En je daar dan bvb ook 2 dagen laten blijven (Scottsdale) en weer niet in Zion...
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reizen tot in detail plannen
-
sabrinacom
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: Reizen tot in detail plannen
Klopt Njit
En je daar dan bvb ook 2 dagen laten blijven (Scottsdale) en weer niet in Zion...
Ik zit ook een beetje in de knoop tussen plannen en op de bonnefooi gaan. Ik ga samen met mijn vriendin een maand (26 mei - 26 juni) met de auto door zuid west amerika reizen. Omdat we veel grote/populaire natuurparken en grote steden aan doen hoor ik in veel topic dat ik alles vooraf moet boeken (ik hoor dat in sommige parken nu alles al is volgeboekt). Andere zeggen weer dat je het beste nog niets kunt boeken. Wat vinden jullie? Mij lijkt het ook wel relaxt om nog niet alles te boeken, maar het kan dan zijn dat ik leuke cabins/hotels/motels moet overslaan omdat ze vol zitten. Ook heb ik geen zin om uren te moeten zoeken naar een slaapplek omdat alles vol zit. Wat adviseren jullie?

Ik stond in de rij te wachten bij een Super8 bij mount Rushmore. Ik had ruim van tevoren geboekt en een vrouw voor mij had niet geboekt maar ging ter plaatse om een kamer vragen.
Ik had 30 Euro betaald. Zij moest 145 Dollar neerleggen.
Ik ging toen met een smile inchecken en wat heb ik heerlijk geslapen zeg.
Ik had 30 Euro betaald. Zij moest 145 Dollar neerleggen.
Ik ging toen met een smile inchecken en wat heb ik heerlijk geslapen zeg.
- Hansi1959
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 23
Dit hele topic eens doorlezen?NenE schreef: Wat adviseren jullie?
Daar wordt door meerdere mensen uitgelegd hoe zij daar tegen aan kijken.
No guts, no glory!
Tsja, kijk, een basisplanning heb je bij een rondreis natuurlijk sowieso. Je weet dan dus altijd wel ongeveer wanneer je ergens bent. Ik zou dan de dingen die je echt graag wilt, of waarvan je hebt gelezen dat het er mogelijk heel druk is, vastleggen. Dan boek je bijvoorbeeld twee of drie overnachtingen (die je vaak ook weer ongestraft kunt annuleren als het niet uitkomt). Het is natuurlijk ook geen drama als je niet in een park kunt overnachten; je bent er toch vooral voor het overdag-programma neem ik aan. Je kunt altijd wel ergens overnachten.NenE schreef:Ik zit ook een beetje in de knoop tussen plannen en op de bonnefooi gaan. Ik ga samen met mijn vriendin een maand (26 mei - 26 juni) met de auto door zuid west amerika reizen. Omdat we veel grote/populaire natuurparken en grote steden aan doen hoor ik in veel topic dat ik alles vooraf moet boeken (ik hoor dat in sommige parken nu alles al is volgeboekt). Andere zeggen weer dat je het beste nog niets kunt boeken. Wat vinden jullie? Mij lijkt het ook wel relaxt om nog niet alles te boeken, maar het kan dan zijn dat ik leuke cabins/hotels/motels moet overslaan omdat ze vol zitten. Ook heb ik geen zin om uren te moeten zoeken naar een slaapplek omdat alles vol zit. Wat adviseren jullie?
Dat is waar maar het is al vaker opgemerkt dat dit kan betekenen dat je uren aan het rijden bent van en naar je overnachtingsplek. Mijn advies is om in populaire parken (Yosemite/Grand Canyon/Yellowstone) of parken die ver van bewoonde wereld afliggen alvast overnachtingen te boeken.Hansi1959 schreef:Het is natuurlijk ook geen drama als je niet in een park kunt overnachten; je bent er toch vooral voor het overdag-programma neem ik aan. Je kunt altijd wel ergens overnachten.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
ook hier kan een stukje voorbereiding (ter plaatse) helpen. Als je zonder enige onderhandelingsmogelijkheden binnenloopt dan betaal je bijna altijd de Rack Rate. Zorg dus altijd voor een coupon (Visitor Center), AAA card (ANWB pasje) of iets anders wat eventueel korting kan geven.tetouani schreef:Ik stond in de rij te wachten bij een Super8 bij mount Rushmore. Ik had ruim van tevoren geboekt en een vrouw voor mij had niet geboekt maar ging ter plaatse om een kamer vragen.
Ik had 30 Euro betaald. Zij moest 145 Dollar neerleggen..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik hoop het zeer zeker niet, want dan wordt het mijns inziens meer een soort vastgelegde reisroute of zo'n bejaardenbustour-achtige reis.Jij gaat er dus van uit dat als iemand zo'n planning op het forum zet, daarmee ook bedoelt dat het zijn verwachting is dat de reis exact zo zal gaan verlopen. En dat dus inderdaad de lunch zou moeten worden overgeslagen (bijvoorbeeld) om weer op schema te komen.
Mijn reactie was eigenlijk een reactie op de discussie van Ziva en Rivercola dat ik me ook wel eens verbaas hoever mensen kunnen gaan in hun planning. De planning die ik als voorbeeld gaf is natuurlijk fictief en wat aangedikt, maar ik denk zeker dat er mensen zijn die een tijdsplan maken om bijvoorbeeld op bepaalde momenten van de dag ergens te zijn om bepaalde foto's met bepaald licht te kunnen maken, of om een bepaalde excursie te doen. Ik kan me ook best voorstellen als je de hele dag in the middle of nowhere hebt gezeten dat je niet meer opzoek wilt naar een restaurant, maar dat je gewoon al bekeken hebt waar je gaat eten. Ik had dat op cabrillo highway 1 met Nephente. Ik had het hier gelezen en opgeschreven en die weg is nou niet bezaait met restaurantjes dus dat was een welkome tip. Maar eigenlijk wil ik in dat soort dingen dagelijks gewoon keuze hebben en gewoon ergens binnenvallen wat me leuk/lekker lijkt.
Ik ben het verder wel met kaleman eens dat het wel uitmaakt wat voor reis je maakt en vooral wat je er zoekt.
Ik vind dat je in het dagelijks leven al zoveel moet dat ik er niet aan moet denken om ook op vakantie nog van alles te "moeten" omdat ik dat vooraf zo bedacht heb. Bovendien zou ik dat ook niet voor mijn reisgenoten willen, dat zij zich conformeren aan mijn planning. Zeker op vakantie, waar iedereen op z'n eigen manier naartoe leeft is het "live and let live".
Natuurlijk heb je een reisroute, ik kan me ook voorstellen dat je hotels boekt (zeker in het hoogseizoen) en dat je opschrijft welke dingen je eventueel wilt bekijken maar een planning van uur tot uur met restaurants erbij etc. Tja... whatever floats your boat I guess.
En ja, het lijkt me dat je een planning maakt omdat je wilt dat je reis zo gaat. Anders is het zonde van de tijd niet?
Natuurlijk heb je een reisroute, ik kan me ook voorstellen dat je hotels boekt (zeker in het hoogseizoen) en dat je opschrijft welke dingen je eventueel wilt bekijken maar een planning van uur tot uur met restaurants erbij etc. Tja... whatever floats your boat I guess.
En ja, het lijkt me dat je een planning maakt omdat je wilt dat je reis zo gaat. Anders is het zonde van de tijd niet?
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nou Ziva, of je hebt de berichten niet gelezen, of je begrijpt er geen snars van..........
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Waar slaat die opmerking nou weer op? Wie ben jij dan om die conclusie te trekken?
Ik heb wel degelijk de berichten gelezen, ik heb al diverse keren aangegeven dat iedereen anders is maar dat wil toch niet zeggen dat je elkaar moet begrijpen? Mensen die plannen zullen mensen die op de bonnefooi gaan niet geheel begrijpen en vice versa. Hoeft ook niet maar daarom is het nog wel interessant om te lezen wat eenieder beweegt vind ik.
Ik heb wel degelijk de berichten gelezen, ik heb al diverse keren aangegeven dat iedereen anders is maar dat wil toch niet zeggen dat je elkaar moet begrijpen? Mensen die plannen zullen mensen die op de bonnefooi gaan niet geheel begrijpen en vice versa. Hoeft ook niet maar daarom is het nog wel interessant om te lezen wat eenieder beweegt vind ik.
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Voor mij is dit de kern van de discussie. Jij ziet dat iedereen anders is, maar als andere mensen andere keuzes maken dan vind jij dat je dat niet hoeft te begrijpen. Ook ik zie dat iedereen anders is, en juist DAAROM begrijp ik dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt.Ziva schreef: Ik heb al diverse keren aangegeven dat iedereen anders is maar dat wil toch niet zeggen dat je elkaar moet begrijpen?.
Een enkeling hier vindt het nodig om termen te gebruiken als 'angstig zijn', 'je moet durven', 'in paniek raken' en 'bejaardenreis'. Dat is jammer, vind ik.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je dit zegt, is voor mij duidelijk dat je niet begrijpt hoe het zit. Jij bent degene die hier een conclusies trekt, en ook nog één die voorheen al diverse keren is tegengesproken.Ziva schreef:En ja, het lijkt me dat je een planning maakt omdat je wilt dat je reis zo gaat. Anders is het zonde van de tijd niet?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Winston Churchill
Ziva schreef:Jij gaat er dus van uit dat als iemand zo'n planning op het forum zet, daarmee ook bedoelt dat het zijn verwachting is dat de reis exact zo zal gaan verlopen. En dat dus inderdaad de lunch zou moeten worden overgeslagen (bijvoorbeeld) om weer op schema te komen.
M.a.w. Ziva gaat er van uit dat iemand een gedetailleerde planning maakt met het doel zich er aan te houden, anders kun je die planning net zo goed niet maken en je beperken tot de grote lijnen.En ja, het lijkt me dat je een planning maakt omdat je wilt dat je reis zo gaat. Anders is het zonde van de tijd niet?
Lijkt me wel een logische gedachtengang eigenlijk.
Ik wíst dat dit een ongezellig draadje ging worden, ik wíst het...
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het wordt alleen ongezellig als mensen waarde-oordelen gaan uitspreken over andermans manier van organiseren. En dat is precies wat er gebeurt. Ziva stelt namelijk dat het maken van een planning zonde van je tijd is, als je je er niet aan gaat houden.
En ik was bijna weer begonnen uit te leggen hoe het voor mij werkt, maar ik pas ervoor. Het is hierboven namelijk al zo vaak gezegd....
En ik was bijna weer begonnen uit te leggen hoe het voor mij werkt, maar ik pas ervoor. Het is hierboven namelijk al zo vaak gezegd....
Winston Churchill
Winston Churchill
oi! gaan we vechten?!

- Henriëtte
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nee hoor, dat is geen logische gedachtengang. Omdat je één aspect niet in de gedachtengang mee neemt, namelijk dat degene die die gedetailleerde planning maakt zich heus wel realiseert dat die planning niet overal (en soms zelfs: bijna nergens!) kan worden gehaald. Zoals al vaker gezegd, de planning is een leidraad, geen 'heilig moeten'. Daarom plan ik (en veel anderen, zoals je al hebt kunnen lezen) meer dan je daadwerkelijk kan doen.dimona schreef: M.a.w. Ziva gaat er van uit dat iemand een gedetailleerde planning maakt met het doel zich er aan te houden, anders kun je die planning net zo goed niet maken en je beperken tot de grote lijnen.
Lijkt me wel een logische gedachtengang eigenlijk.
Als ik alleen maar de grote lijnen zou plannen, dan zou ik geen leuke vakantie hebben. Omdat ik dan tijdens de reis nog moet gaan zoeken en beslissen, en daar heb ik nu eenmaal een hekel aan. En als ik maar een gedeelte van de planning kan doen, dan heb ik wel een leuke vakantie, omdat ik dan precies dat doe wat ik graag wil doen. Misschien niet alles, maar dat weet ik vooraf al heel goed.
Jammer dat het een ongezellig draadje is geworden. Ik ben daar misschien mede schuldig aan, maar ik kan het toch echt niet laten om te reageren op de in mijn ogen wat begriploze posts.
Laatst gewijzigd door Henriëtte op 19 feb 2013, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
- Fraa
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik heb maar enkele posts goed gelezen, dus vergeef me als ik iets oversla of vergeet. Persoonlijk ben ik een vrij grote controle freak, maar aangezien ik niemand stoor met mijn planning, is er dus ook geen reden om je er aan te irriteren. Als ik mensen mijn roadbook laat zien, dan verklaren ze me vaak voor gek. Momenteel is hij weer 80+ pagina's groot & ik besef dat dat overkill is
Maar dat roadbook is natuurlijk een manier om al bezig te zijn met je reis. Want als we eerlijk zijn, die reis naar de VS, daar kijken we telkens toch weer naar uit, niet? Als je zoals mij graag dingen op voorhand regelt, dan kan het goed zijn dat je x aantal maanden voordien niets meer hoeft te doen. Dan is het dus ook gewoon fijn om je daar mee bezig te houden.
Ivm het plannen aan de hand van uren, zelf doe ik dat ook, al moet je het niet zo au sérieux nemen zoals het klinkt. Zo'n reisplan verplicht me niet om de reis zo af te haspelen, helemaal niet zelfs. Het is maar een ruwe indicatie van wat mogelijk is. Ik probeer dat zo te doen zodat ik een idee heb van wat haalbaar is op een dag, dus de rij tijden, plus de tijd die ik heb om iets te bezichtigen, plus de tijd die nodig is om op een deftig uur aan je hotel aan te komen. Zonder dat zou ik waarschijnlijk een paar dagen in de reis hebben die overvol zijn, of dagen waar bij je om 14u al niet meer weet waar je naar toe kan. Op voorhand ook rekening houden met de tijdszones is dan handig. Elke dag bestaat in mijn roadbook uit een klein bundeltje van 2 à 3 paginas, daar staat belangrijke info in, maar ook info die voor velen op niets zou slaan. Meestal probeer ik er een tabelletje in te steken met de naam van het hotel, het adres, het telefoonnummer, checkin/checkout, of het nog te annuleren valt, of er ontbijt voorzien is, of er een wasserij is, etc. Verder staat er info in die voor velen totaal onbelangrijk is, zoals sunrise/sunset tijden, hoelaat de maan op komt, de positie van de melkweg. Maar die dingen hebben natuurlijk met fotografie te maken, maar zo'n dingen wil ik graag weten & het is handig om bij je te hebben. Tenslotte staat er ook nog een kaartje van de route van die dag bij & een routebeschrijving, plus enkele kaartjes van het park dat ik die dag bezoek. Ik kan heel goed begrijpen dat je het zelf liever op een losse manier aanpakt, weinig tot niets plant, "go with the flow". Zelf ben ik daar geen fan van, ik heb meestal specifieke plaatsen in mijn hoofd & als ik geen roadbook zou maken, dan zou het in het honderd lopen. Ik reis ook alleen, mijn roadbook is dus een beetje mijn houvast. Ook al zou ik mijn smartphone, laptop, tablet en GPS bv kwijt geraken, in het roadbook staat in principe alle info om de reis toch af te kunnen maken op een normale manier.
Ik ga zelfs nog verder eigenlijk, via mijn Garmin GPS is het makkelijk om via de PC je route voor elke dag uit te stippelen. Vorig jaar heb ik dat dus ook gedaan & ik moet zeggen, dat werkte enorm goed. Velen doen het zonder GPS, of zoeken elke dag hetgene op waar ze naar toe moeten, zelf hou ik er wel van om die dingen al klaar te hebben. Maar nogmaals, dat betekent niet dat alles op die manier MOET gebeuren. Het geeft je gewoon een leidraad, aan jou om die ter plaatse te volgen of niet. Dat is ook de eindconclusie, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij een roadbook maakt of niet, of dat roadbook tsjok vol informatie staat of niet én of ze die informatie überhaupt tot op de letter gaan volgen.
Ivm het plannen aan de hand van uren, zelf doe ik dat ook, al moet je het niet zo au sérieux nemen zoals het klinkt. Zo'n reisplan verplicht me niet om de reis zo af te haspelen, helemaal niet zelfs. Het is maar een ruwe indicatie van wat mogelijk is. Ik probeer dat zo te doen zodat ik een idee heb van wat haalbaar is op een dag, dus de rij tijden, plus de tijd die ik heb om iets te bezichtigen, plus de tijd die nodig is om op een deftig uur aan je hotel aan te komen. Zonder dat zou ik waarschijnlijk een paar dagen in de reis hebben die overvol zijn, of dagen waar bij je om 14u al niet meer weet waar je naar toe kan. Op voorhand ook rekening houden met de tijdszones is dan handig. Elke dag bestaat in mijn roadbook uit een klein bundeltje van 2 à 3 paginas, daar staat belangrijke info in, maar ook info die voor velen op niets zou slaan. Meestal probeer ik er een tabelletje in te steken met de naam van het hotel, het adres, het telefoonnummer, checkin/checkout, of het nog te annuleren valt, of er ontbijt voorzien is, of er een wasserij is, etc. Verder staat er info in die voor velen totaal onbelangrijk is, zoals sunrise/sunset tijden, hoelaat de maan op komt, de positie van de melkweg. Maar die dingen hebben natuurlijk met fotografie te maken, maar zo'n dingen wil ik graag weten & het is handig om bij je te hebben. Tenslotte staat er ook nog een kaartje van de route van die dag bij & een routebeschrijving, plus enkele kaartjes van het park dat ik die dag bezoek. Ik kan heel goed begrijpen dat je het zelf liever op een losse manier aanpakt, weinig tot niets plant, "go with the flow". Zelf ben ik daar geen fan van, ik heb meestal specifieke plaatsen in mijn hoofd & als ik geen roadbook zou maken, dan zou het in het honderd lopen. Ik reis ook alleen, mijn roadbook is dus een beetje mijn houvast. Ook al zou ik mijn smartphone, laptop, tablet en GPS bv kwijt geraken, in het roadbook staat in principe alle info om de reis toch af te kunnen maken op een normale manier.
Ik ga zelfs nog verder eigenlijk, via mijn Garmin GPS is het makkelijk om via de PC je route voor elke dag uit te stippelen. Vorig jaar heb ik dat dus ook gedaan & ik moet zeggen, dat werkte enorm goed. Velen doen het zonder GPS, of zoeken elke dag hetgene op waar ze naar toe moeten, zelf hou ik er wel van om die dingen al klaar te hebben. Maar nogmaals, dat betekent niet dat alles op die manier MOET gebeuren. Het geeft je gewoon een leidraad, aan jou om die ter plaatse te volgen of niet. Dat is ook de eindconclusie, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij een roadbook maakt of niet, of dat roadbook tsjok vol informatie staat of niet én of ze die informatie überhaupt tot op de letter gaan volgen.
Laatst gewijzigd door Fraa op 19 feb 2013, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Reisblog: thisisfraa.be
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tachtig pagina's maarFraa schreef: Als ik mensen mijn roadbook laat zien, dan verklaren ze me vaak voor gek. Momenteel is hij weer 80+ pagina's groot & ik besef dat dat overkill is![]()
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht