Auto met verhuisboedel

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Mikeusa
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2014, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Rotterdam

Auto met verhuisboedel

Bericht door Mikeusa »

Ben al vele malen in de States geweest en hou van de american muscle cars. Ik wil nu een dure sportwagen bj. 2014 vanuit de U.S. naar Nederland halen.
Kan iemand die over 1 jaar terugkeerd naar Nederland dat voor mij doen tegen een flinke vergoeding?
Dat betekent wat administratieve handelingen verrichten, transport e.d. word verzorgd door mijzelf.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door LittlePhoenix »

Waarom niet gewoon via een erkend bedrijf?
Simon_Says
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 mei 2014, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Simon_Says »

Ik denkt dat de OP doelt op de wetgeving in NL waar je via verhuis naar NL een auto die al in het buitenland in bezit was, gratis (dus zonder dat BPM gebeuren) in NL kan ingeschreven worden.
Ik ben niet ZO op de hoogte van de wetgeving terzake (ik woon niet in NL en ben al helemaal geen nederlander) maar ik kan me inbeelden dat bij verkoop door de "nieuwe inwoner" er alsnog BPM moet betaald worden door de nieuwe eigenaar, zij het dan op basis van de ouderdom op verkoopsdatum.

Beetje fraude verhaal dus
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18763
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door kastelke »

De auto moet al minstens 12 maanden op je naam staan vooraleer je die als 'inboedel' mee kan verhuizen, dacht ik. En mag je die dan wel redelijk snel na aankomst in Nederland verkopen? Want dan lijkt het plots geen inboedel meer maar handelswaar... (ik weet dat wij nieuwe dingen die minder dan 12 maanden in ons bezit waren toen we naar Canada verhuisden niet mochten verkopen hier, want anders moesten we er wel importtaxen op betalen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
TwentseGijs
Amerikafan
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Houston Texas (voorheen in Enschede)

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door TwentseGijs »

MikeUsa... heb je al even gegoogled!?

Voorwaarden voor de vrijstelling voor de BPM

- U moet minimaal 12 maanden buiten Nederland hebben gewoond
- De auto dient tenminste 6 maanden in gebruik en bezit te zijn geweest in het buitenland
- De personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt hoort bij uw inboedel
- U bent niet gebonden aan een maximum, u mag alle auto’s belastingvrij invoeren
- U dient de auto in Nederland voor hetzelfde doel te gebruiken als in het buitenland
- De auto mag binnen 12 maanden na terugkeer in Nederland niet worden verkocht of verhuurd.

Daar zou ik dus ff over nadenken als ik jou was...

Het is misschien handiger om een auto in onderdelen te laten komen... of er in amerika een jetser in laten rijden. En hem zo als schade auto naar hier halen.
Of kopen in Duitsland!?
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Gebruikersavatar
TwentseGijs
Amerikafan
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Houston Texas (voorheen in Enschede)

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door TwentseGijs »

Nog even een aanvulling voor de 2014 auto.

- U moet minimaal 12 maanden buiten Nederland hebben gewoond
------ dit kan
- De auto dient tenminste 6 maanden in gebruik en bezit te zijn geweest in het buitenland
------ dit is lastig. een auto kopen in het jaar dat je naar huis gaat. Vooral als je een bijzonder model zoekt. (wat had je eigenlijk in gedachten!?)
- De personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt hoort bij uw inboedel
------ Hier word de oorspronkelijke eigenaar aangekeken (in mijn ogen)
- U bent niet gebonden aan een maximum, u mag alle auto’s belastingvrij invoeren
- U dient de auto in Nederland voor hetzelfde doel te gebruiken als in het buitenland
------ Op dit puntje komt het ook niet helemaal overeen.
- De auto mag binnen 12 maanden na terugkeer in Nederland niet worden verkocht of verhuurd.
------ 12 maand schorsen!? Of wie vangt de wegenbelasting/verzekering op!? En wil je een contract ofzo afsluiten om te verzekeren van afname!?????

Ik vind het wel een interresant topic!
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Simon_Says
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 mei 2014, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Simon_Says »

TwentseGijs schreef: - U moet minimaal 12 maanden buiten Nederland hebben gewoond
- De auto dient tenminste 6 maanden in gebruik en bezit te zijn geweest in het buitenland
- De personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt hoort bij uw inboedel
- U bent niet gebonden aan een maximum, u mag alle auto’s belastingvrij invoeren
- U dient de auto in Nederland voor hetzelfde doel te gebruiken als in het buitenland
- De auto mag binnen 12 maanden na terugkeer in Nederland niet worden verkocht of verhuurd.
?
Lijkt me duidelijk dat de doelgroep effectief mensen zijn die vanuit het buitenland naar NL komen.
Mike zou dus iemand moeten hebben die vanuit de US naar NL wil verhuizen. Die persoon zou dan ZELF de auto moeten kopen, minimaal 6 maand voor de verhuis, er ook best wat meer rondtoeren (er moet gebruik zijn), deze dan naar NL halen en invoeren, en dan de auto nog 12 maand bijhouden, die APK keuring doen, en daarna mag hij de verkoop in naar Mike...

Als Mike er direct na aankomst in NL mee wil gaan rijden zou de auto alvast op de andere zijn/haar naam moeten staan, verzekerd zijn, en Mike er mee rondrijden?

Knap als je DAT voor mekaar krijgt ;-)

Je moet bijkomend ook nog eens de auto gehomologeerd krijgen in NL.

Ik denk dat je beter via de "grijze import" je auto ginder koopt, laat invoeren, mooi je belastingen betaalt, en er dan eerlijk en correct van kan genieten.
Grijze import is dus via een zelfstandige merkonafhankelijke invoerder, ipv de officiele merkverdeler voor NL. Dit is perfect legaal.
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door ned in MO »

De auto goedgekeurd krijgen is geen probleem.
De rest wel :mrgreen: :mrgreen: daarbij als ik de"uitverkorene" was kocht ik zelf zo'n sportwagen om er een poosje mee rond te rijden alvorens hem zelf te verkopen en de winst op te strijken
Mikeusa
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2014, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Rotterdam

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Mikeusa »

TwentseGijs schreef:
- U moet minimaal 12 maanden buiten Nederland hebben gewoond
- De auto dient tenminste 6 maanden in gebruik en bezit te zijn geweest in het buitenland
- De personenauto, bestelauto of motor die u meeneemt hoort bij uw inboedel
- U bent niet gebonden aan een maximum, u mag alle auto’s belastingvrij invoeren
- U dient de auto in Nederland voor hetzelfde doel te gebruiken als in het buitenland
- De auto mag binnen 12 maanden na terugkeer in Nederland niet worden verkocht of verhuurd.

Klopt allemaal, de financiële verplichtingen zoals aanschaf,transport,verzekering en wegenbelasting zullen vanzelfsprekend door mij worden betaald. De auto zal 1jaar gestald worden bij aankomst in Ned.wel verzekerd e.d. .
Ook de 6 maanden in de US zal de auto door mij gestald worden. Evt. nog gebruikt worden in combinatie met een vakantietrip indien verzekeringstechnisch mogelijk. Het is puur een belasting verhaal, daarom kan ik diegene die dit wil doen ook een vergoeding geven. Het is helemaal legaal volgens de regels.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Hockey »

Mikeusa schreef: Het is helemaal legaal volgens de regels.
Nee, het is juist niet volgens de regels en juist niet legaal. Je wil de belasting omzeilen en dat maakt het illegaal.
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 538
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door thebruins »

Nee, het is juist niet volgens de regels en juist niet legaal. Je wil de belasting omzeilen en dat maakt het illegaal.
Zolang Mike en zijn auto-partner zich binnen de regels van de wet begeven, is het gewoon legaal. Belasting ontwijken is niet illegaal, ontduiken wel.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door LittlePhoenix »

En met al die extra kosten voor stallen enz is het nog steeds goedkoper om het zo ingewikkeld te doen vergeleken met gewoon via een cardealer een auto te kopen?

Weet niet precies hoe of wat, maar er zullen toch nog steeds bedrijven zijn die Amerikaanse auto's verkopen? Hoef je ook niet anderhalf jaar te wachten op je auto.
Gebruikersavatar
TwentseGijs
Amerikafan
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Houston Texas (voorheen in Enschede)

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door TwentseGijs »

Wat voor auto had je eigenlijk op het oog?
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18763
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door kastelke »

Dus Mike geeft vooraf ettelijke tienduizenden euro's aan een vreemde, die daarmee een auto mag gaan kopen. Daarmee wordt die vreemde 100% eigenaar van die auto. Daarna brengt die vreemde de auto mee naar Nederland, en betaald hij met het geld dat Mike hem vooraf gegeven heeft een garagebox voor 1 jaar.
Hoe gaat Mike verhinderen dat die vreemde 6 maanden lang rondtoert in de US met 'zijn' auto? Dat hij in Nederland nog 12 maanden lang rondtoert met 'zijn' auto? En hoe gaat Mike verhinderen dat die persoon die auto niet houdt of verkoopt? Immers, de auto staat helemaal niet op Mike's naam... Wat als er ondertussen bij dat koppel een echtscheiding is terwijl ze getrouwd waren met gemeenschap van goederen? (als vrouw kan je je man een leuke hak zetten en het levert je misschien een paar tienduizend euro op, want je hebt recht op de helft van die auto die immers totaal niet van Mike is). Wat als die eigenaar ondertussen schulden maakt en de deurwaarder slaat die auto aan, die immers niet Mikes eigendom is?
Of zie ik iets simpels over het hoofd?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Pepito »

Ik vraag me af wat je allemaal in de auto kan verbergen, wat na anderhalf jaar nog veel opbrengt in Nederland, en waarvoor je het risico van invoeren niet wil lopen?

Het hele scenario lijkt mij ook vreemd om nog interessant te kunnen zijn. Zijn de prijsverschillen en belastingen werkelijk zo groot?
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door USInsider »

Kastelke, je zet het al goed op een rijtje.
Maar er komt nog bij: auto moet in de US getitled zijn en van een nummerplaat voorzien. License fee is goedkoper dan in Ned. maar voor een dure auto net nieuw toch nog een aardig bedragje denk ik.
De auto moet ook volledig verzekerd zijn. Ook hier hoe duurder de auto hoe duurder de verz.

Vervolgens de meesten hier in de US hebben als ze een garage hebben ruimte voor twee auto's krap-aan. Waar moet het derde vehikel staan of verwacht TS dat zijn 'helper' een van de eigen auto's buiten zet met alle risico vandien ?
Plus er zal behoorlijk met de auto gereden moeten worden in de US.
De ambtenaren in Ned. hebben toch geen jeweetwel in de ogen. Auto net zes maanen voor vertrek gekocht en met weinig miles op de teller ?

Bovendien als het zou lukken op deze manier belastingen te onwtijken dan wel ontduiken, zou het resultaat kunnen zijn dat de hele regeling op de helling gaat.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Hockey »

Ik zal het nog maar eens herhalen, dit is gewoon illegaal. We hebben in Nederland zelfs een woord voor dit soort trucjes, katvangen.
Mikeusa
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2014, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Rotterdam

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Mikeusa »

Kastelke, je hebt daar een punt. Ik dacht een contract op te maken dat ik de eigenaar blijf van de auto. Ik weet niet of dit mogelijk is, daar moet ik nog induiken. Voor alle duidelijkheid, de auto word door mijzelf ergens gestald dus alleen ik kan erbij. Daar zullen de nodige kosten uit voortvloeien, exacte info/bedragen heb ik nog niet betreffende verzekeringen e.d.

Er zitten wel wat haken en ogen aan zie ik al. Bedankt voor jullie commentaar, ik ga er mee aan de gang.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18763
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door kastelke »

Ik zie een aantal gaten:

Als jij een contract opstelt, dan geef je toe dat je meewerkt aan een constructie die dient om belastingen te ontduiken.
Jij kan die auto opstallen, maar als IK op papier de eigenaar ben en IK wil aan de auto, dan geef ik gewoon aan dat jij mijn auto gestolen hebt en me geen toegang geeft tot mijn eigendom... Als jij dan moet uitleggen waarom dat zo is, dan ga je aan politiediensten dus moeten toegeven dat jij aan belastingontduiking wenst te doen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Auto met verhuisboedel

Bericht door Hockey »

Ik zie een ander gat. Namelijk voor de persoon die aan deze katvangersconstructie meewerkt. Die mag alle belastingen betalen, alle verzekeringen en is als eigenaar aansprakelijk voor alles wat er gebeurt. Wat als de auto wordt gebruikt voor bijvoorbeeld een drugstransport, of een overval of iets illegaals, illegaal naast het belasting ontduiken dus?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer