Dollars `kopen`

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Angeladeleur
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 feb 2014, 07:57
Aantal x V.S. bezocht: 1

Dollars `kopen`

Bericht door Angeladeleur »

Hallo allemaal,

Er heeft nu al 3 x in de krant gestaan dat de dollar/euro koers erg ongunstig wordt omdat simpel weg de euro steeds minder waard is. Nu is hij in verhouding met afgelopen mei al flink gezakt (scheelt al ruim 2 ct). Nu is het ook zo dat dit misschien nog wel veel erger wordt met al die toestanden die er op dit moment gaande zijn, wat adviseren jullie? Nu al wisselen en met een groot bedrag op zak op vakantie rond rijden? Of gewoon erop gokken en daar een aantal x pinnen/creditcard gebruiken?

We vinden het erg moeilijk en zijn benieuwd naar jullie meningen/ervaringen :oops:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Dollars `kopen`

Bericht door mtl »

Gewoon ter plaatse pinnen. Koers valt niet te voorspellen. Ook is het niet geruststellend om met dikke stapels bankbiljetten rond te struinen.
Gebruikersavatar
recidivist
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 11 aug 2009, 18:34

Re: Dollars `kopen`

Bericht door recidivist »

Maak eens een inschatting van wat je op een vakantie uitgeeft: laat dat eens $ 5.000 zijn (en dat zal voor de meeste mensen een bedrag zijn waar ze niet eens aan toe zullen komen). Wat scheelt 5% koers-verschil je dan.... 200 euro! Is dat het je waard om met zoveel contanten op zak te lopen?
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Dollars `kopen`

Bericht door meyem »

tja, ik zit de trend ook al met lede ogen te bekijken ..... :roll:
maar voorlopig houd ik het gewoon op ter plekke pinnen .... dat doe ik dan wel met redelijke bedragen, hoewel ik de laatste tijd eigenlijk steeds meer met mijn credit card doe ....

(gelukkig heb ik al veel dingen betaald, dat scheelt :D )
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
6foot6
Amerika-expert
Berichten: 2151
Lid geworden op: 27 apr 2006, 08:50

Re: Dollars `kopen`

Bericht door 6foot6 »

Angeladeleur schreef: wisselen en met een groot bedrag op zak op vakantie rond rijden?
Dat is wat ik altijd doe en dat bevalt prima, altijd een koers die je aanstaat, korting op oa je benzine-aankopen en geen gedoe met credit- of debet-kaarten
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Angeladeleur
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 feb 2014, 07:57
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Dollars `kopen`

Bericht door Angeladeleur »

Ja dat is t dus ook gewoon, we willen het contant houden dus gaan sowieso daar pinnen. En het is wel zo dat we een budget hebben uitgerekend van zon $5000 ivm hotels die ook nog niet eens vast liggen enzo, ik vind 200 euro dan best veel geld.. Maar het veilige gevoel voorop natuurlijk.. oh het is wel lastig hoor :)..

Bedankt in ieder geval voor alle reacties! Misschien dat we wat geld op de cc storten alhoewel dat dezelfde koers zal zijn, maar dan loop je niet met contanten over straat. :roll:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door kalaman »

Ik nam nu al voor de ??? keer mijn dollars mee die ik jaren geleden eens heb laten wisselen. Ik heb er daarvan deze reis...0 uitgegeven. Ik had ook nog...20 Canadese dollar bij en we zijn van de 3 weken zowat 2,5 weken in Canada geweest. Daarvan heb ik 5 dollar uitgegeven in een berghut waar geen cc kon gebruikt worden. Al de rest werd dus, zoal altijd, met de cc betaald.
Ik begrijp dan ook niet goed waarom mensen nog met hun zakken vol cash naar het buitenland trekken, hier doe je dat toch ook niet? Bovendien heb je met een cc altijd de meest voordelige koers van dit ogenblik.
Als je geen "risico" wilt lopen met koersschommelingen op deze, eigenlijk minieme, bedragen, kan je ook de hotels van hieruit in Euro boeken (Hotels.com, Booking.com).
Toen wij in 1985 voor het eerst naar de VS gingen moesten we, omgerekend, 1,75€ betalen voor 1$ !!! Echt klagen met die huidige minimale koersschommelingen mogen we dus niet echt doen :wink: .
Angeladeleur
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 feb 2014, 07:57
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Dollars `kopen`

Bericht door Angeladeleur »

Haha jeetje! Ja dat is wel een pittig verschil inderdaad! En hier in NL hotels boeken hebben we bewust voor gekozen om dat niet te doen :oops: Maar dat van de cc is dan een beter idee! Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door Martin & Marianne »

Zelfs als je je hotels al hier boekt loop je meestal nog een koersrisico omdat je vaak pas ter plekke betaalt.
Betalen met cc is handig maar contant geld blijft ook nodig voor de fooien, een ijsje onderweg, etc. Je kunt goedkoop geld pinnen me je bankpas door in winkels cash back te vragen - hoewel ik in dit topic lees dat betalen met je bankpas opeens lastig is geworden in sommige winkels.

Marianne
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door kalaman »

Marianne, ik zou niet weten waarom je cash nodig hebt voor fooien/ijsje. Op elke cc-terminal kan je het bedrag óf percentage van de fooi ingeven. Superhandig en niet meer nodig om te zitten rekenen. Wij hebben diverse ijsjes gekocht en allemaal gewoon met de cc.
Bij het boeken van hotels kan je in 90% van de gevallen kiezen of je het direct (in €) wilt betalen of ter plaatse (in $).
Nee hoor, voor ons al heel lang geen gedoe met cash meer. Gewoon cc er in, code ingeven en hopsakee, in 5 sec klaar.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door Martin & Marianne »

Bij een stalletje onderweg wordt dat toch lastig. :wink: In een restaurant betalen we de fooi met de cc maar als je in een hotel iets achterlaat voor het kamermeisje doe je dat toch contant?
Wij hebben ook wel bij State Parks meegemaakt dat je 5 dollar in een envelop moesten stoppen.
En dan de quarters voor de laundry!

Marianne
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door Harry »

Wij betalen ook alles wat maar mogelijk is met credit card incl. het dagelijkse ijs, maar de fooi van valet, bellboy, kamermeisje enz.enz. betalen we contant, dat gaat erg moeilijk met credit card. :D
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Dollars `kopen`

Bericht door bedeve »

kalaman schreef: ik zou niet weten waarom je cash nodig hebt voor fooien/ijsje.
Ik heb er maar een reden voor ; er blijft meer over voor degene waar het voor bedoeld is !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
newbie82
Amerika-ontdekker
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 feb 2014, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Dollars `kopen`

Bericht door newbie82 »

Ga did jaar zelf ook weer dollars meenemen,is wel handig voor fooien,de kamer meisjes en het ijsje voor onderweg.
Het zijn geen wereld bedragen,maar vind het erg handig om ook contanten bij je te hebben.
Het is ieder z'n ding en als de 1 liever met contanten betaald en alleen een creditcard bij zich heeft voor de hoog nodige dingen dan is dat toch prima.je bent zelf verantwoordelijk waar je je stapel dollars bewaard.

Vind het zelf ook erg moeilijk om een geschikt moment te vinden om te gaan wisselen bij het gwk..denk dat ik het maar een paar weken voor vertrek ga doen..maar dan wel het risico dat ik dan minder krijg dan nu...ik zie wel. :?
2013 = LV @ NV - 2014 = Rondje zuidwesten - 2015 = LA naar SFO via HW1
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door kalaman »

@Marianne: inderdaad, klopt wat je zegt over fooien voor kamermeisjes en inderdaad soms ook voor een hikepermit :wink:

@bedeve: in elk restaurant worden alle fooien verdeeld onder het personeel.
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door sachasenne »

Heb je bij betaling met cc niet elke keer wisselkoers plus vaste kost?kost dat laatste dan niet veel geld als je ook je cc voor n ijsje ed gebruikt?
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Dollars `kopen`

Bericht door Martin & Marianne »

@Kalaman: Ik neem aan dat bedeve bedoelt dat er meer geld overblijft omdat er niets naar de cc-maatschappij hoeft.
Daarom krijg je soms ook korting als je contant betaalt.

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Dollars `kopen`

Bericht door Old Faithful »

Angeladeleur schreef: ik vind 200 euro dan best veel geld.
Ik ook, maar dat zegt nog niets. :wink: Als je zeker weet dat je dat bedrag kunt verdienen: DOEN. Er is echter ook een mogelijkheid dat de euro sterker wordt t.o.v. de dollar en dan geef je dat bedrag toe.
Ik zou zelf alleen nu al dollars kopen als ik door het duurder worden van de dollar in problemen zou komen, bijvoorbeeld omdat ik dan iets weg zou moeten laten.
Angeladeleur schreef:
Misschien dat we wat geld op de cc storten alhoewel dat dezelfde koers zal zijn, maar dan loop je niet met contanten over straat. :roll:
Wat bedoel je hiermee?
Heb je een creditcardrekening in dollars? Anders heb je nog geen voordeel.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Dollars `kopen`

Bericht door bedeve »

Martin & Marianne schreef:@Kalaman: Ik neem aan dat bedeve bedoelt dat er meer geld overblijft omdat er niets naar de cc-maatschappij hoeft.
Ik heb in de loop der jaren her en der nagevraagd of elk $ 10 tip ook terecht kwam bij de rechthebbende.
Nee, er gaan altijd kosten vanaf.
Dus betaal ik nu altijd de rekening met CC en de tip bij voorkeur in cash.
Wordt gewaardeerd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
PeterPaul
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 jan 2009, 16:38
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Dollars `kopen`

Bericht door PeterPaul »

kalaman schreef:Ik nam nu al voor de ??? keer mijn dollars mee die ik jaren geleden eens heb laten wisselen. Ik heb er daarvan deze reis...0 uitgegeven. Ik had ook nog...20 Canadese dollar bij en we zijn van de 3 weken zowat 2,5 weken in Canada geweest. Daarvan heb ik 5 dollar uitgegeven in een berghut waar geen cc kon gebruikt worden. Al de rest werd dus, zoal altijd, met de cc betaald.
Ik begrijp dan ook niet goed waarom mensen nog met hun zakken vol cash naar het buitenland trekken, hier doe je dat toch ook niet? Bovendien heb je met een cc altijd de meest voordelige koers van dit ogenblik.
Als je geen "risico" wilt lopen met koersschommelingen op deze, eigenlijk minieme, bedragen, kan je ook de hotels van hieruit in Euro boeken (Hotels.com, Booking.com).
Toen wij in 1985 voor het eerst naar de VS gingen moesten we, omgerekend, 1,75€ betalen voor 1$ !!! Echt klagen met die huidige minimale koersschommelingen mogen we dus niet echt doen :wink: .
Een man heeft geld in zijn zak. Punt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer