pensioen uit nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Tom Hagen
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:25
Locatie: Wichita Falls tx

pensioen uit nederland

Bericht door Tom Hagen »

kan iemand mij vertellen wat de beste manierv is om mijn pensioen van het abp naar de usa over te dragen.
Laura&Edwin
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 28 aug 2012, 07:56
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: in het Groene Woud

Re: pensioen uit nederland

Bericht door Laura&Edwin »

Bedoel je dat je je pensioengelden wil overdragen naar een pensioenfonds oid in de USA, of dat je de uitkering maandelijks naar een Amerikaanse rekening wil hebben overgemaakt? Volgens mij zijn beide antwoorden afhankelijk van je Nederlandse persioenfonds, het APB dus. Ik zou even bellen met het ABP. Die weten het het beste.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: pensioen uit nederland

Bericht door Bennogr »

Ik heb mijn ABP pensioen in Nederland laten staan, ben zelfs nooit op het idee gekomen om dat over te hevelen. Vlak voordat ik 65 werd email gestuurd naar het abp (http://www.abp.nl). Krijg sinds januari 2012 maandelijks een bedragje overgeboekt naar mijn bankrekening in Nederland (ze maken ook over naar het buitenland), plus een extra bedragje rond mei als vakantiegeld.

Zelfde voor de AOW: contact opgenomen met bureau buitenland van de sociale verzekeringsbank (http://www.svb.nl). Die hebben keurig uitgerekend waar ik recht op had (2 procent voor elk jaar dat ik na mijn 15e in Nederland was ingeschreven bij een burgerlijke stand) en dat krijg ik nu ook keurig. Al was dat iets ingewikkelder, omdat de aanvraag gedaan moest worden via de Amerikaanse Social Security Administration. Maar geen echt probleem.

Ze hebben zelfs een burgerservicenummer voor me geregeld.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: pensioen uit nederland

Bericht door DixieChick »

Ik heb daar wel eens naar geinformeerd, en mij werd vertelddat het niet kon. Nu geloof ik dat niet, maar wat ik zelf heb kunnen uitpuzzelen is dat het alleen kan als het ABP een bepaalde solvabiliteit heeft, je pensioen in de VS aan allerlei voorwaarden voldoet, en nog wat andere dingen. Moet je ook niet rekening houden met die conserverende aanslag van de NL belastingdienst?

Volgens mij heeft iemand op het forum dit succesvol gedaan...heb je de zoekfunctie al gebruikt? En, zoals Benno al zei, het ABP zelf gebeld?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
TedjevanEs
Amerikakenner
Berichten: 818
Lid geworden op: 11 apr 2007, 18:46
Locatie: Troy, NC

Re: pensioen uit nederland

Bericht door TedjevanEs »

Here you go: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... en#p547365

Het kost je wel wat belasting centen. Ik heb het uiteindelijk maar gewoon bij het ABP gelaten...
Tom Hagen
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:25
Locatie: Wichita Falls tx

Re: pensioen uit nederland

Bericht door Tom Hagen »

allemaal bedankt voor de reactie.wat ik heb uigevonden is dat er na 10 jaar er geen conseverende aanslag is van de belasting.het abp kan mijn totale pensioen overmaken naar een amerikaanse pensioen verzekeraar,het moet aleen aan de voorwaarden van het abp voldoen .ik probeer het bij mijn bank op een ira rekening te krijgen maar het abp zegt,dat is geen pensioen fonds.ik heb questionnaires ontvangen van het abp dat ingevuld moet worden door de bank .de bank moet het terug sturen naar het abp en zullen kijken of het voldoet aan de eisen.als dat oke is dan gaat het naar de belasting en daarna naar de nederlandse bank ,als zij het ook goed keuren ,kan het abp het totale bedrag bij de verzekeraar in de us overmaken.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: pensioen uit nederland

Bericht door Bennogr »

Je zou ook een mutual fund organisatie kunnen benaderen voor een IRA (of SEP of Keogh rekening voor zelfstandigen). Neem er wel 1 die geen geld vraagt voor het beheer van zo'n rekening, als je genoeg geld in te leggen hebt, zijn er een aantal die dat doen zonder al teveel te vragen (zoek in Money Magazine, dat altijd veel schrijft over dit soort zaken).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
TedjevanEs
Amerikakenner
Berichten: 818
Lid geworden op: 11 apr 2007, 18:46
Locatie: Troy, NC

Re: pensioen uit nederland

Bericht door TedjevanEs »

Ik heb na eerdere draadjes hierover, toch de overweging gemaakt om het lekker in NL te laten.
Als ik de mazzel heb om 65 te halen en social security is er nog. Dan heb ik SS + 401k en zie ik de maandelijkse bijdrage van ABP en AOW als een extraatje (kan ik misschien de benzine ofzo van betalen)...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer