"Impressie-moe"

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Anton007
Amerikafan
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2014, 14:52
Aantal x V.S. bezocht: 0

"Impressie-moe"

Bericht door Anton007 »

Beste vakantiegangers.

Wij gaan over een kleine 100 dagen voor 5 weken naar Amerika. Dit is onze eerste keer. We gaan ongelooflijk veel zien & meemaken. Waar ik best wel voor vrees is dat ik na zoveel mooi's te hebben gezien "impressie-moe" ben geworden. Dat ik na 3 kwart van me reis bijv. op glacier point staat en het dan niet niet op de verdiende manier kan waarderen. Juist omdat we al zoveel spektakel hebben gezien & gedaan.

Wie herkent dit? En is dit te voorkomen?

Mvg,
Anton
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: "Impressie-moe"

Bericht door Mrvanilla »

Laat ik vooropstellen dat je vooral niet moet gaan vrezen. Zonde van de voorpret en ik neem aan dat je niet voor niets zo'n lekker lange vakantie hebt geboekt. Ik heb meerdere lange reizen gemaakt en het klopt zeker dat je op een gegeven moment verzadigd kan raken. Nog voordat je kans hebt om al het moois van die dag te verwerken ben je al weer bezig nieuwe mooie dingen te zien. Maar geloof me: als je op Glacier Point staat ga je dat nog zeker waarderen hoor. Het leuke van een zuidwestreis is dat het vaak een enorm breed scala aan diverse omgevingen biedt: niet veel lijkt op elkaar.

Wat ik de laatste reis wel merkte was dat we tegen het einde wel wat sneller moe waren en eerder ons hotel opzochten. Maar goed, zoals gezegd: maak je er vooral niet druk om. Je reis gaat prachtig worden en je zult van alles genieten. En mocht je onverhoopt toch 'impressie-moe' zijn lijkt me dat niet te voorkomen. Je kunt hooguit je tempo aanpassen.

Er was hier trouwens eerder een soortgelijk topic over, zie http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 10&t=51700
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
yarrah
Amerika-expert
Berichten: 1986
Lid geworden op: 23 nov 2006, 10:54
Locatie: groningen

Re: "Impressie-moe"

Bericht door yarrah »

Daarom doen wij alles op de bonnefooi. Het geeft je zoveel vrijheid. Niets niet racen naar je hotel o.i.d. Gewoon niet meer dan 200 kilometer rijden. En lekker genieten. Pak een ouderwetse kaart en geeft aan wat je daar wilt zien en dan maar kijken of er je terecht komt. De meeste "hidden gems" zijn we zo tegengekomen. En moe zijn we nooit geworden :-).

Onze eerste reis naar Noord Amerika hebben we ook helemaal vol gepland, na 3 dagen zijn we er achter gekomen dat het helemaal niet onze manier van reisen was.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
JantienB
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:05
Locatie: Gent

Re: "Impressie-moe"

Bericht door JantienB »

Dat hebben wij vorig jaar bij onze eerste Amerika-reis gehad. We stonden aan de rim van de Grand Canyon en hadden zoiets van 'is dat nu alles?'
We hadden al zoveel mooie dingen gezien dat we niet echt meer onder de indruk waren. Moest de GC eerder op de reis gelegen hebben was dit waarschijnlijk anders geweest.

Ons schema was iets te druk, met niet genoeg tijd om al die impressies te verwerken.
Uiteindelijk hebben we onze overnachting daar geannuleerd (we gingen kamperen en ze voorspelden onweer) en zijn we doorgereden naar Las Vegas.
Daar zijn we dan drie nachten gebleven ipv de 2 die we voorzien hadden en daar heb ik nog helemaal geen spijt van.
Net wat we nodig hadden om daarna weer volop te kunnen genieten van het natuurgeweld.

Als je de hotels nog niet op voorhand boekt (of zorgt dat je ze kan annuleren tot de dag zelf) heb je meer vrijheid en kan je rust inplannen als je voelt dat dat nodig is.
Wij waren er in mei-juni en hadden de meeste hotels op voorhand geboekt (in de parken is dat wel nodig), maar hier en daar toch nog eens de avond zelf een hotel gezocht en nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: "Impressie-moe"

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben meerdere reizen gemaakt van 4 of 5 weken en hebben nog nooit last gehad van een teveel aan indrukken. Maar wij plannen - zeker met die langere reizen - voldoende rustmomenten. Sommige parken vallen tegen als je al veel moois hebt gezien, maar bij ons was dat meer omdat we van bepaalde parken (zoals de Grand Canyon) al veel foto's hadden gezien terwijl andere parken zoals Bryce onbekend waren (dit was dan met name bij onze eerste reis, vóór het internettijdperk). Ik denk dat vooral bij de GC ook speelt dat het zo bekend is en daarvoor de verwachtingen erg hoog zijn.

Ik weet niet of het in jouw geval gaat spelen en of het te voorkomen is. Heb je eigenlijk een routetopic? Of staat je route ergens?

Marianne
gastxyz

Re: "Impressie-moe"

Bericht door gastxyz »

Dit moet toch wel de definitie van een 1st-world problem zijn.
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: "Impressie-moe"

Bericht door sachasenne »

Ik heb er zelf wel last van gehad. Daarom hebben we de daaropvolgende reizen bewust trager aangepakt.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: "Impressie-moe"

Bericht door miro »

Herkenbaar! Pak je rust. Wij plannen nu bewust eens een middagje lezen in, dat is niet zonde van de tijd, maar zorgt ervoor dat we de dag erna weer fris zijn.
Tijdens onze eerste grote reis samen (2010) stond ik na drie weken rondje zuidwesten in NY (voor nog 4 dagen) en dacht ik 'is dit het nu?' Veel te veel achterelkaar gezien en gedaan en heel duidelijk 'impressie moe'
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
steentjuh
Amerikafan
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 jan 2014, 23:41
Partner van: yente
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: "Impressie-moe"

Bericht door steentjuh »

Wij zijn afgelopen september voor de eerste keer naar de usa geweest. We hadden niet echt last van "impressie moeheid" , maar af en toe wel zoiets van; sla dat laatste uitzichtpunt maar over.
We hadden gelukkig een goede afwisseling van stad-natuur.
Op een gegeven moment hadden we het wel gehad met het in en uitpakken van de koffers. De 4 nachten Las Vegas aan het einde vonden wij dan ook erg prettig.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: "Impressie-moe"

Bericht door PSVwally »

4 nachten Las Vegas vind ik sowieso heel prettig :wink:

Ik heb overigens niet echt last van impressie moeheid. Maar meer van soms geen zin om nog erg ver te gaan rijden. Daarom boek ik normaal gesproken ook niet alles om wat speelruimte in de route over te houden.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: "Impressie-moe"

Bericht door boonens »

JantienB schreef:Dat hebben wij vorig jaar bij onze eerste Amerika-reis gehad. We stonden aan de rim van de Grand Canyon en hadden zoiets van 'is dat nu alles?'
We hadden al zoveel mooie dingen gezien dat we niet echt meer onder de indruk waren. Moest de GC eerder op de reis gelegen hebben was dit waarschijnlijk anders geweest.
Ik vind dit altijd een lastige, want andersom is ook een risico. Maken de andere parken nog altijd net zo'n indruk als je al in een vroeg stadium van je vakantie de GC heb bezocht?

Ik ben een echte planner. Als we vertrekken staat de gehele route vast (en houden we ons daar meestal ook voor 90% aan). Deels om de voorpret van het uitzoeken, deels omdat ik meer geniet van mijn vakantie in de wetenschap dat ik alles uit die paar weken haal. Echter, ik probeer in de planning wel rekening te houden met verzadiging. In de volgorde van steden/parken kan je meestal niet zo heel veel schuiven omdat dat nu eenmaal geografisch vaststaat, maar je hebt natuurlijk alle vrijheid in de activiteiten die je plant. In de eerste helft van de vakantie maken we meestal de mooie wandelingen door de natuur en steden en eten we relatief eenvoudig. Naarmate de vakantie vordert doen we meer 'bijzondere' dingen zoals leuke restaurants, een wedstrijd bezoeken, een snorkeltour, een boot huren of een rondvlucht maken. Zo blijft er altijd iets om naar uit te kijken en voorkom je (voor mijn gevoel althans) dat de eerste week van de vakantie een eeuwigheid lijkt en je laatste week voorbij raast.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
felice
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:19

Re: "Impressie-moe"

Bericht door felice »

Misschien nog een andere geruststelling:
In onze 3weekse reis een paar jaar geleden naar naar de Westkust en de bekende parken in die buurt, hebben we ons vooral verbaasd over de grote afwisseling. Iedere keer dachten we dat we nu toch wel alle denkbare, bijzondere landschappen hadden gehad, en dan was er tòch opeens weer iets bijzonders.
Grand Canyon was ongeveer onze start: voor ons heeft dat niets afgedaan aan de waardering van de rest. Juist omdat het allemaal zo op een eigen manier bijzonder was.

Soms even een nachtje ergens kunnen overblijven om op adem te komen is lekker ja.
Voor ons waren dat inderdaad de steden (vegas, SF). Hoewel je daar ook druk bent, is het prettig je koffers even te kunnen laten staan.
Èn fijn om onderweg rustig even ergens op een picknickplek te kunnen stoppen met je eigen spulletjes voor de lunch en even boekje lezen of zo. Dat geeft ook relax/rustmomenten.
(TIP: flessen frisdrank bewaren met grote halsopening: in alle hotels vulden we die 's morgens met de ijsblokjesmachine: eerst als koelelement in onze piepschuim koelbox. En daarna was het ook lekker koud drinkwater.)
Anton007
Amerikafan
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2014, 14:52
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: "Impressie-moe"

Bericht door Anton007 »

Dank voor de vele reacties. Ik kan er uit opmaken dat rust tussen de impressies aan te raden is. Dit ga ik dan ook verwerken in me draaiboek. :thumbup:
@Marian; Ik zal deze online zetten, zodra die af is.

Mvg,
Anton
Teebee
Amerikafan
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 okt 2014, 09:49
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: ROFL (Republic Of FLanders)

Re: "Impressie-moe"

Bericht door Teebee »

Dat is ook één van de redenen waarom ik zoveel fotos en filmpjes maak. Achteraf kan je dan nog eens goed genieten van wat je allemaal gezien hebt, of misschien ontgaan is.
AfbeeldingAfbeelding
hoeksie
Amerikafan
Berichten: 245
Lid geworden op: 24 aug 2010, 20:30

Re: "Impressie-moe"

Bericht door hoeksie »

Bij ons ligt het verzadigingspunt na zo'n twee weken rondtoeren. Even een of twee dagen rust en niets doen, helpt dan om alles te verwerken en klaar te zijn voor het volgende deel van de reis. Dat is ook het lekkere van 5 weken weggaan. Je hebt dan ook echt de tijd om even rustig aan te doen.
De haast van ik moet dit en ik moet dat is ook minder, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Heerlijk vooruitzicht 5 weken.
Gebruikersavatar
eddepet71
Amerikakenner
Berichten: 1086
Lid geworden op: 27 dec 2012, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 22

Re: "Impressie-moe"

Bericht door eddepet71 »

Mee eens, maar als je de luxe van 5 weken niet hebt snap ik wel dat mensen alles in die 2 weken wil proppen.

Wij gaan liever twee keer dan de hele reis in 2 weken proppen..ook stuk relaxter. Maar als je ook de luxe om 2x te gaan niet hebt wordt het wat moeilijker als je niets wilt schrappen.
dickdale
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: "Impressie-moe"

Bericht door dickdale »

Idd heel herkenbaar. Gedurende onze eerste reis door Florida hadden we niks gepland. Hierdoor krijg je ook niet het gevoel dat je alles moet zien omdat je bang bent dat je wat moet missen. Ook hadden we een aantal dagen rust in Clearwater Beach wat een heel lekker gevoel gaf.

Onze tweede rondreis was heel indrukwekkend maar ook vermoeiend en dan krijg je dat je bezichtigingen gaat verwaarlozen. Onze derde reis was helemaal van de zotte. Alsof we nog niks geleerd hadden hadden we een rondje gereden van 6500 km in 21 dagen. Dan zitten er dagen tussen van 450/500km.

De volgende rondreis gaan we het echt, jaja, echt anders doen. Meer rustdagen tussendoor, minder km per dag. Dan nog maar een keer terugkomen om het andere deel van een staat te bekijken.

Zelf denk ik dat 1000 mijl per week rijden meer dan voldoende is. Hierdoor hou je nog energie over om ook aan het einde van je reis te kunnen zeggen dat je tot rust gekomen bent.

Begrijp me niet verkeerd, we vonden alle rondreizen geweldig en genieten nog steeds na. Aldoende leer je.

Have fun!
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer