ik heb in de jaren veel reis verhalen gelezen van nederlanders die naar amerika gingen voor vakantie..
Nu is mijn vraag....waarom gaan de nederlanders altijd naar het Zuid westen ( Bijv. California ) is er niks te beleven aan de Oost Kust ?
Graag hoorde ik de meningen dat de Amerika Fans Hier
Color01 schreef: is er niks te beleven aan de Oost Kust ?
Graag hoorde ik de meningen dat de Amerika Fans Hier
Nou ik ben er wel geweest. Verleden jaar zijn we begonnen in New York, toen verder via Philadelphia, Washington, Nashville, Memphis, New Orleans (voor Katrina) zo naar Florida. Ik weet niet of je hier het oosten mee bedoelt, maar het is zeker geen Californie. Het was een superreis. Heel veel gezien, mooie steden. Alleen zijn we nu weer aan het plannen toch weer voor het westen. Ik vond de natuur in het oosten wat minder. Op sommige stukken leek het wel of we op de Veluwe zaten qua omgeving, terwijl in het westen die grote, bijna lege wegen erg imposant zijn. Maarre...... ik wil zo wel terug naar het oosten hoor, er is nog zoveel te zien. Vooral Washington, Philadelphia en Memphis hebben grote indruk op me gemaakt. Ik zou b.v. best de Indian Summer in Boston willen beleven, maar ja die Euro's he , daar ontbreekt het me aan.
Ikzelf ben een Oost-kust fan, absoluut. Maar ik kan hier nu wel vertellen waarom ík het Oosten leuker en mooier vindt, terwijl een West-kust fan je precies hetzelfde zal vertellen. Ieder zijn ding, vind ik.
Op mijn volgende reis wil ik graag door de staten Maine en Vermont. Ben er al een paar overheen gevlogen en heb goede verhalen gehoord over mooie natuur aldaar. Maar nog niet aan toegekomen. Nu ben ik ook nog niet in het westen geweest, dus wat dat betreft ben ik nog neutraal.
Ik denk dat "wilde westen" toch trekt door alle films en verhalen van vroeger bijvoorbeeld. De lege lange wegen door de bergen, California met zijn filmindustrie en SF en LA heeft natuurlijk een grote aantrekkingskracht.
Misschien is het zo dat mensen toch vrees voor het oosten hebben omdat ze er niets over weten? Met uitzondering van New York is het toch minder bekend. Er zijn denk ik ook genoeg mensen die niet eens weten dat Washington D.C. daar ligt en niet in de staat Washington.
Misschien speelt het weer mee? Cali en Florida hebben beide een goed klimaat. Florida, afgezien van de ligging, is niet het oosten vind ik.
Wij zijn 3x aan de oost - kant geweest (1x Texas, 1x Texas, Oklahoma, Louisiana en 1x van Florida naar New Orleans) en vaak naar het westen en ik ben het helemaal met Noa eens.
Fijne vakanties gehad aan die kant, maar er gaat toch qua landschap en natuurschoon niets boven het Westen.
Op mijn verlanglijstje staat nog wel een keer Indian Summer, New England States en Washington, maar verder heb ik het wel gezien aan die kant.
Ik ben één keer naar het westen geweest (2005) en daarna één keer naar het noordoosten (2006).
Qua natuur is het zuidwesten prachtig!!! ik heb me er zo goed vermaakt!
Het noordoosten vond ik behoorlijk tegenvallen. Soms had ik het gevoel in Nederland te zijn.
Ik weet zeker dat ik nog vaak in het (zuid)westen kom, maar ik hoef niet persé terug naar het noordoosten.
Mijn 2 reizen naar de VS waren zo verschillend, je kán ze haast niet vergelijken. Maar in het westen was het elke dag een hoogtepunt en dat gevoel had ik in het noordoosten niet.
Ik denk, dat voor velen de westkust spectaculairder lijkt. Persoonlijk ben ik nog lang niet uitgekeken aan de oostkust en, hoezeer ik de natuur in het westen ook prachtig vind, het oosten heeft mijn voorkeur. Ik ben dol op geschiedenis en daar is hier heel veel van te vinden. Ook de leuke pittoreske kleine plaatsjes vind je hier veel meer, dan in het westen, waar alles erg nieuw aanvoelt altijd (mijn mening). Verder de interessantste grote steden, als je het mij vraagt en binnen rijafstand zowel koud als subtropisch weer. Er is hier eindeloos veel te doen.
Ik denk dat het stereotype beeld van Amerika waar we hier mee opgroeien vooral van de westkust komt,en het zuidwesten in zijn geheel.
Cowboys,indianen,ghost towns,surfen,films en noem maar op,allemaal westkust/westen.
Begrijpelijk dus dat veel mensen eerst daar naar toe gaan,en uiteindelijk zitten de voor ons spectaculaire parken zoals Grand Canyon en Yosemite ook in het westen.
Overigens moet ik zeggen dat onze eerstvolgende reis de oostkust had geworden,totdat het "gratis camper" aanbod van Tioga hier opdook.
We willen nog steeds een keer vanaf bijvoorbeeld Philadelphia omhoog rijden richting Canada,daar bij familie langs (die zeuren al jaren wanneer we komen) en dan ergens in Canada eindigen en terugvliegen.
Ik denk ook dat het zuidwesten het spectaculairste over komt. Zeker als je dat als eerste kennismaking met Amerika hebt. Er is niks wat meer anders is dan Nederland dan de uitgestrekte vlaktes en canyons.
Behalve de westkust en oostkust, zou ik het ook verdelen in zuid en noordwesten, en noordoosten en zuiden, allemaal heel verschillende gebieden.
Mijn eerste vakantie in Amerika was ook in het zuidwesten, maar dat was omdat mijn vriend's (nu man's) familie daar woonden. Verder heb ik er(nog) geen uitgebreide vakanties meer gehad, maar ik heb in het noordoosten ook nog niet alles gezien.
Annemiek
Je hebt het over 'Nederlanders' en niet over de Amerika-fanaten die hier zitten. Ik denk dat de 'Nederlanders' die na één keer Amerika niet verslaafd zijn, ja, het is ongelovelijk, maar ik ken ze het eerste naar het Zuid-Westen gaan om de al eerder genoemde redenen. Ze hebben het wel eens op tv gezien etc. Dus daar gaan ze naar toe. Daarna gaan ze weer naar Frankrijk, Thailand etc. want er valt natuurlijk nog veel meer te zien op deze aardbol. Enfin, en zo komen ze dus nooit aan de oostkust.
Just my 0.02
Ik zou morgen teruggaan naar de Oostkust als dat kon.
Voor mij is het aantrekkelijk dat de Oostkust het oudste deel van Amerika is. Je proeft een beetje geschiedenis daar.
De rest van de VS is zo jong, dat het wel lijkt alsof er nog niet genoeg gebeurd is om een gebied interessant te maken. Neem St. Paul, wij wonen hier in een huis dat gebouwd is in 1890, en het is een van de oudste huizen in de stad.
Nee, geef mij maar de heuvels en de geschiedenis van het Oosten.
Bennogr schreef:Ik zou morgen teruggaan naar de Oostkust als dat kon.
Voor mij is het aantrekkelijk dat de Oostkust het oudste deel van Amerika is. Je proeft een beetje geschiedenis daar.
De rest van de VS is zo jong, dat het wel lijkt alsof er nog niet genoeg gebeurd is om een gebied interessant te maken. Neem St. Paul, wij wonen hier in een huis dat gebouwd is in 1890, en het is een van de oudste huizen in de stad.
Nee, geef mij maar de heuvels en de geschiedenis van het Oosten.
hmm Santa Fe, NM is anders de oudste stad van de VS en dat ligt toch echt in de Southwestern U.S. Het westen heeft zeer veel te bieden qua geschiedenis, het zijn alleen niet mannen met pruikjes.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Maine, Vermont en New Hampshire zijn prachtig wat betreft natuurschoon.
Buiten Acadia NP in Maine heb je ook nog het Baxter State park in het noorden van de staat waar dus echt bijna geen hond woont.
Park is eigenlijk alleen toegankelijk met een 4 x 4 en een droom voor wandelaars en liefhebbers van wilde dieren.
Elanden,zwarte beren en veel roofvogels.
Ik heb niet echt een voorkeur, ik denk dat het oosten wat onderschat wordt. Acadia is 1 van de drukst bezochte NP's alleen niet door Europeanen.
Nou, ik zal mijn bescheiden mening er even uitgooien; als je het oosten hetzelfde aanpakt als het westen, zal het wellicht tegenvallen. Ik bedoel hiermee dat je in het westen flink wat mijlen kunt maken en veel kunt zien, maar als je dit in het oosten doet mis je ontzettend veel. Het oosten leent zich mijns inziens veel minder voor een groot rondje.
Als eerste kennismaking zijn mijn vriend en ik naar Florida geweest. Toen hadden we het Amerikavirus wel te pakken en besloten dat we de komende jaren zo veel mogelijk delen willen zien.
Afgelopen september zijn we aan de Westkust geweest. Het Oosten staat ook zeker nog op ons lijstje, maar zoals al vaker gezegd in dit topic zijn er in het Westen veel dingen die bekend zijn van televisie en naam, dan trekt dat "beginners" denk ik toch meer.
Ik moet me echt nog goed in gaan lezen over wat er naast New York, Washington en de Niagara Falls nog meer in het Oosten te doen is, want we willen er wel heen volgend jaar!
Sorry voor mijn onwetendheid ;p, maar waarom zou je voor geschiedenis naar de VS gaan?
In Europa, China, India, Midden-Oosten, Rusland, Noord Afrika,... is daar toch VEEL en veel meer van te zien. Akkoord je hebt grote musea, maar om heel uw vakantie nu vol te gaan proppen met museabezoeken, zo'n freak ben ik nog net niet .
Oh, ik heb het ook niet alleen over Virginia en al zeker niet over musea bezoeken. De term "geschiedenis" is relatief en hangt van je persoonlijke interesse af.
Niet alleen ben ik enorm geinteresseerd in de oorspronkelijke bewoners van dit land en hun culturen (hoewel je daarvan helaas hier in Virginia weinig terug vindt, wat dat betreft zijn andere staten interessanter), maar ook in de pioniers, het leven in de 16e eeuw, toen men hier in een wild land landde en de trek naar het westen. Verder is, sinds ik hier woon, mijn interesse in de bloederigste oorlog, die dit land heeft gekend, de Burgeroorlog, enorm toegenomen en ook daarvan is hier heel veel te vinden. Dan heb ik het nog niet over de religieuze geschiedenis, de Amish en hun cultuur enz. enz.
Bovendien maakte ik een vergelijking met de westkust van Amerika, niet met de hele wereld. Het is overigens ook, naar mijn mening, helemaal fout om naar Amerika te kijken als een land met weinig geschiedenis. Het is een kortere geschiedenis, maar in korte tijd is er enorm veel geschied en daar waren (en zijn) heel veel culturen bij betrokken. En vooral dat laatste is uniek.
Het is volgens mij niet zozeer dat je het één boven het ander verkiest. De keuze is van veel dingen afhankelijk. Wat voor vakantie wil je, wat is je budget. Hoeveel vakantie dagen kun je opnemen. Waar ben je al geweest en welke plaatsen staan nog op je verlanglijstje ... enzovoorts ..
Ik houd van de Oostkust, met name de omgeving Washington DC. We zijn daar twee keer geweest op uitnodiging van internet vrienden. Maar die keus had ook te maken met de reden dat we maar een week weg konden en onvoldoende financien. Het is onmogelijk om dan naar de Westkust te gaan. Maar ik verkies het één niet boven het ander. Bovendien ben ik nog niet naar de Westkust geweest, laat staan in andere delen van Amerika, waar het volgens mij ook prachtig is ... dus ik kan geen keus maken waar mijn voorkeur naar uitgaat. Daarnaast houd ik van zowel natuur en de steden, dus kan me overal in Amerika wel vermaken denk ik : ))
Een rondreis aan de Westkust staat hoog op ons verlanglijstje, maar vanwege een aantal redenen nog steeds niet mogelijk geweest. Een trip naar de Oostkust daarintegen was veel makkelijker te realiseren. Met nu dus de nare bijkomstigheid dat ik verliefd ben geworden op DC
Petra/VS schreef:
Het is overigens ook, naar mijn mening, helemaal fout om naar Amerika te kijken als een land met weinig geschiedenis.
Misschien omdat wij met geschiedenis meteen denken aan westerse geschiedenis. Ik ben bijvoorbeeld erg geinteresseerd in de geschiedenis van de lokale bevolking. Deze geschiedenis gaat tienduizenden jaren terug, en daarvan is nog wel het een en ander terug te vinden; bijvoorbeeld de Anazasi ruines in Mesa Verde. In die trant wil ik overigens wat meer vinden over de originele bevolking van oost amerika (musea, atrifacts etc). Heb jij nog suggesties daarvoor aan de oostkust Petra?
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.