Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

PhD sterrenkunde in de US

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Elim Vronok
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

PhD sterrenkunde in de US

Bericht door Elim Vronok »

Hallo iedereen,

Ik ben een masterstudent aan de universiteit van Leiden, en ik studeer in de zomer van 2013 af. Ik studeer Sterrenkunde, en lig op koers om mijn master cum laude te gaan halen. Nu denk ik eraan om te promoveren in Amerika, aan een universiteit die met Space Science te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan MIT, CALTTECH, Florida inst. of technology (geassocieerd met Kennedy Space center), John Hopkins university (geassocieerd met het Space Telescope Science Institute), Harvard, etc.

Een studie regelen in Amerika is totaal niet eenvoudig. Een aantal dingen die ik moet regelen:
-Proof of English proficiency (TOEFL)
-GRE
-GRE Physics subject test
-Financien
-Visa
-Huisvesting
-Referenties en transcripts....

De eerste 3 punten van dit lijstje heb ik inmiddels geregeld. TOEFL heb ik verleden jaar al afgelegd, GRE en GRE Physics ga ik begin November doen in Brussel.
Waar ik me op dit moment het meest zorgen over maak is de financiële kant van zaken. Omdat dit een studie in de exacte hoek betreft, bieden veel universiteiten een Tuition Waiver aan, en soms zelfs een stipend.
Huisvesting, en de aanvraag van een Visum hangt hier uiteraard van af...

Ik wil graag naar de US omdat buitenland ervaring kennelijk erg nuttig is, en omdat Space Science in Europa niet heel groot is...

Tegenover dit alles staat dat ik een PhD Sterrenkunde kan doen in Leiden. Aangezien de staf hier mij kent, en ik goede cijfers haal, denk ik dat het krijgen van een plek hier een formaliteit is. Geen gedoe, een redelijk salaris, 4 jaar puur onderzoek in plaats van 2jaar vakken en 3 jaar onderzoek (US).

Is er iemand met ervaring op dit gebied? Hoe kan ik het beste te werk gaan om zekerheid te krijgen over geld? Is naar de US gaan het überhaupt wel waard?

Hartelijk bedankt,

Jens
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: PhD sterrenkunde in de US

Bericht door kastelke »

Ik hoop dat een mod dit verplaatst naar Tijdelijke Visa, want daar lezen in ieder geval mensen mee die ervaring hebben met het doen van een phd in de US.

Toevallig 'ken' ik iemand wiens echtgenoot een phd in Sterrenkunde gedaan heeft in de US. Ik heb haar een berichtje gestuurd, en zodra ze daar op reageren, laat ik je hun antwoord kennen.

Als je buitenlandse ervaring wilt, en de US zou te duur blijken te zijn, heb je binnen Europa al aan alternatieven gedacht? Mogelijk zijn die goedkoper?
En in je Amerikaanse lijstje mis ik Princeton nog! Leuke plaats om te studeren!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

In mijn vakgebied (Health sciences) is het financieel vaak aantrekkelijker om je PhD in Nederland te doen en daarna een postdoc in de VS, omdat in de VS de PhD programma's vaak niet met een stipend komen. Jij geeft aan dat dat in jouw vakgebied allicht anders is. De enige manier om erachter te komen wat er voor jou financieel mogelijk is, is contact opnemen met beoogde begeleiders in de VS om te kijken of zij een plek met stipend vrij hebben. Zoek dan ook uit of je met het visum dat je zou krijgen evt. extra mag werken als TA.

Heeft Leiden geen contacten met Amerikaanse universiteiten? Want dan zou je ook kunnen kijken of je bv.6 maanden naar de VS kan tijdens je PhD (en dan doorbetaald krijgen vanuit Leiden).
Succes in ieder geval!
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mijn stiefdochter is een eerste-jaars student aan de University of Chicago Astrophysics, wil daarna naar University of Cambridge, omdat daar momenteel de beste research is voor dit vakgebied? Ik weet niet of dit dezelfde studie-richting is, maar wel dichterbij huis en misschien geassocieerd met de Universiteit van Leiden?
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Ik raad je aan eens een gesprek aan te vragen met Fulbright in Amsterdam. Studieadviseur heeft bijzonder goede kennis op dat vlak. Financiering wat ik kon vinden voor zowel MSc als PhD vanuit Nederland was vrij gelimiteerd. Het zou voor +- 85% lukken om het 1e jaar te financieren zonder RA/TA. PhD internship op CalTech of MIT? Funding voor Cambridge is makkelijker dan US heb ik gemerkt, voornamelijk door de lagere kosten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Heb je je licht al eens opgestoken bij Nuffic, of bij bureau internationalisering van je eigen universiteit? Ik denk dat ze je daar een goed overzicht kunnen geven van de mogelijkheden.

Of de VS voor jou een goede keus is, hangt af van jouw eigen plannen. Wil je graag werken in het buitenland na je phd, of is het de bedoeling om uiteindelijk toch weer in Nederland terecht te komen? In dat laatste geval kun je je afvragen of het wel zo belangijk is om je phd in het buitenland te doen.

Ik dacht trouwens dat phd 's in Nederland tegenwoordig ook altijd samen gingen met studie-componenten en dat het nooit 100% onderzoek is?
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

@Dimona; In NL volg je tijdens je PhD nog wel wat cursussen, maar het is zeker niet 2 jaar fulltime (ik denk dat als ik al mijn cursussen bij elkaar optel, ik nog niet eens aan 2 maand fulltime kom). In feite is in de VS die eerste 2 jaar de Masters-fase; in de VS rol je meestal als BSc in zo'n programma, dus dat is wat het verschil veroorzaakt.
Ook als je uiteindelijk in NL wilt werken kan buitenland-ervaring erg belangrijk zijn, bv. voor subisdieaanvragen etc.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb Jens ondertussen per pb het antwoord van de echtgenoot van mijn kennis doorgegeven. Hij is als Sterrenkundige verbonden aan het Galaxies and Cosmology department van een gereputeerde instelling. (ik heb hem toestemming gevraagd om zijn antwoord op het forum te mogen plaatsen, dus ik wacht zijn antwoord nog even af vooraleer het hier te publiceren)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

choco schreef:Ook als je uiteindelijk in NL wilt werken kan buitenland-ervaring erg belangrijk zijn, bv. voor subisdieaanvragen etc.
Ik vind dat persoonlijk erg vage redenen om in het buitenland te gaan studeren, zeker gezien alle moeite en kosten die ermee gepaard gaan. Als ik voor die keuze zou staan, dan zou het me vooral interesseren wat de toegevoegde waarde op kennis-niveau is. Ik krijg er nu - wellicht onterecht - een beetje een "baadt het niet dan schaadt het niet" gevoel bij. Maar goed, ik heb waarschijnlijk tè romantische denkbeelden bij de wetenschap :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dit is de reactie van Dr. Glenn van de Ven, Research Group Leader - Max Planck Institute for Astronomy.
Hij deed zijn PhD in Leiden, en is dan naar Princeton getrokken als postdoc:

Zelf denkt hij aan MIT, CALTTECH, Florida inst. of technology, John Hopkins universit of Harvard. Is er nog een andere instelling die hij zeker nader moet bekijken?
Hangt voor sommige plekken sterk af of hij een bepaalde richting in gedachten heeft, dwz. theorie vs. waarnemen, maar ook planeten vs. sterrenstelsels, etc.
Princeton University heeft bijvoorbeeld een heel brede opleiding waar vrijwel alle richtingen mogelijk zijn, maar moeilijk binnen te komen en een zware opleiding.
Andere bekende instituten met brede opleidingen zijn inderdaad MIT, CALTECH, Harvard, maar ook Berkeley, Santa Cruz, NYU, en Chicago. Ik ben niet bekend met die in Florida en in John Hopkins, alhoewel in Baltimore met het STScI (Space Telescope Science Institute) als de buren het wel goed zal zijn.

Financieel is het wel een krap iets. Hoe realistisch zijn het krijgen van een tuition waiver en eventueel een stipend?
Met goede cijfers en referentie brieven is het zeker een mogelijkheid, maar je moet altijd rekening houden met zaken zoals conversie van cijfers; bijvoorbeeld in de VS krijg je vrij gemakkelijk een A, maar een 9 krijgen in Nederland is heel lastig, terwijl een conversie zonder rekening te houden met de enorme "cijfer inflatie" in de VS zou leiden tot 9 -> A.
Daar tegenover staat dat hij vermoedelijk zonder probleem een plaats in Leiden te pakken kan krijgen. Dan is het een redelijk salaris en 4 jaar puur onderzoek, terwijl het in de US 2 jaar studeren + 3 jaar onderzoek zou zijn.
Hangt weer geheel van de plek af, maar in het algemeen is het zo dat gedurende hun "undergraduate" studenten vaak slechts de basis colleges in natuurkunde en wiskunde krijgen, en meestal geen enkel fatsoenlijk sterrenkunde college, zodat dit wordt gedaan in de eerste 2 jaar PhD --- aan de andere kant krijgen ze gedurende hun "undergraduate" veel meer colleges buiten de natuurwetenschappen, dwz. een veel bredere opleiding dan in Nederland. De onderzoeks-periode is typisch inderdaad 3 jaar, maar loopt zeer regelmatig met enige jaren uit --- het is niet ongebruikelijk dat wanneer ze in de VS hun PhD behalen ze een flink aantal jaren ouder zijn vergelijken met Nederland (en vooral Engeland en Duitsland waar de PhD program maar 3 jaar is).

Wat zijn de voor- en nadelen? Is het het volgens jou waard om naar de US te gaan?
Ik heb het zelf overwogen en bijvoorbeeld in CALTECH waar ik een "summer student" was navraag gedaan, maar uiteindelijk besloten om het niet door te zetten, mede vanwege financien en cijfer-conversie, maar vooral omdat ze de sterrenkunde vakken die ik al in Leiden tijdens mijn undergraduate had gedaan niet wilde accepteren voor de PhD --- met andere woorden ik zou weer van voor af aan een aantal colleges zoals "stellar physics" moeten doen, en dat zag ik totaal niet zitten. Waarschijnlijk met doorzetten en op andere plekken zal het wel lukken om een aantal colleges niet over te hoeven doen, maar het zal toch flink wat moeite en energie kosten.

Kan je snel zekerheid krijgen over de financien, of is dat maar helemaal op het einde dat je verneemt of je wel of niet een stipend krijgt?
Dat zou op de websites van de verscheidene instituten te vinden moeten zijn.

Nog andere bedenkingen?
Een PhD in de VS zal zeker een waardevolle ervaring zijn, maar met een goede PhD van Leiden kun je daarna ook zeker terecht in de VS, omdat Leiden (en sterrenkunde in Nederland in het algemeen) zeer goed staat aangeschreven in het buitenland --- na een PhD in Leiden, ben ik zelf voor 3.5 jaar in Princeton geweest as PostDoc.
Elke
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wauw Elke, petje af voor jou en Dr. Glenn van de Ven, om zoveel moeite te doen om één en ander toe te lichten :clap:
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

dimona schreef:
choco schreef:Ook als je uiteindelijk in NL wilt werken kan buitenland-ervaring erg belangrijk zijn, bv. voor subisdieaanvragen etc.
Ik vind dat persoonlijk erg vage redenen om in het buitenland te gaan studeren, zeker gezien alle moeite en kosten die ermee gepaard gaan. Als ik voor die keuze zou staan, dan zou het me vooral interesseren wat de toegevoegde waarde op kennis-niveau is. Ik krijg er nu - wellicht onterecht - een beetje een "baadt het niet dan schaadt het niet" gevoel bij. Maar goed, ik heb waarschijnlijk tè romantische denkbeelden bij de wetenschap :)
Er is veel concurrentie in de wetenschap, dus als je hogerop wil komen moet je het soms tactisch spelen. Het wordt bij subisidie-aanvragen als een plus gezien en is ook regelmatig een vereiste voor hogere functies. Heb je dat niet...tja, dan kan het soms veel moeilijker zijn om verder te komen. Maar het één sluit het ander niet uit: de meeste mensen gaan zowel voor het leer-aspect/kennisoverdracht als voor de verbeterde carrière-perspectieven naar het buitenland :) .
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Mijn NLse promotor (en top dog op het instituut aldaar) zei destijds simpelweg dat hij nooit iemand zonder buitenlandse ervaring zou aannemen voor een vaste positie, omdat samenwerking met internationaal opgezet onderzoek te belangrijk was. Dat ging niet over sterrenkunde, maar ik kan mij in dat vakgebied soortgelijk zeker voorstellen.

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ach, ook in de prive is dat toch ook vaak zo? Vaak zie je bij functies in internationale bedrijven toch ook dat je bij sommigen niet eens in middle management komt als je geen buitenlandse ervaring hebt. Laat staan als je dan een plekje op C-niveau ambieert.
Elke
Elim Vronok
Amerika-newbie

Beste Elke, en iedereen,

Heel erg bedankt! Princeton, Santa Cruz en NYU gaan zeker op mijn lijstje, die inmiddels de 15 instituten gepasseerd is. Ik was me niet bewust van cijfer inflatie; ik mag hopen dat de admission committees zich daarvan wel bewust zijn...

Mijn interesse ligt echt bij space instrumentatie m.b.t. exoplaneten en planetary science. Leiden heeft totaal geen planetary science, maar wel een behoorlijk goede instrumentatiegroep. Space instrumentatie is met ESTEC naast de deur erg dichtbij; alleen is de organisatie daar erg raar; en de research-groep vrij klein. ESTEC houdt zich meer bezig met testen dan ontwikkeling heb ik het idee...

Het punt is dat ik waarschijnlijk geen academisch werk wil doen na mijn PhD; maar via de universiteit waar ik de PhD doe een of ander instituut of bedrijf in te rollen wat zich bezig houdt met space instrumentatie; bijvoorbeeld Nasa AMES, STScI, Goddard en Kennedy space center, etc. Een PhD in Leiden doen is uit dat oogpunt minder handig.

De meeste instituten geven inderdaad aan dat het grootste deel van hun studenten wel aan financiering komt d.m.v. TA/RA; hier maak ik me nu een stuk minder zorgen om.

In November maak ik GRE en GRE physics, en dan kijken we wel hoe de zaken er voor staan.

Nogmaals heel erg bedankt!

Jens
Elim Vronok
Amerika-newbie

En wat betreft PhDs in Nederland:

Hier in Leiden doe je als PhD in principe full-time onderzoek; 4 jaar lang. Daarbij ben je wel verplicht om een lichte onderwijstaak uit te voeren; bijvoorbeeld TA zijn bij een vak. In de praktijk is dit niet meer dan eens per week de lecture handouts printen, en 2 uur per week bij de werkcolleges aanwezig te zijn.
Dit staat in contrast met de US, waar je kennelijk geacht wordt 1/3e van je tijd aan onderwijs te besteden....
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Inderdaad, in NL is een PhD meer een (slecht) betaalde onderzoeksbaan, in de VS meer een (hopelijk gesponsorde) vervolgstudie.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik kan het nut van buitenland ervaring alleen maar onderstrepen. Ook als je niet verder wil in de academische wereld, kan een PhD aan een gerennomeerde Amerikaanse universiteit erg helpen. Aan de andere kant, als jij je PhD in Leiden haalt, een instituut dat blijkbaar internationaal bekend is, en daar een aantal goede publicaties neerzet, dan moet het krijgen van een baan in het buitenland ook niet zo moeilijk zijn. Ik ken meerdere wetenschappers die het zo gedaan hebben, en nu zeer successvol in de VS zitten.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer