Amerikanen die Nederlandse namen uitspreken!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
ThomasG
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2013, 21:47
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Antwerpen

Amerikanen die Nederlandse namen uitspreken!

Bericht door ThomasG »

Dag allemaal

Ik heb eens wat liggen zoeken op het internet en op het forum maar buiten een topic van 2004 vond ik niets dat betrekking heeft op dit onderwerp. :(

Ik denk dat de meeste van ons het probleem al wel hebben meegemaakt hoe je jullie 'Nederlandse' naam op zijn Amerikaans uitspreekt, dan heb ik het vooral volgens mij over de 'ij' die toch wel het (ergste?) is voor de Amerikanen! Jammer als je naam Stijn of Gijs is denk ik dan, hoe spreken ze deze dan uit? Iemand ervaring mee? Mijn achternaam is Gijsels en ik heb geen flauw idee hoe ze deze zouden uitspreken :lol: andere voorbeelden van je eigen naam waar je een Amerikaan mee betrapt dat hij het niet of moeilijk kan uitspreken zijn altijd welkom :D

Thomas
- “Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Afbeelding
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door ned in MO »

Ach ja, je zal fokkema heten
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Hockey »

@ThomasG, dat verschillen per staat en per Amerikaan. De ene Amerikaan is wel blootgesteld aan buitenlandse namen en de ander niet. Er valt dus geen eenduidig antwoord te geven.

:offtopic: Er loopt ook nog een topic wat jij gestart hebt over snel en efficiënt je Engels verbeteren. Het zou leuk zijn als je je ook daarin weer eens liet zien en aangaf wat je aan alle tips hebt gehad.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door DejaVu »

de "ui" Huygens gaat ze niet lukken.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Henriëtte »

Toen wij in Boston onze huurauto in gingen leveren, zei de vrouw die de auto moest controleren iets tegen ons dat we echt geen van beiden verstonden. Uiteraard vroegen we haar of ze het wilde herhalen, maar helaas, ook bij haar tweede poging was het ons een compleet raadsel wat ze nu eigenlijk zei. Waarop ze op ons wees op de tekst in haar scherm......ahhhhh ze zei dus Meulenbroeks!!! Hoe het klonk toen zij onze naam uitsprak, ik kan het hier helaas niet herhalen....

Dan ging het de dokter in Lone Pine, die onze zieke dochter had onderzocht, heel wat beter af. Hij vroeg ons of we hem les wilden geven in het uitspreken van onze naam. En ja hoor, het lukte hem heel aardig. Wel grappig hoor om een Amerikaan zo z'n best te horen doen op zo'n lastige naam.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19663
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Petra/VS »

Doet me aan dit artikel denken: http://stuffdutchpeoplelike.com/2011/06 ... tch-names/

Soms spreken ze mijn voornaam met een "eh" klank in plaats van een "ee" klank uit. Onze kinderen hebben ook ongewone namen voor hier, maar nooit problemen met uitspraak. Mijn man, die vrij goed Nederlands spreekt, kan trouwens nog steeds de "ui" niet uitspreken. Hij hoort ook vrijwel geen verschil tussen eu, ui en ei. Bewijs dat je als jong kind klanken die niet in de taal die je leert voorkomen verleert. Alweer een pluspunt voor tweetalig opvoeden, want onze kinderen kunnen die klanken wel onderscheiden en uitspreken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door ned in MO »

Voordat mijn vrouw mijn naam aannam noemde ze haar wel een bitchvenk. Dan wist je gelijk dat het een telemarketeer was :lol:

Mijn achternaam is nog niet zo moeilijk als je het op zijn engels zegt want de harde G lukt bijna niemand
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Bennogr »

Groeneveld komt er vaak uit als gro-enefelt of gro enewalt, of nog erger. Gaf bij mijn radiostation altijd de uitspraak aan als KROO-nefelt. Kwam nog het dichtste bij.

Overigens kan mijn (Amerikaanse) vrouw mijn naam niet helemaal perfect uitspreken. Onze zoon, die mijn achternaam heeft, komt er dicht bij, maar die harde g gaat nog niet echt.

Ik zeg altijd maar dat ik wel eens slechtere uitspraken/woorden naar mijn hoofd gegooid gekregen heb.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door RiverCola »

Mijn voornaam begint met een 'i', die door veel Amerikanen automatisch als een 'ai-klank' uitgesproken wordt. Mocht ik ooit emigreren, dan zou ik serieus overwegen de 'i' in een 'e' te veranderen, want dan weten Amerikanen wel automatisch hoe je het uitspreekt.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dutch_in_seattle »

ThomasG schreef:...vooral volgens mij over de 'ij' die toch wel het (ergste?) is voor de Amerikanen!
Als mijn Nederlandse cursisten een goede graadmeter zijn, dan zijn de klinkers ui en eu toch problematischer. Als uitspraakoefening laat ik ze altijd woordreeksen als "buil — beul — bijl — boel — baal" zeggen. en wanneer ik die voordoe, dan zie ik de gezichten betrekken. Priceless! ;-)

Met ij hebben Amerikanen in eerste instantie vooral moeite dat als één klank te zien, maar zodra ze dat doorhebben, krijgen ze die overal het algemeen redelijk uitgesproken. Die Nederlandse klinker zit tussen de klinkers in het Engelse 'made' en 'by' in.

De voor Amerikanen het moeilijkst uit te spreken Nederlandse naam die ik kan bedenken is Huib Schreurs. Nagenoeg elke klank in die naam is lastig voor een Amerikaan. De meeste Amerikanen zullen zoiets zeggen als 'Hu-ib Shroyers' (waarbij 'Hu' de eerste lettergreep van 'Huge' is).
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door ned in MO »

Geke is nog een moeilijke en de achternaam was in de trant van glasschade. Ze heette dan ook Gigi haha
dafkapin
Amerikakenner
Berichten: 561
Lid geworden op: 24 mar 2010, 17:07
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dafkapin »

de chauffeur by Pink Jeeps in Sedona probeerde drie kee rmijn naam uit te spreken en bestempelde het dan als unpronouncable, en vroeg toen de belgian people :mrgreen:

mijn voornaam Daphné die valt nog best mee, de Monique van de mamsie gaat al wat moeilijker, maar onze familienamen zijn helemaal gillers
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dimona »

Mijn man heeft ook een onmogelijke voornaam, maar wat hem eigenlijk veel meer dwars zit, zijn die doopnamen, en het feit dat zijn naam een samentrekking is van zijn eerste twee doopnamen. Dat heeft al voor zoveel misverstanden gezorgd, dat hij het liefst zijn naam zou laten veranderen. Helaas gaat dat vanuit de VS een stuk lastiger dan in Nederland; dat hadden we eigenlijk moeten doen toen we daar nog woonden. Ik heb trouwens de indruk dat het hier in de VS een stuk gemakkelijker is om je naam te laten wijzigen, maar ja, dan weer niet voor mensen met een andere nationaliteit natuurlijk.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dutch_in_seattle »

Nederlandse achternamen kunnen qua uitspraak ook interessant zijn door hun lengte, bijvoorbeeld 'van Maarschalkerweerd' of 'van den Nieuwenhuijzen'. Toen ik eind jaren '80 als dienstplichtig luitenantje bij de Koninklijke Luchtmacht zat, heette een collega van mij 'Pruijsenaere de la Woestijne' van achteren. Prachtige naam voor een Amerikaan om te zeggen.
Ik herinner mij ook een aflevering van het reisprogramma van de onvolprezen Boudewijn Büch (op zich ook een mooie naam) jaren geleden, waarin hij een bezoek bracht aan de Amerikaanse 'border patrol' bij de Mexicaanse grens. Hij sprak daarin met een Nederlandssprekende agent met een soortgelijke adellijke achternaam. De precieze naam weet ik niet meer, maar ik kan me nog wel herinneren dat ik me toen afvroeg hoe Amerikanen die zouden zeggen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19663
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Petra/VS »

Mijn roepnaam is ook een deel van mijn tweede naam (met een -a ipv een -o). In het begin probeerde ik bij officiele instanties nog gewoon mijn roepnaam te gebruiken, maar dat heb ik jaren geleden laten varen. Nu luister ik net zo goed naar mijn eerste naam bij de dokter, tandarts etc. ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dimona »

Ik weet niet hoe "leuk" jouw eerste naam is, maar die van hem is Gerardus. Daar word je echt niet blij van, als mensen je zo gaan noemen :o

Overigens geeft de kleine letter d in de achternaam van mijn kinderen ook problemen in de schooladministratie. Op de alfabetische lijsten staan ze vaak onderaan, eerst alle achternamen die beginnen met een hoofdletter, en dan die van hun (de Xxxxx).
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik heb ook vier voornamen, waarbij mijn roepnaam is afgeleid van mijn tweede voornaam. Ik geef bij doktors en zo altijd gewoon mijn roepnaam, nooit mijn volledige vier voornamen en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dutch_in_seattle »

Wat mij ook opvalt, is hoe slecht Amerikaanse computersystemen overweg kunnen met Nederlandse namen. Mijn naam is Ron van de Crommert en ik krijg geregeld post die is geadresseerd aan 'Ron V. De Crommert' of 'Ron Crommert'. Daarbij kan ik me nog wel voorstellen hoe een computer dat bepaalt. Maar ik heb ook wel eens post gekregen voor 'De Van' en daar zou ik heel graag het computeralgoritme willen zien die die naam als resultaat opleverde.
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 11 mar 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19663
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef:Ik weet niet hoe "leuk" jouw eerste naam is, maar die van hem is Gerardus. Daar word je echt niet blij van, als mensen je zo gaan noemen :o

Overigens geeft de kleine letter d in de achternaam van mijn kinderen ook problemen in de schooladministratie. Op de alfabetische lijsten staan ze vaak onderaan, eerst alle achternamen die beginnen met een hoofdletter, en dan die van hun (de Xxxxx).
Leonora, ik ben er bepaald niet dol op ;). Een (Amerikaanse) vriendin heet van Delft en vindt het heel gewoon om onder de "V"'s geschaard te worden in het alfabet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Sandy
Amerika-expert
Berichten: 9403
Lid geworden op: 05 mei 2004, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Sandy »

RiverCola schreef:Mijn voornaam begint met een 'i', die door veel Amerikanen automatisch als een 'ai-klank' uitgesproken wordt. Mocht ik ooit emigreren, dan zou ik serieus overwegen de 'i' in een 'e' te veranderen, want dan weten Amerikanen wel automatisch hoe je het uitspreekt.
Ik zit heel hard te denken hoe je ook alweer heet en kan er gewoon niet op komen. Beter houden zo, loop ik niet de kans je bij je voornaam aan te spreken op het forum ;)

Maar ik herinner me een mooie niet veel voorkomende naam :D

Mijn naam is gewoon goed uit te spreken, althans wel in de Amerikaanse versie Sendrah .. maar toch noemen ze me Sandy :D
Vind ik veel leuker eigenlijk dan mijn eigen naam... ik zou het mooi zo laten als ik ooit zou emigreren....
Sandy
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer