Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
OrangeDaisy
Amerikafan
Berichten: 241
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:01

Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door OrangeDaisy »

Over 2 maanden ga ik in mijn eentje naar Amerika! Ik vlieg 's ochtends om 9:50 uur (met KLM), maar hoe laat moet ik dan aanwezig zijn? Ik zie overal dat aangeraden wordt om 3 uur van te voren aanwezig te zijn, maar betekent dit dat ik 3 uur van te voren door de douane moet en dus al afscheid moet nemen van mijn familie?

Ik reis overigens via Antwerpen, dus ik ben al ingecheckt. Ik hoef dus alleen nog mijn baggage te droppen en door de paspoortcontrole.
Groet, Gerda

A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.

Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door mtl »

Je zegt dat je via Antwerpen reist en al ingecheckt bent. Ben je soms met de trein?
OrangeDaisy
Amerikafan
Berichten: 241
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:01

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door OrangeDaisy »

Inderdaad, ik reis met de trein, maar ik kom de avond ervoor al aan. Dus ik slaap in een hotel dichtbij Schiphol en moet 's ochtends terug naar Schiphol.
Groet, Gerda

A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.

Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door mtl »

Dan zou ik rond 7.00-7.15 de bagage afleveren en daarna naar de paspoortcontrole gaan.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door PSVwally »

Ik vertrek ook over een kleine 2 maanden voor het eerst met KLM (naar LA) en moet ook om 9.50 het vliegtuig hebben. Ik ben meestal echt wel zo'n 3u van te voren aanwezig op schiphol. Ik ben tot nu toe eigenlijk altijd nog op een maandag vertrokken, deze keer op een vrijdag, geen idee hoeveel drukker ik het moet verwachten, maar vaak heb ik nog wel 1 tot 1.5u voordat het boarden begint. Nog even wat taxfree kopen, een kop koffie en op naar de gate voor de interviews ed. Ik zou niet het risico nemen om voor de baggagecheckin ed. helemaal achteraan te moeten sluiten.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door dimona »

Ik zou mikken op 2 uur van te voren; zelfs als je nog zou moeten inchecken, is dat ruim genoeg tijd.
leka6669
Amerika-ontdekker
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 nov 2011, 16:14

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door leka6669 »

wij zijn altijd 3 uur van te voren op schiphol, bagage afgeven rustig met familie een bakkie doen dan door de douane even tax free de laatste spulletjes aanschaffen nog even rondlopen en dan naar de gate. lekker op het gemak.
Radarlove
Amerikafan
Berichten: 318
Lid geworden op: 25 feb 2013, 12:39
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Duffel

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door Radarlove »

Tja, sluit mij aan bij de 3-uur crew. Beter even op het gemak erachter wat rondkuieren, dan op je tanden moeten bijten van de zenuwen of je nog op tijd door de controle geraakt. Geef je bagage idd af tegen 07u00, dan heb je ruimschoots de tijd en kan je alles op je gemak afwerken.

De leidraad in Europa is 2u voor Schengen-vluchten met bagage, 1u30 voor Schengen zonder bagage, en 3u voor niet Schengen-vluchten.
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door US-fanboy »

Tsja, sluit me aan bij de 2-uur club. Ruim voldoende.
De leidraad die hiervoor werd genoemd is nog van een tijd dat iedereen aan de balie moest inchecken en daar lange rijen waren.
Tegenwoordig check je thuis in of aan een van de kiosken in de vertrekhal. Voor bagage kun je kiezen uit afgeven aan de counter of tegenwoordig zelf afstickeren en in een apparaat gooien.

Als je uitgebreid wilt winkelen is de 2 uur misschien niet voldoende, voor een kop koffie is het meer dan voldoende. Als je van een uur wachten aan de gate houdt is 3 uur tevoren natuurlijk ook een goed ding :thumbup:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door PSVwally »

Bij mij is het meer dat ik het verkeer niet vertrouw en de treinen al helemaal niet. Eindhoven airport daarentegen lekker op het fietsje of 15 min met de bus (al vielen die bussen net als de Fyra ook steeds stil in het begin)
Radarlove
Amerikafan
Berichten: 318
Lid geworden op: 25 feb 2013, 12:39
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Duffel

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door Radarlove »

US-fanboy schreef:Tsja, sluit me aan bij de 2-uur club. Ruim voldoende.
De leidraad die hiervoor werd genoemd is nog van een tijd dat iedereen aan de balie moest inchecken en daar lange rijen waren.
Tegenwoordig check je thuis in of aan een van de kiosken in de vertrekhal. Voor bagage kun je kiezen uit afgeven aan de counter of tegenwoordig zelf afstickeren en in een apparaat gooien.
De rijen aan de incheckbalie zijn misschien wel wat minder dan vroeger, maar de rijen aan de security zijn evenredig langer geworden. Kom je op het verkeerde moment, of als er ook maar iets misloopt op de luchthaven, dan heb je het vlaggen met "slechts" twee uur voor een non-Schengen vlucht. Heb ik al genoeg gezien en meegemaakt, ik werk dan ook aan de bron...

En natuurlijk zal dit jou nooit overkomen, de duizenden passagiers op iedere grote luchthaven per jaar die dit wel overkomt, dat ging hen ook niet overkomen.

3 uur is de officiële richtlijn, niet gebaseerd op gebruikerservaring. Zou ook in de Algemene Voorwaarden vermeld moeten staan van de vervoerder. Alvast de luchthaven geeft de informatie correct weer.

http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchi ... hecken.htm

Kom je toch later, en mis je jouw vlucht, heb je mogelijk geen verhaal meer achteraf. Bagage eraf. Ticket weg. Maar dit overkomt je nooit...
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door dimona »

Security check is op Schiphol aan de gate, dus het probleem met (te) lange wachttijden heb je daar niet. Er kan wel eens een lange rij staan bij de paspoortcontrole, maar daar sta je echt geen uur.
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door US-fanboy »

Radarlove schreef: De rijen aan de incheckbalie zijn misschien wel wat minder dan vroeger, maar de rijen aan de security zijn evenredig langer geworden.
Ik durf mezelf een zeer frequente Schiphol-bezoeker te noemen en heb in de afgelopen 3 jaar nog nooit een uur in de rij gestaan bij de security-check. Ik durf zelfs te stellen dat de afgelopen jaren de doorlooptijd steeds sneller is geworden en het laatste jaar zelfs nooit langer dan een kwartier heeft geduurd (dat dus in tegenstelling tot jouw bewering dat de rijen aan de security evenredig langer zijn geworden). Zal alles te maken hebben met het feit dat reizigers gewend raken aan de controle en vooraf alles uit hun zak halen, jassen en vesten uitdoen, riemen afdoen en hun laptop tevoren al uit hun tas halen etc.

Met jouw argumenten kun je ook zeggen dat 4 uur verstandig is, want.... er kan wel van alles gebeuren. En je hebt gelijk dat het duizenden reizigers per dag overkomt dat ze hun vliegtuig missen. Als je echter kijkt hoe dat aantal zich procentueel verhoudt op het totale aantal reizigers dat per dag vliegt, dan zou je alleen maar kunnen concluderen dat die 3 uur onzin is.

Als laatste... Als er iets "misloopt" aan de luchthaven kun je met 3 uur ook veel te weinig tijd hebben. Waarom doemdenken dat er "iets mis kan gaan" op het vliegveld. Heb je daar zo veel mee te maken ?

Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening. Ik werk niet aan de bron :thumbup:
Laatst gewijzigd door US-fanboy op 10 mar 2013, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door mtl »

Ik heb wel eens de indruk dat ze die lange tijden zoals 3 uur aangeven om commerciele redenen. Zo dat je lang van te voren op de luvhthaven bent en dan eten, drinken koopt en verder gaat winkelen.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door dimona »

mtl schreef:Ik heb wel eens de indruk dat ze die lange tijden zoals 3 uur aangeven om commerciele redenen. Zo dat je lang van te voren op de luvhthaven bent en dan eten, drinken koopt en verder gaat winkelen.
Dat gevoel heb ik inderdaad ook :)
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door US-fanboy »

Radarlove schreef: 3 uur is de officiële richtlijn, niet gebaseerd op gebruikerservaring. Zou ook in de Algemene Voorwaarden vermeld moeten staan van de vervoerder. Alvast de luchthaven geeft de informatie correct weer.

http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchi ... hecken.htm

Kom je toch later, en mis je jouw vlucht, heb je mogelijk geen verhaal meer achteraf. Bagage eraf. Ticket weg. Maar dit overkomt je nooit...
Schiphol is niet de vervoerder en heeft niets te maken met de vervoersvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen. Je zou je compleet aan het advies (en niet de officiele richtlijn) van Schiphol kunnen houden en toch het vliegtuig missen. Dan heb je geen nog steeds geen verhaalmogelijkheid met het Schiphol-advies in je hand. Dus wat je nu precies met je laatste stelling zou willen aangeven begrijp ik niet zo goed.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door DejaVu »

Als je bij de security aan de gate staat dan gaat het vliegtuig niet weg, ze geven het per porto door aan het vliegtuig. Wel binnen de marges natuurlijk.
Radarlove
Amerikafan
Berichten: 318
Lid geworden op: 25 feb 2013, 12:39
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Duffel

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door Radarlove »

US-fanboy schreef:
Radarlove schreef: De rijen aan de incheckbalie zijn misschien wel wat minder dan vroeger, maar de rijen aan de security zijn evenredig langer geworden.
Ik durf mezelf een zeer frequente Schiphol-bezoeker te noemen en heb in de afgelopen 3 jaar nog nooit een uur in de rij gestaan bij de security-check. Ik durf zelfs te stellen dat de afgelopen jaren de doorlooptijd steeds sneller is geworden en het laatste jaar zelfs nooit langer dan een kwartier heeft geduurd (dat dus in tegenstelling tot jouw bewering dat de rijen aan de security evenredig langer zijn geworden). Zal alles te maken hebben met het feit dat reizigers gewend raken aan de controle en vooraf alles uit hun zak halen, jassen en vesten uitdoen, riemen afdoen en hun laptop tevoren al uit hun tas halen etc.

Met jouw argumenten kun je ook zeggen dat 4 uur verstandig is, want.... er kan wel van alles gebeuren. En je hebt gelijk dat het duizenden reizigers per dag overkomt dat ze hun vliegtuig missen. Als je echter kijkt hoe dat aantal zich procentueel verhoudt op het totale aantal reizigers dat per dag vliegt, dan zou je alleen maar kunnen concluderen dat die 3 uur onzin is.

Als laatste... Als er iets "misloopt" aan de luchthaven kun je met 3 uur ook veel te weinig tijd hebben. Waarom doemdenken dat er "iets mis kan gaan" op het vliegveld. Heb je daar zo veel mee te maken ?

Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening. Ik werk niet aan de bron :thumbup:
Wel, je passeert wellicht veel op de luchthaven, en da's fijn, ik passeer er meer dan 200 keer per jaar, en ik zie wel eens iets. Maar ja, ga gerust twee uur op voorhand, of zelfs een uur op voorhand. Kom opdagen vijf minuten voor vertrek, ik ga er echt mijn slaap niet voor laten, hoor. Voor al de anderen die geen enkel risico willen lopen, is het 3 uur. Simpel. En 4 uur? Wat een non-argument!

Nogmaals, jullie zal het niet overkomen, hoor, alles zal altijd vlotjes verlopen, geen enkel probleem.

Trouwens, ze maken zelfs TV-programma's rond het thema "Ons zal het niet overkomen" (cfr. Het leven zoals het is: Luchthaven; Airline USA...) En dat doen ze vooral, omdat er nooit iets voorvalt. Oersaaie programma's daarom. Uiteindelijk is het nemen van een vliegtuig net zoals het nemen van een bus: als er benzine in steekt, dan kunnen we ermee weg! Tenminste het idee van 90 procent van de vliegtuigreizigers, vertellen mij veertien jaar ervaring, en inderdaad, aan de bron.

Voor mij discussie gesloten: officieel is het drie uur, gepubliceerd in de reisvoorwaarden, en gepubliceerd op de websites van alle grote luchthavens in Europa. Deze tijd geldt ook in de VS.
Radarlove
Amerikafan
Berichten: 318
Lid geworden op: 25 feb 2013, 12:39
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Duffel

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door Radarlove »

US-fanboy schreef:
Radarlove schreef: 3 uur is de officiële richtlijn, niet gebaseerd op gebruikerservaring. Zou ook in de Algemene Voorwaarden vermeld moeten staan van de vervoerder. Alvast de luchthaven geeft de informatie correct weer.

http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchi ... hecken.htm

Kom je toch later, en mis je jouw vlucht, heb je mogelijk geen verhaal meer achteraf. Bagage eraf. Ticket weg. Maar dit overkomt je nooit...
Schiphol is niet de vervoerder en heeft niets te maken met de vervoersvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappijen. Je zou je compleet aan het advies (en niet de officiele richtlijn) van Schiphol kunnen houden en toch het vliegtuig missen. Dan heb je geen nog steeds geen verhaalmogelijkheid met het Schiphol-advies in je hand. Dus wat je nu precies met je laatste stelling zou willen aangeven begrijp ik niet zo goed.
Dank u voor deze verheldering: nu weet ik eindelijk wat het verschil is tussen een luchthaven en een vervoerder. Meteen weet ik ook hoe het juridische verhaal dan in elkaar zit. Of hebt u mss even net iets te snel mijn post doorgelezen? Zelfs in uw citeren van mijn post staat duidelijk wat ik bedoel.
OrangeDaisy
Amerikafan
Berichten: 241
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:01

Re: Hoe lang van te voren aanwezig / door de douane

Bericht door OrangeDaisy »

Als ik het dus goed begrijp gaan jullie ook 3 uur van te voren door de douane? Kijk, 3 uur van te voren op Schiphol zijn vind ik geen probleem. Ik vind het alleen zo jammer dat ik dan meteen afscheid moet nemen van mijn vriend om vervolgens nog 3 uur in mijn eentje te moeten wachten...
Groet, Gerda

A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.

Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer