eerste keer America - enkele vraagjes

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
CarinaD
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2014, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Hoboken

eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door CarinaD »

Over 6 weken vertrekken we voor de eerste keer naar America. Rondreis in het Zuidoosten - 21 dagen met de wagen - mn dochter en ik. Nu begint het wel te korten en heb ik volgende vraagjes waar ik toch mee blijf zitten: Ik heb een Mastercard en nu heb ik gehoord dat ze die niet overal in America aanvaarden. Vooral tanken en autohuur borg (auto gehuurd bij AVIS) zou een probleem kunnen zijn. Moet ik evt een extra VISA creditkaard aanvragen (heb ik eerlijk gezegd niet veel zin in, maar als het moet, moet het maar).
Tweede vraagje is ivm GSM kaart: ik zou een prepaid telefoonkaart van de US willen kopen met internettoegang (ik veronderstel dat niet overal wifi verkrijgbaar is). Kan iemand me hierin raad geven welke de betrouwbaarste is?
alvast bedankt iedereen.
Gebruikersavatar
Mads
Amerika-ontdekker
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 jan 2012, 16:17
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Arnhem

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door Mads »

Op je eerste vraag, ik heb een Mastercard en deze werd overal geaccepteerd.
Bij de verhuur, bij alle restaurants, winkels, hotels.... nergens problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door Ruud2004 »

Mastercard is een prima CC die (bijna) overal wel wordt geaccepteerd (zeker bij autohuur en tanken en wat Mads schrijft), net als VISA overigens. Soms kan je met een CC niet aan de pomp betalen (zeer irritant :wink: ) ivm die domme zipcodes en moet je naar binnen om aan de kassa te betalen. Mijn advies is wel een 2e CC aan te schaffen (in jouw geval dus VISA). Mocht je problemen krijgen met skimmen o.i.d., heb je altijd de beschikking over een alternatief betaalmiddel.

V.w.b. je 2e vraag, er is vreselijk veel Wifi in de VS. Elk hotel heeft wel een Wifi-netwerk, de één wat sneller dan de ander. Daar zou ik geen Amerikaanse Sim voor kopen. Overdag geen telefoon is ook wel eens lekker hoor :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
kendor
Amerikakenner
Berichten: 492
Lid geworden op: 24 feb 2008, 10:50

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door kendor »

Mastercard wordt overal geaccepteerd.
Waarom zou je een telefoon willen aanschaffen.
Bijna overal wifi...... :thumbup:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door PSVwally »

Alleen als je de hele dag bereikbaar wilt/moet zijn zou ik een telefoon aanschaffen. Voor berichtjes kun je gewoon in de fastfoodketens, in veel winkels en in hotels gewoon wifi aanzetten. Er is in veel steden op diverse pleinen zelfs openbare wifi. De enige plekken waar je wrs een wifi gaat vinden is in de nationale parken. Ook moet je bij sommige hotels, bv in Las Vegas betalen voor wifi.

Ik heb ook mastercard. Nooit problemen mee gehad. Voor tanken idd gewoon even naar binnen lopen en een bedrag aangeven waarvoor je wilt tanken. Tank je minder, dan wordt het getankte bedrag afgescheven. Ik loop dan zelf altijd nog even naar binnen voor het juiste bonnetje trouwens, dat ze je achteraf ook niets kunnen maken (en voor de eigen boekhouding). Het enige waar je even op moet letten is of je bestedingslimiet hoog genoeg is.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door Old Faithful »

Ik zou net als Ruud2004 adviseren een tweede c.c. mee te nemen, voor het geval dat. En natuurlijk neem je ook je pinpas mee.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Nati
Amerikakenner
Berichten: 1109
Lid geworden op: 24 mei 2005, 16:40
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: aan de Nederlandse /Belgische grens

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door Nati »

Ik weet niet of de Nederlanders dit moeten doen bij hun bank maar als Belg mag je vooral ook niet vergeten om je gewone bankkaart met bancontact/mister cash voor Amerika te laten activeren bij je bank. Doe je dit niet dan kan je er nergens mee betalen of geld mee uit de muur nemen.
De laatste jaren kan je op vele plaatsen, zoals in supermarkten,kleinere winkels en sommige tankstations. betalen met je bancontact . Wat ook handig is om gelijk in een supermarkt aan de kassa cashback te vragen als je met je bankkaart betaald,zo bespaar je op het afhalen van geld aan de automaat.
Gebruikersavatar
avusa
Amerikafan
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:10
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door avusa »

Schaf als tweede kaart een Neteller Mastercard aan (http://www.neteller.com). Kaart is gratis en is in gebruik eigelijk een debit kaart maar Amerikanen zien deze kaart toch als creditkaart. Eerst geld erop zetten met Ideal en als je deze bedragen beperkt houdt wel zo veilig. Bij aanvraag is kaart zelfs in dollars af te sluiten zodat dollars sparen tot de mogelijkheden behoort ( Gezien de huidige koers is dit nu niet zo nuttig :cry: )

Grtz AVUSA
michelvd
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2011, 11:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amsterdam

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door michelvd »

Tanken gaat ook prima met de gewone pinpas. Dan heb je het probleem van de postcode ook niet.
En Mastercard is prima hoor, wij hebben geen andere meer. Ik had voorheen er een Visa bij, maar dat vond ik zonde van het geld aangezien ik die nooit gebruikte. Ook niet in Amerika.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door jetusa »

Het is wel handig om je bestedingsruimte op je creditcard na te vragen en deze tijdelijk te verhogen.
Voor autohuur wordt bv een bedrag aan borg gesteld via je cc en dat gaat af van je bestedingslimiet, dus ook al heb je nog niets uitgegeven dan is er toch al een deel van je bestedingslmiet gebruikt. Ook wel zo prettig om te weten dat je extra ruimte op je cc hebt in geval van onverwachte uitgaven, zoals een dokters of tandarts bezoek, daar vragen ze eerst je creditcard voordat je de wachtkamer in mag.
Ook op je normale pinpas zit een bepaald bestedingslimiet en ook die kan je tijdelijk verhogen. Zorg ook voor wat extra geld op je betaalrekening, zodat als je veel gaat/moet pinnen je geen saldo tekort krijgt.
En inderdaad je pas geschikt maken voor amerika.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door PSVwally »

Voor autohuur wordt bv een bedrag aan borg gesteld via je cc en dat gaat af van je bestedingslimiet
Ik vraag me af of dit nog wel zo is. Ik heb vorig jaar met alles zo ongeveer ter plekke betalen en boeken precies mijn bestedingslimiet gehaald excl die autohuur namelijk. Ik had meer het idee dat de borg vd autohuur ergens 'in the cloud' zat om zo maar te zeggen, ipv als non bruikbaar op mijn CC.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door jetusa »

Je zou zomaar gelijk kunnen hebben Paul, dat dat niet meer zo is.
"kennis uit het verleden is geen garantie voor de toekomst" zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door Division »

Ja dat is zo, wel bij ICS. Een borg wordt als reservering gezien en een reservering gaat tijdelijk van je bestedingslimiet af.

Overigens kan je ook zorgen voor een positief saldo op je creditcard.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TwentseGijs
Amerikafan
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Houston Texas (voorheen in Enschede)

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door TwentseGijs »

CarinaD schreef: evt een extra VISA creditkaard aanvragen.
Tweede vraagje is ivm GSM kaart: ik zou een prepaid telefoonkaart van de US willen kopen met internettoegang.
OKay...
CreditKaart: Het hebben van een extra kaart is "Handig" maar zeker niet een "Must Have". Neem voor de zekerheid 300 dollar contant mee en bewaar dat ergens op een "veilige" plek. Zo kun je bijna altijd wel de rekening dekken.
Telefoon: Verbazinwekkend veel plaatsen hebben (beveiligd) Wifi. Zoveel zelfs dat het een voorbeeld is voor Nederland. Tip: Vraag bij het bestellen van je drinken direct om het wachtwoord.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door sanook »

Als je ook een PIN pas meeneemt van je bank (wel aktiveren voor gebruik in USA !) dan zou ik geen 2e credit card aanschaffen want dat lijkt me dan niet nodig.
Vorige maand bij Alamo auto gehuurd en er werd GEEN borg gereserveerd van de credit card, wél het bedrag van de huurovereenkomst. Pas bij terugbrengen van de auto werd dit bedrag daadwerkelijk van de CC afgehaald. Ruim een week later volgde nog de kosten voor het gebruik van tolwegen.
Diverse hotels hebben ook de gewoonte om ca $25,- te reserveren op je CC maar die gaat na (max) een maand vanzelf weer weg.
Ik zou de CC dus alleen gebruiken voor betalingen/reserveringen die je alleen met je CC kunt doen. Om de overige dingen te betalen gewoon geld pinnen met je bank pas. En als je dochter voor back-up ook een (eigen) bank pas meeneemt (+ evt CC) dan zit je ook voor het geval dat er iets gebeurt met je pas(sen) nog goed. Wel gescheiden bewaren natuurlijk.

Wij hadden voor onze trip naar Florida ook een SIM kaart aangeschaft met 1GB data via Readysim.com maar ik moet toegeven dat we deze eigenlijk voor niks hebben gekocht want zoals al gezegd is er overal genoeg gratis Wi-Fi te vinden. Alleen als je 24/7 bereikbaar/online wilt zijn zou ik zo'n SIM kaart aanschaffen maar voor normaal gebruik is dit volgens mij niet nodig.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door PSVwally »

CreditKaart: Het hebben van een extra kaart is "Handig" maar zeker niet een "Must Have".
Volgens mij moet je toch een cc hebben om een auto te kunnen huren? Bij mijn weten was er maar 1 verhuurbedrijf waar je zonder cc kon huren namelijk.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door sanook »

Goed lezen Paul, er staat 'een EXTRA kaart' :), die is inderdaad niet nodig als je zorgt voor voldoende alternatieve betaalmethoden !
Yanggie
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door Yanggie »

Heb nog nooit meegemaakt dat mij MC niet werd geaccepteerd. Dus maak je geen zorgen. Anders kan je altijd bij een tankstation een prepaid CC kopen.
En natuurlijk je DC meenemen.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door Old Faithful »

Volgens mij vragen hotels (soms?/vaak?) een creditcard als onderpand voor eventuele extra kosten en/of aangerichte schade.
Groet,

Old Faithful
CarinaD
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2014, 13:33
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Hoboken

Re: eerste keer America - enkele vraagjes

Bericht door CarinaD »

Thx iedereen voor jullie snelle, nuttige reacties. Ik kom wss nog wel terug met nog meer vragen. ;-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer