Hondo schreef:Beetje schuldgevoel afkopen, je geeft wat aan de armen en dan is het niet jouw schuld dat er nog zoveel armoe is en er zitten een paar goeden tussen maar kijk naar de Amerikaanse politici, bijna allemaal schatrijk en in verhouding geven ze erg weinig aan goede doelen op een enkele uitzondering na. Ken veel Amerikanen en vooral de succesvolle vinden dat je het zelf doen, kan je dit niet, dikke pech.
Volgens mij hebben de rijken daar niet massaal last van, van schuldgevoel. Als je je zo ongenadig kunt verrijken als de top 1% dat kan, dan is dat volgens mij zelfs een indicatie voor een totaal gebrek aan schuldgevoel.
Het zijn overigens ook de "gewone" mensen die de minder bedeelden helpen, en dan heb ik het niet over een paar vrijwilligers hier en daar. Volgens mij ontsnapt bijna niemand met een inkomen aan de fundraisers en inzamelingsakties waar we al eerder een heel draadje over hebben gevuld. Ik kan niet voor de Amerikaanse bevolking spreken, maar ikzelf heb daarbij niet het gevoel een schuldgevoel af te kopen.
Wat ik wél eens heb gedacht, is dat de weldoenerij door de bovenlaag misschien (deels) wordt ingegeven door een angst dat de groeiende onderlaag op een bepaald moment in opstand zal komen. Als je zorgt dat mensen minstens te eten hebben, en kleren hebben om aan te trekken, dan is die dreiging wellicht nog veilig ver weg.