Should we stay or should we go??

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Phoenix
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2011, 13:05

Should we stay or should we go??

Bericht door Phoenix »

Op 1 mei achter de PC de lottery gecheckt en helaas, 2 x dikke vette nee natuurlijk. Nu kreeg ik (niet mijn vriend) een e-mail met het bericht dat als je naam niet zichtbaar was, je het nog een keer moest checken. Deze mail was dacht ik niet van toepassing want ik had een duidelijke afwijzing gekregen. Vandaag toch nog maar een keer gekeken en ik ben nu zwaar in shock, I’m in… Ook nog nr. 7xxx… een mooi moederdagskadootje :D

En nu?? Zwaar luxeprobleem natuurlijk, maar hoe moet het verder, zet je dit echt door? We hebben hier in Nederland een fijn leven; superhuis, 2 kleine kindjes (peuter en kleuter), goede banen etc. etc. Ik kijk soms naar “ik vertrek” of vergelijkbare programma’s en dan snap ik niet hoe onvoorbereid en impulsief mensen kunnen zijn, zo zit ik dus echt niet in elkaar. Of moet je dat gewoon zijn om een dergelijk avontuur aan te gaan?

Ik heb me natuurlijk niet voor niets ingeschreven. We love the USA… de mensen, mentaliteit, de natuur en het gevoel van vrijheid. Maar dat is afgaande op een 10-tal reizen en vakantie is natuurlijk wel wat anders dan er leven.

Zijn er forumleden die met een vergelijkbare situatie toch zijn vertrokken, of zijn vertrokken en teruggekomen, of het toch niet hebben doorgezet? Ik hoor graag wat motivaties en ervaringen…
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door USInsider »

Je hebt je niet voor niets ingeschreven. Je hebt eigenlijk de beslissing in feite al genomen.
--
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 mei 2014, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Dbacks2 »

Phoenix... in ieder geval van harte met de kans die jullie krijgen!

Vorig jaar om deze tijd, het was toen heel lekker weer, stond mijn man ineens naast me op het terras met de mededeling dat we na 12 jaar proberen als lottery winners uit de bus waren gekomen. We zijn begonnen met meedoen toen we drie kleine kindjes hadden; nog makkelijk te verplaatsen. Inmiddels is er eentje op kamers, de tweede staat voor het eindexamen (tweetalig dat dan wel weer :mrgreen: ).
Dbacks had het beter ingeschat dan ik... heeft zelfs gedacht aan het dichtklikken van de pagina en niks te zeggen. Ik was alleen maar blij... kon wel juichen en wilde het direct met iedereen delen. Niet gedaan natuurlijk eerst laten bezinken. In de dagen erna wilden we dan weer samen wel, dan weer niet... zagen we beren op de weg of schitterende beelden van een heerlijke toekomst daar.

Vooral ik ben een vooruitregelaar... maar met zoveel factoren valt er weinig te regelen, te beinvloeden.

Op een gegeven moment hebben we afgesproken dat we vooruit gingen tot er een te grote beer zou zijn, OF een van ons stop zou roepen.

Inmiddels zijn we dus een jaar verder; niets is gelopen zoals we dat hadden gedacht, maar we zijn heel tevreden met de uitkomst! Dbacks is al ruim 1,5 maand over en wij volgen over een aantal weken.

Laat het eerste even bezinken en besef je dat je heel lang NEE kunt blijven zeggen, maar dat als je NU direct nee zegt en niets meer doet, de kans op een gegeven moment echt aan je voorbij gaat.

Wil je nog meer weten, vraag maar raak. Hier of in een PB. :mrgreen:
Staat je naam voor de plaats waar jullie naartoe willen?? Wij zijn in Scottsdale terecht gekomen...

groetjes,
Dbacks2
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Bennogr »

Vergeet niet dat je moet trouwen. Als je tenminste je vriend mee wilt nemen.

In ieder geval: gefeliciteerd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door USInsider »

-
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Bennogr »

Als je al langer samen bent, kinderen hebt en een groene kaart hebt gewonnen, is volgens mij het halen van een boterbriefje niet echt een beperking van je vrijheid.

Gewoon maandagochtend gratis in een stadhuis trouwen in Nederland, of even langslopen bij het plaatselijk gemeentelijk 'marriage bureau' in de VS. In New York is dat twee minuten werk, heb ik ervaren (niet voor mijn eigen huwelijk, overigens, maar voor iemand anders).

Plus homo-/lesbiennehuwelijk maar hier nu ook. Dus weer een brokje vrijheid erbij.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door USInsider »

-
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 mei 2014, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Baksteen666 »

Dat is misschien wel zo USInsider, maar voor immigranten naar NL geldt volgens mij vaak ook dat mensen getrouwd moeten zijn, omdat het aantonen van een relatie vaak lastig blijkt.

Edit: on topic: Ik denk dat een dergelijke kans zich niet zomaar nog eens voor doet. Kortom, ben erg zeker van je zaak als je dit niet wilt. Ik snap dat dit erg lastig is. Ik denk ook vaak, wat als ik de DV zou winnen? Dan schiet het bij mij ook vaak op en neer. Maar over het algemeen ben ik er wel over uit dat ik een ander klimaat zou willen (zowel meteorologisch als sociaal en maatschappelijk).
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Dbacks2 »

Usinsider.... echt ik snap dat je het niet makkelijk hebt (gehad) , maar al die negativiteit... kom een keer in Nederland kijken hoe geweldig het hier nu is..
Jouw fantastische overgewaarde Nederland is ook veranderd. Kijk in het AD naar die werkzoekende man...
Ik heb steeds geprobeerd om jouw inbreng ook te waarderen, omdat er zeker tegenwicht moet zijn tegen 'alles is geweldig' maar pffff je zou er zo depri van worden!
Er zijn in de VS werkelijk mensen MET een baan, MET vrienden, MET een ziektekostenverzekering die te betalen is... echt waar. En echt er studeren mensen... universiteiten vol en nee het wil er bij mij niet in dat er zoveel miljonairs zijn die hun kinderen naar de uni sturen en dat er geen kinderen van jan modaal komen.
Misschien is het moeilijker... en misschien is dat maar eens een keertje goed ook! Vind iets dat je wilt en werk ervoor! En belicht vooral ook de andere kant van het verhaal... gaan werken en blijven werken laat je in de VS ook kansen om op te klimmen... ben je hier per ongeluk achttien en een half geworden in een baan kun je weer gaan solliciteren want dan ben je oud en duur...

Phoenix.... vervuiling in jullie draadje... sorry daarvoor.

Niet alles is goed... niet hier, niet daar. Maar overal wonen mensen en ze LEVEN. Geluk is voor iedereen iets anders... iedereen heeft periodes in zijn leven waarin dubbeltje moeten worden omgekeerd.
Ik zal de laatste zijn om te zeggen... tuurlijk doen, maar ook de laatste om te zeggen niet doen...blijf nadenken en neem het stap voor stap.
Gebruikersavatar
Color01
Amerika-expert
Berichten: 2109
Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
Locatie: Beautifull Virginia

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Color01 »

Dbacks2 schreef:Usinsider.... echt ik snap dat je het niet makkelijk hebt (gehad) , maar al die negativiteit...
Ben toch niet de enige die er een beetje genoeg van krijgt. :lol: :thumbup:
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door dutchie_in_boston »

phoenix, hartstikke leuk! En inderdaad, wat een luxe probleem. Spannend, ik ben benieuwd wat jullie gaan besluiten.
USInsider schreef:...Vrouwen houden hier zelden hun meisjesnaam - om zo aan te geven dat ze getrouwd zijn. Men houdt zich veel meer aan wat als 'norm' wordt gezien. Maar misschien is dat in grotere steden anders.
inderdaad, heel anders in mijn ervaring. Of de grote stad er iets mee te maken heeft, weet ik niet. Net als wij meer dan 20 jaar geleden, houden de meeste mannen/vrouwen in mijn omgeving hun eigen naam na huwelijksafsluiting.
Gebruikersavatar
Hille
Amerika-ontdekker
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:18

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Hille »

Hey Phoenix,

Gefeliciteerd! Ik heb ook gewonnen dit jaar, gelijk bij mijn eerste deelname!

Ik herken veel van je twijfels. De dagen nadat ik zag dat ik gewonnen had, was de euforie ver te zoeken. Ik was eigenlijk verdrietig en een beetje melancholisch, omdat ik heel de tijd dacht aan wat ik allemaal moet achterlaten en opgeven.

Maar zoals andere forumleden al hebben aangehaald, je hebt je ingeschreven voor een reden. En van zodra je weer voet op Amerikaanse bodem zet, ga je meteen weer weten waarom.

Ik heb ook sterk getwijfeld of ik moet doorgaan met de emigratie, maar ik heb de knoop doorgehakt: ik ga door! Zoals ik het bekijk: je hebt deze kans aangeboden gekregen zonder er ook maar iets voor te moeten doen. Het zou gek zijn om zo'n kans te laten schieten. Merk je dat je toch niet kan aarden of dat de heimwee te groot is, kun je nog altijd terugkeren. Ik heb liever spijt van dingen die ik gedaan heb dan van kansen die ik heb laten liggen.

Natuurlijk sta ik er alleen voor en heb ik geen gezin om rekening mee te houden, dus voor jullie is het nog wel anders, maar ik hoop in elk geval dat je je niet laat tegenhouden door angst en twijfel. Angst is een slechte raadgever in het leven.

Veel succes in elk geval, met wat je ook beslist!
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Rachel. »

Ik denk dat je je af moet vragen hoe jij en je partner in elkaar steken: zijn jullie avonturiers of was Amerika bij het inschrijven voor de loterij meer een droom en ben je gehecht aan de veilige omgeving die je nu hebt? Hoe kijk je over tien jaar terug op deze keuze? Wanneer je de oversteek waagt zal dat een moeilijke, maar fantastisch avontuurlijke periode zijn, en als ik om me heen kijk zie ik mensen die daarom staan te trappelen en mensen die ervoor terugschrikken. De meeste mensen op dit forum zitten in de avonturier-groep en zullen je dus adviseren om te gaan.

En wanneer je over tien jaar spijt krijgt dat je deze kans niet hebt aangegrepen - wat op mij van toepassing zou zijn - dan moet je gaan.

Om er maar even een Coelho'tje tegenaan te gooien:

Afbeelding
bazinga
Amerika-ontdekker
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 feb 2013, 21:48
Locatie: Las Vegas

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door bazinga »

Phoenix,
van harte gefeliciteerd.
Mij advies:
Je kunt beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.
HoNo
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 mar 2014, 16:07
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door HoNo »

Gaan!
Gebruikersavatar
Phoenix
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2011, 13:05

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Phoenix »

Dank je wel voor alle reacties en felicitaties! Fijn om de voors maar ook de tegens te lezen en goede tips te krijgen. Was trouwens de 3e keer dat ik meedeed, dat ter info.

Vooral dat trouwen was nog niet in me opgekomen. We zijn al heeeel lang samen en het is er gewoon nooit van gekomen. Wel eens in Vegas getwijfeld maar toch maar niet gedaan, ondanks alle free cocktails hahaha. Moet dit perse voordat de procedure verder wordt ingezet of kan dat zeg maar over een half jaar alsnog? En weet iemand in wat voor tijdsbestek je daadwerkelijk je moet settelen daar? Is dat in 2015?

Na een nachtje te hebben geslapen besloten het maar gewoon rustig in gang te zetten, afhaken kan altijd nog, inhaken waarschijnlijk nooit meer, in ieder geval niet via de loterij. Ik heb nog nooit wat gewonnen in m’n leven, dus ik ga de gok maar niet wagen het over x jaar alsnog te willen proberen.
De timing is gewoon niet zo lekker, dat was het een half jaar geleden wel. Maar wie weet is dat over een jaar weer anders en krijg ik er mega spijt van.

We zijn beide HBO opgeleid, dus ik hoop dat we daarmee een enigszins fatsoenlijke baan kunnen vinden. Maar mijn voorkeur is wellicht om zelf iets op te zetten, moet alleen nog bedenken wat :D

@ USInsider: Thx voor je heldere uiteenzetting. USA is inderdaad niet zaligmakend en ik herken en erken zeker ook veel van je stellingen over de americans, maar kan ook zo een lijstje opnoemen over Nederlanders ;-) In iedere geval goede tips wat betreft de verzekeringen, medische kosten etc. Zet ik op m’n to investigate lijst!

@ Dbacks2: Wat spannend dat je bijna gaat!! Ik ga je zeker volgen (ik neem aan dat je nog wel het e.e.a. post ) en je nog een heleboel vragen. Phoenix of Scottsdale staat inderdaad op het lijstje, heerlijke stad, veel voorzieningen, dichtbij het natuurschoon en zoals Baksteen666 al benoemde een meteorologische tegenpool van Nederland. Al denk ik dat ik een iets kleiner stadje ook wel prettig zou vinden…

@ Hille: Jij ook gefeliciteerd! Spannend hoor :-) thx voor je motivatie

@ Rachel: We zijn wel avontuurlijk maar op een zeer voorbedachte manier zeg maar. Die roeiboot zal na een grondige inspectie wel even uitgerust moeten worden met een voedselpakket, een rubber-reserveboot, satelliettelefoon, radar etc. voordat ik er mee op zee ga… Zegt dat genoeg? Ik denk dat het erg gaat helpen als we een goed plan kunnen bedenken. Iets wat we beide leuk vinden om te gaan doen en er beide achter staan.

@ HoNo: Kort maar krachtig
@ de rest: THX :thumbup:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door USInsider »

Bijdrages verwijderd.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Dude »

USInsider, al jouw bijdrages verwijderen draagt niet bij aan de overzichtelijkheid van het topic. Het is niet omdat niet iedereen dezelfde mening heeft dat jouw mening niet gelezen mag worden.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Marion K
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 aug 2012, 00:26

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Marion K »

Gefeliciteerd!
Wat een dilemma... ik sluit me bij anderen aan, probeer het! Bedenk voor je zelf wat het ergste is dat zou kunnen gebeuren. Stel dat jij of je partner niet kan wennen, geen (leuke) baan kan vinden, en jullie besluiten terug naar Nederland te gaan. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd en hoef je daar geen spijt van te hebben.
Hebben jullie allebei een HBO diploma? Dat scheelt enorm, want dat geldt als een bachelor's degree. Dat is niet alleen gunstig als je solliciteert, maar je kan ook eventueel tzt een master's opleiding doen in een richting waar werk in is en wat je leuk vindt. Ik heb dat jaren geleden gedaan: in Nederland HBO gedaan, na m'n emigrataie hier m'n master's in de avonduren gehaald. Kostte tijd en geld, maar het heeft veel opgeleverd.
Success :thumbup:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door USInsider »

Dude, ik heb daarom geaarzeld of ik bijdragen zou laten staan of zou weghalen. Men hoeft het niet met me eens te zijn - ik geef zelfs de voorkeur aan mensen die me vertellen dat ik iets verkeerd zie, of dat zij andere feiten hebben. Dat maakt dit forum juist waardevol.

Pobleem is echter dat enkelen hier mijn bijdrages (wederom) als negatief zagen. Zo waren ze niet bedoeld en aangezien dat onvoldoende duidelijk was, leek het me beter de bijdrages te verwijderen. Ook omdat door de kritiek de echte bedoeling werd ondergesneeuwd.
De US is anders, stelde ik. Niet slechter of beter. Ik probeerde dat 'anders' te omschrijven. Ik wilde ook aandacht vestigen op een aantal zaken waar je als Nederlander/Belg niet meteen bij stilstaat maar die wel degelijk van groot belang zijn als je hier komt leven.

Ik realiseer me nu dat mensen die net hebben gewonnen vooral bevestigd willen worden in hun keuze. Daar zijn andere deelnemers veel beter in.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer