Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

visum om te mogen werken

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

visum om te mogen werken

Bericht door han »

Onze zoon heeft stage gelopen in Miami. Hij wil daar nu ook zijn afstudeerstage doen. Daar wordt al voor gezorgd. De visum-aanvraag is lopend. Na zijn studie afgerond te hebben ( hopelijk in juni/juli 2007) wil hij graag in dat bedrijf blijven werken. Welk visum moet hij daar dan voor aanvragen? Hij doet al mee met de green-card loterij, maar ik ben bang dat dit toch niet zo'n goede kans geeft op een visum. Is het waar dat je automatisch een visum krijgt als je een vriendin ( verloofde) in Amerika hebt?
Han
Laatst gewijzigd door han op 19 dec 2006, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze zoon is op stage in Miami
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Het bedrijf kan een werkvisum (mee) aanvragen.
Hoe het zit met het meenemen van een verloofde weet ik niet.
Wel leuk zeg! Succes ermee.

Groetjes, Jolanda
UsaDutch
Amerikafan
Contacteer:

Re: visum om te mogen werken

Bericht door UsaDutch »

han schreef: Is het waar dat je automatisch een visum krijgt als je een vriendin ( verloofde) in Amerika hebt?
Han
Evan afgezien van studenten visum, werk visum, Diversity lottery enzo;

Wat je ook doet er bestaat geen automatische visa. Zelfs niet als je getrouwd bent met een Amerikaan(se) Er bestaat wel zoiets als een verloofden (Fiancee) visa maar dat is eigelijk een langere weg en hij moet dan ook trouwen binnen 90 dagen dat hij Amerika binnenkomt op dat visum. De kortste en snelste weg is een visa na een huwelijk met een Amerikaan(se) Natuurlijk zijn aan alles visas voorwaarden verbonden. Als jullie zoon in het huwelijk treed in Nederland kan hij de volgende dag met zijn nieuwe vrouw naar het Amerikaanse consulaat in Amsterdam en heeft dan binnen twee maanden een visum. (Als tenminste aan alle voorwaarden is voldaan.) Dus samenwonen in Amerika kan wel maar dan moet hij op andere gronden een visum hebben.

Kortom dit is slechts het topje van de ijsberg.

Omtrent het gehuwden visum ook wel DCF (direct consular filing) genoemd kun je naar ons forum gaan, zie de link hieronder.

Voor alle andere visums hoop ik dat anderen daar wat van willen vermelden, ik weet daar niet genoeg van om je een kort en duidelijk antwoord over te kunnen geven.
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Het zal voor werk na een stage waarschijnlijk een H1-B visum betreffen. Daarover is op internet veel te vinden. Als ze op tijd beginnen met de aanvraagprocedure, is dat goed te regelen, maar er kunnen nogal wat haken en ogen aanzitten ivm meer aanvragen dan visas die uitgegeven worden. De zoekfunctie zal je ook bij veel bruikbare threads brengen op deze site.
Wanneer hij bij een universiteit o.i.d. gaat werken is het J-1 visum een optie. Daarop kan hij maximaal, incl de stage, 6 jaar in de VS verblijven als ik mij niet vergis. Het voordeel van het J-1 visum is dat het relatief snel wordt uitgegeven en dat een eventuele niet-Amerikaanse partner ook gewoon mag werken.

Wanneer je zoon zou trouwen met een niet-Amerikaanse, kan dat voor of nadat hij zijn visum heeft ontvangen, en zij kan dan haar eigen visum aanvragen. Als hij met een Amerikaanse trouwt kan hij om die reden een permanente verblijfsvergunning krijgen; zie het usadutch forum.
Ik zou persoonlijk nooit rekenen op de greencard lottery; als je m wint is het mooi meegenomen, maar ik zou mijn plannen er niet van af laten hangen (dat is net zoiets als 10,000 euro bij de bank lenen en plannen om die terug te betalen van het geld dat je binnenkort in de postcode loterij gaat winnen...).
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als hij op een J-1 studenten visum gaat nu, dan heeft hij bij mijn weten recht een bepaalde periode na het afronden van zijn studie in de US te blijven om enige werkervaring op te doen. Daarna inderdaad een H-1 visum. Als het bedrijf inderdaad in hem geinteresseerd is, laat ze dan zsm. een goede immigratieadvokaat raadplegen zodat die de opties op een rij kan zetten en de benodigde procedures kan beginnen.

FColos, vlgs. mij moet je voor een J-1 visum een studie volgen en ook de fees betalen. Dat lijkt me niet zo goed te combineren met een volledige baan. Of ken jij deze konstruktie uit de praktijk ?
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

oortjes schreef:Als hij op een J-1 studenten visum gaat nu, dan heeft hij bij mijn weten recht een bepaalde periode na het afronden van zijn studie in de US te blijven om enige werkervaring op te doen.
Dat is alleen wanneer je op een F-1 visum bent, en een diploma (Bachelor / Master / PhD etc) haalt aan een amerikaanse universiteit. Je mag dan een half jaar na afloop van het visum blijven om werk te zoeken, en daarmee een nieuw visum aan te vragen.
FColos, vlgs. mij moet je voor een J-1 visum een studie volgen en ook de fees betalen. Dat lijkt me niet zo goed te combineren met een volledige baan. Of ken jij deze konstruktie uit de praktijk ?
Ik werk als wetenschapper op een J-1 visum bij UCSD, terwijl ik daar niet sta ingeschreven in het graduate program. Het J visum is niet uitsluitend voor studenten maar voor iedereen die in de academische wereld werkt.
"You're drunk again."
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dankjewel, dat je dat even hebt rechtgezet. (F en J).
Wat ik me alleen afvraag, als je aan de uni werkt, waarom is dan geen H-visum aangevraagd ? dat had je toch moeten kunnen krijgen in jouw situatie ?
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

oortjes schreef:Dankjewel, dat je dat even hebt rechtgezet. (F en J).
Wat ik me alleen afvraag, als je aan de uni werkt, waarom is dan geen H-visum aangevraagd ? dat had je toch moeten kunnen krijgen in jouw situatie ?
In theorie kan dat inderdaad, maar in de praktijk wordt pas een H-1B aangevraagd als de 6 jaar op J-1 zijn volgemaakt. Het is in ieder geval een stuk makkelijker om een J-1 visum te krijgen.
Het zou me ook niets verbazen als de universiteiten wordt opgedragen (door homeland security) om alleen een H-1B aanvraag te doen als F-1 of J-1 niet mogelijk is. Een belangrijke reden hiervoor zou dan zijn dat met J-1 of F-1 zogenaamde "dual intent" niet is toegestaan, en met H-1B wel. Dual intent houdt in dat je een greencard aanvraag start zodra je in de VS komt, en dus plant om hier voorgoed te blijven. Onder J-1 of F-1 status is het niet mogelijk om een greencard aan te vragen (je kan alleen met de loterij meedoen).
"You're drunk again."
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat vraag ik me af - er is juist een tendens alle 'oneigenlijke' gebruik van andere visa om de H-1 cap te omzeilen (die overigens voor onderwijsinstellingen ed - nog - niet geldt) tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze J en F alleen willen voor 'echte' studenten.
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

oortjes schreef:Dat vraag ik me af - er is juist een tendens alle 'oneigenlijke' gebruik van andere visa om de H-1 cap te omzeilen (die overigens voor onderwijsinstellingen ed - nog - niet geldt) tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat ze J en F alleen willen voor 'echte' studenten.
De H-1 cap geldt niet voor academische instellingen volgens mij, maar alleen voor bedrijven.
"You're drunk again."
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat schreef ik ook.
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

oortjes schreef:Dat schreef ik ook.
Ik zie het nu staan inderdaad; niet goed gelezen denk ik. Begrijp in dat licht dan alleen je opmerking niet, want er valt niets te omzeilen als er geen cap is.
"You're drunk again."
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

fcolos schreef:
oortjes schreef:Dat schreef ik ook.
Ik zie het nu staan inderdaad; niet goed gelezen denk ik. Begrijp in dat licht dan alleen je opmerking niet, want er valt niets te omzeilen als er geen cap is.
Onze zoon heeft gisteren zijn J-1 visum gekregen voor 9 maanden. Hij heeft er tegelijk bij te horen gekregen dat hij twee jaar niet in hetzelfde bedrijf mag werken. Kan dat kloppen of heeft hij dat verkeerd begrepen?
Ik hoop het maar want hij wil graag met zijn Amerikaanse vriendin daar gaan samenwonen.
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

phillybilly schreef:Het bedrijf kan een werkvisum (mee) aanvragen.
Hoe het zit met het meenemen van een verloofde weet ik niet.
Wel leuk zeg! Succes ermee.

Groetjes, Jolanda
Zijn vriendin woont al in Amerika en is Amerikaanse
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

han schreef: Onze zoon heeft gisteren zijn J-1 visum gekregen voor 9 maanden. Hij heeft er tegelijk bij te horen gekregen dat hij twee jaar niet in hetzelfde bedrijf mag werken. Kan dat kloppen of heeft hij dat verkeerd begrepen?
Ik hoop het maar want hij wil graag met zijn Amerikaanse vriendin daar gaan samenwonen.
Mooi dat het visum binnen is.
Van die regel heb ik nog nooit gehoord (voor mij geldt ie niet in ieder geval...).
Ik ken wel de "2-year rule" (officiele naam kan ik me niet herinneren); die houdt in dat je na afloop van het J-1 visum weg moet uit de VS, en de eerste 2 jaar erna niet in de VS mag verblijven op een werkvisum (uitsluitend als tourist). Deze regel is echter vrijwel nooit van toepassing op Nederlanders (behalve als je bijvoorbeeld een Fulbright fellowship hebt). Of de 2 year rule van toepassing is staat sowieso op het J-1 visum vermeld.
"You're drunk again."
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Re: visum om te mogen werken

Bericht door han »

UsaDutch schreef:
han schreef: Is het waar dat je automatisch een visum krijgt als je een vriendin ( verloofde) in Amerika hebt?
Han
Evan afgezien van studenten visum, werk visum, Diversity lottery enzo;

Wat je ook doet er bestaat geen automatische visa. Zelfs niet als je getrouwd bent met een Amerikaan(se) Er bestaat wel zoiets als een verloofden (Fiancee) visa maar dat is eigelijk een langere weg en hij moet dan ook trouwen binnen 90 dagen dat hij Amerika binnenkomt op dat visum. De kortste en snelste weg is een visa na een huwelijk met een Amerikaan(se) Natuurlijk zijn aan alles visas voorwaarden verbonden. Als jullie zoon in het huwelijk treed in Nederland kan hij de volgende dag met zijn nieuwe vrouw naar het Amerikaanse consulaat in Amsterdam en heeft dan binnen twee maanden een visum. (Als tenminste aan alle voorwaarden is voldaan.) Dus samenwonen in Amerika kan wel maar dan moet hij op andere gronden een visum hebben.

Kortom dit is slechts het topje van de ijsberg.

Omtrent het gehuwden visum ook wel DCF (direct consular filing) genoemd kun je naar ons forum gaan, zie de link hieronder.

Voor alle andere visums hoop ik dat anderen daar wat van willen vermelden, ik weet daar niet genoeg van om je een kort en duidelijk antwoord over te kunnen geven.
Dank je wel Klaas
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

visum om te werken

Bericht door han »

fcolos schreef:
han schreef: Onze zoon heeft gisteren zijn J-1 visum gekregen voor 9 maanden. Hij heeft er tegelijk bij te horen gekregen dat hij twee jaar niet in hetzelfde bedrijf mag werken. Kan dat kloppen of heeft hij dat verkeerd begrepen?
Mooi dat het visum binnen is.
Van die regel heb ik nog nooit gehoord (voor mij geldt ie niet in ieder geval...).
Ik ken wel de "2-year rule" (officiele naam kan ik me niet herinneren); die houdt in dat je na afloop van het J-1 visum weg moet uit de VS, en de eerste 2 jaar erna niet in de VS mag verblijven op een werkvisum (uitsluitend als tourist). Deze regel is echter vrijwel nooit van toepassing op Nederlanders (behalve als je bijvoorbeeld een Fulbright fellowship hebt). Of de 2 year rule van toepassing is staat sowieso op het J-1 visum vermeld.
De officiele naam is" 2 year bearer."Ik begrijp ook niet waarom hij dit heeft gekregen, want hij heeft geen beurs of zoiets gehad. Zag trouwens net dat hij zich vanuit Miami ook op dit forum heeft aangemeld met dezelfde vraag. ( Jeroen84)
groetjes, bedankt voor alle moeite Han
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer