rebel schreef:- Wij komen op 20 september aan in L.A en huren onze auto vanaf 22 september. Ik dacht dat je wel met openbaar vervoer rond kon reizen in L.A maar krijg steeds meer het idee dat dat helemaal niet handig is. Kunnen we beter de auto huren per de 20ste of is het wel te doen twee dagen L.A. zonder auto.
Het ligt er een beetje aan wat je wil doen in LA en waar je hotel zit. Als je een hotel neemt in Hollywood, en je wil de dag doorbrengen in Universal Studios, dan kun je wel zonder auto. Sommige hotels hebben een shuttle-service die je naar de dichtsbijzijnde bezienswaardigheden brengt. Maar als je ook een ritje wil maken over Mulholland Drive, Sunset Boulevard en Rodeo Drive, dan heb je zeker een auto nodig. Het openbaar vervoer in LA is niet goed geregeld, en de stad is behoorlijk uitgestrekt.
rebel schreef:- Hoe doet iedereen het met de was. Ik neem niet aan dat we voor 3 en halve week kleding moeten meenemen. We slapen in motels, hotels, o.i.d. Heb je daar de mogelijkheid om te wassen en zo niet hoe lossen jullie dit op.
Wij wassen op onze reizen gemiddeld 1 keer per week, zodat we inderdaad licht kunnen pakken. In heel veel motels van de grote ketens, kun je gebruik maken van een "guest laundry", en dan heb je zoals Rob al schreef inderdaad ongeveer $1 - $1,50 nodig voor de wasmachine, en nog eens hetzelfde bedrag voor de droger. Vaak kun je er ook kleine pakjes wasmiddel kopen, maar dat is erg duur. Je kunt beter aan het begin van je reis een klein pak kopen in de supermarkt.
rebel schreef:- Kom je onderweg regelmatig internetcafe's of de mogelijkheid om te internetten tegen? Ik snap dat dit in L.A geen probleem is maar hoe zit het in de andere gebieden dus omgeving Bryce, Yosemiti, Grand Canyon, e.d.
Mijn ervaring is dat dit behoorlijk tegenvalt. In de goedkopere motels heb je heel soms wel de beschikking over een computer voor gasten, maar meestal niet. Ook internetcafé's kom je niet veel tegen, alleen soms in de hele grote steden. Sommige duurdere hotels hebben wel internet via de tv, maar dat is meestal behoorlijk duur. Ik moet ook eerlijk zeggen dat wij er niet specifiek naar op zoek gingen.
Je hoort wel vaak dat mensen de laptop meenemen naar Amerika, omdat heel veel motels gratis high speed internet hebben, waar je de laptop in kan pluggen. Maar als je geen laptop meeneemt, kun je daar dus geen gebruik van maken.
rebel schreef:Als iemand een goeie tip heeft of iets waar je zeker niet aan denkt als je de eerste keer naar Amerika gaat dan hoor ik het ook heel graag.
Ik weet niet of jullie de motels al hebben geboekt op voorhand, maar anders zou ik jullie adviseren om op zoek te gaan naar de coupon-guides, waarin je kortingsbonnen kunt vinden voor motels. Deze guides zijn meestal voor een of meerdere staten, en je vind er een behoorlijk groot aanbod in. De prijzen zijn veel lager dan wanneer je gewoon per telefoon boekt, of zelfs gewoon binnenloops 's avonds. Op de gehele vakantie kan je zo heel gemakkelijk ongeveer 30% besparen op de hotelkosten.
Je vind de guides in de welcome centers langs de snelwegen, wanneer je een staat binnenrijdt via de grote interstates. Vaak liggen welcome centers ook in de staten, langs grote routes naar bezienswaardigheden. Ook tourist-offices hebben deze gidsen vaak, en vaak kun je ze ook vinden bij restaurants (bij de ingang) of tankstations. Kijk anders vantevoren even op internet waar de welcomecenters liggen, zodat je er even langs kunt gaan om ze op te pikken.
Verder zou ik zeggen: denk aan de fooien! Het is gebruikelijk om fooi te geven in Amerika, en als toerist moet je je gewoon aanpassen aan het systeem. Neem ook alvast wat Dollars mee in kleine coupures, zodat je niet met lege handen staat als je aankomt, en de kruier of de taxichauffeur een fooi wil geven. Vraag bij de bank gewoon wat $1-biljetten, dat is heel handig.
En oh ja, waar je als toerist ook raar van kunt opkijken: als je in een restaurant eet, worden de lege borden meteen van tafel opgeruimd, ook al is de rest aan tafel nog aan het eten. Protesteer daar beter niet tegen, want je kunt er een serveerster mee in verlegenheid brengen.
Andere tips vind je vast nog met de zoekfunctie op dit forum.
Veel plezier alvast!
Jacqueline
Groetjes,
Jacqueline