schadegevallen van 200 euro of minder.

Mocht u nog vragen hebben aarzel dan niet mij te contacteren.
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door sachasenne »

Ja, dat klopt allemaal maar er staat niet bij dat het voor gelijk welk bedrag geldt. Men vertrekt vanuit Belgisch standpunt.
Ik zou heel concreet de vraag stellen want dit is een nietszeggend antwoord.
We hebben het zelf meegemaakt.
En vorige zomer Katrien nog met hele hoge medische kosten.
Ik zal haar op FB vragen of ze hier wil komen.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door kalaman »

Uiteraard heb ik deze vraag gesteld en zelfs nogmaals het voorbeeld aangehaald van de Vlaamse vrouw die haar kuitbeen brak boven op de Parker Ridge langs de Icefields Parkway. Ze moest met een helikopter naar beneden gebracht worden, verbleef een week in het ziekenhuis in Edmonton en werd in business class gerepatrieerd naar België.
Bij dit voorbeeld verzekerde men mij dat ook via CM+Mutas, dus zonder extra verzekering, alle kosten zouden terugbetaald geweest zijn.
Mijn volgende vraag: "Dus een extra verzekering is niet nodig als men lid is van CM"?
Antwoord: "Absoluut niet".

Ik weet het op de duur ook niet meer, Carine, maar dit is het verhaal dat ik vorige week kreeg van de medewerkster van CM.
DebbieTimmermans
Amerikafan
Berichten: 369
Lid geworden op: 09 apr 2014, 17:31
Partner van: Wouter
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Wellen

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door DebbieTimmermans »

Bij de CM weet ik niet hoe het zit, maar wij zijn bij de liberale mut. en daar heeft men mij gezegd dat ik een extra verzekering moest nemen die de hoge medische kosten in Amerika dekt. Hier wordt het niet gedekt door het ziekenfonds.
wouterendebbie.blogspot.be/
wouterendebbie1.blogspot.be/
wouterendebbie2.blogspot.be/
wouterendebbie3.blogspot.be/
https://www.facebook.com/groups/2198403 ... =bookmarks
wouterendebbie4.blogspot.be/
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door sachasenne »

http://www.bondmoyson.be/ovl/Nieuws/Pag ... nland.aspx

Bond moyson is er wel duidelijk over .
Groetjes,
Carine
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door kastelke »

Wij waren bij de CM verzekerd, en daar hebben ze ons altijd gezegd dat we voor de US zelf een bijkomende verzekering moesten afsluiten want dat zij echt die kosten niet dekken omdat die vele malen hoger zijn dan hun 'gangbare' tarieven voor Europa en Azie.

Maar hier lees ik dat ze het wel terugbetalen:
http://www.cm.be/diensten-en-voordelen/ ... koming.jsp

Mogelijk hebben ze dat ondertussen gewijzigd?

Maar als ik dan hier dit lees, dan kom je met die bedragen niet toe als je naar de US gaat:
Noodzakelijke communicatiekosten (max. 15 euro).
Bijkomende vervoers- en verblijfskosten (max. 1 100 euro en mits voorafgaandelijke akkoord van de alarmcentrale Mutas).
Behandeling van het lichaam van een overledene (max. 1 000 euro).
http://www.cm.be/diensten-en-voordelen/ ... kosten.jsp

Er wordt verwezen naar de statuten, en daar lees je:
Medische kosten
De dienst dekt het verschil tussen de totale kostprijs van de medische zorg en de tegemoetkoming waarop de rechthebbende aanspraak kan maken op basis van de verplichte verzekering, inclusief de bepalingen van internationale en supranationale verdragen.
Wat die tegemoetkomingen dan zijn, en of dat wil zeggen dat het a rato van de Europese tarieven is of niet?....
http://www.cm.be/binaries/Statuten-CM-r ... 132183.pdf
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door USInsider »

Canada en de US liggen op hetzelfde continent, maar als het om ziektenkosten gaat, is er een wereld van verschil.
Je kunt niet het verhaal van een vrouw in Canada gebruiken om conclusies te trekken voor de US.

In Canada zijn bijna alle legale inwoners verzekerd via de overheid, dat is per provincie geregeld. (Minus medicijnen/ambulance.)
Voor toeristen - vooral USers - worden out-of-Canada tarieven berekend, die vergelijkbaar zijn met de tarieven in de US (out-of-network).
Deed men dat niet, dan zou de Can. med. zorg - hier en daar zwaar overbelast - nog vele malen meer belast worden door medisch toerisme vanuit de US.
Echter voor degenen die legaal in Canada verblijven maar niet via de Can. overheid verzekerd, gelden dezelfde tarieven als de overheid aan vergoedingen betaald zou hebben aan artsen/aziekenhuizen. En die bedragen liggen laag.
Ik weet niet wat voor overeenkomsten er mogelijk bestaan tussen Canada en Eur. zorgverzekeraars. Zo die er zijn dan gelden daar mogelijk ook lagere tarieven. Je kunt daar echter niet op rekenen.

In de US wordt het total anders aangepakt - ACA maakt daarin weinig verschil. Een principe waar de US naar leeft is, dat het zo duur mogelijk gemaakt moet worden om arm te zijn.
Wie via een werkgever verzekerd is, zit goed. De werkgever verzekert de werknemers en de gekozen verzekeringen maken afspraken met ziekenhuizen, artsen en apotheken. Dat heet dan 'het netwerk' waar je gebruik van kunt maken. In-network tarieven liggen relatief laag.
Heb je geen verzekering, of heb je een (ACA)verzekering die niet wordt geaccepteerd, dan ga je dus out-of-network. Out-of-network betekent meestal het volle pond betalen.
Toeristen zijn uiteraard niet in-network en hen wordt derhalve de volle mep berekend.
(Er zijn naar ik heb verluiden wel samenwerkingen tussen reis-verzekeraars en US ziektenkostenverz. voor mogelijk reductie op de berekende prijzen.)

Kortom wie naar de US (en naar Canada) gaat doet er goed aan extra verz. te nemen voor ziektenkosten. Maakt niet uit hoe bijna-dood je arriveert, men wil allereerst het # van je credit-kaart. Pas dan wordt er verder naar je gekeken. Ik spreek uit ervaring.
Laatst gewijzigd door USInsider op 23 apr 2015, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
katrienenluc
Amerikakenner
Berichten: 836
Lid geworden op: 30 aug 2010, 11:56
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Lokeren, België

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door katrienenluc »

Hallo iedereen,
Long time no see, ik was er eerlijk gezegd lang niet klaar voor om terug op het forum te komen.
Maar op vraag van Carine zal ik hier onze ervaringen even delen.
Vroeger waren we bij de CM. Toen heb ik in India eens een dokter nodig gehad, incl infuus ed en daar werd NIKS van terugbetaald, omdat India niet onder het Eurocrosstatuut viel.
We zijn veranderd naar OZ. Onze zoon heeft in USA al 2 keer een dagopname nodig gehad. De eerste keer heb ik het toch aangegeven, en kreeg toen een beleefd briefje terug dat ze niet tussenkwamen in de kosten, omdat Amerika niet in hun dekking zit. Op voorhand hadden ze ons hierover geinformeerd, en zo hadden we een extra reisverzekering bij Ethias genomen. Die hebben alles netjes terugbetaald. Twee jaar later weer hetzelfde scenario.
Dus OZ betaalt al lang USA tussenkomsten niet terug, dat is niet iets nieuws.
Dat de CM dat wél zou doen, geloof ik echt niet. Ik geloof wel dat bedienden aan de telefoon vertellen dat het zo, tot als het zover is☺️.
Wij hebben vorige zomer, toen ik aan mijn rug geopereerd ben en gerepatrieerd moest worden, heel veel verkeerde informatie gekregen van telkens andere personen.
Omdat wij van Ethias niet tevreden waren, heb ik oa Touring, VAB, Europ-Assistance gecontacteerd en mijn geval uitgelegd. Bij geen enkele verzekering hadden we meer gekregen dan nu. Enkel Touring gaf nog terugbetaling van kosten gemaakt in Belgie, maar ook hier zaten redelijk wat beperkingen op.
Volgens mij is Allianz nog diegene die meest verzekert, maar het is ook de duurste verzekering! Het is dus afwegen wat je zelf wil betalen.
De beperkingen die Elke opsomt qua bedragen van de CM zijn super minimaal. Om je een idee te geven: onze repatrieringsvlucht met 5 ( 2 in businessclass, 3 kdn in economy class) kostte 17000 euro!
Mijn operatie zelf 32000 dollar. Dus ik zou ook goed nakijken of je eerst alles zelf moet ophoesten en je nadien de factuur kan indienen of niet. Bij ons betaalde Ethias rechtstreeks aan het ziekenhuis, wij hebben zelf niks betaald.
Dat je dagen verlenging terugbetaald krijgt is allemaal waar, ( als je tenminste ook verzekering hebt voor reisonderbreking) maar die zijn hetzelfde voor een gezin met 5 als voor een koppel, dat met 1 kamer toekomt. Bij ons werden 8 nachten terugbetaald aan 65 euro per nacht. Dat ik pas na 11 dagen gerepatrieerd werd was dan jammer. Ook de terugvlucht hebben we niet betaald gekregen aangezien ze de repatrieringsvlucht al betaald hadden. Dat zou zo bij elke maatschappij het geval geweest zijn. Ik heb ze allemaal vergeleken.
Baseer je vooral niet op de samenvattingen die ze geven, maar lees de polis zelf met alle kleine lettertjes in.
Dat is eigenlijk de beste tip die ik kan geven.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door M Kactus »

kalaman schreef:Uiteraard heb ik deze vraag gesteld en zelfs nogmaals het voorbeeld aangehaald van de Vlaamse vrouw die haar kuitbeen brak boven op de Parker Ridge langs de Icefields Parkway. Ze moest met een helikopter naar beneden gebracht worden, verbleef een week in het ziekenhuis in Edmonton en werd in business class gerepatrieerd naar België.
Bij dit voorbeeld verzekerde men mij dat ook via CM+Mutas, dus zonder extra verzekering, alle kosten zouden terugbetaald geweest zijn.
Mijn volgende vraag: "Dus een extra verzekering is niet nodig als men lid is van CM"?
Antwoord: "Absoluut niet".

Ik weet het op de duur ook niet meer, Carine, maar dit is het verhaal dat ik vorige week kreeg van de medewerkster van CM.
Er wordt altijd in een soort codetaal gesproken in zulke gevallen. Ik snap het wel, door hun specifieke jargon te gebruiken, zeggen ze preciés wat ze willen. Niet meer of niet minder. Maar dat maakt het niet duidelijker. Niet voor ons, en soms ook niet voor de mensen achter de balie. Wat ik bedoel is dat ze niks fouts zeggen als ze zeggen dat iets gedekt is, of terugbetaald wordt. Of dat een extra verzekering niet nódig is.
Wat ze in dat geval niét hebben gezegd, is dat het slechts gedeeltelijk wordt terugbetaald, en dat een extra verzekering wel aan te raden is.

Ik heb het verhaal van Katrien en Luc toen ook gelezen, en dat heeft me voor een deel aan het denken gezet. Maar bij mij hebben uiteindelijk twee dingen de doorslag gegeven, omdat elk gesprek met elke mutualiteit onduidelijk bleef:
- Als CM wel 100% van de kosten zou terugbetalen op vakantie, en de OZ en SocMu niet, en voor de rest zijn hun tarieven en voorwaarden gelijk, dan zouden alle vakantiegangers bij de CM zitten. Het is standaard zo dat de ene aanpast wat de andere ook heeft veranderd.
- Alle betalende (!) extra reisbijstandsverzekeringen die er zijn, hebben een bovengrens van wat ze terugbetalen. De reisverzekering die inbegrepen zit in de gewone mutualiteiten zouden dat niet hebben?
Gebruikersavatar
Trane
Amerikafan
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 aug 2010, 21:20
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Trane »

Persoonlijk heb ik een ING Assistance (België) product in combinatie met een Visa kaart.
Daar zeggen ze expliciet dat je voor reizen naar de VS en Canada best een bijkomende verzekering 'medische dekking' neemt (50 euro/maand, maar je moet het enkel nemen voor de periode dat je naar de VS gaat, niet voor een heel jaar) om een dekking te voorzien tot (denk ik) 1.000.000 EUR (anders de gewone Europese dekking).
Er is wel een franchise van 35 euro.
Eenmaal heb ik ze nodig gehad, en ze hebben zonder problemen terugbetaald. Al moet ik er bij zeggen dat het over een bedrag van amper 175 dollar ging.
Dit is een product dat ING nu niet meer verkoopt, ze hebben een alternatief maar ik weet niet hoe het daarmee zit.

Dankzij mijn VISA kaart heb ik ook automatisch een annulatieverzekering. Ook eenmaal nodig gehad, voor een reis naar Australië een paar jaar geleden die we hebben moeten annuleren. De 4000 euro aan vliegtickets die we toen hadden uitgegeven hebben ze volledig terugbetaald.
2004: W-CAN / 2009: ZW-USA / 2011: CHI, WY, OR, WA / 2012: NYC, CO, SD / 2013: MA, NH, ME, NB, PEI, NS / 2014: AUS / 2015: DC,TX,NM
Gebruikersavatar
katrienenluc
Amerikakenner
Berichten: 836
Lid geworden op: 30 aug 2010, 11:56
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Lokeren, België

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door katrienenluc »

Trane schreef:
Dankzij mijn VISA kaart heb ik ook automatisch een annulatieverzekering. Ook eenmaal nodig gehad, voor een reis naar Australië een paar jaar geleden die we hebben moeten annuleren. De 4000 euro aan vliegtickets die we toen hadden uitgegeven hebben ze volledig terugbetaald.
het is ook normaal dat een annulatieverzekering tickets terugbetaalt.
Er is een groot verschil als je iets tegenkomt als je al op reis bent. Daarvoor dient dan je reisverzekering. In alle clausules die ik vond stond dat als ze de repatriëring verzorgen, je geen aanspraak kan maken op de prijs van de tickets van de terugvlucht. Je koopt een ticket heen-en terug en je hebt al gebruik gemaakt van de heenvlucht.
En als je dan al iets tegen komt de 4de dag van je reis (zoals wij), is het achteraf bekeken wel een hele dure vlucht geweest natuurlijk voor zo'n korte reis.
Je hebt 3 verzekeringen gerelateerd aan reizen:annulatieverzekering (goed checken of een bestaande aandoening ook reden is tot annulatie!), reisbijstandsverzekering (betalen medische kosten terug, repatriëring ed) en reisonderbrekingverzekering (soms niet inbegrepen).
Gebruikersavatar
Trane
Amerikafan
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 aug 2010, 21:20
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Trane »

katrienenluc schreef:het is ook normaal dat een annulatieverzekering tickets terugbetaalt.
Uiteraard.
Maar als verzekeringsmaatschappijen een mogelijkheid zien in de kleine lettertjes om niet te moeten uitbetalen, dan laten ze die niet liggen. (En zeker bij verzekeringen die je 'gratis' bij een ander product zoals een CC krijgt)
Zo heb ik bijvoorbeeld ooit eens heel wat moeite moeten doen (bij Elvia of zoiets, geboekt voor mijn toenmalige reis bij Joker) om een diefstal te laten terugbetalen, hoewel dit expliciet voorzien was in de polis. Alle mogelijkheden die ze zagen in de kleine lettertjes ("er was geen geweld/wapens gebruikt bij de diefstal, dus volgens artikel 45.1 van de polis is deze diefstal niet gedekt") werden uit de kast gehaald om toch maar niet te moeten betalen.
Uiteindelijk bleken hun kleine lettertjes toch niet zo waterdicht als ze zelf dachten en hebben ze toch moeten vergoeden (het ging hier overigens om een "beperkte" som van toen ongeveer 23.000 Belgische Franken).

Dat van die reisonderbrekeningsverzekering is een goeie opmerking, dat moet ik zeker eens nalezen in mijn polis.
2004: W-CAN / 2009: ZW-USA / 2011: CHI, WY, OR, WA / 2012: NYC, CO, SD / 2013: MA, NH, ME, NB, PEI, NS / 2014: AUS / 2015: DC,TX,NM
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door ingrid14 »

Na zwaar ziek geweest te zijn gingen wij in 2013 weer op vakantie naar USA, California.
Ik was nog volop aan het herstellen dus speciaal enkel maar California gedaan omdat we daar altijd dicht bij medische gespecialiseerde hulp waren. Adressen van gespecialiseerde hulp netjes doorgekregen van mijn arts en de route daar volledig rond opgebouwd.
Ik ben me toen gaan bevragen bij CM en mij werd gezegd dat ik beter een bijkomende verzekering kon afsluiten. (niet bij hen, want zij hebben die niet)
Er werd expliciet bij verteld dat de vergoedingen gebeuren volgens de Belgische tarieven voor terugbetalingen.
Ook de medicatie waar je terugbetaling voor krijgt, moet op de lijst met vergoedbare producten staan. Vb product XXX met werkzame stof A wordt in de USA niet verkocht, wel een product XYZ met dezelfde werkzame stof A. Product XYZ staat niet op de lijst, dus geen terugbetaling.
Overigens geldt dit ook voor geneesmiddelen die je in een ziekenhuis toegediend zouden worden (vb narcose, cortisone, pijnstillers, ...)

Ik gaf eerder in dit topic al een beschrijving van mijn probleem met medicatie.
(vergeet niet dat wij in België voor bepaalde producten op voorschrift nauwelijks iets tot zelfs niets betalen maar dat diezelfde medicijnen in de USA een kruiwagen geld kosten)

Uiteraard kreeg ik nergens een andere verzekering dus ik was erg blij dat ik jaren eerder al een assistance verzekering had afgesloten bij mijn bank.

Om toch positief af te sluiten: geen medische bijstand nodig gehad (op het versturen van medicatie na) dus achteraf bekeken veel zorgen gemaakt voor niets.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Stan.Gobien »

Kalaman,

Heb je ondertussen een bijstandsverzekering of nog steeds gewoon de World Assistance van de CM?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door kalaman »

Nee, omdat ik het zaakje niet voor de 100% vertrouwde, heb ik een extra reisverzekering afgesloten bij KBC.
Kost iets van een €70 voor een gans jaar en voor iedereen die bij mij gedomicilieerd is. Om het even hoeveel ik op reis ga en geldt ook voor zakenreizen.
Bovendien niet enkel voor het buitenland, maar van zodra ik mijn woning verlaat.
Ataturk007
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Ataturk007 »

Hey!

Ik ben ook Belg en ga +3 maand naar Amerika! Ik heb hetvolgende gedaan!
Bij mij mutualiteit geweest, daar even gezegd dat ik op reis ga naar Amerika, heb daar geen kosten moeten betalen, heb wel een kaartje gevraagd voor europese gevallen.
Europese ziekteverzerkingskaart, kost niets, krijg je gratis maar is enkel geldig binnen europa.

Vervolgens kreeg ik ook een Word assistance Card, deze is ook gratis. Als ik dus naar het ziekenhuis ga, moet ik binnnen 48 uur naar een nummer bellen om het te melden.
Zoniet, komen ze er niet tussen voor de terugbetaling!!

+

Ze hebben mij verteld dat het belangerijk is dat ik mij bij nog een ziekteverzekering aansluit omdat de kosten héél hoog zijn in USA.
Vervolgens via de bank BNP, aangesloten bij Europ assistance.
Europ assistance, prestige met jaarcontract.
Jaarcontract komt 100 % goedkoper uit, heb prestige gekozen omdat prestige voor 6 maand is en de andere 3 maand.
Stel ik verblijf 6 maand in Amerika, dan moet ik na 6 maand terug naar belgie vliegen en dan terug naar Amerika. Dan is het weer 6 maand geldig.

Véél dingen zitten erin, je kan het misschien vinden op internet, zoniet, pm me en ik zal je de folder via pdf doorsturen!
Groetjes

Oh, koste 150 euro
#1: 6 februari - 15 mei 2016 - California
#2: 2 Juli - 21 Juli 2017 - Arizona, Nevada, California
#3: 12 september - 22 september 2017 Miami, Florida: geannulleerd, Irma
#4: 17 April - 23 April 2018 Coachella
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Tipsy_1 »

ik heb iets anders ervaren.
Wij zijn bij de CM ziekenkas + een reisverzekering van Touring.
Wij zijn in de US naar zo'n medical center moeten gaan voor roel zijn knie (onderzoek nodig + dure spuit + medicatie afhalen "in de supermarkt").
Wij moesten ter plekke cash betalen (het medical center wilde eerst niets doen omdat ze onze verzekering (Touring) niet kenden; toen zeiden wij dat wij wel gewoon cash (allez ja, VISA he) zouden betalen en toen wilden ze ons wel helpen.
Ik had vooraf + achteraf naar touring gebeld, niet naar de CM.

Thuisgekomen alles binnengebracht bij touring (ook voor de OTC verkrijgbare pijnstillers waarvoor ik dus geen voorschrift had, enkel een kasticketje). Zij zeiden dat ik eerst langs de CM moest passeren (die dus nog van niets wisten). Desondanks heeft de CM ALLES terugbetaald, behalve de franchise, maar dat was niet veel. Van Touring kreeg ik dan later terugbetaald wat CM niet betaalde (dat was enkel de franchise dus).

Ik ben enorm verbaasd dat de ziekenkas bijna alles betaalde (zonder dat ik hen tijdens de reis verwittigd had!!!!!) en wat touring nog moest betalen was zo weinig dat het niet nuttig lijkt een reisverzekering te hebben... Was natuurlijk enkel een medical center bezoek, geen ziekenhuisopname. Dat ligt allicht anders...

Heel het geval heeft mij dus 0 dollar gekost...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer