Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Probleem met stagebedrijf

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Re: Probleem met stagebedrijf

Bericht door Sarissa »

Als jouw contract 32-40 uur per week zegt dan ben ik het geheel met je eens als je ook niet veel meer uren dan dat gaat draaien; zeker gezien het om een onbetaalde stage gaat.
Lunchpauze niet doorbetaald is niet zo raar hoor. In Nederland wordt dat ook zelden doorbetaald. Dus bijvoorbeeld 8 uur werken en dan een half uur lunch pauze nemen = 8,5 uur aanwezig.

Bedenk wel goed wat jij er uit kan krijgen. Als het een zeer goed bedrijf is wat hoog aangeschreven staat en/of als je leert werken met software die je op je opleiding niet hebt dan is het misschien wel het overwegen waard om gewoon die uren te draaien.

Je hoeft geen misbruik van je te laten maken maar probeer wel voor jezelf helder te krijgen hoe belangrijk deze stage is voor je opleiding en hoe het je carrière kansen vergroot. Misschien is het wel waard om een paar maanden die 12-14 uur per dag te draaien als dit je carrière een enorme boost kan geven.
Maar dat is iets wat alleen jij verder kan overwegen.

Het is natuurlijk een idiote eis van het bedrijf om je onbetaald zoveel uur te laten draaien. Vandaar dus mijn advies om vooral te kijken naar wat dit voor jou kan doen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik vermoed dat er in dit geval geen 30 day grace periode is, en dat Vraag123 dus quasi onmiddellijk het land moet verlaten. Tenzij het stagebedrijf op je J1 niet de naam is van het bedrijf waar je werkte, maar van die organisatie die de bemiddeling deed.
Wat staat op je J1?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Participants who are terminated from their exchange programs are expected to leave the United States immediately.
http://j1visa.state.gov/participants/cu ... xtensions/

Het zal er ook van af hangen of de visa sponsor je status in SEVIS dus ook stopzet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ems2012 schreef:Sorry, maar ik krijg het gevoel dat je het probleem wel erg vaak neerlegt bij "de andere partij". Misschien is dat niet zo, maar ik ben opgegroeid met het idee dat " waar er 2 vechten..".
Dat gevoel heb ik ook. In twee weken NY ben je opgelicht door een taxichauffeur, T-Mobile, een huisbaas en nu wordt er ook nog eens misbruik van je gemaakt.
Ik heb het gevoel dat je zelf veel beter je voorbereiding had moeten doen en misschien daarmee had kunnen voorkomen dat je op een stageplek kwam waar je blijkbaar niet thuishoort als het werk zover boven je kunnen ligt.

Het feit dat je niet betaald wordt heeft niets te maken met het feit dat ze mogen verwachten dat je je werk afrondt voor je naar huis gaat. Als je na twee weken al zo'n instelling hebt kan ik me voorstellen dat het bedrijf niet zoveel zin heeft om hun energie erin te steken.

Maar het echte probleem is dat je zo snel mogelijk uit moet zoeken of je naar huis moet en zo ja, dat zo snel mogelijk doen. Anders kom je op een Esta nooit meer de VS in.
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door vraag123 »

kastelke schreef:Ik vermoed dat er in dit geval geen 30 day grace periode is, en dat Vraag123 dus quasi onmiddellijk het land moet verlaten. Tenzij het stagebedrijf op je J1 niet de naam is van het bedrijf waar je werkte, maar van die organisatie die de bemiddeling deed.
Wat staat op je J1?
De naam van het bedrijf op de J1-Visum is van een ander bedrijf.
Niet van het bedrijf waar ik werkte, maar ook niet van de sponsor.
Maar van een bedrijf van de vriend van de eigenaar van het bedrijf waar ik werkte, en dat bedrijf levert ook Visa's voor andere bedrijven die in hetzelfde kantoor aanwezig zijn.
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Volgens mij zijn dat dus diegene die je kunnen ontslagen, en je 'baas' dus niet. Dus je zal maandag naar dat bedrijf moeten dat je sponsor is, en aan hen vragen hoe het zit.
Je werkt dus op een bedrijf waar je geen visum voor hebt? Heb je daar ooit vragen rond gesteld?
Elke
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

kastelke schreef:Volgens mij zijn dat dus diegene die je kunnen ontslagen, en je 'baas' dus niet. Dus je zal maandag naar dat bedrijf moeten dat je sponsor is, en aan hen vragen hoe het zit.
Je werkt dus op een bedrijf waar je geen visum voor hebt? Heb je daar ooit vragen rond gesteld?
Ja, natuurlijk heb ik daar vragen over gesteld. Want dat viel mij als 1e op.
Er werd verteld dat dat normaal is en het zo beter is omdat het proces dan sneller verloopt (het andere bedrijf is groter of zo).
Toen ik erover door vroeg, werd mij verteld dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. En dit is verteld door het bedrijf dat de stage gevonden heeft.
De sponsor (die de SEVIS enz. doet) is een andere instelling. Er zijn dus in totaal 5 partijen:

1. Ik
2. Het Nederlandse bedrijf dat de stage heeft gevonden, Visum papieren e.d. heeft aangevraagd, etc.
3. De sponsor in de VS (voor de SEVIS enz.)
4. Het bedrijf via wie de J1-Visa loopt
5. Het stage bedrijf zelf

Het stage bedrijf (5) staat nergens vermeld op de visum papieren.
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

zal later goed staan op je CV: " stage in New York niet afgemaakt omdat ik teveel uren moest maken..."
janwillem85
Amerika-ontdekker

Bericht door janwillem85 »

vraag123 schreef:
kastelke schreef:Volgens mij zijn dat dus diegene die je kunnen ontslagen, en je 'baas' dus niet. Dus je zal maandag naar dat bedrijf moeten dat je sponsor is, en aan hen vragen hoe het zit.
Ja, natuurlijk heb ik daar vragen over gesteld. Want dat viel mij als 1e op.
Er werd verteld dat dat normaal is en het zo beter is omdat het proces dan sneller verloopt (het andere bedrijf is groter of zo).
Toen ik erover door vroeg, werd mij verteld dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. En dit is verteld door het bedrijf dat de stage gevonden heeft.
De sponsor (die de SEVIS enz. doet) is een andere instelling. Er zijn dus in totaal 5 partijen:

1. Ik
2. Het Nederlandse bedrijf dat de stage heeft gevonden, Visum papieren e.d. heeft aangevraagd, etc.
3. De sponsor in de VS (voor de SEVIS enz.)
4. Het bedrijf via wie de J1-Visa loopt
5. Het stage bedrijf zelf

Het stage bedrijf (5) staat nergens vermeld op de visum papieren.
Kort advies:
  • Laat je school in NL dit voor zover mogelijk afhandelen.
  • Meld de problemen bij SEVIS. Wat je omschrijft neigt naar structurele uitbuiting van interns. Stage lopen voor een ander bedrijf als op het visum staat vermeld is op zijn minst ongebruikelijk. Sinds je omschrijft dat dit daar vaker gebeurt, lijkt het erop dat daar structureel wordt gesjoemeld. Dit is serieus misbruik van J1 visa en SEVIS zal zeker optreden tegen deze bedrijven.
  • Zet wat er gebeurd is eerst duidelijk voor jezelf op een rij. SEVIS is een goede organisatie, en ze zullen je helpen, maar je moet wel duidelijk en open vertellen wat er gebeurd is.
Mijn achtergrond: Zelf in 2006 voor zes maanden lang stage gelopen in de USA. Inmiddels meer dan 5 jaar werkzaam in de USA.

Informatie van SEVIS:
"If you are having an immediate problem and need assistance quickly, please speak with your designated school official (DSO) or responsible officer (RO). If that person cannot help you, feel free to contact the SEVP Response Center (SRC) at 1 (703) 603-3400 or at SEVP@dhs.gov."
http://www.ice.gov/sevis/students/
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik wens je veel succes maar zou als ik jou was gewoon snel terugkeren naar Nederland. Ik lees uit al je posts dat je niet op je plek zit in Amerika en dan is denk ik terugkeren de beste oplossing.

Tip voor een volgende stage: duidelijk op papier afspreken wat er van je verwacht wordt. Dat voorkomt een hoop ellende.
pelsmaker
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door pelsmaker »

Volgens mij is een contract toch duidelijk op papier afgesproken.
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

pelsmaker schreef:Volgens mij is een contract toch duidelijk op papier afgesproken.
Inderdaad... Sommigen hier doen alsof ik fout zit, maar de eigenaar heeft 2 (TWEE) contracten getekend (1 van school en 1 voor de Visa verklaring enz.) waarop DUIDELIJK staat: 32 tot 40 uur. Op het school contract staat zelfs enkel 32 uur.

Heeft hij gewoon in mijn bijzijn zijn handtekening onder gezet.

Ik ben het beu met al die onzin ''word je hard van, bla bla bla''.
Je kunt gewoon niet opeens het dubbele eisen, klaar. Als dat in de VS gebruikelijk is, vooral wanneer het om een ONBETAALDE positie gaat, zijn ze gewoon crimineel bezig en buiten ze mensen uit. Dat het legaal is maakt het nog niet correct.

DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Wat ga je nu doen?
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

janwillem85 schreef:
Kort advies:
  • Laat je school in NL dit voor zover mogelijk afhandelen.
  • Meld de problemen bij SEVIS. Wat je omschrijft neigt naar structurele uitbuiting van interns. Stage lopen voor een ander bedrijf als op het visum staat vermeld is op zijn minst ongebruikelijk. Sinds je omschrijft dat dit daar vaker gebeurt, lijkt het erop dat daar structureel wordt gesjoemeld. Dit is serieus misbruik van J1 visa en SEVIS zal zeker optreden tegen deze bedrijven.
  • Zet wat er gebeurd is eerst duidelijk voor jezelf op een rij. SEVIS is een goede organisatie, en ze zullen je helpen, maar je moet wel duidelijk en open vertellen wat er gebeurd is.
Mijn achtergrond: Zelf in 2006 voor zes maanden lang stage gelopen in de USA. Inmiddels meer dan 5 jaar werkzaam in de USA.

Informatie van SEVIS:
"If you are having an immediate problem and need assistance quickly, please speak with your designated school official (DSO) or responsible officer (RO). If that person cannot help you, feel free to contact the SEVP Response Center (SRC) at 1 (703) 603-3400 or at SEVP@dhs.gov."
http://www.ice.gov/sevis/students/
Bedankt voor de informatie. Ik zal er zeker gebruik van maken.

En over de J1-Visum (door ander bedrijf enz.) is compleet waar. Niets daarover is gelogen.

Is het mij probleem dat daar over is gelogen /misbruik van gemaakt door die bedrijven, of ligt de verantwoordelijkheid bij die bedrijven? Want ik weet zelf natuurlijk niets van hoe zoiets werkt...

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Heb je iets van bewijzen dat je zoveel uur verondersteld werd te werken, dat men vond dat je niet snel genoeg was, enz? Iets op mail of zo?
Heb je een papier moeten ondertekenen dat je ontslagen bent? Zo niet, ga dan maandagochtend asap terug naar je job! (tenzij je met alle plezier volgende week graag terug in Nederland bent.
Elke
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Nee, ik heb geen papieren moeten ondertekenen en geen mails oid.
Ook hebben ze bedrijf e-mail gesloten en alle conversatie waarschijnlijk verwijderd.

janwillem85
Amerika-ontdekker

vraag123 schreef:Is het mij probleem dat daar over is gelogen /misbruik van gemaakt door die bedrijven, of ligt de verantwoordelijkheid bij die bedrijven? Want ik weet zelf natuurlijk niets van hoe zoiets werkt...
Ik ken natuurlijk niet je hele situatie (en ik ben geen advocaat), maar het lijkt me dat dit normaalgesproken betekent dat je terug naar Nederland moet. Om te voorkomen dat je zelf iets doet wat slechte gevolgen heeft, is het dus beter om je school dit af te laten handelen.
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

janwillem85 schreef:
vraag123 schreef:Is het mij probleem dat daar over is gelogen /misbruik van gemaakt door die bedrijven, of ligt de verantwoordelijkheid bij die bedrijven? Want ik weet zelf natuurlijk niets van hoe zoiets werkt...
Ik ken natuurlijk niet je hele situatie (en ik ben geen advocaat), maar het lijkt me dat dit normaalgesproken betekent dat je terug naar Nederland moet. Om te voorkomen dat je zelf iets doet wat slechte gevolgen heeft, is het dus beter om je school dit af te laten handelen.
Uhm, ik weet niet zeker wat je bedoelt. Bedoel je hiermee dat ik sowieso terug moest/moet omdat het bedrijf op de J1 Visum formulieren niet het bedrijf is waar ik daadwerkelijk voor ging werken?

goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Is er iets op papier gekomen van werkzaamheden, leerdoelen, etc.? Zo ja, welke van de partijen waren daarbij betrokken?

Ik ben het met Jan-Willem eens: de stageconstructie lijkt mij niet volgens de regels, en ik zou allereerst met het Nederlandse stageburo en indien nodig met SEVIS contact opnemen. Voorzover ik weet mag je alleen bij het vierde bedrijf wat je noemt werken, en niet bij een andere partij. Uiteraard kan dat wel betekenen dat je stage tussen de wal en het schip kan gaan vallen, zeker als SEVIS actie onderneemt tegen de partijen die de regels overtreden. Er wordt zeker misbruik gemaakt van stagevisa door bedrijven (o.a. hotels), dus het is geen onbekend fenomeen.

Wellicht kun je via het Nederlandse stageburo een nieuwe stageplek krijgen.
Laatst gewijzigd door goldenhills op 31 mar 2013, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
janwillem85
Amerika-ontdekker

vraag123 schreef: Uhm, ik weet niet zeker wat je bedoelt. Bedoel je hiermee dat ik sowieso terug moest/moet omdat het bedrijf op de J1 Visum formulieren niet het bedrijf is waar ik daadwerkelijk voor ging werken?
Ja, ik denk dat je moet verwachten dat bij gesjoemel het visum wordt ingetrokken.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer