Bennogr schreef: Naar een land emigreren zonder dat je er een paar keer geweest bent, is geld-, tijd- en emotionele verspilling. Emigreren is behoorlijk ingrijpend en dat wordt alleen maar erger als je echt in een hele nieuwe, onbekende wereld terecht komt.

Tot zover de theorie.
Hier even onze praktijk:
zomer 2008: naar Vancouver en omgeving voor 2 weken
april 2010: naar Toronto en omgeving voor een ruime 2 weken
augustus 2010: verhuisd naar Oakville (een half uur van Toronto, en meer dan 4000 km van Vancouver)
Je kan dus bezwaarlijk zeggen dat wij hier een paar keer geweest waren. En toch hebben we na 2 jaar niet het gevoel dat het geldverspilling was. Noch tijdsverspillen en zeker geen emotionele verspilling. En we vonden het ook niet erg, die nieuwe, onbekende wereld.
Tel daar nog bij dat wij een gezin waren van een 40-er + een bijna 50-er en een tienerzoon die hier aan zijn 5de middelbaar begon. Niet direct dus de categorieen die je als 'meest flexibel' zal bestempelen. We verhuisden ook niet naar hier omdat we in Belgie aan de grond zaten (verre van! velen verklaarden ons voor gek om alles op te geven wat wij hadden om elders in een onbekende omgeving een nieuw bestaan op te gaan bouwen)
In het pre-internet tijdperk, en ook nog daarvoor, toen transatlantische reizen maken echt niet voor Jan-met-de-pet was (omwille van de hoge kostprijs) zijn er toch veel Jan Modaaltjes verhuisd over heel de wereld. En net als toen had je wat er zich ook nu nog steeds afspeelt: bij sommigen is het een succes, bij sommigen is het een neutraal verhaal, en anderen keren al dan niet teleurgesteld binnen de paar jaar terug naar hun thuisland.
Natuurlijk is het leuk als je een aantal keren op reis kan gaan naar de streek waar je wilt wonen.
Natuurlijk krijg je meestal een beter beeld van die omgeving als je er vaker komt.
Maar wil dat zeggen dat dat de enige manier is om een succesvolle emigratie door te maken? Neen hoor. Ik heb hier de afgelopen 2 jaar een aantal mensen terug weten keren naar hun thuisland, terwijl sommigen onder hen hier zelfs al 10 keer op reis geweest waren (met telkens het "ooit gaan we hier wonen" in hun achterhoofd), en ik zie er weeral eentje in de startblokken staan die hier nog maar een jaar geleden toegekomen is.
Een succesvolle emigratie is volgens mij veel meer afhankelijk van:
- een realistische instelling hebben
- de dingen niet bekijken als 'beter' of 'slechter' maar als 'anders'
- een goede opleiding en/of werkervaring hebben die je kansen op succes vergroten voor de streek waar je je gaat vestigen (ik zie hier vaak kandidaat-immigranten die graag ergens rustig en afgelegen midden in de natuur gaan wonen, terwijl ze wel het soort van werk zoeken dat je enkel maar in een verstedelijkt gebied treft. Grote kans dat je emigratie zal mislukken.)
- een financiele buffer hebben die je in staat stelt om minstens 6 maanden zonder inkomen te overleven
Die dingen zijn volgens mij een pak belangrijker dan 'er vaak op reis geweest zijn'.