Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Benzine

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
johan67
Amerikafan

Re: Benzine

Bericht door johan67 »

bello schreef:Ik tankte van de week in Lelystad voor 1,48 euro per liter. Het is heeeeeeel lang geleden dat we onder de 1,50 euro zaten. Tussen 10 april (toen ik er eerder op dit forum over schreef) en vandaag zijn de benzineprijzen voor consumenten in de VS twee keer meer gedaald dan in NL.

april: 1,80 euro/liter versus 3,60 dollar/gallon (0,69 euro/liter)
december: 1,67 euro/liter versus 2,78 dollar/gallon (0,60 euro/liter)

* gemiddelde prijs voor het hele land, kan plaatselijk een stuk goedkoper bij Tango/Tinq in NL en buiten de steden in de VS

Maar dat komt omdat de Dollar zoveel meer waard geworden is tov de Euro. ALs je het allebij in $/L uitdrukt zal de het verschil veel kleiner zijn.

Wat mij opvalt is dat de diesel hier in USA nauwelijks goedkoper wordt. Het verschil tussen benzine en diesel is soms nu meer dan één dollar en ik betaal haast nog steeds tegen de $ 4,= per gallon.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Njit schreef:Voor fijnstof is er geen verschil tussen elektrisch of benzine: http://www.hpdetijd.nl/2014-11-10/onder ... -fijnstof/
En voor wat betreft het milieu is het ook beperkt: http://www.zerauto.nl/2012/10/08/elektr ... et-milieu/
Er staat in het artikel dat die uitstoot van fijnstof vooral geproduceerd wordt door het (zwaardere) gewicht van een electrische auto, als gevolg van de zware batterij - en dus slijtage van banden sneller gaat. Nu ga ik ervanuit dat die batterij in de toekomst zal verbeteren, en dus lichter zal worden (is dat namelijk niet zo met alle batterijen?) en daarmee ook de slijtage van banden en remmen verminderd. Maar voor de luchtkwaliteit in gebieden met veel verkeer is vooral ook de uitstoot van roet zeer schadelijk voor de gezondheid. En ik mag er toch vanuit gaan dat een electrische auto geen roet uitstoot? We zullen in NL sowieso oplossingen moeten vinden om de uitstoot van roet op bepaalde plekken te verminderen. Op sommige plekken in Rotterdam (bijvoorbeeld aan beide zijdes van de Maastunnel, die dwars door woonwijken gaat) is die 6 keer zo hoog als de Europese norm.

Ook worden in de metingen nooit de uitstoot van ultra fijnstof-deeltjes meegenomen, terwijl uit onderzoek blijkt dat die nog veel schadelijker zijn dan 'gewoon' fijnstof, omdat ze zo klein zijn dat ze in veel verder in de longen indringen (of was het nu zelfs in de bloedbaan?).

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/05/eur ... afijnstof/
http://kpvvdashboard-5.blogspot.nl/2011 ... tiger.html

Het artikel vind ik bovendien erg biased. Er wordt zelfs in twijfel getrokken of het wel zin heeft om in de toekomst in te zetten op electrisch rijden 'omdat benzineauto's in de toekomst steeds zuiniger worden'. Dit hoor de VVD ministers en kamerleden ook altijd uitkramen. Maar dan gaan ze er zeker vanuit dat we een onbeperkte oliekraan ergens op de wereld hebben staan?
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

RiverCola schreef:Nu ga ik ervanuit dat die batterij in de toekomst zal verbeteren, en dus lichter zal worden (is dat namelijk niet zo met alle batterijen?) en daarmee ook de slijtage van banden en remmen verminderd.
Elektrische autos hebben nu al veel minder slijtage op hun remmen dan normale verbrandingsautos hebben. Dit komt omdat elektrische auto's energie gaan regenereren zodra je het gaspedaal loslaat. Daarom vertraagd de auto veel sneller dan in een normale auto. Ik merk dit al heel erg in mijn ouders hun elektrische autos in NL, dat ik de rem veel minder gebruik dan in mijn Audi in de US.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

RiverCola schreef:Maar voor de luchtkwaliteit in gebieden met veel verkeer is vooral ook de uitstoot van roet zeer schadelijk voor de gezondheid. En ik mag er toch vanuit gaan dat een electrische auto geen roet uitstoot?
De elektrische auto zelf niet, maar de elektriciteit voor die auto komt toch niet uit de lucht vallen? De centrale die elektriciteit opwekt om die auto te laten rijden stoot wel degelijk roet uit als het bijvoorbeeld een kolencentrale is. Andere soort centrales stoten weer andere zaken uit, maar wat ze allemaal gemeen hebben, behalve de kerncentrales dan, is de uitstoot van broeikas gassen (CO2). En zolang wel koolwaterstoffen (olie en gas) verbranden zal er CO2 vrijkomen. Het wordt tijd dat we kernfusie onder de knie krijgen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik ben maar een leek, maar zou het niet makkelijker zijn om luchtvervuiling te voorkomen door op 1 plek (in een energiecentrale) allerlei maatregelen te nemen dan om in elke auto afzonderlijk degelijke luchtvervuilingvoorkomenapparatuur in te bouwen?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Bennogr schreef:Ik ben maar een leek, maar zou het niet makkelijker zijn om luchtvervuiling te voorkomen door op 1 plek (in een energiecentrale) allerlei maatregelen te nemen dan om in elke auto afzonderlijk degelijke luchtvervuilingvoorkomenapparatuur in te bouwen?
Dat gebeurt al Benno !
er is alleen een probleem met de meest schone energie.
In Europa willen we die niet.
In Japan hebben ze de fabricage daarvan niet veilig en de west kust van de USA gaat dat merken.
Spagaat !!
In de Groninger Eemshaven zijn kolencentrales die anders werken dan vroegere kolencentrales.
Het journaille wat daar over schrijft en spreekt kent het verschil niet.
Dus de publieke opinie krijgt een onjuist beeld en reageert daarop.
Spagaat , Spagaat
En tegelijkertijd vind ik die motoraanpassingen bij auto's in California zo mooi !!
Vraag ik me af hoe lang het zal duren voordat dat voorlopende vingerwijzende gidsland Nederland daar aan toe komt.
20 jaar ?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
dickdale
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door dickdale »

en per 1 januari gaat de prijs van brandstof weer omhoog! http://www.telegraaf.nl/dft/geld/belast ... 015__.html

alsof de overheid nog net genoeg aan het graaien is...
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
ronenivonne
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door ronenivonne »

Gewoon niet normaal wat ze hier in dit landje allemaal doen. Ze blijven ons werkende mensen maar uitkleden. En met alle respect maar ze blijven wel meer en meer geld naar het buitenland droppen. En boetes afdragen aan de EU :roll:

En wat betreft de elektrische auto's ik ben er geen fan van. Nou ben ik ook een echte auto gek. Rij zelf een Focus ST met 2,5 ltr 5 cilinder turbo met een heerlijke roffel bij gas geven maar wel een verbruik van gemiddeld 1 op 9,2. Duur rijden :o , maar scheelt we wonen vlakbij de grens met Duitsland, 1.35 de liter ( geen E10 ). en tanken daar dan ook. :lol:

Vind die elektrische auto's helemaal niets, leuk allemaal maar totaal geen beleving in zo'n ding. En zoals al gezegd elektriciteit moet ook opgewekt worden en er was een weekje geleden nog op TV dat de zogenaamde groene stroom vaak helemaal geen groene stroom is maar alleen op papier zo heet.
En hoe zit het met die accu's..............op een gegeven moment zijn die ook op, zijn ook niet echt milieu vriendelijk.
Als ze het werkelijk voor het milieu zouden doen, dan zouden ze het G3 rijden wel meer stimuleren. Das een "schone brandstof".
2010: Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA
2013: Orlando en W. USA
2014: Florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018 t/m 2020 Orlando/ Davenport
2022 en 2024: Orlando/ Davenport
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

En nu betaal ik $1.69 in Ft. Collins CO voor een Gallon benzine (85 Octane) :clap: :clap:
Dan is een Gallon in de VS dus goedkoper, dan een liter in NL, haha!

En iedereen zegt dat rijden in een elektrische auto saai is en geen gevoel heeft... kom een keer met mijn in een Tesla rijden, zou ik zeggen. :mrgreen:
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
ronenivonne
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door ronenivonne »

Heb ook niet gezegd dat het niet snel is, maar geen beleving in zo'n ding. Heb er in gezeten, geen blazen van bv een turbo of de sound van een roffelende 5, 6 of 8 cilinder met de plofjes en knallen bij gas los. Gewoon jammer als je een rondje rijd.....snel is het maar dat is het dan ook, uiteraard de mening van een die hard autogek.......geef mij maar een dikke V8 :thumbup:
2010: Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA
2013: Orlando en W. USA
2014: Florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018 t/m 2020 Orlando/ Davenport
2022 en 2024: Orlando/ Davenport
Ingrid1958
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Ingrid1958 »

Die Tesla wordt in mijn woonplaats in NL gemaakt en zou er toch echt wel een willen. Super gave auto om te zien iig. Moet goed rijden, (helaas nog geen ervaring, f wel geen geld) en een eerdere reactie dat ie voor 30.000 € mogelijk te koop gaat worden in 2017 is een mooi vooruitzicht.
Voor nu ga ik ff een bakkie doen bij mijn broer in Belgie (Poppel) en gooi daar toch ook maar de tank vol en voor mijn gevoel: de opmerking dat NL ongeveer vergelijkbaar is met Duitsland en Belgie gaat voor Belgie zeker niet op. Laatst voor €1,23 getankt,. :clap: :thumbup:

ps.. momenteel autogebruik minimaal , afstand woon-werkverkeer is welgeteld 1,2 km, dus helemaal happy, zij het niet dat de organisatie waar ik werk in mogelijk 2017-2018 naar Bergen op Zoom gaat verhuizen, enkele reis 75-80 km. Fijne (liefst zuinige) auto is dan helaas een noodzaak.
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England

http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer