Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
school
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
De universiteit van Maastricht wil haar 3% beste studenten een studiebeurs geven van 1.500 euro. Op die manier hoopt de universiteit meer studenten aan te trekken (vooral ook buitenlandse).
http://www.unimaas.nl/default.asp?fac=U ... ks&taal=nl
Een kennis merkte op dat dergelijke maatregelen de onderlinge collegialiteit bij de studenten niet erg positief zullen beïnvloeden. Velen zullen niet bepaald geneigd zijn om anderen kopies van hun nota's te geven, als dat hen 1500EUR zou kunnen kosten…
Hij vertelde ook over een studiegenoot die hem 20 jaar geleden vertelde over de collegialiteit tussen studenten in de VS en het REUSACHTIGE verschil met Europa. Volgens hem was er een ENORME rivaliteit tussen studenten in de VS, omdat er een systeem was van een VAST aantal te verdelen punten. Dus het TOTAAL van de punten van alle studenten was een CONSTANTE: als iemand een punt meer kreeg, moest iemand anders een punt minder krijgen. Resultaat: nauwelijks iemand bereid om een andere te helpen (het ging over de universiteit van Syracuse, hij behaalde er een MS in computer science in 1986). Ik weet niet of het overal in de VS zo was, noch of het nog steeds zo is. Hij vertelde het toen alleszins alsof het toen overal zo was.
Kan iemand daar iets meer over zeggen? Is dat nog steeds zo in de VS?
http://www.unimaas.nl/default.asp?fac=U ... ks&taal=nl
Een kennis merkte op dat dergelijke maatregelen de onderlinge collegialiteit bij de studenten niet erg positief zullen beïnvloeden. Velen zullen niet bepaald geneigd zijn om anderen kopies van hun nota's te geven, als dat hen 1500EUR zou kunnen kosten…
Hij vertelde ook over een studiegenoot die hem 20 jaar geleden vertelde over de collegialiteit tussen studenten in de VS en het REUSACHTIGE verschil met Europa. Volgens hem was er een ENORME rivaliteit tussen studenten in de VS, omdat er een systeem was van een VAST aantal te verdelen punten. Dus het TOTAAL van de punten van alle studenten was een CONSTANTE: als iemand een punt meer kreeg, moest iemand anders een punt minder krijgen. Resultaat: nauwelijks iemand bereid om een andere te helpen (het ging over de universiteit van Syracuse, hij behaalde er een MS in computer science in 1986). Ik weet niet of het overal in de VS zo was, noch of het nog steeds zo is. Hij vertelde het toen alleszins alsof het toen overal zo was.
Kan iemand daar iets meer over zeggen? Is dat nog steeds zo in de VS?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
Bennogr
- Amerika-expert
Onderlinge naijver onder de studenten zal van de studierichting en van de universiteit afhangen. Ik heb over die puntenverdeling nooit iets gehoord, is mogelijk een privé initiatief van een 'interessante' prof.
Wat opleidingen betreft: niets kan tegenwoordig ook maar tippen aan de oude Gymnasium B opleiding in Nederland. Ik heb in 1966 eindexamen gedaan in Nederlands, Grieks (Homerus willekeurig open slaan en dan vertalen), Latijn (idem met Livius), Frans, Duits en Engels (hoofdredactionele commentaren in de vooraanstaande kranten lezen en vertalen), wiskunde, natuurkunde, scheikunde (een ervan werd uitgeloot, maar welke wist je pas een paar weken voor het examen).
Dat gezegd zijnde: onze zoon is naar een prive school geweest in St. paul, omdat hij in de middenmoot zat. Met 30 kinderen in de klas, krijgen de besten en de slechtsten aandacht en de middenmoot valt er tussenuit. Gelukkig kon mijn vrouw de $8.000 tot $11.000 per jaar betalen die de school kostte.
Zoonlief is net afgestudeerd in de decorbouw van Carnegie Mellon University in Pittsburgh, $30.000 tot $36.000 per jaar, maar hij kreeg de helft van zijn collegegeld cadeau. Niet omdat hij zo verschrikkelijk goed was/is, maar omdat hij een vak deed dat erg nodig is (al die acteurs en actrices kunnen tenslotte niet op een kaal toneel staan) en waar maar weinig studenten voor zijn.
Wij hebben zo ongeveer vanaf zijn geboorte gespaard, in de vorm van 'savings bonds' en 'mutual funds'. Die mutual funds stonden op zijn naam, wat meestal wordt afgeraden, omdat universiteiten kijken naar hoeveel geld de kinderen hebben als ze praten over financiele steun.
Hij zou financieel gezien dus weinig kans op een beurs/schenking gehad hebben, maar kreeg de hulp dus vanwege zijn vak.
Aan de derde kant: elk van de vele universiteiten heeft zijn eigen regelingen. En ieder kind is ook weer anders. Maar met al die keuzemogelijkheden is er altijd wel wat te verzinnen om te zorgen dat je kind een goede basis krijgt.
Wat opleidingen betreft: niets kan tegenwoordig ook maar tippen aan de oude Gymnasium B opleiding in Nederland. Ik heb in 1966 eindexamen gedaan in Nederlands, Grieks (Homerus willekeurig open slaan en dan vertalen), Latijn (idem met Livius), Frans, Duits en Engels (hoofdredactionele commentaren in de vooraanstaande kranten lezen en vertalen), wiskunde, natuurkunde, scheikunde (een ervan werd uitgeloot, maar welke wist je pas een paar weken voor het examen).
Dat gezegd zijnde: onze zoon is naar een prive school geweest in St. paul, omdat hij in de middenmoot zat. Met 30 kinderen in de klas, krijgen de besten en de slechtsten aandacht en de middenmoot valt er tussenuit. Gelukkig kon mijn vrouw de $8.000 tot $11.000 per jaar betalen die de school kostte.
Zoonlief is net afgestudeerd in de decorbouw van Carnegie Mellon University in Pittsburgh, $30.000 tot $36.000 per jaar, maar hij kreeg de helft van zijn collegegeld cadeau. Niet omdat hij zo verschrikkelijk goed was/is, maar omdat hij een vak deed dat erg nodig is (al die acteurs en actrices kunnen tenslotte niet op een kaal toneel staan) en waar maar weinig studenten voor zijn.
Wij hebben zo ongeveer vanaf zijn geboorte gespaard, in de vorm van 'savings bonds' en 'mutual funds'. Die mutual funds stonden op zijn naam, wat meestal wordt afgeraden, omdat universiteiten kijken naar hoeveel geld de kinderen hebben als ze praten over financiele steun.
Hij zou financieel gezien dus weinig kans op een beurs/schenking gehad hebben, maar kreeg de hulp dus vanwege zijn vak.
Aan de derde kant: elk van de vele universiteiten heeft zijn eigen regelingen. En ieder kind is ook weer anders. Maar met al die keuzemogelijkheden is er altijd wel wat te verzinnen om te zorgen dat je kind een goede basis krijgt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
In mijn 16-jarige carriere als student, ben ik ook wel eens een professor tegen gekomen die de punten uitdeelde via 'the bell curve'. Dit betekent dat slechts 10% van de studenten een A kreeg, en de rest moest maar genoegen nemen met minder. Gelukkig was ik altijd een goede student in die vakken, dus ik ben nooit megeweest naar de dekaan om daarover te klagen.....
Maar het is wel vervelend. Je probeert toch om een bepaalde leerstof onder de knie te krijgen, niet om met je mede-studenten te concureren.
Margaret
Maar het is wel vervelend. Je probeert toch om een bepaalde leerstof onder de knie te krijgen, niet om met je mede-studenten te concureren.
Margaret
-
Mariska
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Het gebruik van de bell curve komt inderdaad regelmatig voor in het Amerikaans onderwijssysteem, maar is niet onomstreden. Het is inderdaad niet bevorderlijk voor het leerproces. Vooral voor de studenten die gewoonlijk geen straight A's behalen en kan zelfs eerder demotiverend werken om uberhaupt nog te willen leren.Marby schreef:In mijn 16-jarige carriere als student, ben ik ook wel eens een professor tegen gekomen die de punten uitdeelde via 'the bell curve'. ...Maar het is wel vervelend. Je probeert toch om een bepaalde leerstof onder de knie te krijgen, niet om met je mede-studenten te concureren.Margaret
Een goed, kritisch artikel over bell curve grading is hier te vinden:
http://www.teachers.ab.ca/Quick+Links/P ... ounted.htm
Voor de meer wiskundig-geinteresseerden onder ons, hierbij de uitleg over hoe die grading precies kan plaatsvinden:
http://www.answers.com/topic/bell-curve-grading
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Omdat hij toetst aan het gemiddelde niveau van zijn studenten in plaats van aan de gestelde leerdoelen kan dus nooit iemand toetsen of zijn examens en lessen wel het juiste niveau halen.Marby schreef:In mijn 16-jarige carriere als student, ben ik ook wel eens een professor tegen gekomen die de punten uitdeelde via 'the bell curve'. Dit betekent dat slechts 10% van de studenten een A kreeg, en de rest moest maar genoegen nemen met minder. Gelukkig was ik altijd een goede student in die vakken, dus ik ben nooit megeweest naar de dekaan om daarover te klagen.....
Margaret
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dank je wel! Dit is bruikbaar materiaal. Zeer boeiend om te bekijken én er verder over na te denken!Mariska schreef: Het gebruik van de bell curve komt inderdaad regelmatig voor in het Amerikaans onderwijssysteem, maar is niet onomstreden. Het is inderdaad niet bevorderlijk voor het leerproces. Vooral voor de studenten die gewoonlijk geen straight A's behalen en kan zelfs eerder demotiverend werken om uberhaupt nog te willen leren.
Een goed, kritisch artikel over bell curve grading is hier te vinden:
http://www.teachers.ab.ca/Quick+Links/P ... ounted.htm
En dan vraag je je natuurlijk af: is 'samenwerken' een leerdoel? Of primeert 'kennis vergaren' (lees: punten behalen) boven dat coöperatieve?...
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 11448 Weergaves
-
Laatste bericht door Dutchess