Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Veranderen van werkgever
Veranderen van werkgever
Hallo Allemaal,
Ik ben Ilse, 23 jaar en werkzaam in NY als model.
Een jaar geleden heb ik een H1B visum gekregen die 3 jaar geldig is.
Deze staat op naam van het modellenbureau waar ik op dat moment een contract bij had.
Nu is dat contract over, deze heb ik zelf niet willen verlengen aangezien ik naar een ander bureau ben overgestapt.
Ik heb daar een 3 jarig contract bij.
Nu moet ik dus ook mijn visa veranderen. Kan ik die via mijn bureau over laten zetten of zou daar een nieuw visum voor moeten komen?
En gaat dat weer zo lang duren als de vorige keer.
Ik weet dat er heel wat modellen van bureau veranderen.
Zo gaat dat nou eenmaal,
en gene die er over gaat is momenteel niet op het bureau. Ik zou zo graag willen weten wat ik er alvast aan kan doen.
Misschien weten jullie wat...
Groeten vanuit NY,
Ilse.
Ik ben Ilse, 23 jaar en werkzaam in NY als model.
Een jaar geleden heb ik een H1B visum gekregen die 3 jaar geldig is.
Deze staat op naam van het modellenbureau waar ik op dat moment een contract bij had.
Nu is dat contract over, deze heb ik zelf niet willen verlengen aangezien ik naar een ander bureau ben overgestapt.
Ik heb daar een 3 jarig contract bij.
Nu moet ik dus ook mijn visa veranderen. Kan ik die via mijn bureau over laten zetten of zou daar een nieuw visum voor moeten komen?
En gaat dat weer zo lang duren als de vorige keer.
Ik weet dat er heel wat modellen van bureau veranderen.
Zo gaat dat nou eenmaal,
en gene die er over gaat is momenteel niet op het bureau. Ik zou zo graag willen weten wat ik er alvast aan kan doen.
Misschien weten jullie wat...
Groeten vanuit NY,
Ilse.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ilse, je bent verplicht een nieuw H1 visum aan te vragen omdat een H1 slechts voor je oude werkgever geldig is.
Het goede nieuws: zodra je aanvraag voor een nieuw H1 is ingediend, mag je direct aan de slag bij je nieuwe werkgever. Het duurt inderdaad weer een tijdje voordat je het visum krijgt (paar maanden) maar ondertussen mag je al wel werken. Je valt ook niet meer onder het jaarlijkse quota.
Je moet wel voorzichtig zijn: juridisch gezien mag er GEEN tijd zitten tussen je eerste en tweede visum. Dat wil zeggen dat je niet even een paar weken zonder werk mag zitten. In de praktijk gebeurd dat vaak wel maar dat is geen goed idee -- je loopt het risico dat je nieuwe H1 wordt afgewezen of dat je later problemen krijgt mocht je een groene kaart willen aanvragen.
En als altijd: het is het slimste om dit soort dingen niet alleen te doen, of behulp met het forum -- je kunt echt het beste een advocaat inschakelen. Het is niet moeilijk om van werkgever te veranderen, maar je moet gewoon geen enkel risico lopen met je visa status.
Het goede nieuws: zodra je aanvraag voor een nieuw H1 is ingediend, mag je direct aan de slag bij je nieuwe werkgever. Het duurt inderdaad weer een tijdje voordat je het visum krijgt (paar maanden) maar ondertussen mag je al wel werken. Je valt ook niet meer onder het jaarlijkse quota.
Je moet wel voorzichtig zijn: juridisch gezien mag er GEEN tijd zitten tussen je eerste en tweede visum. Dat wil zeggen dat je niet even een paar weken zonder werk mag zitten. In de praktijk gebeurd dat vaak wel maar dat is geen goed idee -- je loopt het risico dat je nieuwe H1 wordt afgewezen of dat je later problemen krijgt mocht je een groene kaart willen aanvragen.
En als altijd: het is het slimste om dit soort dingen niet alleen te doen, of behulp met het forum -- je kunt echt het beste een advocaat inschakelen. Het is niet moeilijk om van werkgever te veranderen, maar je moet gewoon geen enkel risico lopen met je visa status.
Ok, dat klink goed...Guus Bosman schreef:Ilse, je bent verplicht een nieuw H1 visum aan te vragen omdat een H1 slechts voor je oude werkgever geldig is.
Dus ik zou dan gewoon uitbetaald kunnen worden door mijn nieuwe bureau.
En ik moet dan een nieuw sofi nummer aan vragen als ik mijn nieuwe visum heb?
En moet ik dat visum dan ook weer in Nederland ophalen?
Sorry voor al de vragen.. Was zo gelukkig met mijn eeste visum.. Toen heeft een advocaat van het vorige bureau het voor mij geregeld. Dat zal nu ook het geval zijn. Maar wil zelf ook een beetje weten waar ik aan toe ben natuurlijk.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ilse, je hoeft geen nieuw sofi nummer aan te vragen. Je SSN blijft voor altijd van jou, het maakt niet uit of je van visum verandert, of zelfs de VS voor een paar jaar verlaat en dan weer terug komt. (Uiteraard mag je alleen werken als je een geldig visum hebt -- alleen het hebben van een SSN is niet voldoende).
Wanneer je de goedkeuring voor je nieuwe H1 ontvangt, krijg je een nieuw I-94 wat je bij je originele I-94 in je paspoort moet stoppen. Dit geldt dan tijdelijk als bewijs dat je visum is veranderd. Je hoeft dus niet meteen naar Nederland om een visum te halen.
Belangrijk is wel: je kunt met dit oude visum NIET opnieuw de VS binnenkomen. Zodra je dus naar het buitenland gaat moet je een visum afhalen bij het Amerikaanse consulaat in dat land. Dat kan Nederland zijn, maar veel mensen gaan naar Canada of Mexico voor dit doeleinde.
Wanneer je de goedkeuring voor je nieuwe H1 ontvangt, krijg je een nieuw I-94 wat je bij je originele I-94 in je paspoort moet stoppen. Dit geldt dan tijdelijk als bewijs dat je visum is veranderd. Je hoeft dus niet meteen naar Nederland om een visum te halen.
Belangrijk is wel: je kunt met dit oude visum NIET opnieuw de VS binnenkomen. Zodra je dus naar het buitenland gaat moet je een visum afhalen bij het Amerikaanse consulaat in dat land. Dat kan Nederland zijn, maar veel mensen gaan naar Canada of Mexico voor dit doeleinde.
Heb je even een PB'the gestuurd!Sandy schreef:Hi Ilse,
Welkom op dit forum. Ik ben best wel benieuwd via welke weg je in New York terecht bent gekomen als model. En hoe het modellen leventje in NY bevalt ... Is het zwaar, is het jezelf behelpen .. hoe bevalt het?
Wat betreft je vragen kan ik je niet van dienst zijn : ))
Ok, top! Dus mn sofie nummer blijft!Guus Bosman schreef:Ilse, je hoeft geen nieuw sofi nummer aan te vragen. Je SSN blijft voor altijd van jou, het maakt niet uit of je van visum verandert, of zelfs de VS voor een paar jaar verlaat en dan weer terug komt. (Uiteraard mag je alleen werken als je een geldig visum hebt -- alleen het hebben van een SSN is niet voldoende).
Mijn bureau heeft alles voor mij uitgezocht en in januari heb ik een nieuw visum en kan dan lekker aan het werk!
Bedankt voor de racties:)
Ilse.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 9665 Weergaves
-
Laatste bericht door Big Al