Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ticket terug op 25 juli, maar visum geldig tot 30 juni

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
PjotrVriend
Amerika-newbie

Ticket terug op 25 juli, maar visum geldig tot 30 juni

Bericht door PjotrVriend »

Hallo,

Ik heb een probleem. Ik heb vandaag mijn J-1 visum binnen gekregen voor mijn reis naar Amerika. Mijn DS-2019 is geldig van 18 januari tm 31 mei. Ik mocht dus na het eindigen van mijn DS-2019, nog 30 dagen in Amerika vertoeven. Nu had ik voordat ik mijn DS-2019 toegestuurd kreeg al een vliegticket gekocht voor de terugreis op 25 juli.
Nu had ik ingevuld in de vragenlijst voor het visum (DS-160) dat ik een vliegticket had van 15 jan tot 25 juli. Mijn visum werd evengoed goedgekeurd, maar nu zie ik in mijn visum staan dat mijn visum verloopt op 31 mei (ofwel 30juni weg). Moet ik nu mijn ticket omboeken naar 30 juni, of is er nog een andere optie waardoor ik gewoon op 25 juli terug kan? Ik hoop dat jullie het antwoord voor mij hebben!
Emergo
Amerika-ontdekker

Re: Ticket terug op 25 juli, maar visum geldig tot 30 juni

Bericht door Emergo »

Jou (J-1) visum is alleen om het land binnen te komen, de tijd die je mag blijven word bepaald door je DS-2019. Je kunt je DS-2019 verlengen terwijl je in de VS bent, maar ik weet niet of dat in jou geval kan.
PjotrVriend
Amerika-newbie

Aan welke voorwaarden moet er worden voldaan om mijn DS-2019 te verlengen?
Ik las ook van iemand op dit forum dat hij naar Toronto is gereisd om vervolgens terug te komen met een Visa Waiver. Zitten hier nog bepaalde risico's aan?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Jazeker, je kan geweigerd worden omdat ze vinden dat je de esta/vwp misbruikt.
PjotrVriend
Amerika-newbie

Hoe groot is de kans dat t geweigerd wordt? En wat gebeurt er als je geweigerd wordt?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wt ik niet begrijp: je hebt een DS-2019 voor de dur van en studie, verloopt op 31 mei.
Wat betekent dat je een visum (recht op verzoek tot de US toegelaten te worden) hebt tot die datum.
Je weet dat er een 'grace period' is van 30 dagen zodat je je vertrek rustig kunt regelen en nog wat van de omgeving zien.
Redelijk genereus allemaal.
Maar je boekt alvast een ticket 15 juli ?!

Ik zie twee opties:
1. Je ticket omboeken.
2. NU een verzoek indienen bij het Consulaat voor een B-2 visum om na 31 mei langer in de US te kunnen blijven.
Geef aan dat je voor vier maanden studie gaat en dat je daar TWEE maanden aan vast wilt knopen, met ook een bezoek van enige tijd aan Canada.
Tijdens de grace period kun je bij mijn weten niet naar Canada - en terug naar de US - omdat je officieel geen (meer) visum hebt. Derhalve heb je een B-visum nodig.
Met een beetje geluk krijg je die extra periode. Dit is geloofwaardig te maken omdat het net in de 'normale' vakantie periode valt.
Je moet wel in staat zijn duidelijke binding aan te tonen met Ned. huisadres, bezit auto, liefst een aanbod voor een baan als je terug bent, of bewijs van student zijn in Ned. en daar in collegejaar 15-16 meer doorgaand, enz.
Ook moet je voor die periode voldoende geld kunnen aantonen (en verzekering voor ziektekosten ?)
Het helpt ook als je een duidelijk reisplan hebt. Dat vervolgens in de US anders wordt door omstandigheden maar dat kan niemand tevoren weten.

Als die den slecht idee is hoop ik dat iemand me hier even op de vingers tikt.
W04t3r
Amerika-newbie

Bericht door W04t3r »

Hoi,
Het J-1 visum is voor "individuals approved to participate in work-and study-based exchange visitor programs".
Als jouw uitwisselingsprogramma voor 31 mei afloopt en je vervolgens voor vakantie in de VS tot 25 juli wilt rondreizen dan lijkt me dat je tussen 31 mei en 30 juni even naar Canada of Mexico kunt gaan en de VS weer binnen komt op de VWP. Ik zou wel documentatie gereed hebben dat laat zien dat je nu als toerist komt (reisplan, hotelboekingen, etc) en dat je niet komt om te werken of studeren. Er is geen regel die zegt dat je na een J-1 studie/werkverblijf niet kort daarna als toerist mag komen rondkijken en geld uitgeven.
Als je daarentegen van plan bent om je werk/studie tot juli voort te zetten dan zou ik deze aanpak niet aanraden, en zoals door anderen ook al is genoemd, een visaverlenging aanvragen.

Succes,
Wouter
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer