Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe moeilijk is het om werk te vinden in de states ???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Ik denk alleen wel dat je met een sociale opleiding misschien wat moeilijker binnen zal komen, omdat dat meestal de banen zijn waar al niet veel geld voor gereserveerd is.
Ik las gisteravond toevallig een rapport van het US department of Labour, waarin o.a. stond dat de groei in deze sector de komende jaren beneden het gemiddelde zal liggen:
http://www.bls.gov/oco/ocos054.htm#outlook (onder ' Job Outlook' ).
Misschien is die site nog bruikbaar voor mensen die willen weten hoe het er met hun sector voor staat in de US.
Ik denk dat je wel kan stellen dat ' Hoe meer groei er is in een sector, hoe hoger de kans is dat er behoefte is aan buitenlandse werknemers' .
GT
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door GT »

Misschien wat off-topic, maar mijn zoektocht naar werk en de daarbijbehorende dingen begint komende tijd pas echt. Heb wel al eerder even gewerkt in Amerika (internship, maar daar hoefde ik niet op sollicitatiegesprek te komen) maar ben binnenkort op zoek naar een goede entry-level position in de financiele dienstensector o.i.d. Heb zelf het idee dat solliciteren wat formeler en veeleisender is dan in Nederland.
http://nygene.blogspot.com/ (Last update 5 Oktober)
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Het Emigreren en werken in amerika is en blijft toch een lastig geval. Er is heel veel gezegd en iedereen heeft wel en niet gelijk.

Het grootste probleem is simpelweg het werkvisum. Even niet uitgaande van de lucky ba.terds (geintje) die de DV-lottery winnen of die hun partner in amerika vinden. Voor een baan heb je een werkvisum nodig maar om een werkvisum te krijgen moet je een sponsor (werkgever/baan) hebben.

Je kan absoluut solliciteren naar een baan in amerika maar dan zul je tegen een aantal zaken aanlopen:
1) Bij electronische sollicitaties worden niet amerikaanse adressen direct geweigerd. Zal wel te omzeilen zijn maar als je het normaal doet via je eigen PC lukt het niet
2) Bij online formulieren staat meteen de vraag of je een visum hebt, nee is helaas
3) Wanneer kan je beginnen??? Je kan niet net zoals in nederland twee maanden zeggen want je bent nooit verhuisd/ geemigreert in twee maanden dus de positie zal heel lang open moeten blijven staan.
4) Het gaat het bedrijf veel geld en tijd kosten om jou een baan te geven dus dat doen ze liever niet
5) Als je al op gesprek komt dan heb je te maken met cultuurverschillen die roet in het eten kunnen gooien.

Dit klinkt allemaal erg negatief (ik weet het maar dit zijn mijn ervaringen met solliciteren) maar er is hoop. Het is al eerder gezegd maar wara een wil is is een weg.

Ik heb het hier vaker gezegd/geschreven (wilde zelfs een subforum hierover starten, wat helaas niet kon) maar je zult moeten gaan netwerken. Waarom:
1) Zou jij iemand aannemen die vanuit bv. China solliciteerd terwijl je hem niet kent?? Of neem je liever iemand uit china aan die via vrienden en collega's is aanbevolen.
2) Je kan nooit solliciteren op een openstaande baan omdat die te lang open blijft staan dus moet de baan voor je gecreeerd worden. Als bedrijf wil je wel zeker weten of iemand het waard is om al die tijd en geld in te investeren. Aankloppen op de deur van de CEO zal tot niets leiden tenzij hij wordt getipt over jou. Dan kan je ook makkelijker een afspraak maken.

Verder zal je als probleem kunnen vinden dat je nederlandse diploma's (hoe goed ze ook mogen zijn) niet voldoen in amerika. Houd ook hier rekening mee. Zoek dus wel naar banen waar niet specifiek amerikaanse diploma's/licences voor worden gevraagd. Om een voorbeeld te geven:
Ik wil graag naar Californie omdat ik daar veel vrienden en familie heb (nee niet eerste graads). Ik heb hier een HBO opleiding gedaan wat mij heeft opgeleid om een bepaalde afdeling in ziekenhuizen te runnen. In californie mag ik niet eens de prullenbakken legen (iets overdereven) omdat ik geen california lisence heb. Nee mijn diploma is niet genoeg om de lisence te krijgen en moet dan echt weer twee jaar naar school en zit dan op een niveau wat vele malen lager is dat wat ik nu doe. Dus dat is niet haalbaar.

Een aander punt waar je op moet letten is de CV/resume. Simpelweg vertalen van je nederlandse CV heeft geen zin. Beiden zijn niet te vergelijken en is het hier in nederland eigenlijk niets meer dan een bewijs dat je voldoet aan de eisen van de werkgever, in amerika is het echt een tool om jezelf te verkopen en is de resume inclusief layout super belangrijk. Koop dus een paar boeken met hoe je resume en application letter moet schrijven

Als laatste moet je letten op het cultuurverschil. Via netwerken ben ik al meerdere malen echt op sollicitatiegesprek in amerika geweest maar er zijn toch veel verschillen met hier. Het verschil wat niet in boekjes staat is het volgende en is me al drie keer overkomen:
Via je netwerk ben je in contact gekomen met een directeur/ceo. Je mag op gesprek komen en het gesprek gaat super. Hij wil je sponsoren etc etc etc. Maar je moet natuurlijk wel spreken met je direct leidinggevende omdat je onder hem zal moeten werken. Bij de directeur heb je je van je beste kant laten zien (slim, kritisch, meedenkend) dus dat zet je door bij je direct leiding gevende: Fout. Ik heb nu twee keer mijn vingers gebrand tijdens het gesprek met mijn toekomstige directe baas. Wat ik eigenlijk ook wel wist is dat er weinig tot geen sociaal vangnet is in amerika. Is er iemand beter dan gaat de ander eruit. In mijn vakgebied blijkt simpelweg dat de nederlandse opleiding vele malen hoger is dan de amerikaanse. Gecombineerd met mijn werkervaring bleek ik vele malen slimmer te zijn (sorry klinkt patserig) dan mijn toekomstige baas. Ze kwamen met problemen aan waar ze jarenlang onderzoek naar hadden gedaan en ik wist eigenlijk meteen het antwoord. De toekomstige bazen werden dus bang en de baan liep uit op niets.

Ok dit is een hele lange tekst maar ik wil iedereen die bezig is met het vinden van een baar voorbereiden op wat je te wachten staat. Het is absoluut haalbaar maar je zult moeten netwerken en niet dezelfde fouten maken als die ik heb gemaakt
Christoph1
Amerika-newbie

Bericht door Christoph1 »

a4plus schreef:
Christoph1 schreef: Waarom niet? Mijn Engels is zeer goed.
oohh, dan is het geen probleem :D
Ik ben "Amerikaans optimistisch" als het erg moeilijk wordt. word het Frankrijk!
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Christoph1 schreef:
a4plus schreef: oohh, dan is het geen probleem :D
Ik ben "Amerikaans optimistisch" als het erg moeilijk wordt. word het Frankrijk!
Heb je toch nog wat aan je zeer goede Engels! Geintje :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Marceljesse schreef:Ok dit is een hele lange tekst maar ik wil iedereen die bezig is met het vinden van een baar voorbereiden op wat je te wachten staat.
Lange tekst, maar lijkt me heel erg waar én dus heel erg waardevol, met bruikbare tips.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Christoph1
Amerika-newbie

Bericht door Christoph1 »

a4plus schreef:
Christoph1 schreef: Ik ben "Amerikaans optimistisch" als het erg moeilijk wordt. word het Frankrijk!
Heb je toch nog wat aan je zeer goede Engels! Geintje :D
laila en morano
Amerika-newbie

Bericht door laila en morano »

Ik krijg weer veel informatie. Bedankt :!:

ik zie dat het best moeilijk zal worden om met mijn opleiding naar Amerika te gaan. Mijn diploma´s zijn overigens daar wel geldig, dus dat scheelt.
Daarbij heb ik hier een aantal projecten opgezet waar ik misschien in Amerika wat mee kan doen.
Zo heb ik om een voorbeeld te geven een project opgezet voor Marokkaanse criminele jongeren om die op het rechte pad te krijgen. Verder heb ik een project opgezet voor tienermoeders en op dit moment werk ik met meisjes en jonge vrouwen die traumatische ervaringen hebben gehad.
Ik heb dus op diverse gebieden veel ervaring. Misschien kan ik daar wel wat mee in Amerika.
Het grappige is dat ik me juist geen zorgen maak over de huisvesting, want ik heb al genoeg huizen gezien die voor een redelijke prijs te huur zijn.
En nee, ik heb geen Amerikaanse vriend waar ik mee ga trouwen(helaas) :lol: en ik heb ook geen familie daar wonen.
Als ik ga, dan ga ik dus echt op avontuur.
Ik ga in ieder geval naar de Emigratie beurs om daar ook nog informatie op te doen.
in elke geval bedankt voor alle info :!:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Helaas komt het Green Card verhaal bij al dit soort dromen altijd om de hoek kijken en het blijft lastig om dit papiertje te bemachtigen. Ik zou zeker meedoen aan de DV Lottery en flink informeren wat de mogelijkheden zijn in je branche, misschien ook Dr. Phil een brief sturen (geintje). Gewoon ervoor gaan en rekening mee houden dat het zeker niet makkelijk is, maar er zijn mogelijkheden. Good Luck
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

a4plus schreef: misschien ook Dr. Phil een brief sturen (geintje).
Ik zou em echt een brief sturen. Als je in de uitzending komt, krijg je vast een gratis immigration lawyer...
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

fcolos schreef:
a4plus schreef: misschien ook Dr. Phil een brief sturen (geintje).
Ik zou em echt een brief sturen. Als je in de uitzending komt, krijg je vast een gratis immigration lawyer...
Dr. Phil is een Texaan, dus moet goed komen, ga strakkies wel ff buurten bij hem als we in Texas wonen :)
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

a4plus schreef: Dr. Phil is een Texaan, dus moet goed komen, ga strakkies wel ff buurten bij hem als we in Texas wonen :)
Doe em dan de groeten en vraag of ik op een redelijk betaalbare wijze in de buurt van Houston mag gaan studeren :roll:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

phillybilly schreef:
a4plus schreef: Dr. Phil is een Texaan, dus moet goed komen, ga strakkies wel ff buurten bij hem als we in Texas wonen :)
Doe em dan de groeten en vraag of ik op een redelijk betaalbare wijze in de buurt van Houston mag gaan studeren :roll:
I do my best :D
Rick Manhattan
Amerika-ontdekker

mm

Bericht door Rick Manhattan »

ja heel leuk al die reacties over maatsch. werker , maar ik dacht toch echt dat ik hier een vraag had :roll: .. maar goed .
Erg goed dat jullie de mensen wat vertellen over green cards en zo, maar dat weet ik al , ik had gewoon een simple vraag als je eenmaal in de states bent of je dan een baantje kunt krijgen ook al is het maar een kassa baantje!!!!!!
Geef me gewoon een simple antwoord , heb je die niet reageer dan niet :D

thnx folks! 8)
I want to be a part of it , New york , New York :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: mm

Bericht door kastelke »

Rick Manhattan schreef:Geef me gewoon een simple antwoord , heb je die niet reageer dan niet
Rick, nu mag je wat mij betreft nog zoveel lachende bekjes achter je opmerking zetten als je wilt, maar ik stoor me aan jouw toon.
Ik log zonet in, vraag de ongelezen berichten op, de eerste twee komen van jou. Eerst lees ik hier: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... highlight=
Rick Manhattan schreef:Mensen met domme opmerkingen of negative NIET reageren want die mening boeien me toch niet.
:D 8)
En het volgende item wat ik open doe, daar lees ik het bovenstaande...
:evil:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Texas Boy
Amerika-expert

Re: mm

Bericht door Texas Boy »

Rick Manhattan schreef:ja heel leuk al die reacties over maatsch. werker , maar ik dacht toch echt dat ik hier een vraag had :roll: .. maar goed .
Erg goed dat jullie de mensen wat vertellen over green cards en zo, maar dat weet ik al , ik had gewoon een simple vraag als je eenmaal in de states bent of je dan een baantje kunt krijgen ook al is het maar een kassa baantje!!!!!!
Geef me gewoon een simple antwoord , heb je die niet reageer dan niet :D

thnx folks! 8)
Simpel antwoord: denk met jou instelling dat elke baas je graag wilt hebben en als je de Ambassade belt en je plannen verteld je gelijk een Green Card mag halen. :D
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi Rick, ik wil best proberen antwoord op je vraag te geven. Maar als je op dit forum wat rondleest dan had je dacht ik het volgende al wel - voor het merendeel althans - geweten.

De vraag 'hoe moeilijk is het werk te vinden' is nl. niet de juiste voor iemand die niet in de US woont. Maar eerst even voor iemand die wel in de US woont.
Het hangt af van waar in de US je zit, wat je kunt en wat je bereid bent te accepteren. In gebieden waar veel illegalen verblijven liggen de salarissen lager en heb je niet veel in te brengen bij een baas. Veel werk wordt gedaan door dagloners als het gaat om klus-achtig, horeca, en in de bouw en de AG.
Sommige deelnemers hier zijn gekomen en gebleven en hebben (eerst) gewerkt zonder de juiste documentatie - en dan zijn de banen die beschikbaar zijn vnl. bovenstaande. met alle risico's van dien en zeer lage betaling.

Het minimum loon hier ligt laag, en ondanks wat men soms in Ned. denkt, er wordt hier wel degelijk stevig belasting enz. betaalt.
Van het minimum kun je eigenlijk niet bestaan, zeker niet als je in een gebied zit met hoge huren. Niet voor niets geeft de US overheid food-stamps en zijn er programma's voor ontbijt en lunch op school en zijn er overal zg. food-banks.

Maar de US overheid heeft geen behoefte aan (nog meer) toeloop van ongeschoolden. Vandaar dat er strenge eisen gesteld worden aan legale immigranten wat betreft opleiding en werkervaring.
Voor iemand in jouw positie gaat het er dus om een baan te vinden die recht geeft op een werkvergunning, bij een werkgever die bereid is die aanvrage te ondersteunen. En dan heb je nog maar een tijdelijke vergunning, goed voor een aantal jaren.
(Wil je daar meer over weten zoek dan hier onder H-1 visum, of onder studenten visa).

Kortom, hiernaartoe komen en vakken gaan vullen is geen optie. Hiernaartoe komen en je laten uitbuiten in de horeca, alleen als je risico's wilt en kunt lopen oa. dat je gesnapt wordt (en legale immigratie wordt dan wel heel moeilijk.) Niet iedereen is zo gelukkig naar de US te gaan, ongedocumenteerd te werken, in te loten voor een groene kaart en dan klaarblijkelijk dankzij onvoldoende controle toch in de prijs te vallen.
Rick Manhattan
Amerika-ontdekker

Bericht door Rick Manhattan »

kijk dit is nou een leuk antwoord :D
nu weet ik dus dat je niet zomaar even kan beginnen als vakkenvullertje ofwa dan ook.

en mijn excuses voor mensen die mij bruutaal vinden ofwat dan ook, maar ik heb het gehad met mensen die sarcastiche komen doen op forum's , ik denk dat daar ooit een of andere clown mee begonnen is en dat virus vrspreid zich razendsnel uit.
Opmerkingen over typfoutjes ofwat dan ook is volgens mij niet waar een forum over gaat of wel?
Sommige mensee kunnen het blijkbaar gewoon niet laten om slimmer over te komen of mensen uit te lachen .
vandaar dat ik miss beetje bot overkom op forum's , maar ga aub niet vooroordelen geven over dat ik in het echt ook miss zo ben.
I want to be a part of it , New york , New York :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Rick Manhattan schreef:nu weet ik dus dat je niet zomaar even kan beginnen als vakkenvullertje ofwa dan ook.
Oh, ik dacht dat dat immers je vraag wél was:
Rick Manhattan schreef: ik heb hier tenminste het idee van ik ga wel schoonmaken of vakkenvullen todat ik me droombaan vind.
kan dat daar ook en kun je daar dan ook van leven
Compleet fout begrepen dus. Mijn excuses.
Elke
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

Rick Manhattan schreef:Opmerkingen over typfoutjes ofwat dan ook is volgens mij niet waar een forum over gaat of wel?
Rick Manhattan schreef:mensen die sarcastich komen doen
Rick Manhattan schreef:maar ga aub niet vooroordelen geven over dat ik in het echt ook miss zo ben.
Een typfoutje hier en daar is nooit een probleem, maar de voertaal op het forum is geen "Breezah" :wink: maarja aangezien je een jaar of 10 bent kunnen we het je ook moeilijk kwalijk nemen..
Jack is back for a new season!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer