Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Groot verschil cultuur tussen staten van de VS
Groot verschil cultuur tussen staten van de VS
Wat ik mij aanvraag;
Waarom is er zo'n groot verschil tussen staten binnen de VS?
Want de Amerikanen van nu, zijn toch gewoon de Europese immigranten van honderden jaren terug?
(Heb het niet over de Natives of de Mexicanen, en iedereen die later is gekomen. Echt enkel over de Europese immigranten).
Wat ik dus bedoel te zeggen: die Europese immigranten kwamen allemaal uit Europa, dus het is er een combinatie van wat er voort is gekomen uit die Europese immigranten. Die Europese immigranten verspreidde zich over heel de VS, dus je zou denken dat de cultuur overal ongeveer hetzelfde zou zijn. Maar dat is niet zo, dat zie je ook wel aan de burgeroorlog die destijds al volgde.
Voorbeeld;
In Texas zijn ze conservatief, dat is in New York en California niet zo (of gewoon veel minder).
Hoe komt het dat het zo is? Want de immigranten die nu in NY, Cali, Texas enz. wonen, kwamen toch allemaal uit Europa en Europa was destijds (qua religie) ook bijna overal hetzelfde en de culturen waren nog ''puur'' (bedoel ik niets negatiefs mee, maar in Frankrijk woonden er bijv. vooral Fransen, het was niet zoals nu een multiculturele samenleving).
Waarom is er zo'n groot verschil tussen staten binnen de VS?
Want de Amerikanen van nu, zijn toch gewoon de Europese immigranten van honderden jaren terug?
(Heb het niet over de Natives of de Mexicanen, en iedereen die later is gekomen. Echt enkel over de Europese immigranten).
Wat ik dus bedoel te zeggen: die Europese immigranten kwamen allemaal uit Europa, dus het is er een combinatie van wat er voort is gekomen uit die Europese immigranten. Die Europese immigranten verspreidde zich over heel de VS, dus je zou denken dat de cultuur overal ongeveer hetzelfde zou zijn. Maar dat is niet zo, dat zie je ook wel aan de burgeroorlog die destijds al volgde.
Voorbeeld;
In Texas zijn ze conservatief, dat is in New York en California niet zo (of gewoon veel minder).
Hoe komt het dat het zo is? Want de immigranten die nu in NY, Cali, Texas enz. wonen, kwamen toch allemaal uit Europa en Europa was destijds (qua religie) ook bijna overal hetzelfde en de culturen waren nog ''puur'' (bedoel ik niets negatiefs mee, maar in Frankrijk woonden er bijv. vooral Fransen, het was niet zoals nu een multiculturele samenleving).
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''
- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
Re: Groot verschil cultuur tussen staten van de VS
In een ander door jou geopend topic heb je nog niet gereageerd op de vraag waar je jouw stelling vandaan haalde en nu open je deze?
Een cultuur in Frankrijk? Hoe verklaar je dan de Hugenoten? En de Spaanse Inquisitie? Dat is toch nergens voor nodig als iedereen hetzelfde is? Trouwens, waar haal je deze stelling nu weer vandaan?
Een cultuur in Frankrijk? Hoe verklaar je dan de Hugenoten? En de Spaanse Inquisitie? Dat is toch nergens voor nodig als iedereen hetzelfde is? Trouwens, waar haal je deze stelling nu weer vandaan?
Geen idee mbt Amerika maar de religie in Europa was niet overal gelijk
Er werden hele oorlogen om gevochten en de reden waarom NL nu NL is.
- Bandido
- Amerika-expert
Dit is allemaal wel erg kort door de bocht. Ja, er zijn verschillen tussen de staten, maar vooral ook binnen de staten. Je vergelijkt Texas met de staat New York, maar als je bv Austin, TX met een plaats in "upstate NY" vergelijkt, weet ik vrij zeker wat als conservatiever naar voren komt.
Ik denk bovendien dat het met die "Europese" invloed wel wat meevalt. Natuurlijk is dat waar de meeste immigranten vandaan komen en is het merkbaar, maar inmiddels is er toch wel degelijk een eigen Amerikaanse identiteit ontstaan.
Ik denk bovendien dat het met die "Europese" invloed wel wat meevalt. Natuurlijk is dat waar de meeste immigranten vandaan komen en is het merkbaar, maar inmiddels is er toch wel degelijk een eigen Amerikaanse identiteit ontstaan.
"Keep Georgia On Your Mind"
Je moet bij de NOS eens de verkiezingsresultaten van NL op een landkaart bekijken
Zuid = vvd/pvv en noord is pvda. Oost Groningen is enorm links met communistische liefde. Dat is dan alleen NL.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
En is dat zelfs nog zo? Er staat geen enkel Europees land in het rijtje van meeste immigranten voor de laatste twintig jaar:Bandido schreef:Ik denk bovendien dat het met die "Europese" invloed wel wat meevalt. Natuurlijk is dat waar de meeste immigranten vandaan komen
1. Mexico
2. China
3. India
4. Filippijnen
5. Vietnam
6. El Salvador
7. Cuba
8. Zuid-Korea
9. Dominicaanse Republiek
10. Guatemala
Bron
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Maar die Europeanen zijn natuurlijk niet op de boot door elkaar gehusseld en vervolgens random over het land verspreid. Mensen van dezelfde afkomst en/of dezelfde religie vormden gemeenschappen die zich her en der hebben gevestigd. En als je dan ziet hoe divers Europa is, dan vind ik het eigenlijk ongelooflijk hoe dat uiteindelijk allemaal tot 1 natie is versmolten. Ook de groepen die Petra noemt, concentreren zich in bepaalde delen van het land (logischerwijs veelal de gebieden met de meeste economische aktiviteit, of wat de midden- en zuidamerikanen betreft, daarnaast ook in de grensregio). Het slavernijverleden is ongetwijfeld ook tekenend voor de verschillen, met name tussen noord en zuid. Maar wat ik zelf altijd zo frappant is, is de enorme lappendeken die je krijgt als je blauwe en rode staten in een kaart weergeeft. Er zit nauwelijks geografische logica in.vraag123 schreef:die Europese immigranten kwamen allemaal uit Europa, dus het is er een combinatie van wat er voort is gekomen uit die Europese immigranten. Die Europese immigranten verspreidde zich over heel de VS, dus je zou denken dat de cultuur overal ongeveer hetzelfde zou zijn. Maar dat is niet zo, dat zie je ook wel aan de burgeroorlog die destijds al volgde.
Eigenlijk is het altijd en overal zo dat in gebieden met minder immigranten, meer conservatieve denkbeelden heersen. Mensen houden van nature niet van verandering, en als ze er niet toe worden gedwongen door de omstandigheden (bijvoorbeeld immigratie) dan houden ze liever alles bij het oude. Het platteland is vaak ook conservatiever dan de stad.
Hier maak je een denkfout. In Europa had je in die tijd juist enorm veel stromingen en een aantal daarvan zijn half Europa doorgejaagd voordat ze uiteindelijk een veilig heenkomen vonden in de VS. Onverdraagzaamheid is niet bepaald iets van deze tijd.vraag123 schreef:Europa was destijds (qua religie) ook bijna overal hetzelfde en de culturen waren nog ''puur'' (bedoel ik niets negatiefs mee, maar in Frankrijk woonden er bijv. vooral Fransen, het was niet zoals nu een multiculturele samenleving).
Wat ik daarmee bedoel, de Kerk was destijds toch de grootste macht o.i.d.?
Boven de Koning van het land. Ik weet zeker dat de meesten Europeanen gewoon het Christendom /Katholiek volgden en waren.
Natuurlijk was er verdeling en oorlog en werden sommigen groepen verbannen/gehaat, zoals eerder vermeld de Hugenoten (die naar Nederland vluchtten), protestanten etc. Maar er moet toch een soort van eenheid geweest zijn? De immigranten die Europa verlieten en naar Amerika trokken, verlieten Europa toch om dezelfde redenen? Onderdrukking, slechte levensomstandigheden. En de Europeanen waren toch wel verenigd tijdens de kruistochten?
Boven de Koning van het land. Ik weet zeker dat de meesten Europeanen gewoon het Christendom /Katholiek volgden en waren.
Natuurlijk was er verdeling en oorlog en werden sommigen groepen verbannen/gehaat, zoals eerder vermeld de Hugenoten (die naar Nederland vluchtten), protestanten etc. Maar er moet toch een soort van eenheid geweest zijn? De immigranten die Europa verlieten en naar Amerika trokken, verlieten Europa toch om dezelfde redenen? Onderdrukking, slechte levensomstandigheden. En de Europeanen waren toch wel verenigd tijdens de kruistochten?
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''
En hoeveel oorlogen heeft Europa wel niet gehad? Hoe vaak zijn de grenzen wel niet veranderd? Hoeveel schisma's heeft de kerk wel niet gezien?
In Texas is men nog conservatief maar door de vele immigranten is het over een jaar of 10 een Democratische Staat, denk dat je bewering niet echt meer geld.vraag123 schreef:Voorbeeld;
Dus alle immigranten zijn liberaal?
-
LittlePhoenix
- Amerika-expert
Toen de eerste Europeanen hierheen kwamen werden ze niet bepaald willekeurig over het land verdeeld. Zeker de eerste decenia was het heel normaal voor mensen om een dorpje te stichten met hun eigen mensen. Een boot uit Engeland kwam hierheen, iedereen bleef dicht bij elkaar want strength in numbers enz en voila, een Engels dorp erbij. Spanjaarden deden hetzelfde, Fransen, enz. Vandaar dat sommige staten een heel sterke Spaanse cultuur hebben. Zelfs tegenwoordig heb je nog dorpen die heel duidelijk op 1 cultuur gebaseerd zijn. In Texas heb je bijv. Duitse dorpen die gebaseerd zijn op de Duitse POWs die hier gebleven zijn na de oorlog (tenminste, dat heeft m'n schoonpapa me verteld).
Trouwens, in een piepklein landje als Nederland heb je ook flinke verschillen tussen de gebieden. Friesland is heel anders dan Rotterdam en in Nederland heb je ook gelovige dorpjes waar je als buitenstaander niet binnen komt.
En dat de meeste Europeanen Katholiek waren...lol, waag het maar niet om leden van bijv. de Church of England zoiets te zeggen! Geloven die allemaal gebaseerd zijn op de Bijbel kunnen toch flink verschillen en dat kan genoeg zijn voor flinke onenigheid.
123, hoe kom je op al je vragen? Ik zie steeds topics waarin je vragen stelt of stellingen neerzet die een beetje kort door de bocht zijn (om het beleefd te houden).
Trouwens, in een piepklein landje als Nederland heb je ook flinke verschillen tussen de gebieden. Friesland is heel anders dan Rotterdam en in Nederland heb je ook gelovige dorpjes waar je als buitenstaander niet binnen komt.
En dat de meeste Europeanen Katholiek waren...lol, waag het maar niet om leden van bijv. de Church of England zoiets te zeggen! Geloven die allemaal gebaseerd zijn op de Bijbel kunnen toch flink verschillen en dat kan genoeg zijn voor flinke onenigheid.
123, hoe kom je op al je vragen? Ik zie steeds topics waarin je vragen stelt of stellingen neerzet die een beetje kort door de bocht zijn (om het beleefd te houden).
Hockey schreef:Dus alle immigranten zijn liberaal?
Immigratie (en daarmee groeiende diversiteit) bevordert het liberale denken.
Ik vind zijn vragen wel leuk, een beetje algemene discussie is wel lekker.
- Jasmino
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Tuurlijk, jij hebt natuurlijk weer zin in popcornDejaVu schreef:Ik vind zijn vragen wel leuk, een beetje algemene discussie is wel lekker.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Ja ik mis zulke topics al een tijdje
Hockey schreef:Dus alle immigranten zijn liberaal?
Ja, allemaal
Ik weet niet hoeveel van die latino-immigranten inmiddels US staatsburger is, maar ik schat dat de meerderheid (nog) geen stemrecht heeft.
En dat baseer je op?Hondo schreef: Maar de meerderheid van de immigranten zijn latino's en daarvan de meerderheid stemt Democraten, gevolg is dat een Staat met veel immigranten minder conservatief word, zie Texas.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2599 Weergaves
-
Laatste bericht door USAreiziger
-
- 36 Reacties