Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vliegangst en reisziekte ervaringen.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Charlot.te
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vliegangst ervaringen.

Bericht door Charlot.te »

MarcB schreef:Hoi,

Ook ik heb de cursus bij stichting VALK gevolgd. Dat was volgens mij in 2005.
Wat leuk! En fijn dat je er ook zo mee geholpen bent. :thumbup:
Charlot.te
Amerika-ontdekker

DejaVu schreef:De bemanning kan ook enorm helpen, er was een.man met vliegangst aan de andere kant vsn het gangpad heel bang ineens en toen heeft een steward 30 mins met hem staan praten over van alles en niks.
Meestal is de bemanning daarin best wel een steun. Mijn eerste vlucht na mijn therapie was met de KLM naar Polen. Ik gaf aan dat ik aan mijn vliegangst aan het werken was en kreeg halverwege de vlucht een zak vol met lekkernijen en drankjes van de stewardess.
Charlot.te
Amerika-ontdekker

Matrox schreef:Ik kreeg ook plots vliegangst. Voordat we kinderen hadden vlogen we de hele wereld over, daarna liep het zweet me over de rug bij de gedachte alleen al./quote]

Je hoort het wel vaker dat na het krijgen van kinderen de vliegangst de kop op kan steken. Wel fijn dat je weer kan en wil vliegen.

Matrox schreef:Dapper dat je die sessies gevolgd hebt. Volgens mij ben je als je die stap eenmaal gezet hebt al op de helft. Want je weet dat je nu ook daadwerkelijk gaat vliegen en je doet het toch.
Ik ben ook heel blij dat ik het gedaan heb, als was de keuze om het te doen best moeilijk. Je angst vermijden werkt als een soort drug en je wil er het liefst hard voor weglopen.
Charlot.te
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:Ik moet zeggen dat ik het fantastisch vind dat zulke programma's bestaan, en meer nog: dat ze werken!

Word je aangeraden om regelmatig te blijven vliegen? (zodat je de oefening er in houdt, het trainen, zal ik maar zeggen)
Dat wordt zeker aangeraden.
Sinds de cursus heb ik al een aantal keer gevlogen en voel dat ik het ook moet bijhouden. Tussen de laatste twee keren zat een paar maanden en dat merkte ik wel, ik had toch weer een kleine paniek aanval (die ik wel snel onder controle kreeg) Maar op de lange termijn merk je wel dat het beter gaat,
Charlot.te
Amerika-ontdekker

LittlePhoenix schreef:Vliegangst is een te groot woord maar heb wel een hekel aan vliegen. Komt grotendeels omdat ik altijd beroerd ben. Komt ook deels door 2 noodlandingen die ik meegemaakt heb. Is best eng om het cabinepersoneel te zien panieken terwijl ze proberen om er nog professioneel uit te zien. Ik zal echt nooit voor m'n plezier in een vliegtuig stappen maar ja, het is de enige manier om van Amerika naar Europa te komen eh? Een boot duurt te lang. :lol:
Dat lijkt me een nare ervaring! Zeker ook omdat je ziet dat het cabine personeel ook in paniek is, je wil toch graag dat hun koelbloedig blijven.
Bij mij in de cursus zat zelfs een stewardess met vliegangst.
Charlot.te
Amerika-ontdekker

DixieChick schreef:Mijn moeder heeft ook ontzettende vliegangst. Zo erg zelfs, dat ze geen cursus bij stichting VALK wil doen, want dan moet je vliegen. Het frappante is dat ik als kind nergens last van had, maar toen ik oud genoeg was om me bewust(er) te worden van de mensen om me heen, zag hoe bang mijn moeder altijd was, en daardoor zelf ook bang werd. Als ik alleen vloog was het altijd veel minder dan wanneer ik met mijn ouders ergens heen ging, maar het werd wel steeds erger, naarmate ik zelf ook ouder werd.
Het is bij mij eigenlijk helemaal overgegaan toen ik ben gaan parachutespringen. Ik was net uit college, had tijd over, verdiende geld door parachutes te vouwen, en dacht, goh, laat ik het zelf ook eens proberen. Als je een paar keer in zo'n ratelende cessna hebt gezeten, die met een loeivaart naar 13000 voet schiet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk springers te dumpen, dan is een vlucht met een commercieel vliegtuig echt niks. Sindsdien ben ik dus ook totaal niet meer bang om te vliegen (met of zonder moeder), en ik ben door onsweersbuien, orkanen, en weet ik veel wat nog meer gevlogen (waaronder een zeer memorabele landing in Austin, waarbij de piloot op het aller-allerlaatste moment als een gek moest optrekken omdat er een vliegtuig op zijn landingsbaan stond), en het doet me echt niks meer. Een kwestie van leren te relaxen denk ik (en dankzij parachute springen, de regels van het vliegen een beetje snappen).
Mijn moeder lost het tegenwoordig op door voor de vlucht een receptje voor het een of ander bij de dokter te halen, en dat werkt voor haar ook perfect.
Jammer dat je moeder niet naar Valk wil. Het is zo ontzettend fijn om in een vliegtuig te zitten zonder angst te voelen. De eerste keer dat ik dat meemaakte moest ik huilen van blijdschap, het voelde zo fantastisch! (en dat had ik nog nooit gedaan, huilen van blijdschap. Mijn vriend dacht dat ik een paniek aanval had omdat ik dan ook altijd moest huilen :mrgreen: ) En de eerste keer slapen in het vliegtuig, dat was bizar.

Wat stoer dat je bent gaan parachute springen! Echt gaaf!! En onder al die omstandigheden nog niet bang worden, dan heb je wel stalen zenuwen. Petje af!
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ook geluidjes aan boord en turbulentie jagen me geen angst meer aan
Angst is mss een groot woord, maar vooral rare geluiden kunnen mn zintuigen enorm motiveren om te gaan werken. Ik zat in een toestel van fly air ( volgens mij een MD) recht boven het landingsgestel. Ik heb naderhand nog wel een aantal keer in de buurt gezeten en meestal hoor je het ook wel als ze het voor de landing laten zakken, maar dit ging met zo'n kabaal dat ik ongeveer een meter uit mn stoel omhoog probeerde te komen, maar met een flinke ruk werd opgevangen door de veiligheidsgordel. Zelden zo verschoten. Gelukkig was ik niet de enige die zich een hoedje schok.

Bij een beetje turbulentie heb ik weinig last, maar bij veel turbulentie zet ik, als het voorradig is, het scherm met info over hoogte en snelheid aan en verbeeld me dat ik in een achtbaan zit. Daar heb ik geen angst voor, maar het helpt mij om de egste klappen op te vangen als een vliegtuig weer ineens 20m hoogte verliest.
Charlot.te
Amerika-ontdekker

MarcB schreef: Door de cursus kan ik hier nu ook beter mee omgaan tijdens vliegen. Precies wat jij zegt, ze laten je inzien dat je op de piloten moet vertrouwen. Die hebben daar voor gestudeerd, veel geoefend en worden streng gecontrolleerd. Ze kunnen beter vliegen dan jezelf :)
Herkenbaar! Daar moest ik ook aan werken, het vertrouwen krijgen in de gezagvoerders.
Bij onze tweedaagse training ging een gezagvoerder mee die ook een tijd test vluchten had uitgevoerd met Boeings. Als je hoort wat die dingen allemaal kunnen, dan val je spontaan van je stoel.
MarcB
Amerikafan

Bericht door MarcB »

Daar heb je helemaal gelijk in, vliegtuigen kun veel meer weerstaan dan je zou denken. En gelukkig ook maar :)

Ik vind het super dat je de cursus ook gedaan hebt. Ik zou het iedereen met vliegangst ook aanraden. Het is best wel prijzig, maar ik heb er heel veel voor teruggekregen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zijn er mensen met (oud)vliegangst die ook heftige turbulentie hebben meegemaakt? Dan heb ik het over: "Laptop op tafeltje, BAM, Laptop ligt 6 rijen verderop in iemands nek" turbulentie. :lol: . Ben benieuwd hoe je daarop reageert als oud vliegangst persoon.

Ik heb zelf geen vliegangst maar wat ik wel heb is dat ik in de gate al kijk of er mensen kunnen zijn met een verkeerde intentie :mrgreen: . Kan je natuurlijk niet zien maar ik zit meer op mijn gemak als er een groot gezin zit dan wanneer er een alleenganger voor zichzelf de koran zit op te lezen... :roll:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

DejaVu schreef:Ik heb zelf geen vliegangst maar wat ik wel heb is dat ik in de gate al kijk of er mensen kunnen zijn met een verkeerde intentie :mrgreen: . Kan je natuurlijk niet zien maar ik zit meer op mijn gemak als er een groot gezin zit dan wanneer er een alleenganger voor zichzelf de koran zit op te lezen... :roll:
Herkenbaar... :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
MarcB
Amerikafan

Bericht door MarcB »

DejaVu schreef:Zijn er mensen met (oud)vliegangst die ook heftige turbulentie hebben meegemaakt? Dan heb ik het over: "Laptop op tafeltje, BAM, Laptop ligt 6 rijen verderop in iemands nek" turbulentie. . Ben benieuwd hoe je daarop reageert als oud vliegangst persoon.
Ik heb dit inderdaad meegemaakt. Misschien niet zo erg als je beschrijft, maar wel zo erg dat stewardessen moesten gaan zitten, dat overhead bins spontaan openvielen en in het keukentje vanalles begon te bewegen / vallen. Maar na de cursus is turbulentie voor mij geen probleem meer. Er is duidelijk naar voren gekomen dat turbulentie niet gevaarlijk is, alleen maar oncomfortabel. En dat vliegtuigen veel meer turbulentie aankunnen dan de hoogste ooit gemeten turbulentie.

Nu is lichte turbulentie soms zelf lekker om in slaap te sussen :)
DejaVu schreef:Ik heb zelf geen vliegangst maar wat ik wel heb is dat ik in de gate al kijk of er mensen kunnen zijn met een verkeerde intentie . Kan je natuurlijk niet zien maar ik zit meer op mijn gemak als er een groot gezin zit dan wanneer er een alleenganger voor zichzelf de koran zit op te lezen...
Ook herkenbaar...
Essepes
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Essepes »

Onze afgelopen reis zat er iemand naast ons die een onwelriekende mondgeur had en persé de conversatie op gang probeerde te houden ondanks mijn pogingen het gesprek te staken - behalve een beetje vliegangst ben ik daar ook altijd bang voor....wie komt er naast me zitten en ruikt hij/zij (nog) fris? :wink:
cvr
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door cvr »

Ik gebruik dit oude topic maar even om mijn vraag te stellen.

Ik vlieg heel vaak binnen Europa voor mijn werk (vrijwel wekelijks) en tijdens de vakanties intercontinentaal (meestal US). Mijn "probleem" is dat ik hondsberoerd word van (flinke) turbulentie. Ik heb het ook op boten en ben er inmiddels via de dokter achter dat het met een overgevoelig evenwichtsorgaan te maken heeft. Ik heb al van alles geprobeerd: Primatour, gemberpilletjes, oordopjes etc etc maar ik heb nog niets kunnen vinden dat me van die heftige misselijkheid afhelpt. Ik heb zelf het idee dat het geen vliegangst is want ik stap zonder probleem in een vliegtuig en ben niet bang, ook niet tijdens de meest heftige turbulentie. Ik word echter zo beroerd dat het zweet me aan alle kanten uitbreekt en het moet niet te lang duren of de zakjes komen erbij. Als de turbulentie over is voel ik me binnen een paar minuten kiplekker, niks aan het handje...

Ik hoop met deze post mensen te vinden die hetzelfde "probleem" hebben en die hopelijk wel een werkende oplossing hebben gevonden...

Alvast bedankt!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik heb dat alleen op boten en dan helpen de pilletjes ook niet en hang ik voor de rest van de "tour" over de reling...
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Mijn moeder heeft dat ook, en bij haar bleek het uiteindelijk Meniére te zijn, storing van de evenwichtsorganen, waar geen middel voor is.
Soms helpt een primatoir,maar meestal niet, heel vervelend en niet op te lossen.
Radarlove
Amerikafan
Partner van: Evie

Bericht door Radarlove »

Vermoedelijk bestaat er ook niks dat je kan beschermen tegen "zeeziekte", wat je evenzeer in een vliegtuig of een auto kan krijgen. Goeie maagtabletten bij de hand hebben, of op voorhand innemen als voorbereiding, gaat je ongemak voorkomen of verkleinen. Bijkomende tip tegen misselijkheid - en dat is iets binnen de luchtvaart heel bekend - is zorgen dat je veel en goed gegeten hebt op voorhand (hoe vreemd dit ook mag klinken). Een keer ben ik dat vergeten toen ik met een helikopter meevloog, en ik werd kotsmisselijk. Alle andere keren had ik goed gegeten, en had ik nooit een probleem. Geldt ook voor grote commerciële toestellen.

Verder interessante topic, al lees ik helaas wel diverse onwaarheden die ik verder niet wil tackelen; voor mij geldt dat ieder argument waardoor iemand zijn angst kan overwinnen, een goed argument is, waar of onwaar.

Na 14 jaar in de luchtvaart heb ik amper een handvol "mogelijk ernstige" problemen tegengekomen, zowel bij mij als mijn collega's. Let wel, dat gaat dus over een handvol op tien- of honderdduizenden vluchten, hé! En slechts een is daarbij in enkele stukken terecht gekomen, een cargo, geen slachtoffers, zelfs amper bij de cargo, en de oorzaak was een vogel, geen technisch defect of menselijk falen. Statistisch bewezen is en blijft de luchtvaart de meest veilige sector, de openbare weg (auto, fiets, voetganger) staat aan het andere eind van het statistische spectrum.

Weet ook dat bij turbulentie die de structurele integriteit van een toestel zou kunnen overtreffen, de gezagvoerder steeds een daling zal inzetten om onder dit gebied te duiken, dus naar een stabielere luchtlaag. CAT (Clear Air Turbulence) is een gevaarlijke soort, want geen wolkje of weertype kondigt deze versie aan. In geval van ernstige turbulentie - of turbulentie tout court - zal de gezagvoerder dit aan de verkeersleiding melden, die op hun beurt alle andere toestellen op voorhand zullen waarschuwen die door die zone moeten. De eerste piloot zal doorgaans al vragen om te mogen dalen, of meer uitzonderlijk te stijgen. Passeert deze door een hoogteniveau waar de turbulentie ophoudt, zal hij vragen deze hoogte te mogen aanhouden. Meteen kan de verkeersleiding andere toestellen op de hoogte brengen van "de veilige hoogte".

Alles zit prima in elkaar qua veiligheid in de luchtvaart, niemand moet zich er vooral zorgen om maken. Weet ook dat iedere "Air Crash Investigation" in het verleden heeft geleid tot een verbetering van de procedures of het onderhoud, evenals het vervangen van mogelijk snel beschadigde onderdelen bij bepaalde vliegtuigtypes. Voorbeeld van dit laatste is de Boeing 787 Dreamliner. Door deze zeer strikte opvolgingsprocedures wordt de luchtvaart iedere dag een heel pak veiliger. Iedere piloot of verkeersleider wordt constant geëvalueerd en bijgeschoold, en dit meermaals per jaar. De kans op menselijke fouten wordt hierdoor ook drastisch herleid.

Als bonus nog even vermelden, dat de overgrote meerderheid van de gevallen van vliegangst veroorzaakt worden door het feit dat je als passagier slechts zeer weinig informatie verkrijgt of kan bekomen, en dat je ook geen enkele invloed kan uitoefenen op het verloop van de vlucht (in de negatieve zin natuurlijk wel, maar dat is hier niet van toepassing). Je hebt geen controle of macht. Vooral mannen blijken het hier moeilijk mee te hebben. (PS: alvorens hier reacties op te krijgen, ik ben zelf een man...)

Mensen met specifieke vragen over vliegangst, of luchtvaart en veiligheid in het algemeen, mogen mij steeds PM'en.
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

@Radarlove.

Wat een goed post zeg! Super duidelijk uitgelegd allemaal.. ik heb zelf ook best een hekel aan vliegen. Je zit met z'n allen hutjemutje in zo'n vliegtuig op 10km hoogte, je gaat 800km/u terwijl je weet dat de vleugels met 4 bouten vast zitten.. :shock:
Ik ga dan aan dat soort dingen denken dagen voordat we gaan vliegen. Uiteindelijk ga ik dan toch maar weer in zo'n ding zitten.. je wil toch wat van de wereld zien tenslotte. :wink:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Pete.Z schreef:Mijn moeder heeft dat ook, en bij haar bleek het uiteindelijk Meniére te zijn, storing van de evenwichtsorganen, waar geen middel voor is.
Soms helpt een primatoir,maar meestal niet, heel vervelend en niet op te lossen.
Mijn schoonmoeder heeft ook Menière, en ik weet niet precies wat zij slikt, maar het helpt enorm goed. Helaas heeft het ook wat vervelende bijwerkingen, zodat ze het eigenlijk altijd te laat slikt. Ik zou even moeten navragen hoe het heet.

Wat betreft vliegangst: ik had er nooit last van totdat ik zelf ging zweefvliegen. Misschien komt het doordat ik weet wat er allemaal mis kan gaan, maar ik heb toen lange tijd niet echt relaxed in een verkeersvliegtuig gezeten. Sinds ik kinderen heb, gaat het weer beter, misschien omdat ik met al die kids gewoon te veel andere dingen aan mijn hoofd heb om me druk te kunnen maken over wat er allemaal mis kan gaan. De ommekeer kwam volgens mij zo'n beetje toen wij net 1 dag in de VS waren toen 11/9 gebeurde. We waren op vakantie met onze dochter en op terugreis had ik zo'n houding van "als er iets gebeurt, dan zijn we in ieder geval samen".

Met turbulenties heb ik nooit problemen gehad, het zijn meer die what-if zaken als een vrachtdeur die niet goed is geborgd, of een motor die in brand vliegt ofzo. Ik word ook altijd onrustig van rare geluiden tijdens de vlucht. In de tijd dat ik er veel last van had, keek ik ook altijd goed waar de dichtstbijzijnde nooduitgang was, en wat voor obstakels (lees: andere passagiers) er tussen mij en die nooduitgang waren. Met 4 kinderen ben je sowieso als één van laatsten bij de nooduitgang, dus ik ben er nu gelukkig niet meer zo obsessief mee bezig.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

@Radarlove

Bij mij (geen man :mrgreen: ) speelt dat gebrek aan controle ook een rol. Ik heb er lange tijd veel moeite mee gehad dat mijn lot in handen lag van iemand die misschien wel net vreselijke ruzie heeft gehad met zijn vrouw, of de avond tevoren te stevig is doorgezakt. Hoe gunstig de statistieken ook zijn, ik voel mij vele malen prettiger in een auto met mijzelf achter het stuur, dan in een verkeersvliegtuig.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer