Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe zet ik zelf een USA rondreis in elkaar? (+ Tips en Trucs)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
avusa
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Hoe zet ik zelf een USA rondreis in elkaar? (+ Tips en Trucs)

Bericht door avusa »

Nog een aantal dagen en dan vangt ook voor ons de volgende USAreis weer aan. Alles is voorbereid en de weblog is klaar. Omdat ik regelmatig dezelfde vragen maar ook antwoorden op dit forum tegenkom, leek het me wel handig om op de weblog een handleiding te plaatsen hoe je zelf een USAreis in elkaar zou kunnen zetten. Ook diverse andere (persoonlijke) ervaringen,tips en trucs heb ik daarin verwerkt.

Deze handleiding en tips zijn gebaseerd op persoonlijke ervaring en wordt door mij gezien als een prettige manier van werken. Op deze wijze geeft het mij veel netto vakantieplezier en hoef ik ter plekke zaken niet meer uit te zoeken. Mensen die graag een reis laten gebeuren zullen aan deze handleiding dan ook minder hebben als de voorbereiders onder ons. Mijn motto is in ieder geval "voorpret is ook vakantiepret" ;-) Natuurlijk is geen enkele lijst compleet. Deze lijst moet dan ook meer worden gezien als een goede start. Als je de tips nuttig vindt staat het je vrij deze naar eigen inzicht te gebruiken.

De volgende hoofdstukken worden besproken:

1. Hoe maak ik een eerste (globale) planning voor een USA rondreis?
2. Hoe boek ik een (goedkope) vlucht?
3. Hoe maak ik mijn reisplanning comple(e)t(er)?
4a. Hoe maak ik een routekaart en kijk of mijn planning haalbaar is (Microsoft Streets and Trips 2013)?
4b. Hoe maak ik een routekaart en kijk of mijn planning haalbaar is (Microsoft Bing Maps)?
5. Hoe boek ik een camping en waar moet ik op letten?
6. Hoe boek ik een hotel en waar moet ik op letten?
7. Hoe boek ik een huurauto en waar moet ik op letten?
8. Hoe maak ik mijn reisplanning af?
9. Hoe maak ik een Roadbook of Draaiboek?
10. Hoe krijg ik alle gevonden plaatsen en activiteiten in elektronische vorm?
11. Hoe krijg ik al mijn gevonden plaatsen en activiteiten offline beschikbaar?
12. Financiele zaken
13. Algemene Tips

Hierbij de link naar de weblog. Op de weblog kan worden doorgeklikt naar de tab "Tips" http://pgusa2014.wordpress.com

Grtz AVusa

P.s. vanaf a.s. vrijdag 18 juli zal ook onze reis beginnen. Eventuele reacties beantwoord ik graag na 24 augustus.
gastxyz

Re: Hoe zet ik zelf een USA rondreis in elkaar? (+ Tips en Trucs)

Bericht door gastxyz »

Wat feedback :wink:

Plan de dag na de aankomstdag zo mogelijk als rust/inkoopdag in.
Waarom? Ik kies ervoor om kilometers te maken omdat je toch vroeg wakker bent.

Dubbelcheck altijd de ervaringen met het hotel op Tripadvisor.
Misschien uitleggen dat ' one-time' reviewers het best genegeerd kunnen worden. Ook andere recensies nalezen (o.a. booking.com).

non refundable
Misschien uitleggen wat dit is. Dat je bij Hotwire+Priceline aan 't hotel vastzit en niet gratis kan annuleren, bijvoorbeeld bij slecht weer, ziekte, etc.

Vaak is het direct huren in de USA dan aanmerlijk duurder dan via een Europese vestiging.
Aanmerkelijk goedkoper door het ontbreken van de verzekeringen.
Misschien ook wat uitleggen dat er verschil kan zitten in de hoogte van de verzekerde bedragen, en dat dit nagekeken moet worden door de boeker. Met een SLI van 100.000 kom je niet ver b.v.

Bij de verhuurbalie probeert het personeel altijd een extra verzekering te verkopen. Dit heet bij Alamo Roadside Assistance
Niet altijd, en alleen als je bij Alamo huurt. Niet echt een verzekering en voor sommige mensen wel degelijk een optie.

Deze zal tijdelijk de Creditkaart behouden en vragen voor welk bedrag getankt gaat worden
Ik kies ervoor om niet mijn creditcard af te geven, maar om cash te betalen (soms krijg je dan ook korting). Na 1 keer tanken weet ik hoeveel erin moet, en geef elke tankbeurt b.v. 20 dollar af.

Vrijwel elk hotel heeft gratis ijsmachines staan. Ook dit is een goede mogelijkheid om s’morgens weer moet een koele box
Doe. Dit. SVP. nooit.

Verder misschien nog wat uitleggen over de verschillende 'rates' waarmee je een hotel kunt boeken (AAA, etc.). Van te voren boeken en/of te plekke. ' Afdingen' etc.
Wat over de ESTA/VWP
Hoe de 'procedure' op 't vliegveld gaat met douane en immigration.
Welke kleren je moet meenemen, en dat de VS juist de plek is om goedkoop wat kleren erbij te scoren
Onderweg in de VS (dat er voldoende tankstations zijn, veel water meenemen, wat te doen bij pech, schoolbussen, uitwijken bij politie/brandweer langs de weg, etc.)
avusa
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door avusa »

He Arno,

Thanks voor de feedback. Ik zal deze verwerken. Nog even een kort een reactie op twee punten van je feedback

Plan de dag na de aankomstdag zo mogelijk als rust/inkoopdag in.
Waarom? Ik kies ervoor om kilometers te maken omdat je toch vroeg wakker bent.

Persoonlijke ervaring. Ik plan na aankomst een hotel en gebruik de volgende dag om (camping)inkopen te doen. Zoals deze keer gaan we na de eerste dag, kamperen in de Rocky Mountains. Camping is slechts 100 km vanaf eerste hotel.

Vaak is het direct huren in de USA dan aanmerlijk duurder dan via een Europese vestiging.
Aanmerkelijk goedkoper door het ontbreken van de verzekeringen.
Misschien ook wat uitleggen dat er verschil kan zitten in de hoogte van de verzekerde bedragen, en dat dit nagekeken moet worden door de boeker. Met een SLI van 100.000 kom je niet ver b.v.

Als tip zeg ik: "Standaard zijn deze (verzekeringen) daar dus niet inbegrepen. Vaak is het direct huren in de USA dan aanmerkelijk duurder dan via een Europese vestiging." Ik zal de tekst aanpassen want ik bedoel, dat als je de verzekeringen bij een *.com verhuurbedrijf alsnog aanklikt de huurbedragen vaak onrealistisch hoog worden.

Groetjes Avusa
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Leuke lijst met Tips. Ik denk dat dit voor veel beginnende Amerika-gangers een goed start-punt is.

We vinden het zelf tegenwoordig handiger om de planning in Google Docs te zetten. Je kunt deze dan ook eenvoudig delen met anderen zodat er commentaar op gegeven kan worden. Je kan ook eenvoudig kopieën maken van de planning-tab en deze als alternatieve planning in het document zetten.

We hebben inmiddels een standaard opzet die we elk jaar weer hergebruiken. Dit is die van 2015: http://goo.gl/GozjtT . Dit is nog een Work-in-progress. Die van Australie is compleet uitgewerkt: http://goo.gl/VYgbSo . Wellicht kun je jouw excel-sheet ook delen?
Zoek op diverse zoekmachines die in principe zelf geen vluchten verkopen. Voorbeelden hiervan zijn http://www.momondo.nl, http://www.kayak.nl of http://matrix.itasoftware.com/
Momondo kende ik nog niet. Overzichtelijke site. Handig is ook dat ze de zoek-opdracht in de URL zetten. Deze kun je dan opslaan en hergebruiken :)
Zelf gebruik ik ook nog http://www.skyscanner.nl/
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Het nadeel van skyscanner vind ik wel dat deze site geen multicity opties heeft mocht je daarna op zoek zijn.
Deze zal tijdelijk de Creditkaart behouden en vragen voor welk bedrag getankt gaat worden
Ik kies ervoor om niet mijn creditcard af te geven, maar om cash te betalen (soms krijg je dan ook korting). Na 1 keer tanken weet ik hoeveel erin moet, en geef elke tankbeurt b.v. 20 dollar af.
In principe een goede manier. Ik betaal aan de andere kant juist wel (bijna) elke tankbeurt met mijn CC, maar ik zorg gewoon dat ik altijd direct mijn kaart weer terug neem voor ik ga tanken. Ik geef bv. aan dat ik voor $50 wil tanken. Pas door het apparaat en terug de portefeuille in. Dan krijg je vaak al een bonnetje. Kom ik aan de $50 dan stopt de tank vanzelf en kan ik in gewoon aanrijden. Tank ik bv. voor $45 dan loop ik terug naar binnen, vraag om het goede bonnetje waar het juiste tankbedrag opstaat en klaar. Kost hooguit 1 min meer op en neer lopen.
avusa
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door avusa »

Inmiddels heb ik de tekst gewijzigd in:
Als de kaart niet wordt geaccepteerd moet naar de pompbediende worden gegaan. Deze zal je creditcard vragen en voor welk bedrag getankt gaat worden. Soms wil men gedurende de tankbeurt de creditkaart behouden, maar dit is niet noodzakelijk. Met dit bedrag wordt de creditcard belast en zal de pomp maximaal voor dat bedrag brandstof afgeven. Kijk in ieder geval na de eerste tankbeurt hoeveel de inhoud van de tank in Gallons is. Is uiteindelijk het opgegeven bedrag toch niet behaald dan wordt het restant bedrag op de creditkaart teruggestort, of dan pas afgerekend. Loop altijd even weer naar binnen voor een bonnetje van de eind-afrekening. In principe met dit verhaal nooit geen problemen mee gehad. Pinnen met Meastro werkt soms ook (ook bij de pomp zelf). Als laatste is contant afrekenen een optie en soms nog wel goedkoper (staat vaak aangegeven op de prijspaal)
Hopelijk dat de tip zo duidelijker is.

Grtz AVusa
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Een bijkomende en niet geheel onbelangrijke tip om vluchten te zoeken:

Ga niet zelf op verschillende boekingsites gaan zoeken naar identieke vluchten. De geraffineerde zoekmachines merken heel snel dat er (veel) interesse is voor bepaalde vluchten en gaan dan ook weer de prijs verhogen. Het is en blijft immers ook een spel van vraag en aanbod. Gebruik ook niet steeds dezelfde PC als je regelmatig op zoek gaat of wis dan je geheugen en cookies. Dit wordt allemaal gebruikt in het vraag en aanbod spel.

Inzake drop-off kosten is het niet enkel tussen LA en SF dat deze niet worden aangerekend. Binnen een staat is dit normaal voor de hand liggend, sommige maatschappijen hebben dit bvb voor het westen 5utah, Nevada, Arizona en Californië, maar er zijn ook nog andere uitzonderingen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Tof gedaan! Daar is veel tijd in gekropen denk ik. :-)

1 ding waar ik over val:
Met uitzondering van reisdagen, probeer minimaal 2 overnachtingen op een plaats/park te plannen. Anders wordt de reis mogelijk te veel vanuit de auto/camper beleefd.
Uiteindelijk is het misschien noodzakelijk om plaatsen/activiteiten/parken te schrappen. Vaak is hier toch: “minder is meer” van toepassing. Bijvoorbeeld: op één dag reizen en vervolgens een paar uur een National/State Park kunnen bekijken is toch een andere ervaring dan een hele dag hiervoor beschikbaar te hebben. Bekijk per locatie wat jij de beste/prettigste overnachtingsmogelijkheid vind.

Dat eerste is inderdaad ideaal, en zoals in jullie geval, goed te doen als je een lange periode gaat. Maar er zijn ook een hoop mensen die 2 weken gaan, of 3. En als je bijvoorbeeld 2 weken gaat is het gewoon niet haalbaar om overal 2 dagen te blijven. Meestal kies je dan voor een route waarbij veel te zien is binnen korte afstanden zodat je geen rij-dagen moet inplannen. Voor een korte reis vind ik rij-dagen altijd zonde.
Met je tweede punt ben ik het dan wel helemaal eens. Ik zou die twee dingen dus een beetje samenvoegen. Het kan niet altijd of is niet altijd nodig om 2 nachten te plannen. Bijvoorbeeld Monument Valley of Bryce: in een route van 2 of 3 weken vind ik het niet nuttig om daar 2 nachten te plaatsen, maar het kan natuurlijk wel als je bv 5 weken op reis gaat omdat je dan tijd hebt om andere dingen te doen.
avusa
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door avusa »

Inmiddels nog een tip geplaatst over het gebruik van de app Gasbuddy om goedkoper te kunnen tanken. Ik dank verder iedereen voor de reacties tot nu toe en zal deze toevoegen/verwerken na mijn USA reis die morgen aanvangt.

Groetjes AVusa
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik las gisteren op een blog waarop ik stuitte, dat er ook zoiets bestaat als een campingapp. Handig voor mensen die op de bonnevooi reizen en zo gelijk kunnen zien waar in de buurt van waar ze zijn campings zijn. Zoiets zou ik wel willen hebben voor Europa bv (misschien bestaat het wel. Ga even zoeken).

Ik kan me voorstellen dat er veel meer van dat soort apps zijn die het rondreizen een stuk gemakkelijker maken! Vraag me af watvoor apps mensen allemaal gebruiken onderweg. Airbnb vind ik bijvoorbeeld al erg handig om een betaalbare kamer te vinden, ook als je kort van tevoren iets zoekt. In Thailand gebruikte ik een app die vergelijkbaar was met een lonely-planet met omschrijving van steden/dorpen en nationale parken. Zo zal er vast nog veel meer zijn.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Tripadvisor heeft voor een aantal Amerikaanse steden ook een offline app. Werkt ook prettig.

http://www.tripadvisor.nl/apps-icityguides

Offline City Guides:
Beschrijving: Plan the perfect trip to the world's top cities. Get this free mobile city guide with the restaurants, attractions, hotels and reviews you love from TripAdvisor, stored in the app — no data roaming charges!

- Works offline
- Follow self-guided tours created by experts — we've handpicked the best itineraries for you
- Point Me There: select a destination, and the app will guide you there using your phone's GPS/compass
- Useful City Facts written by TripAdvisor members and edited by professionals
- Take a photo and add a note for each check in
- Share with family and friends on Facebook
- Works offline!

North America
Atlanta
Austin
Boston
Chicago
Fort Lauderdale
Hawaï
Houston