Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlandse feestelijke gerechten.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Corrien
Amerika-ontdekker

Nederlandse feestelijke gerechten.

Bericht door Corrien »

Heeft iemand enig idee of er monchou te koop is in Amerika of een vervangend product wat hier op lijkt!

Ik wil namelijk voor Thanks giving een monchoutaart maken voor het gezin wat ons heeft uitgenodigd.

Afgelopen halloween heb ik een appeltaart gemaakt voor mijn collega's ze waren hier dol op. Ik ga met Thanks giving op het werk Arretjescake maken dus ben ook heel benieuwd hoe ze hier op regaeren. Ik wil zo van allerlei nederlandse gerechten op tafel zetten. Als iemand nog meer suggesties heeft voor typische Nederlandse gerechten....
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Nederlandse feestelijke gerechten.

Bericht door markro »

Er is op het forum al vaker over monchou(taart) geschreven. Via de zoekfunctie vind je een aantal berichten, klik hier.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gast

Bericht door Gast »

Lekker, Arretjescake! Maak je die met rauwe eieren? Ik zou dat hier niet zo snel mensen voorzetten. Men reageert hier nogal paniekerig als je zegt dat je rauwe eieren gebruikt.
Corrien
Amerika-ontdekker

Bericht door Corrien »

cincijansen schreef:Lekker, Arretjescake! Maak je die met rauwe eieren? Ik zou dat hier niet zo snel mensen voorzetten. Men reageert hier nogal paniekerig als je zegt dat je rauwe eieren gebruikt.

waarom?
Corrien
Amerika-ontdekker

Bericht door Corrien »

markro schreef:Er is op het forum al vaker over monchou(taart) geschreven. Via de zoekfunctie vind je een aantal berichten, klik hier.

klopt heb gezocht, maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag.

Als ik i.p.v. monchou philadelphia toevoeg kan dat dan ook en met dezelfde bereidingswijze dus op laten stijven in de koelkast?
Laatst gewijzigd door Corrien op 07 nov 2013, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

De meeste Amerikanen zijn niet echt gecharmeerd van "rauwe" dingen dus zodra je gerechten maakt van rauw ei of rauw vlees haken de meesten af.

Waarom? Tja geen idee, ik weet nog steeds niet of het nou angst is voor e-coli of iets anders maar de meesten vinden het niets.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Rauw ei is inderdaad een 'red flag' hier maar er zijn producten te koop die je i.p.v. kan gebruiken. Weet alleen even niet meer precies hoe die heten...staan in de koeling bij de eggbeaters. En er zijn zat mensen die zelf eggnog maken en da's ook met rauw ei. Of mayonaise enz. Hier staat wat meer info: http://www.webmd.com/food-recipes/featu ... -eggcetera
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Rauwe eieren en andere kipprodukten, inclusief niet goed doorgekookte/bakken/grilde kip, kunnen salmonella besmetting veroorzaken. En dit is niets overdrevens, want ik ken een heel stel mensen, die die bacterie op die manier hebben opgelopen in dit land. Geen prettige ervaring! Een goede vriendin was er zo ziek van dat ze nooit weer kip zal eten. Natuurlijk gebeurt het niet altijd en is niet ieder ei of iedere kip besmet, maar ik ken zoveel mensen, die er ziek door zijn geworden, dat ik er erg voorzichtig mee ben. http://www.cdc.gov/Features/SalmonellaEggs/
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

:offtopic: Salmonellabesmettingen zijn geen zeldzaamheid, maar bij gezonde mensen blijft het meestal bij een aanval van buikgriep. Toch sterven er in Nederland ieder jaar naar schatting 30 mensen als gevolg van salmonellabesmetting, wat eigenlijk absurd veel is als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de mazelen waar in Nederland momenteel zo veel over te doen is. Overheden maken mensen helemaal gek met statistieken die moeten aantonen dat vaccinaties tegen van alles en nog wat echt een must zijn, maar ze laten het wel uit hun hoofd om met vergelijkbare salmonella-statistieken te komen die de veeteeltsector negatief kunnen beïnvloeden.

Zelf eet ik er geen stukje bavarois minder om, maar ik vind het terecht en begrijpelijk dat mensen terughoudend zijn met het eten van rauwe eieren.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Samonella besmetting kun je aanpakken door een drupje azijn door je eieren te mengen. Zuur dood namelijk bacterien. Vandaar dat in afwasmiddelen vaak citroen zit :-).
Daarnaast is 1:10.000 eieren besmet.
Maar ik denk dat veel voedselvergiftingen ontstaan door kruisbesmetting. b.v eerst kip snijden en dan met hetzelfde mes of snijplank de sla bereiden.

Ik vind de nederlandse keuken niet zo feestelijk :-).... de enigste zou appeltaart kunnen zijn.
Monchou is te vervangen met Philadelphia creamcheese.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Eieren zijn inderdaad zelden het probleem, maar toch moet je dat ook niet onderschatten. Als voedselprodukten in bulk worden klaargemaakt, dan hoeft er maar 1 verkeerd ei tussen te zitten om de hele partij te besmetten.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

dimona schreef:Eieren zijn inderdaad zelden het probleem, maar toch moet je dat ook niet onderschatten. Als voedselprodukten in bulk worden klaargemaakt, dan hoeft er maar 1 verkeerd ei tussen te zitten om de hele partij te besmetten.
Voor voedsel in bulk word altijd gepasteuriseerde eieren gebruikt. Fabrikant kijkt echt wel uit, het kan je faillissement zijn als iemand ziek wordt.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Mijn punt was dat angst voor rauwe eieren niet geheel ongegrond is. Voedselfabrikanten zullen er alles aan doen om risico's te minimaliseren, maar hoe zit het met de pudding die een goedbedoelende ouder inbrengt voor de jaarlijkse schoolpicknick? Het zijn dus juist die thuis bereide brouwsels waar mensen hier in de VS huiverig voor zijn. En dus staat er bij dit soort pot-luck achtige festiviteiten geen hond meer zelf in de keuken iets te fabrieken, en mogen kinderen op school alleen maar traktaties krijgen die in een fabrieksverpakkking zitten. Zoals met veel dingen, slaan de mensen lichtelijk door in hun poging om risico's te minimaliseren, maar het lijkt me hoe dan ook handig als je daarvan op de hoogte bent als je van plan bent om Amerikanen te verrassen met een rauwe-eieren-cake.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik ben wel van mening dat ze daarin in Amerika wel erg doorgeslagen zijn hoor als ik eerlijk ben. Mensen hebben hier echt de neiging om spastisch te reageren op dingen als Steak Tartare en Filet American. Zelfs mensen die een Prime Rib bestellen krijgen daar soms gezeur over en als ik een Ei "Sunny side up" bestel krijg ik ook weleens fronsende wenkbrauwen. Dan denk ik soms weleens, stel je niet zo aan....

Ik snap dat het eten van rauwe producten niet voor iedereen is weggelegd maar om daar nou zo eng over te doen vind ik ook wel onnodig. Maar ja, past wel bij de smetvrees waar dit land ook zo onder gebukt gaat. Niet normaal hoe idioot mensen hier met hand sanitizers en ontsmetters in de weer zijn soms. Ik vraag me af of die mensen ooit weleens een hun hand onder een vergrootglas gezien hebben pakweg 5 seconden nadat ze hem gewassen/ontsmet hebben. Ik kan je melden, je hand zit vrijwel direct weer vol met bacterieen. Bovendien vraag ik me soms ook weleens af of je juist niet ziek wordt van je beschermen tegen al dat soort dingen. Als je lichaam toch nooit wordt blootgesteld aan bacterieen, hoe kan het dan in hemelsnaam anti stoffen maken en een afweer opbouwen? Overigens, ik ben natuurlijk geen dokter dus misschien denk ik wel te simpel ;)
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben zelf ook niet zo van het constant ontsmetten (heb nog nooit een winkelkarretje ontsmet :shock: ). Ik lust graag Filet Americain of Tartare, maar dat is een persoonlijke keuze.

Een groep mensen een taart voorzetten met rauwe ei kun je niet doen zonder te vertellen dat er rauwe eieren inzitten. In NL naar mijn mening ook niet. Je weet nooit of iemand misschien zwanger is of een lage weerstand heeft. En ik ben bang dat als je hier zegt dat er rauw ei in zit, niemand er een stukje van hoeft......
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Er is in de US veel meer vlees (potentieel) besmet doordat de koeien worden 'opgevet' door ze corn etc. te voeren. Koeien zijn herkouwers die gras moeten eten. De corn vernielt hun darmen en veroorzaakt eem milieu waarin de coli-bacterieen goed kunnen gedijen.

Natuurlijk zijn mensen meer beducht besmet te raken in een land waar het nog steeds als normaal wordt gezien dat doodzieke mensen zich toch naar hun werkplek slepen om daar alles onder te niezen en te proesten.

Maar ik ben met je eens, het doden van 99% van de huishoudbacterieen heeft juist veroozaakt dat die ene, de meest gemene 1%, vrij spel heeft gekregen.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Misschien is een lekkere boterkoek wel een idee? Ik kan me voorstellen dat dat goed in de smaak valt en het ziet er altijd heerlijk uit. Gevuld speculaas kan misschien ook, en dat past ook best in de 'smaaktraditie' van Thanksgiving.

Of hé, maak kruidnootjes. Dip ze desnoods in chocolade :P

Oooooooohhh ik krijg lekkere trek!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oh boterkoek ! nu krijg ik ook lekkere trek. Punt is, ik heb nooit goed begrepen hoe dat werkt met baking soda en cream of tartar ?

Plus hoe maak je gevulde speculaas hier ? Ik heb nog nooit spijs kunnen vinden hier. Ik heb een keer iets gekocht van de Holl. bakker wat het zou moeten zijn, maar het toch niet was. Het stuk (kostte iets van $ 15, slingert nog steeds door mijn koelkast).
Of maak je de spijs ook zelf ?

Heb je misschien ook een recept om echte bitterkoekje te maken ?
En weet jij een adres om sukade te kopen ?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Oortjes, ik kon in de supermarkt, bij de bakproducten, wel kant en klare almond paste kopen, smaakt net als amandelspijs. Het kwam meen ik uit Denemarken, langwerpig doosje met daarin de spijs als een worst verpakt in plastic/folie.
Terug in Texas!
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Spijs is niet moeilijk zelf te maken. Maar, door de grote italiaanse gemeenschap, is het hier bij Boston goed te krijgen en kies ik vaak de luie methode.

Gevulde speculaas is in mijn omgeving populair. Paas-en kerstbrood met spijs ook.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer