Stage oriëntatie: advies gevraagd

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Wanderlust »

Dag allemaal,

Het komt allemaal wat dichterbij vwb mijn stage. Van de universiteit (ik studeer Arbeids- en Organisatiepsychologie) heb ik inmiddels wat seintjes gekregen dat ik me maar vast moet gaan oriënteren, dus vandaar dit topic. Dit is wat ik in ieder geval weet:

- Start stage: februari 2017
- Duur stage: op full-time basis 10 weken minimaal dus waarschijnlijk februari, maart, april en een stukje mei
- Inhoud stage: recruitment / management consulting / HR. Zelf neig ik heel erg naar 'n stage op een HR afdeling van een groot bedrijf en die zijn er natuurlijk genoeg in de VS.

Waarom in de VS? Ik ben er nu twee keer geweest en twee keer ontzettend gevallen voor het land. Aangezien het vrijwel onmogelijk is er ooit te gaan wonen, wil ik graag mijn kansen vergroten door het uitbreiden van mijn netwerk door middel van een stage. En in die maanden kan ik dan kijken of ik er wel echt zou willen wonen, eventueel, ooit.

Mijn bedoeling is om in december/januari '16 motivatiebrieven te versturen zodat ik een jaar heb om een stageplek te vinden en alles te regelen. Dit lijkt me een redelijke termijn ivm visum aanvraag en dergelijke. Vooral huisvesting vind ik nog 'n hele opgave. Ik vind het erg lastig om een locatie te kiezen, dat is eigenlijk ook een beetje wat me bij jullie brengt.

Wat ik belangrijk vind is dat het goed te doen is zonder auto en geen kleine stad is. Dan kom je natuurlijk al snel uit bij New York, maar ik ben benieuwd of er nog andere steden zijn die interessant zijn om te overwegen. Ik neig eerlijk gezegd ook erg naar Boston, daar ben ik alleen zelf nog niet geweest, dus ik heb geen idee in hoeverre het te doen is daar zonder auto. In Jacksonville heb ik zelf wel wat familie wonen die zou kunnen helpen met huisvesting, maar ook daar ben ik (nog) niet geweest en ik word niet zo enthousiast van wat ik op het net lees (hoge criminaliteit etc).

Alle adviezen zijn meer dan welkom, want ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door mtl »

Zonder auto heb je echt heel weinig opties qua standplaats.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Wanderlust »

mtl schreef:Zonder auto heb je echt heel weinig opties qua standplaats.
In New York heb je toch geen auto nodig?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door goldenhills »

San Francisco gaat ook prima met OV (en met de auto is niet fijn). Of het een betaalbare stad is, is een andere zaak...
Minnim
Amerikafan
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:16
Locatie: United States (MN)

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Minnim »

Portland, Oregon?

Het hangt ook erg af van waar je stage is. Ik heb het twee jaar prima zonder auto gered in Minneapolis - ik woonde op loopafstand van de universiteit, en voor boodschappen kon ik met huisgenoten meerijden. Maar als je geen huisgenoten hebt en je loopt stage bij een bedrijf in de suburbs dan kan het echt niet zonder auto.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Wanderlust »

goldenhills schreef:San Francisco gaat ook prima met OV (en met de auto is niet fijn). Of het een betaalbare stad is, is een andere zaak...
Dank je, ik ga eens uitzoeken of San Francisco een optie is.
Minnim schreef:Portland, Oregon?

Het hangt ook erg af van waar je stage is. Ik heb het twee jaar prima zonder auto gered in Minneapolis - ik woonde op loopafstand van de universiteit, en voor boodschappen kon ik met huisgenoten meerijden. Maar als je geen huisgenoten hebt en je loopt stage bij een bedrijf in de suburbs dan kan het echt niet zonder auto.
Ja, dat is waar natuurlijk. Dank je, ik heb helemaal nooit nagedacht over Portland maar ga eens een kijkje nemen.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
JohannaPA
Amerikafan
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:53
Locatie: State College, PA, United States
Contacteer:

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door JohannaPA »

Ik heb zelf een half jaar in Austin, TX gezeten. Dat ging prima op de fiets (maar nu werkte ik op de universiteit, en dat is nu eenmaal makkelijker te bereiken op de fiets gegeven het feit dat veel studenten ook per fiets/te voet komen).
In veel steden heb je een uitgebreid busnetwerk. Mijn gevoel is dat als er een universiteit in een stad is, dat je daar ook een goed OV-netwerk zal tegenkomen - ik ben nog geen universiteit tegengekomen die al zijn studenten parkeerplaatsen biedt.
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door ned in MO »

Daar gaan we weer. Sorry dat ik het zeg maar voor jou is een stage niet het belangrijkste. New york is dat wel. Als je naar ik zeg maar een dwarsstraat naar kansas gaat om stage te lopen is dat zodanig veel goedkoper dat je zonder problemen een auto kan huren of een brommertje kan kopen. Boeing zit daar bijvoorbeeld en dat zou best een leuke stage kunnen zijn.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door mtl »

Nou ja, ik zou ook liever stage lopen in een grote bekende stad met goede OV. Maar dat willen er meer wat de prijs voor bijv. huisvesting flink opdrijft. En nogmals: het OV in Amerika is echt niet te vergelijken met het OV in west europese landen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Hockey »

Wanderlust schreef:Wat ik belangrijk vind is dat het goed te doen is zonder auto en geen kleine stad is.
Wat versta jij onder "geen kleine stad"? Als je puur kijkt naar inwoneraantal zijn veel steden in de VS geen kleine stad naar Europese begrippen, maar toch met veel minder voorzieningen. Kijk eens naar deze lijst. Fresno heeft 509.000 inwoners en is dus groter dan Den Haag, Utrecht, Eindhoven en elke andere Nederlandse stad. Toch is Fresno een saaie slaapstad met weinig vertier.

En dan de vraag is het belangrijk dat het geen kleine stad is?

Ik ben het eigenlijk wel eens met wat ned in MO zegt. Zeker voor een stage van 10 weken tot 14 weken zou ik kiezen voor de VS en niet specifiek voor een aansprekende stad. Stel jezelf eens de vraag. Je mag in Bakersfield stage lopen, of anders niet. Zeg jij dan nee?
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Wanderlust »

ned in MO schreef:Daar gaan we weer. Sorry dat ik het zeg maar voor jou is een stage niet het belangrijkste. New york is dat wel.
Sorry als ik het ongelukkig geformuleerd heb, maar dat is niet het geval. Ik hoef niet per se naar New York, ik noemde NY enkel als voorbeeld, omdat ik daar ben geweest, maar de hele reden van dit topic is juist wat suggesties opdoen vwb de locatie. Maar bedankt voor je tip!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Wanderlust »

Hockey schreef:Zeker voor een stage van 10 weken tot 14 weken zou ik kiezen voor de VS en niet specifiek voor een aansprekende stad. Stel jezelf eens de vraag. Je mag in Bakersfield stage lopen, of anders niet. Zeg jij dan nee?
Dan zeg ik ja. Je hebt gelijk hoor, dat was ietwat onhandig geformuleerd. Thanks!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Wanderlust »

JohannaPA schreef:Mijn gevoel is dat als er een universiteit in een stad is, dat je daar ook een goed OV-netwerk zal tegenkomen - ik ben nog geen universiteit tegengekomen die al zijn studenten parkeerplaatsen biedt.
Dat klinkt inderdaad heel logisch. Dank je wel, ik ga me er in verdiepen.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
USA2004
Amerikakenner
Berichten: 913
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36
Locatie: Arlington, VA
Contacteer:

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door USA2004 »

Wij wonen nu in een voorstadje van Washington, DC en dat is met openbaar vervoer allemaal goed geregeld.

We hebben een paar jaar in Durham, North Carolina gewoond. Daar kun je in principe wel zonder auto naar de universiteit, maar voor dagelijks leven is een auto wel belangrijk -- boodschappen, restaurants bezoeken etc moet altijd met de auto.
Locutus
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:34
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Ann Arbor, MI

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Locutus »

Hier in Ann Arbor, MI is het prima te doen zonder auto. Het OV is vrij goed, en met mijn fiets kom ik een heel eind.
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Rachel. »

Tja, het is maar net wat je voor lief wilt nemen. Ik heb een jaar zonder auto in Tampa, Florida gewoond, vanwege de afstanden een van de autosteden bij uitstek. De eerste maand in een hostel, waarbij ik 15 km heen en weer fietste naar mijn laboratorium. In juli. Daarna in studentenhuisvesting, 2 km fietsen. De busverbindingen waren niet erg goed, maar als ik naar downtown wilde op een vrije dag kon dat wel. Ik ben naar een aantal activiteiten geweest via Meetup, en mensen daar waren, net als collega's, super aardig en lieten me regelmatig meerijden.

Nu kwam ik al na vrij korte tijd daar wonen mijn (nu) man tegen, en hij had een auto, dus dat maakte dingen wel stukken makkelijker :P Maar het duurde een paar maanden voor we echt vaak met elkaar op stap gingen.

Ik weet niet of ik het een heel jaar zonder auto had volgehouden als ik hem niet was tegengekomen, maar 10-14 weken zeker wel. En auto's huren is vrij goedkoop, dus als je doordeweeks dichtbij je universiteit woont kun je in het weekend makkelijk een brommertje of een auto huren. En wat in ned in MO zegt: met het verschil in huur tussen een stad als Tampa en een stad als NYC haal je dat er binnen twee weken uit.

Is een langere stage trouwens geen optie, nu of later in je studie? 10-14 weken is wel heel kort om connecties op te doen.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door kastelke »

Auto huren: let wel dat je als Europeaan niet gedekt bent met de standaard auto huur (want je hebt geen Amerikaanse autoverzekering die ook je gehuurde wagen dekt) maar dat je extra verzekering erbij moet nemen (wat de prijs dus wel terug omhoog brengt).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Wanderlust »

Dank je wel allemaal!
Rachel. schreef:Is een langere stage trouwens geen optie, nu of later in je studie? 10-14 weken is wel heel kort om connecties op te doen.
Ja, daar zit ik zelf ook een beetje mee. Deze stage valt in mijn masterjaar en daarna ben ik in principe afgestudeerd en daarvoor is er niet echt ruimte voor stages. Alleen in de zomer eventueel maar dat is ook niet langer natuurlijk. Maar voor het J-1 visum kom je - dacht ik, maar moet ik even checken - ook nog in aanmerking binnen een jaar na afstuderen, dus misschien moet ik de afweging gaan maken of dat niet beter is. En dan gewoon mét rijbewijs daar naartoe. Dan hoef ik in ieder geval een locatie niet te kiezen op basis van OV e.d.

Heeft iemand ervaring met Jacksonville, FL trouwens? Daar zou ik wel een stage en huisvesting kunnen vinden, maar ik lees alleen maar e.e.a. over hoge criminaliteit enz.

Ondertussen ben ik wel hartstikke jaloers op iedereen die een reactie zendt vanuit de VS... heimwee!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door Dulles »

Veel steden hebben armoede en misdaad. Meestal is dat echter geconcentreerd in bepaalde wijken / stadsdelen / voorsteden. Kwestie van lokale mensen vragen waar wel en waar niet tijd door te brengen / wonen / werken.

De VS is niet beter dan NL. Het is anders: de VS heeft voordelen maar ook grote nadelen ten opzichte van NL / de EU. En hier wonen is heel anders dan vakantie vieren / stage lopen (dat is niet specifiek voor de VS overigens).
Laatst gewijzigd door Dulles op 20 apr 2015, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Stage oriëntatie: advies gevraagd

Bericht door USInsider »

Ik begrijp dat je jaloers bent. Maar ik heb ook heimwee - naar Ned. Al meer dan 20 jaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer