Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
CA1989
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2014, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: utrecht

Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door CA1989 »

Hallo iedereen!

Ik heb een vraag en hoop dat iemand hetzelfde heeft of precies weet wat ik het beste kan doen.

Ik heb een Nederlands en een Amerikaans paspoort.
Geboren in USA, vandaar
altijd (vanaf 1 maand oud) in NL gewoond en ouders zijn ook NL's

Nu ga ik deze zomer naar Panama en heb ik een overstap in Houston. Ik heb mijn Amerikaanse paspoort nog nooit gebruik, maar ik moet blijkbaar als Nederlander / Amerikaan met Amerikaans paspoort binnenkomen.
Ben 3 keer in de USA geweest met mijn NL paspoort, maar weet nu dat dat niet mag.

Moet ik beide paspoorten meenemen?
Wanneer gebruik ik welk paspoort?
Zullen ze raar reageren als ik in Houston met een gloednieuw onbestempeld paspoort aankom?

Wil geen problemen als ik daar aankom natuurlijk!

bedankt!
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad moet je je Amerikaanse paspoort gebruiken om de VS in te komen. Ik heb ook twee paspoorten en neem inderdaad beiden mee.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door Bennogr »

Ik heb ook twee paspoorten, Ned/VS.

Is je Amerikaanse paspoort nog geldig/heb je het altijd op tijd verlengd?

Indien ja: doe dan als ik (en velen met mij, hoop ik): gebruik je Amerikaanse paspoort als je het vliegtuig in gaat op weg naar de VS en op de weg terug als je weer via de VS reist. Gebruik je Nederlandse paspoort als je in Nederland terugkomt. Kan je de kortste immigratierijen aan beide kanten gebruiken.

Bij binnenkomen In Panama kun je gewoon kiezen wat je het handigste lijkt: Amerikaans of Nederlands paspoort. Kijk even na op de website van de regering van Panama welk paspoort de meeste voordelen biedt wat betreft visa en zo en gebruik dat handigste paspoort.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door Dutchess »

Ik neem ook altijd 2 paspoorten mee. Het NL paspoort laat ik alleen aan de NL Marechaussee zien (NL paspoortcontrole, heen en terug), en het USA paspoort voor de rest van de reis (luchtvaartmaatschappij en USA immigrations).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
CA1989
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2014, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: utrecht

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door CA1989 »

Bedankt voor deze eerste reacties!

Ik neem beide mee en zal inderdaad als ik op Schiphol incheck/bagage aflever en bij vraag de Amerikaanse gebruiken.
Mijn Amerikaanse was in 1994 verlopen en ben er toen in 2011 achter gekomen dat ik deze kon verlengen en nodig heb voor USA reizen. Deze toen in Amsterdam laten verlengen, maar echt info hoe en wat gaven ze niet.

Soms weet ik nog niet goed wat ik ermee moet doen en wat de voor- en nadelen eventueel zijn.

Hebben jullie wel eens vragen gehad bij de douane? Zovan, waarom is het paspoort zo leeg of zitten er geen Nederlandse stempels in?
Of zijn ze gewoon heel snel, werpen ze een blik op je gezicht en de gegevens en mag je zo door?

Alweer bedankt!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door Dutchess »

Ik heb er nog nooit vragen over gehad.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
woutervg
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 29 feb 2012, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door woutervg »

Ons zoontje heeft ook de NL en de US nationaliteit. Op de ambassade gaven ze aan dat hij zich in NL altijd met zijn NL paspoort moet legitimeren en in de US altijd met zijn US paspoort. Ze gaven zelfs aan dat zijn NL paspoort in de Verenigde Staten geen waarde heeft aangezien ze de NL nationaliteit niet erkennen als je ook de Amerikaanse nationaliteit bent. In NL schijnt dit hetzelfde te zijn.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door kastelke »

CA1989 schreef:Soms weet ik nog niet goed wat ik ermee moet doen en wat de voor- en nadelen eventueel zijn.
Wat je er mee moet doen? Zorgen dat je jaarlijks je belastingaangifte doet in de US, want als US citizen ben je dat verplicht (ook al woon je er niet).
Dat is het nadeel. ;-)
Het voordeel is dat je in de US kan gaan wonen/werken als je dat wenst.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sharon-vb
Amerikafan
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mar 2011, 22:56
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Breda

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door sharon-vb »

CA1989 schreef: Hebben jullie wel eens vragen gehad bij de douane? Zovan, waarom is het paspoort zo leeg of zitten er geen Nederlandse stempels in?
Wanneer wij een nieuw paspoort ophalen omdat de vorige is verlopen, is ons paspoort ook leeg hoor.
Daarbij zijn er legio mensen die geen reizen naar het buitenland kunnen bekostigen en dus ook met een paspoort van vier jaar oud.

Dat zou dus het laatste zijn waar ik me druk over zou maken.
CA1989
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2014, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: utrecht

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door CA1989 »

kastelke schreef:
CA1989 schreef:Soms weet ik nog niet goed wat ik ermee moet doen en wat de voor- en nadelen eventueel zijn.
Wat je er mee moet doen? Zorgen dat je jaarlijks je belastingaangifte doet in de US, want als US citizen ben je dat verplicht (ook al woon je er niet).
Dat is het nadeel. ;-)
Het voordeel is dat je in de US kan gaan wonen/werken als je dat wenst.

ja, hier kwam ik 2 weken geleden achter :shock: dit heb ik nooit gedaan, omdat ik dan denk 'ik betaal toch in NL mijn belastingen'?
wat kan/moet ik hier aandoen? ben trouwens student dus een echt inkomen heb ik niet..
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door Bennogr »

Ik krijg ook nooit vragen als ik in de VS terugkom uit Europa. Zonder Europese stempels in mijn Amerikaanse paspoort. Ik verwacht telkens dat het gebrek aan stempels toch argwaan zou moeten opwekken, maar dat is (nog) nooit gebeurt. Ze vragen alleen of ik als toerist of voor zaken ben geweest. En of ik op een boerderij ben geweest (heb eens 'ja' gezegd en daar keken ze erg van op, blijkbaar is niemand zo eerlijk).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Nederlands & Amerikaans paspoort --> reizen, help!

Bericht door USInsider »

Dat je pas nu achter de verplichting tot belasting aangifte komt, is omdat de US de afgelopen jaren enorme druk is gaan uitoefenen op USexpats.
Je kunt als USC in de problemen komen als je de US in wilt.

Je kunt de IRS kontakten en voor de jaren na je 21e alsnog aangifte doen.
In principe is de eerste ong. 10.000 dollar/jaar die je verdient, vrijgesteld.
Je kunt in Ned. betaalde belastingen aftrekken van wat je de US verschuldigd zou zijn.
Je moet dan een brief bijvoegen dat je van de eis aangifte te doen als USC in buitenland woonachtig, niet op de hoogte was.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer