Wij zijn voornemens om ons te vestigen in North Carolina in de subs van Charlotte.
Is er iemand op dit form die hier woont of ons info kan geven wat wij kunnen verwachten.
Kijk 'n vakantie in de omgeving is leuk, maar reflekteer nog niet de werkelijkheid, maar heeft bij ons wel een zeer positieve indruk achtergelaten
Color01 schreef:Je mag mijn naam wel onder Virginia zetten.
Herman, het is een lijst van Vlamingen en Nederlanders die -al dan niet tijdelijk- in Amerika wonen, en die een blog bij houden.
Dus: als jij in de toekomst een blog start waarop we verhalen over jouw dagelijks leven ginder kunnen lezen, dan voeg ik je met veel plezier toe.
Ondertussen kan je jezelf misschien in dit topic op de kaart zetten: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... light=woon
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Charlotte en omgeving zijn prima om te wonen. Uit een andere post van jou begreep ik dat je bij je huidige werkgever in Amerika aan de slag kunt. Gezien dat gegeven in combinatie met Charlotte, neem ik aan dat je voor een bank werkt.
Wat de suburbs van Charlotte betreft: dat is een nogal ruim begrip. De hele regio is booming, er is veel werkgelegenheid in de financiële sector, in IT, e.d.. Er wordt volop gebouwd, de huizenprijzen zijn nog redelijk in vergelijking met andere stedelijke gebieden, maar gaan wel omhoog. Ook het openbaar onderwijs in de regio heeft, ondanks wat financieel-politieke perikelen een goede reputatie. Sommige suburbs hebben wel last van groeistuipen: beperkte infrastructuur (lees: files), te weinig scholen (lees: overvolle klassen), e.d.. Dit zal nog wel een aantal jaren zo blijven. Het is belangrijk om je bij het zoeken naar huisvesting goed te laten adviseren door bijv. een realtor die de streek kent en weet waar je minder last hebt van de geschetste problemen.
Mijn vrouw en ik zijn enigszins bekend met de regio ten noorden van Charlotte, richting Lake Norman. Wij wonen nu op anderhalf uur ten noorden van Charlotte, maar in 2008 verhuis ik mee met mijn werkgever (als ik besluit bij dit bedrijf te werken) naar het nieuwe hoofdkantoor in Mooresville, pakweg 30 minuten ten noorden van de stad, zeg maar de rand van het stedelijk gebied. Wij zijn ons voorzichtig aan het oriënteren op huisvesting in die regio.
Als je gerichte vragen hebt, stel ze gerust. Bij voorkeur in dit draadje (dan hebben anderen er wellicht ook wat aan), maar via een PB'tje is ook goed.
Bedankt voor je antwoordt duidelijke informatie. Nee ik werk niet voor een bank, ik werk voor een bedrijf dat Dorma heet en ook diverse vestigingen heeft in Amerika. Ik wordt verantwoordelijk voor het Noord-Oost met als uiterste grens Noord Carolina.
Natuurlijk heeft Charlotte ons voorkeur, maar het liefst zitten wij in de buurt van Lake Norman (wij zijn verwende watersporters), ok je kan niet alles willen en hebben. Wat school betreft..ja onze dochter zit nu in groep 8, laatste jaar dus. Het wordt voor ons dus een hele klus om voor haar in Amerika de juiste school te vinden. Maar goed gelukkig krijgen wij heel veel hulp en steun dalijk vanuit Fort Collins..kijk emigreren is leuk, maar blind je weg vinden in alles is een ander verhaal dus hulp en veel info is welkom
Hà, jij bent een collega van Chiefram?!
En ik zie dat je ook een blog bijhoudt. Ik heb je dus opgenomen in het lijstje van Bloggers die op weg zijn naar Amerika: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 4391#74391
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Het duurd even, maar je hebt gelijk, hij kan niet zonder mij dus ga ik hem maar achterna. Nee hoor..er zijn van die kansen die je maar 1 keer in je leven krijg..en die moet je nemen en dat hebbben wij dus gedaan, maar uh...hoe zit het met jullie?
OK, daarmee is dan je voorkeur voor de regio Charlotte verklaard. Voor een watersporter is Lake Norman zeer interessant. Houd in die regio een paar dingen in de gaten. Het gebied strekt zich uit over meerdere counties. De belasting in die counties verschilt. Kijk je naar de corridor langs de I-77, dan heb je te maken met Mecklenburg en Iredell County. In Mecklenburg (dat Charlotte omvat) is de belasting hoger dan in Iredell (= Mooresville en verder naar het noorden). Daar zal tegenover staan dat de voorzieningen wat beter zullen zijn.
Mooresville is een plaats met al enkele jaren enorme groeistuipen. Geen aanrader om je daar te vestigen. Iets meer naar het noorden begint het zeer kleine Troutman flink te groeien, maar van problemen is daar nog geen sprake (het is en blijft kleinschaliger dan Mooresville). Meer naar het zuiden heb je o.a. het ietwat sjieke Davidson, het aangrenzende Cornelius (veel shops) en Huntersville, dat populair begint te worden, momenteel nog redelijk geprijsd is qua huizen.
Er wordt enorm veel gebouwd in dit gebied. De ene development naar de andere. De lakefront en golf court communities zijn uiteraard zeer kostbaar, maar op iets meer afstand van het water is er genoeg te vinden. Ook zijn er wat trends richting self-sustaining communities. Een beetje a la Nederland dus: buurten met hun eigen voorzieningen, meer dingen op loop-/fietsafstand, e.d. Heel anders dan de meeste buurten hier waar je uitsluitend kunt wonen; voor voorzieningen moet je in de auto stappen. Over het algemeen zie je in veel buurten de perceelgrootte kleiner worden. Vaak 1/4 (ruim 1000 m2) of soms zelfs 1/5 acre (ruim 800 m2). Dat is natuurlijk nog steeds veel, maar meestal zijn het wat langgerekte percelen en dat met de forse footprints van de huizen hier, betekent dat ze relatief dicht bij elkaar staan.
Vergeet trouwens ook Lake Wiley niet, iets zuidelijker dan Lake Norman. Ook dat is booming, maar ik vermoed (niet zeker) dat de huizenprijzen in die regio iets gunstiger zijn.
Wij wonen ten Zuiden van Raleigh en ben nu een wel geteld 2 keer in Charlotte geweest. Nou eigenlijk in Concord en afgelopen maandag op het vliegveld van Charlotte. Wat overigens een heel druk vliegveld was. Dat had ik dus helemaal niet verwacht. Hebben natuurlijk wel de Nascarbaan gezien in Charlotte.
Verder heb ik van de stad zelf nog niet veel gezien, maar woon nu anderhalf jaar in North Carolina, wat ons heel goed bevalt. Heel vriendelijke mensen en een prachtig landschap. Mooie bergen op rij afstand en ook het strand op rij afstand. Ideaal. Ook de temperaturen hier bevallen me heel goed.
Wanneer is de planning voor jullie om naar NC te verhuizen?
Staceybeesie schreef:Wij wonen ten Zuiden van Raleigh en ben nu een wel geteld 2 keer in Charlotte geweest. Nou eigenlijk in Concord en afgelopen maandag op het vliegveld van Charlotte. Wat overigens een heel druk vliegveld was. Dat had ik dus helemaal niet verwacht. Hebben natuurlijk wel de Nascarbaan gezien in Charlotte.
Verder heb ik van de stad zelf nog niet veel gezien, maar woon nu anderhalf jaar in North Carolina, wat ons heel goed bevalt. Heel vriendelijke mensen en een prachtig landschap. Mooie bergen op rij afstand en ook het strand op rij afstand. Ideaal. Ook de temperaturen hier bevallen me heel goed.
Groetjes Petra
Hi Petra,
Als alles meezit willen wij komen wanneer onze dochter haar laatste schooljaar heeft afgemaakt, het kan ook zomaar een paar maanden eerder zijn misschien April 2007 al. Ze zit nu in groep 8 (klas 6 onder de oudjes),.Op school zijn ze haar al aan het voorbereiden, zo krijgt zij samen met nog 2 andere kinderen extra Engelse les. Alleen krijgen wij 'n lading stress door het feit dat wij nog geen idee hebben naar welke school zij moet in Amerika, nog 1 jaar extra de midle school of toch gelijk door...moeilijk hoor.
Misschien zijn er andere op dit forum die hier ook mee te maken hebben gehad..info is erg welkom
Staceybeesie schreef:Wij wonen ten Zuiden van Raleigh en ben nu een wel geteld 2 keer in Charlotte geweest. Nou eigenlijk in Concord en afgelopen maandag op het vliegveld van Charlotte. Wat overigens een heel druk vliegveld was. Dat had ik dus helemaal niet verwacht. Hebben natuurlijk wel de Nascarbaan gezien in Charlotte.
Groetjes Petra
Hi Petra,
Als alles meezit willen wij komen wanneer onze dochter haar laatste schooljaar heeft afgemaakt, het kan ook zomaar een paar maanden eerder zijn misschien April 2007 al. Ze zit nu in groep 8 (klas 6 onder de oudjes),.Op school zijn ze haar al aan het voorbereiden, zo krijgt zij samen met nog 2 andere kinderen extra Engelse les. Alleen krijgen wij 'n lading stress door het feit dat wij nog geen idee hebben naar welke school zij moet in Amerika, nog 1 jaar extra de midle school of toch gelijk door...moeilijk hoor.
Misschien zijn er andere op dit forum die hier ook mee te maken hebben gehad..info is erg welkom
Wij hebben zelf geen kinders, maar ik weet van NL-vrienden die hier met een zoon gekomen zijn in dezelfde leeftijd, dat hij nog een jaar gewacht heeft om naar high school te gaan. Vooral vanwege de engelse taal en andere manier van lesgeven en alle veranderingen bij elkaar en dergelijke. Weet ook dat er voor kinderen met een andere taal voor bijvoorbeeld de SAT test langere examentijd aangevraagd kan worden, vanwege het lezen van het Engels. Ook iets om te onthouden
Zover ik hier in de omgeving zie van de Nederlandse kinderen passen zij zich heel goed aan en gaat het goed op school.
Succes met de voorbereidingen en wellicht zien we elkaar nog wel eens in NC
Groetjes Petra
Groetjes Petra
Hi Petra,
Ik ben naar Florida gekomen met mijn dochter, die afgelopen februari de Cito achter de rug had. Na springbreak, de voorjaarsvakantie is zij in 7th grade van de Middle school terecht gekomen. Wij hadden het idee om haar die laatste paar weken...zomervakantie begint hier vanaf 23 mei voor spek en bonen mee te laten doen en dan na de zomer, in agustus volop met 7th grade mee te laten draaien.
Volgens de mentor ed. zou zij 8th grade ook aan kunnen en is in augustus dus naar 8 th grade gegaan. Tot nu toe loopt het allemaal prima, wel wat extra engels, maar niets te klagen!
Laat maar horen of je meer info wil en kijk eventueel ook op mijn weblog, daar staat ook verschillende stukjes met de ontwikkelingen van Ruby in.
Succes met jullie besluit!
WimR, bespreek je vraag eens met de toekomstige High School. Ik heb inmiddels ook al contact gehad met enkele high schools, vooral omdat onze zoon én versneld is én van het einde van het jaar is, maar 3 van de 4 high schools vonden dat hij gewoon door moest gaan, ze bieden immers ESL (English as a Second Language) aan. Aangezien onze zoon in België al Latijn en Grieks gehad heeft, wilden ze voor Latijn zelfs een niveautest afnemen (én voor Frans), omdat zij vermoeden dat hij in een hogere groep zou moeten.
Dus: bespreek het met de school.
Trouwens, wennen moeten ze toch hoor, of het nu aan de Middle School is, of aan de High School. En als je ze een jaartje laat overdoen, en blijkt dat ze met Kerstmis helemaal 'bij' zijn, dan zit je daar. Zonde toch? En als je je kind naar High School laat gaan, en blijkt dat het toch nogal zwaar uitvalt, dan is dat toch ook op te lossen? 'blijven zitten' kan altijd, maar midden in een jaar 'springen', is onmogelijk.
Elke
Even snap ik iets niet, groep 8 staat hier gelijk aan 6th grade. Dat is hier (en in Nederland) het laatste jaar van de basisschool. Kinderen gaan van daaruit automatisch naar middle school, niet naar high school. In sommige gebieden begint middle school in 6th grade, maar in ieder geval is de 7th grade nooit high school.
Aan vrienden van ons heb ik gezien, dat het goed is om in de 7th grade op school te beginnen. Iedereen is dat jaar nieuw en er zijn nog geen bestaande groepjes, zodat je makkelijker sociaal aansluiting vindt.
Petra/VS schreef:Even snap ik iets niet, groep 8 staat hier gelijk aan 6th grade. Dat is hier (en in Nederland) het laatste jaar van de basisschool. Kinderen gaan van daaruit automatisch naar middle school, niet naar high school. In sommige gebieden begint middle school in 6th grade, maar in ieder geval is de 7th grade nooit high school.
Aan vrienden van ons heb ik gezien, dat het goed is om in de 7th grade op school te beginnen. Iedereen is dat jaar nieuw en er zijn nog geen bestaande groepjes, zodat je makkelijker sociaal aansluiting vindt.
Dat had ik ook?? En net wat Petra al aangeeft, een nieuwe start met alle kids maakt het wat makkelijker allemaal. Vandaar dat de principal en mentor van Ruby's school haar door heeft laten gaan naar 8th grade, zodat ze de aansluiting houd met de andere kids van 7th grade, mits ze het aan kon natuurlijk. Ze moet nu wel hard aan poten, maar tot nu toe gaat alles goed....en heeft inmiddels een leuk vriendinnen-clubje.
Petra/VS schreef:Even snap ik iets niet, groep 8 staat hier gelijk aan 6th grade. Dat is hier (en in Nederland) het laatste jaar van de basisschool. Kinderen gaan van daaruit automatisch naar middle school, niet naar high school.
Daar heb ik me laten vangen! Dat Nederlandse groepengedoe ben ik niet gewoon. (België: 6de leerjaar = laatste jaar basisschool, en dan ga je naar het 1ste jaar middelbaar of secundair onderwijs)
Elke
Petra/VS schreef:Even snap ik iets niet, groep 8 staat hier gelijk aan 6th grade. Dat is hier (en in Nederland) het laatste jaar van de basisschool. Kinderen gaan van daaruit automatisch naar middle school, niet naar high school. In sommige gebieden begint middle school in 6th grade, maar in ieder geval is de 7th grade nooit high school.
Bedankt voor de uitleg, dus als ik het goed begrijpt zal mijn dochter na het beeindigen van groep 8 in Nederland direkt aanvangen op de middle school?
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.