DZire schreef:En eventueel naar het amerikaanse consulaat bellen/gaan om aan hun te vragen wat voor mij de slimste oplossing zou zijn.
Zij zijn geen immigratieconsultants of -advocaten, dus ik vrees dat zij jou daar niet mee gaan helpen. Tenzij iemand hier op het forum andere ervaringen heeft?
Ik denk dat men er op de ambassade van uit gaat dat jij zelf je plan kan trekken, dat wil zeggen:
- ofwel zelf in staat bent om de info op de officiële sites door te nemen (zie site Amerikaanse ambassade + zie ook
http://tinyurl.com/tt4se)
- ofwel dat jij een immigratie advocaat in de hand neemt die het voor jou uitzoekt (uiteraard tegen betaling).
Wat betreft de visa via werk: ik kan de opleiding die jij tot nu toe genoten hebt niet inschatten, ken de Nederlandse onderwijswereld en de waarde van hun diploma's niet zo erg goed. Maar ik weet wel dat het bekomen van een werkvergunning, zelfs voor mensen met een hoge opleiding en/of al heel wat ervaring, een harde noot om te kraken is, kortom: een zeer moeilijk iets om te bekomen. Want: de Amerikaanse werkgever moet kunnen aantonen dat geen enkele Amerikaan jouw job kan doen (daar komt het grofweg op neer). Maar: moeilijk gaat ook, natuurlijk.
Persoonlijk denk ik dat jij de meeste kansen van slagen nog zal hebben via de Diversity Lottery, aka de Green Card Lottery.
Lees die draadjes hier ook maar eens door op het forum, er zijn zelfs Stiky's over. Je kan je nog inschrijven tot 3 december, maar wacht zeker niet het laatste moment af!
Oh ja, je hebt een foto nodig die aan bepaalde afmetingen en zo voldoet, dus misschien moet je die al maar laten maken terwijl je de rest van de nfo nog doorleest.
Deze deelname is gratis als je het via de officiële site doet -te vinden in de draadjes op dit forum- maar vergeet niet dat het geld begint te kosten als je effectief ingeloot bent geworden: medisch onderzoek, fees voor het visum e.d. Reken op zo'n 1000 euro. En natuurlijk ook nog je vliegtuigticket om naar ginder te geraken + nog wat geld om de eerste tijd (zonder job?) te kunnen overleven.