Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

praktische vraagjes?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
rebel
Amerika-ontdekker

praktische vraagjes?

Bericht door rebel »

Wij gaan over drie weken weg :) maar nu heb ik nog een aantal praktische vragen die iemand hopenlijk kan beantwoorden.

- Wij komen op 20 september aan in L.A en huren onze auto vanaf 22 september. Ik dacht dat je wel met openbaar vervoer rond kon reizen in L.A maar krijg steeds meer het idee dat dat helemaal niet handig is. Kunnen we beter de auto huren per de 20ste of is het wel te doen twee dagen L.A. zonder auto.

- Hoe doet iedereen het met de was. Ik neem niet aan dat we voor 3 en halve week kleding moeten meenemen. We slapen in motels, hotels, o.i.d. Heb je daar de mogelijkheid om te wassen en zo niet hoe lossen jullie dit op.

- Kom je onderweg regelmatig internetcafe's of de mogelijkheid om te internetten tegen? Ik snap dat dit in L.A geen probleem is maar hoe zit het in de andere gebieden dus omgeving Bryce, Yosemiti, Grand Canyon, e.d.

- Kun je een beetje redelijk aan vegetarische maaltijden komen. Ik verwacht het wel maar omdat we vooral "uiteten" zullen moeten ben ik toch wel benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft.

Dit was het voor nu maar de komende dagen zal ik vast nog wel meer dingen bedenken. Als iemand een goeie tip heeft of iets waar je zeker niet aan denkt als je de eerste keer naar Amerika gaat dan hoor ik het ook heel graag.

Alvast bedankt, Groetjes
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: praktische vraagjes?

Bericht door Petra/VS »

[quote="rebel"]Wij gaan over drie weken weg :) maar nu heb ik nog een aantal praktische vragen die iemand hopenlijk kan beantwoorden.

- Wij komen op 20 september aan in L.A en huren onze auto vanaf 22 september. Ik dacht dat je wel met openbaar vervoer rond kon reizen in L.A maar krijg steeds meer het idee dat dat helemaal niet handig is. Kunnen we beter de auto huren per de 20ste of is het wel te doen twee dagen L.A. zonder auto.

Persoonlijk zou ik liever een auto hebben. L.A. is een van de weinige steden in de VS waar het openbaar vervoer echt helemaal niet goed geregeld is. Het zal heus wel lukken, maar je kunt soms uren bezig zijn voor een relatief korte afstand.

- Hoe doet iedereen het met de was. Ik neem niet aan dat we voor 3 en halve week kleding moeten meenemen. We slapen in motels, hotels, o.i.d. Heb je daar de mogelijkheid om te wassen en zo niet hoe lossen jullie dit op.

Meestal neem ik genoeg mee om niet te hoeven wassen, maar wij hebben zelden of nooit langer dan 2 weken achter elkaar vakantie. Vrijwel ieder motel heeft een wasgelegenheid, waar je met munten je eigen was kunt doen. Hotels zijn vaak vrij duur, wat dat betreft.

- Kom je onderweg regelmatig internetcafe's of de mogelijkheid om te internetten tegen? Ik snap dat dit in L.A geen probleem is maar hoe zit het in de andere gebieden dus omgeving Bryce, Yosemiti, Grand Canyon, e.d.

Bij Ruby's Inn in Bryce Canyon heb je allerlei internet. Verder in de nationale parken niet veel. Ook inbellen was bijvoorbeeld in Yosemite heel duur, dus hebben we dat maar niet gedaan. Maar zo in het algemeen zul je iedere paar dagen wel een gelegenheid hebben.

- Kun je een beetje redelijk aan vegetarische maaltijden komen. Ik verwacht het wel maar omdat we vooral "uiteten" zullen moeten ben ik toch wel benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft.

Vraag bij het bestellen wat hun vegetarische menu is. Ik weet niet hoe het in het Zuidwesten is, maar hier is er altijd een vegetarisch menu, zelfs bij steak restaurants.

Dit was het voor nu maar de komende dagen zal ik vast nog wel meer dingen bedenken. Als iemand een goeie tip heeft of iets waar je zeker niet aan denkt als je de eerste keer naar Amerika gaat dan hoor ik het ook heel graag.

Alvast bedankt, Groetjes

Alvast veel plezier!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

rebel schreef:- Hoe doet iedereen het met de was. Ik neem niet aan dat we voor 3 en halve week kleding moeten meenemen. We slapen in motels, hotels, o.i.d. Heb je daar de mogelijkheid om te wassen en zo niet hoe lossen jullie dit op.

Alvast bedankt, Groetjes
Hoi Rebel,

Buitenom hotels/motels zijn er in Amerika vaak laundry's te vinden in winkelcentra (niet de grote outletstores) en op campgrounds, met de laatste hebben we genoeg ervaring omdat we meestal met een camper reizen, voor $1,00 tot $1,50 is je was gedaan tel daar nog $1,00 bij en hij is ook droog.
Wij wassen meestal 1x per 1,5 week maar daar zit dan ook bedlinnen en handdoeken bij dus hebben we dan 2 of 3 machines.
Op de meeste campgrounds kan je ook als niet gast je was doen, we zien vaak de lokale bevolking naar een campground komen om de was te doen, informeer even bij de receptie of het mogelijk is.
Gr.
Rob
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

rebel schreef:- Wij komen op 20 september aan in L.A en huren onze auto vanaf 22 september. Ik dacht dat je wel met openbaar vervoer rond kon reizen in L.A maar krijg steeds meer het idee dat dat helemaal niet handig is. Kunnen we beter de auto huren per de 20ste of is het wel te doen twee dagen L.A. zonder auto.
Het ligt er een beetje aan wat je wil doen in LA en waar je hotel zit. Als je een hotel neemt in Hollywood, en je wil de dag doorbrengen in Universal Studios, dan kun je wel zonder auto. Sommige hotels hebben een shuttle-service die je naar de dichtsbijzijnde bezienswaardigheden brengt. Maar als je ook een ritje wil maken over Mulholland Drive, Sunset Boulevard en Rodeo Drive, dan heb je zeker een auto nodig. Het openbaar vervoer in LA is niet goed geregeld, en de stad is behoorlijk uitgestrekt.
rebel schreef:- Hoe doet iedereen het met de was. Ik neem niet aan dat we voor 3 en halve week kleding moeten meenemen. We slapen in motels, hotels, o.i.d. Heb je daar de mogelijkheid om te wassen en zo niet hoe lossen jullie dit op.
Wij wassen op onze reizen gemiddeld 1 keer per week, zodat we inderdaad licht kunnen pakken. In heel veel motels van de grote ketens, kun je gebruik maken van een "guest laundry", en dan heb je zoals Rob al schreef inderdaad ongeveer $1 - $1,50 nodig voor de wasmachine, en nog eens hetzelfde bedrag voor de droger. Vaak kun je er ook kleine pakjes wasmiddel kopen, maar dat is erg duur. Je kunt beter aan het begin van je reis een klein pak kopen in de supermarkt.
rebel schreef:- Kom je onderweg regelmatig internetcafe's of de mogelijkheid om te internetten tegen? Ik snap dat dit in L.A geen probleem is maar hoe zit het in de andere gebieden dus omgeving Bryce, Yosemiti, Grand Canyon, e.d.
Mijn ervaring is dat dit behoorlijk tegenvalt. In de goedkopere motels heb je heel soms wel de beschikking over een computer voor gasten, maar meestal niet. Ook internetcafé's kom je niet veel tegen, alleen soms in de hele grote steden. Sommige duurdere hotels hebben wel internet via de tv, maar dat is meestal behoorlijk duur. Ik moet ook eerlijk zeggen dat wij er niet specifiek naar op zoek gingen.

Je hoort wel vaak dat mensen de laptop meenemen naar Amerika, omdat heel veel motels gratis high speed internet hebben, waar je de laptop in kan pluggen. Maar als je geen laptop meeneemt, kun je daar dus geen gebruik van maken.
rebel schreef:Als iemand een goeie tip heeft of iets waar je zeker niet aan denkt als je de eerste keer naar Amerika gaat dan hoor ik het ook heel graag.
Ik weet niet of jullie de motels al hebben geboekt op voorhand, maar anders zou ik jullie adviseren om op zoek te gaan naar de coupon-guides, waarin je kortingsbonnen kunt vinden voor motels. Deze guides zijn meestal voor een of meerdere staten, en je vind er een behoorlijk groot aanbod in. De prijzen zijn veel lager dan wanneer je gewoon per telefoon boekt, of zelfs gewoon binnenloops 's avonds. Op de gehele vakantie kan je zo heel gemakkelijk ongeveer 30% besparen op de hotelkosten.

Je vind de guides in de welcome centers langs de snelwegen, wanneer je een staat binnenrijdt via de grote interstates. Vaak liggen welcome centers ook in de staten, langs grote routes naar bezienswaardigheden. Ook tourist-offices hebben deze gidsen vaak, en vaak kun je ze ook vinden bij restaurants (bij de ingang) of tankstations. Kijk anders vantevoren even op internet waar de welcomecenters liggen, zodat je er even langs kunt gaan om ze op te pikken.

Verder zou ik zeggen: denk aan de fooien! Het is gebruikelijk om fooi te geven in Amerika, en als toerist moet je je gewoon aanpassen aan het systeem. Neem ook alvast wat Dollars mee in kleine coupures, zodat je niet met lege handen staat als je aankomt, en de kruier of de taxichauffeur een fooi wil geven. Vraag bij de bank gewoon wat $1-biljetten, dat is heel handig.

En oh ja, waar je als toerist ook raar van kunt opkijken: als je in een restaurant eet, worden de lege borden meteen van tafel opgeruimd, ook al is de rest aan tafel nog aan het eten. Protesteer daar beter niet tegen, want je kunt er een serveerster mee in verlegenheid brengen.

Andere tips vind je vast nog met de zoekfunctie op dit forum.

Veel plezier alvast!
Jacqueline

Groetjes,
Jacqueline
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Jasmino schreef:Verder zou ik zeggen: denk aan de fooien! Het is gebruikelijk om fooi te geven in Amerika, en als toerist moet je je gewoon aanpassen aan het systeem. Neem ook alvast wat Dollars mee in kleine coupures, zodat je niet met lege handen staat als je aankomt, en de kruier of de taxichauffeur een fooi wil geven. Vraag bij de bank gewoon wat $1-biljetten, dat is heel handig.

Jacqueline
Hoi Jacqueline,

Die kleiner coupures worden een steeds groter probleem met al die sluitingen van bankkantoren, vrijdag net nog wat dollars gehaald voor onze trip naar NY maar de kleinste waarde was $10,00, kleiner hadden ze niet, ook werd er gelijk bijgezegt dat inleveren alleen nog kan bij een kantoor in Vlissingen (niet dat we dat doen want voorjaar 2005 hebben we er weer nodig)
Morgenochtend kijken we even op schiphol of we daar bij het GWK nog wel kleine coupures kunnen krijgen.
Gr.
Rob
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Rob schreef:Die kleiner coupures worden een steeds groter probleem met al die sluitingen van bankkantoren, vrijdag net nog wat dollars gehaald voor onze trip naar NY maar de kleinste waarde was $10,00, kleiner hadden ze niet, ook werd er gelijk bijgezegt dat inleveren alleen nog kan bij een kantoor in Vlissingen (niet dat we dat doen want voorjaar 2005 hebben we er weer nodig)
Morgenochtend kijken we even op schiphol of we daar bij het GWK nog wel kleine coupures kunnen krijgen.
Gr.
Rob
Hoi Rob,

Ik heb zojuist gebeld met onze bank (=rabo) om dollars te bestellen, ik bestel ze namelijk altijd vantevoren, en daar werd al aangegeven dat ze niet wisten of ze de $1-biljetten nog kunnen bestellen. Eerder heb ik daar nooit problemen mee gehad, maar ik heb dat dus wel altijd doorgegeven bij de bestelling. Ik zeg ook altijd dat ik alleen biljetten wil van $20, en niet groter.

Ik ben dus benieuwd..... Ik vind het trouwens wel heel irritant, dat je tegenwoordig voor je bankzaken op de meest idiote tijdstippen naar de bank moet gaan, helemaal als je in een dorp woont. Ze zijn nog maar heel beperkt open, en de bankzaken worden ook steeds beperkter.

Goede reis morgen, en een hele fijne vakantie!

Groetjes,
Jacqueline (die ook al aan het aftellen is, nog maar 19 dagen wachten...)
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Nog even een kleine aanvulling op het vorige berichtje:

Ik kreeg zojuist bevestiging van de bank dat de $1-biljetten gewoon besteld kunnen worden!

Groetjes,
Jacqueline
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi Rob en Jacqueline,

Ik werk dus op een postkantoor en wij hebben normaal gesproken altijd 1 dollarbiljetten in voorraad. Heb ook nergens gehoord dat daar evt. problemen mee zouden zijn.

Rob nogmaals een hele fijne vakantie.

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

hekkie schreef:Hoi Rob en Jacqueline,

Ik werk dus op een postkantoor en wij hebben normaal gesproken altijd 1 dollarbiljetten in voorraad. Heb ook nergens gehoord dat daar evt. problemen mee zouden zijn.

Rob nogmaals een hele fijne vakantie.

Groetjes Marjan
Hoi dames,

Het zal wel per bankfiliaal verschillen, wij konden nu niets kleiner dan $10,00 krijgen ondanks dat Annie ze maandag al had besteld, ook bij de Rabo trouwens.
Ik ga de laatste spullen in de koffer doen moregn om 6 uur gaan we rijden kost ook nog ongeveer 2,5 uur, hopelijk geen file.
Gr.
Rob
danney
Amerika-ontdekker

Bericht door danney »

rebel schreef: - Kom je onderweg regelmatig internetcafe's of de mogelijkheid om te internetten tegen? Ik snap dat dit in L.A geen probleem is maar hoe zit het in de andere gebieden dus omgeving Bryce, Yosemiti, Grand Canyon, e.d.
Probeer zo snel mogelijk quarters achter te houden voor de wasmachines (die overigens erg snel wassen)

Internetten kun je heel goed tegen geringe betaling in plaatselijke bibliotheken.

Verder veel plezier
Groetjes
Danney
rebel
Amerika-ontdekker

Bericht door rebel »

Allemaal erg bedankt voor de antwoorden op mijn vragen.

We hebben de autohuur dus inderdaad naar voren gezet zodat we in L.A ook al de beschikking hebben over de auto.

Bedankt voor de overige tips. Zal inderdaad zorgen dat we wat dollars meenemen zodat we meteen kunnen tippen.

Nu heb ik nog wat vragen.

Zit er in de amerikaanse auto's een zelfde sigaretteaansteker als bij ons. We hebben dus wat 'laadapperatuur' die op kunnen laden via de sigaretteaansteker in de auto maar bedenk me nu dat het in amerika natuurlijk net weer een ander systeem kan zijn.

En hoe doe je het verder met electrische apperatuur? Hebben jullie een transformator die de stroon van 110 omzet naar 220? en waar koop je dan een dergelijk apparaat?

Alvast bedankt.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

rebel schreef:Zit er in de amerikaanse auto's een zelfde sigaretteaansteker als bij ons. We hebben dus wat 'laadapperatuur' die op kunnen laden via de sigaretteaansteker in de auto maar bedenk me nu dat het in amerika natuurlijk net weer een ander systeem kan zijn.
Dit is een makkelijke, JA. dezelfde aansluitingen als in NL, gewoon 12V dus!
En hoe doe je het verder met electrische apperatuur? Hebben jullie een transformator die de stroon van 110 omzet naar 220? en waar koop je dan een dergelijk apparaat?
Deze is wat moeilijker, omzetten van 110 naar 220 blijkt wat meer in de aarde te hebben dan andersom. Ik weet niet wat je wilt meenemen dat dit nodig heeft, maar de meeste hotels hebben een 220V aansluiting, meestal in de badkamer!
Anders kun je wel zo'n converter kopen, maar die zijn vrij prijzig en zwaar, en als je er een koopt, is het waarschijnlijk makkelijker te verkrijgen in NL.

hoop dat het helpt,

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

rebel schreef:En hoe doe je het verder met electrische apperatuur? Hebben jullie een transformator die de stroon van 110 omzet naar 220?
Veel apparatuur is tegenwoordig geschikt voor beide voltages, dus ik zou gewoon de apparatuur waar het om gaat even nakijken, het staat er altijd op. Een laptop of een mobiele telefoon bijvoorbeeld, kun je meestal op beide stroomnetten zonder problemen opladen, evenals een digitale camera.

Ik had vroeger alleen een probleem met mijn föhn, en daarom heb ik een aantal jaren geleden een föhn gekocht in Amerika (ik geloof dat die $12 kostte), en die gaat dus nu mee op vakantie naar Amerika.

Groetjes,
Jacqueline
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer