vluchten worden gewijzigd door kras

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

Graag had ik jullie mening...

Wij vertrekken eind augustus met zn drie voor een week all in zonvakantie naar Turkije.
Omdat de prijzen via Nederland een stuk lager zijn dan via Belgie heb ik bij Kras geboekt.
Dat kon ook via arkefly, alleen bood Kras verschillende vluchtopties aan, tegen extra betaling/korting, naargelang de vluchturen.

Zo hebben wij gekozen voor vertrek Schiphol om 10.00 u en terugreis om 00.10 u. We hebben hiervoor 177 euro extra betaald.

Nu wijzigt Kras zijn vluchturen éénzijdig naar de goedkoopste vluchten. Nl : vertrek 5.05 en terugreis 8.40 u.
Indien wij deze bij boeking hadden gekozen hadden deze vluchten een korting van 80 euro opgeleverd. Dus een totaal verschil van 257 euro.

Ik heb hen gebeld. 16 minuten heb ik in wacht gehangen en toen maar ingelegd.
Hen een mail gestuurd met de mededeling dat we niet akkoord gaan met die éénzijdige wijziging, vooral omdat er extra betaald is voor die bepaalde vluchten.
Geen reactie hierop gekregen, maar online zie ik wel dat ze de terugvlucht aangepast hebben naar 00.10 u. De heenvlucht is echter nog altijd 5.05 u.

OK, maatschappijen kunnen hun vluchten wijzigen, maar als ze je extra geld vragen voor bepaalde vluchten lijkt het me toch logisch dat ze ofwel dat extra bedrag teruggeven ofwel de juiste vlucht garanderen?

Wat denken jullie hierover?
Groetjes,
Carine
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Marcopstal »

Tja, je hebt gekozen voor een goedkope oplossing hé.

Dergelijke praktijken zijn schering en inslag. En vermoedelijk zal je je nergens kunnen beklagen omdat je als belg via nederland boekte.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

Wat bedoel je met goedkope oplossing? Nederlanders die daar boeken betalen hetzelfde en krijgen ook met de vluchtwijzigingen te maken. Of je nu Belg bent of Nederlander heeft toch geen belang? Hoeveel Nederlanders boeken wel niet bij connections.be?
Het gaat om het principe van extra geld vragen / korting geven voor bepaalde vluchten. En dan deze vluchten wijzigen.

Ook bij correndon en arkefly zelf worden vluchten gewijzigd, alleen vraagt men voor de vluchten geen extra geld . Je kan nl niet kiezen tussen verschillende vluchten in het geval van een pakketreis.. Iedereen weet dat vluchturen gewijzigd kunnen worden.
Kras geeft die mogelijkheid wel tegen betaling/korting. Wat is daar dan het nut van?
Groetjes,
Carine
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Marcopstal »

Ik bedoel: je hebt een keuze gemaakt omwille van de prijs. Je hebt je vooral laten overhalen om bij Kras te boeken omdat het goedkoper was, naar mijn gevoel niet omdat het "gemakkelijker" was.

Jaarlijks waarschuwt men om niet in het buitenland te gaan boeken omdat regelgevingen verschillen en je er als consument als het misloopt vaak niets aan kan doen. Hier is dus wel degelijk een verschil doordat je als Belg in Nederland hebt geboekt ten opzichte van een Nederlander in Nederland. We zitten misschien wel in de Europese unie, maar dat wil nog niet alles zeggen.

Het verschil zit hem altijd wel ergens natuurlijk.

Als Kras zelf niet wil tegemoet komen, wat er momenteel niet naar uitziet, kan je hier nergens je nood gaan klagen en mogelijks ook in Nederland niet zomaar. Mogelijks weten zij dat ook en voelen zij zich daardoor gesterkt. Door één vlucht aan te passen zullen ze wss zelfs vinden dat ze je tegemoet zijn gekomen.

Ik kan maar één zaak aanraden voor de toekomst: boek in België.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Tipsy_1 »

als je vluchturen zo sterk wijzigen, kan je dan niet (kosteloos) annuleren (dat deed ik onlangs bij ryanair, dat is toch ook iers en niet belgisch he ;-) )en opnieuw boeken? weet niet of je nog een goed geprijsde vlucht vindt?
ik vind het alleszins zeer oneerlijk. Kan je hen via sociale media de vraag stellen?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Marcopstal »

Je kan het boeken bij een luchtvaartmaatschappij via een website als dusdanig niet vergelijken met het boeken van vluchten via een reisbureau in een ander land.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door hemmie »

Bestaan die vluchten nog die je oorspronkelijk had geboekt? Dan zou ik niet akkoord gaan, dit heb je geboekt, daar heb je zelfs extra voor betaald. Maar als de vluchten gewijzigd zijn en niet meer bestaan wordt het een ander verhaal. ik heb ook wel eens, rechtstreeks bij de maatschappij, de duurdere tickets geboekt omdat die gunstigere vluchttijden hadden. Achteraf werden de tijden veranderd, en was het helemaal zo gunstig niet meer. Toen had ik dus pech gehad, want een beter optie was er ook niet meer. Als die situatie nu bij jullie speelt zou ik ook neigen naar 'pech gehad'.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

De vluchten bestaan nog.
Al zijn de toeslagen/kortingen gewijzigd, maar dat is ook met de prijs van het hotel gebeurd. Niet abnormaal.

Ik ga in ieder geval proberen om regelmatig te kijken en elke keer er een wijziging is te reageren. Uiteindelijk blijft het afwachten tot 8 dagen voor vertrek wanneer de eigenlijke reisbescheiden er zijn.

Marcopstal, ik heb niet bij kras geboekt omdat ze goedkoper waren tov correndon en arkefly maar omwille van de keuze van vluchten. Ze waren niet goedkoper.
Wel goedkoper tov Belgie omwille van de vakanties.
Maar ik begrijp niet wat dat er mee te maken heeft. Het is toch niet omdat ik Belg ben dat Kras meer geld mag vragen voor keuzevluchten en ze daarna wijzigt?

Ik veronderstel dat annuleren om die reden niet mag.Dat heb ik niet nagekeken.
Groetjes,
Carine
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Marcopstal »

OK, ik corrigeer even, de reden dat je naar Nederland uitwijkt om te boeken is omdat het goedkoper is dan in België. Vraag hierbij: is het dat waard als je de risico's bekijkt. Jaarlijks zijn er minstens tientallen die op die manier slachtoffer worden.

Ze vragen niet meer geld voor de keuzevluchten omdat je Belg bent, dat doen ze uiteraard bij iedereen.

Het probleem is dat de spelregels niet hetzelfde zijn en waarschijnlijk zijn ze zich daar heel bewust van . Als ditzelfde in België gebeurt dan dien je een klacht in bij de geschillencommissie en komt dit hoogstwaarschijnlijk goed.

Nu kan je daar niet terecht, want zij hebben hierover geen bevoegdheid.

Ik vind zelf niet direct informatie op hun website voor vluchten alleen. Maar het is voor de hand liggend dat je daarom niet zal kunnen annuleren. (is het überhaupt mogelijk elders dan nog iets beters te vinden).

Het zijn geen mooie praktijken, maar geen uitzondering. Je kan het alleen nog maar proberen recht te zetten door hen te contacteren.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

@marcopstal : denk je echt dat ze omwille van de andere spelregels dit eerder toepassen bij buitenlanders?
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door RiverCola »

Ik denk dat Marcopostal's relaas helemaal geen rol speelt in dit verhaal. Je hebt een pakketreis geboekt en die maken altijd gebruik van chartervluchten en niet van lijndiensten. Lijndiensten veranderen nogal eens van tijd, chartervluchten niet (behalve door plotselinge uitval of reparatie van een toestel, zelf ook al eens meegemaakt). Die vluchten gaan gewoon de hele zomer lang om 8.00 uur 's ochtends heen, om 12 uur weer terug enzovoorts enzovoorts.

Ik vermoed inderdaad dat er geen officiele wijziging is geweest in de vluchten zelf maar dat ze je gewoon effetjes op een andere vlucht geknald hebben. Wie weet met de 'smerige' redenering dat ze die duurdere vluchten opnieuw kunnen verkopen, ik weet het niet?

Heb je al op internet gezocht of mensen dit eerder is overkomen bij Kras? Heb je op de website gekeken van de NL consumentenbond? Als je info vindt dat mensen dit eerder overkomen is kun je dat 'tegen' ze gebruiken als je ze belt. Je moet echt zorgen dat je iemand aan de telefoon krijgt en als dat gesprek niet bevredigend is gooi je je hele verhaal op facebook en twitter. Dan reageren ze binnen no time :mrgreen:
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Marcopstal »

Er wordt met niets zoveel gespeeld als met chartervluchten. Als men plots ergens een gelegenheid ziet om door twee vluchten samen te voegen er eentje te kunnen schrappen zullen ze dit met veel plezier doen, dat is immers winst. Tijden veranderen uiteraard niet zomaar, maar dat is net zo met lijnvluchten. In de lucht dienen alle vliegtuigen uiteindelijk op een rijtje te vliegen en daar pers je niet zomaar eentje tussen. Een timeslot krijgen op een luchthaven is niet zo evident hoor.

Ik zeg niet dat men hier bewust Belgen kiest om het spelletje te spelen, dat weten we uiteindelijk niet, doch ik acht ze daar wel toe in staat. Zij maar gerust dat ze heel goed weten wat ze doen en binnen welke grenzen ze iets al dan niet kunnen doen.

Mijn "relaas" is dat als je als Belg in Nederland gewoon zwakker staat dan als Belg in België. Jammer maar helaas. Zoals ik al zei, daar zijn jaarlijks vele voorbeelden van te vinden van mensen die (zoals we soms zeggen) er op gelegd worden.

Zij zullen zich nu al grotendeels verschuilen onder het feit dat ze onmiddellijk het nodige gedaan hebben om de vlucht (één althans) aan te passen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

Ik heb al op internet gezocht, al voor ik boekte, en kwam wel wat klachten tegen. Maar hoofdzakelijk wegens slechte hotels op georganiseerde verre rondreizen.
Ook wel over gewijzigde vluchturen, maar nooit in combinatie met de extra betaling.
Ondertussen heb ik een mailtje ontvangen dat ze één vlucht aangepast hebben . Van de andere wordt niet gesproken. Maar goed, die scheelt 'maar' vijf uur. Daar ga ik niet moeilijk over doen.
Er staat bij dat ik morgen een gewijzigde factuur ga krijgen. Ben benieuwd wat dat gaat zijn :?
Groetjes,
Carine
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Marcopstal »

Laat ons hopen dat ze dan financieel compenseren.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
gastxyz

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door gastxyz »

Een toeslag wegens de wijziging :wink:
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

Ik heb de nieuwe factuur ontvangen en het bedrag is ongewijzigd. Normaal gezien zou het iets minder moeten zyn dzn oorspronkelijk omdat de 5.05 u vlucht goedkoper was. Maar zoals Arno zegt, er hadden ook wijzigingskosten kunnen gerekend worden. Ik laat alles maar zoals het is en spaar mijn energie maar voor 8 dagen voor vertrek. Ik verwacht een wijziging met de definitieve reispapieren. Maar laat ons hopen van niet.
Groetjes,
Carine
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Vito »

Je stelling dat je niet kunt kiezen voor vluchten bij Pakketreizen is onjuist. Wij konden zelfs bij een reis van € 199,- pp via Arke nog kiezen tussen verschillende vluchten, dat is echt niet aan Kras voorbehouden. Soms moet je daar iets extra's voor betalen maar soms ook niet. Ligt niet alleen aan tijden maar ook aan het aantal stoelen dat nog beschikbaar is.

Ik zou het mooi zo laten, op deze wijze profiteer je optimaal van je dagen, vroeg weg en laat terug :thumbup:
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

Wy hadden echt niet de keuze bij arke. Tenminste online niet. Mijn zus heeft daar dezelfde reis geboekt en had niet de keuze. Zy komen snachts aan en vertrekken smorgens terug. Goedkoper dan by kras maar slechtere vluchturen. Wij hebben dus meer betaald dan zij (we gaan samen op enkele dagen verschil na)
Groetjes,
Carine
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door Vito »

Dat is dan wel apart, wan ik kon op Arke.nl kiezen uit meerdere vluchten en bij Sunweb werkt het precies hetzelfde. Eerst de reis selecteren en vervolgens je vluchten.
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: vluchten worden gewijzigd door kras

Bericht door sachasenne »

Nog een late update : kras heeft zich uiteindelijk perfect gehouden aan de door ons origineel geboekte uren :thumbup:
Groetjes,
Carine
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer