Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Gering aantal verlofdagen VS reden om niet te verhuizen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Frikandel

Re: Gering aantal verlofdagen VS reden om niet te verhuizen

Bericht door Frikandel »

Ziva schreef:Zoals gezegd, veel meer is ondelhandelbaar in de VS zowel positief als negatief.
Binnen het MKB in de VS kan dat misschien maar bij de Fortune 500 dus vrijwel nooit. Daar heb je een standaard vakantiebeleid en daarvan wordt vrijwel nooit afgeweken. Hoogstens onbetaald verlof maar dat is ook weer zoiets. En zeker tijdens de grote recessie (nu dus) heb je veel minder onderhandelingsruimte qua arbeidsvoorwaarden: dan is het al snel: graag of niet.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Ziva schreef:Nou inderdaad Hockey, ik dacht ook al toen ik het las "waaaaaat???". Dat is echt belachelijk veel 53 dagen vrij per jaar. .
Net als Ziva had ik dat ook.
Het is een idioterie die aan bepaalde sectoren is voorbehouden.
Over het algemeen de sectoren waar geld geen rol speelt ( overheid,zorg ) en internationale grote bedrijven.

Tegelijkertijd veroorzaakt het een 2 of meerdeling op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Een deling die niet wordt opgelost door flexibeler arbeidsovereenkomsten.
Want iemand die bij een "gewoon " bedrijf werkt kent al die extra's als leeftijdsdagen etc niet.
en komt uit op 24 dagen per jaar.

Net als de VUT en pre pensioen lijkt me dit iets wat geen stand kan houden.

Vanmiddag heb ik Foppe de Haan horen praten over het effekt van uitdagingen op mensen ook al zijn ze 60 +
Ja, je wordt ouder maar niet statisch
Ik kan me niet voorstellen dat iemand op leeftijd een unieke ervaring laat schieten vanwege wat vakantiedagen.
Het Nederlandse systeem werkt dus verlammend, en daarmee vroegtijdig verouderend.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

bedeve schreef:
Ziva schreef:Nou inderdaad Hockey, ik dacht ook al toen ik het las "waaaaaat???". Dat is echt belachelijk veel 53 dagen vrij per jaar. .
Net als Ziva had ik dat ook.
Het is een idioterie die aan bepaalde sectoren is voorbehouden.
Over het algemeen de sectoren waar geld geen rol speelt ( overheid,zorg ) en internationale grote bedrijven.
Ik had in Nederland 42 vakantiedagen, maar daar stond wel tegenover dat het salaris lager was in vergelijking met soortgelijke functies binnen andere bedrijven. Het hoeft dus niet per se én een hoog inkomen, én veel vakantiedagen te zijn. (Inmiddels heb ik van oud-collega's gehoord dat het aantal vakantiedagen is teruggeschroefd naar 30, zonder dat daar salarieel veel tegenover stond - tja, bezuinigingen, hè...).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Frikandel

Bericht door Frikandel »

Ik heb zelf 15 vakantiedagen, 4 flexibel inzetbare feestdagen (oftewel: verkapte vakantiedagen) en voor ieder weekeinde op zakenreis buiten de VS krijg ik 1 snipperdag terug (op jaarbasis gemiddeld 6) dus in totaal heb ik 25 dagen. Het is alleen wel zo dat vakantiedagen moeten worden opgespaard en je maximaal maar een paar dagen mag sparen (daarna vervallen opgespaarde uren) dus je kunt niet meer dan een week vakantie opnemen meestal. Ziekteverlofdagen heb ik ook maar die mag je alleen maar inzetten voor echte ziekte en niet voor baaldagen.

In een vorige baan had ik maar 10 vakantiedagen en 4 flexibel inzetbare feestdagen. Je kon wel voor een week salaris 5 vakantiedagen bijkopen (dus in feite onbetaald verlof met doorlopen van secundaire arbeidsvoorwaarden).
Ruud993
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ruud993 »

Frikandel schreef:
Ziva schreef:Zoals gezegd, veel meer is ondelhandelbaar in de VS zowel positief als negatief.
Binnen het MKB in de VS kan dat misschien maar bij de Fortune 500 dus vrijwel nooit. Daar heb je een standaard vakantiebeleid en daarvan wordt vrijwel nooit afgeweken. Hoogstens onbetaald verlof maar dat is ook weer zoiets. En zeker tijdens de grote recessie (nu dus) heb je veel minder onderhandelingsruimte qua arbeidsvoorwaarden: dan is het al snel: graag of niet.

Dat is niet mijn ervaring. Althans niet in NY state. Grote recessie of niet, het is en blijft heel lastig om goed geschoold personeel te vinden en dus wordt er volop onderhandeld ook bij de Fortune 500 bedrijven.
Frikandel

Bericht door Frikandel »

Ruud993 schreef:Dat is niet mijn ervaring. Althans niet in NY state. Grote recessie of niet, het is en blijft heel lastig om goed geschoold personeel te vinden en dus wordt er volop onderhandeld ook bij de Fortune 500 bedrijven.
Interessant. Waar ik werk (een bedrijf in de Fortune 200 met 20 miljard USD omzet per jaar) is mensen vinden geen enkel probleem. Het bedrijf heeft wel kantoren bij zeer grote steden dus daar heb je miljoenen potentiele kandidaten.

Binnen de automatisering halen ze ook heel veel H1B-ers uit India binnen ieder jaar.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

EU wetgeving verplicht meen ik minimaal 20 vakantie dagen per jaar. In Nederland is 25-30 dagen per jaar redelijk normaal maar je hebt ook wel banen waarin het vlug meer wordt. Onderwijs bijvoorbeeld. In de VS kan het in het onderwijs zo zijn dat je maar een 9 maanden contract hebt, dan heb je dus elk jaar standaard 3 maanden onbetaald 'vrij'. Is natuurlijk leuk als je genoeg geld hebt maar anders is het lastig. Is niet altijd standaard. Ik ken in de VS ook wel mensen in het onderwijs met een 12 maanden contract. Die hebben dus wel meer vrij maar daar staat vaak weer een laag salaris tegenover. Je kan natuurlijk dat soort dingen niet generaliseren omdat het per staat verschilt. In Nederland heb je als onderwijzer alle schoolvakanties vrij en je krijgt doorbetaald. Dit is wel deels een soort tijd voor tijd regeling aangezien je als onderwijzer wel geacht wordt meer uren te draaien dan in je contract staat tijdens de schoolweken.

Mijn man werkt hier in Nederland bij een gewoon bedrijf en heeft dus inderdaad 45 dagen verlof per jaar + vaak nog een paar extra dagen door overwerken. Ik heb minder basisverlof maar ik koop altijd extra verlof bij door tijd voor tijd en door af en toe een zaterdag extra te werken. Voor een zaterdag werken krijg ik als compensatie twee verlofdagen extra. Hierdoor kom ik meestal ook wel rond de 50 dagen per jaar uit. Ik vind dat toch wel fijn.

Ik vind trouwens dat we hier in Nederland ook mooi wonen. Wij wonen wel vrijstaand in een klein dorp. Ik heb vrij uitzicht over de velden. Ik kan vanuit de tuin onze buren wel zien als ik echt naar de rand van de tuin loop maar vanaf het terras zie ik ook niks. Wel is wonen hier een stuk duurder dan in veel delen van de VS. Dat is overigens ook wel generaliseren want ik heb vrienden in NY die evenveel hypotheek betalen als wij en die maar een heel klein flatje hebben.

Echter waar wij zelf gewoond hebben en ook daar waar mijn schoonouders wonen is het inderdaad goedkoop om een huis te kopen. Ons laatste huis in de VS was echt fantastisch. Vooral de locatie was heel mooi. Dat mis ik wel.

Ook in Nederland heb je trouwens erg mooie plekken vind ik. Weekendjes weg kan je hier ook genoeg doen. We gaan hier ook best vaak weg.

Ik vind het overigens ook onzinnig om te vergelijken. Persoonlijke voorkeuren spelen ook een grote rol. Ik heb zelf een voorkeur voor buiten wonen maar dat kan ik in Nederland ook realiseren. Natuurlijk zit je dan nog altijd dicht bij de bewoonde wereld en woon je niet echt in de woeste natuur. Helemaal buiten wonen zou in onze huidige fase in de VS ook niet lukken trouwens gezien werk en scholen voor de kinderen. Zolang we het soort werk doen wat we nu allebei doen zitten we toch min of meer vast aan het feit dat we in de buurt van een redelijk grote stad moeten wonen.

Uiteindelijk als ik echt zou moeten zeggen wat kwaliteit aan mijn leven geeft is het de mensen om me heen, mijn vrienden, familie. Ik krijg energie van andere mensen en sociale contacten. Ik zou overal kunnen wonen zolang ik genoeg leuke mensen in de buurt hebt. We zijn vaak verhuisd en daarom weet ik dat dit niet altijd vanzelfsprekend is. Nu met de kinderen zitten we ook wat meer vast.

Ik zou best terug willen naar de VS maar ik wil wat we nu hebben opgebouwd ook niet laten gaan. Ik denk dus dat we voorlopig hier zullen blijven behalve als de omstandigheden veranderen. Als we eenmaal met pensioen zijn kunnen we in beide landen wonen. Dat vind ik zeker een leuk vooruitzicht. Ik geniet nu ook erg van onze vakanties naar de VS>
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Sorry trouwens voor het wat warrige bericht. Ik las de berichten die hier geplaatst waren en merk dat ik in mijn reactie wat door elkaar reageer.
Bottom line is dat ik heel veel verlof wel heel fijn vindt :)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Goed gezegd Sarissa en wat je zegt is waar, persoonlijke voorkeuren spelen ook een grote rol.

De vraag was echter, zou je niet tijdelijk naar de VS verhuizen omdat je minder verlofdagen krijgt dan wanneer je in Nederland blijft wonen? En dat is een vraag die dus ook heel persoonlijk is en afhangt van je persoonlijke situatie. Voor mij zou het antwoord Ja zijn maar er zullen inderdaad ook mensen volmondig Nee op antwoorden.
Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Hansi1959 »

Even een weekje niet op het forum geweest en direct een uurtje nodig om alleen al de bijgekomen reacties in dit topic te lezen.
Inmiddels hebben wij alle mogelijkheden nog eens op een rijtje gezet en het resultaat; de vrijkomende vacatures worden serieus in overweging genomen :thumbup:
Er zijn toch wel heel wat voordelen aan het buitenlandse verblijf die aardig compenseren voor het verlies aan verlofdagen.
Zoals ik al eerder schreef wordt het normale brutoloon tijdens verblijf in het buitenland netto uitbetaald en verhuiskosten vergoed, bemiddeld bij het zoeken naar een huis maar nu blijkt ook nog eens dat er tweemaal per jaar een week verlof wordt gegeven voor bezoek aan het thuisland (betaald verlof en betaalde reis).
Door het lange dienstverband heeft mijn vrouw in de VS dan recht op 15 normale verlofdagen + de feestdagen + die 2x 5 dagen voor bezoek aan NL. Dat begint er toch al weer aardig op te lijken :wink: Komt nog bij; de mogelijkheid tot -beperkt- opnemen van onbetaald verlof.
De eerder door mij genoemde 53 verlofdagen in NL bestaan overigens niet alleen uit puur verlof maar zijn gedeeltelijk een soort bonus voor niet ziek zijn. Vergelijkbaar met de "sick days" in de VS die door enkele mensen genoemd werden.
Het blijkt overigens niet te gaan om een uitzending van 2 a 3 jaar maar minimaal 3 en maximaal 5 jaar.
De aanvankelijke negatieve reactie van mijn vrouw bleek overigens niet alleen betrekking te hebben op het aantal verlofdagen maar dat was wel de "genade klap" geweest. Ook de andere manier van werken en de werkomgeving hadden een rol gespeeld. In NL heeft mijn vrouw als HR officer vooral te maken met een "productie-omgeving" waar dat in de VS vooral zal gaan om een "commerciële omgeving". Er is daar nl alleen een verkoop kantoor en geen productie plant.

Er zijn nogal wat reacties gekomen op de de verschillende belevingswijzen van "vrije tijd en leefomgeving" NL versus VS en dat is zeker een persoonlijke afweging die ieder voor zichzelf moet maken. Wij hebben het hier eigenlijk best wel goed, gaan regelmatig op reis binnen Europa en in het recente verleden ook regelmatig naar Azië (vooral Japan; zakelijk voor mijn bedrijf, gecombineerd met vakantie) maar toen we in 2008 voor de eerste keer door de VS reisden (Z-W) ging voor ons een nieuwe wereld open. Wat eigenlijk de meeste indruk maakte was de ongelooflijke weidsheid van de landschappen. Laat dat nu net iets zijn wat je in New England (kantoor bevind zich in Massachussets) minder vindt... maar je kunt niet alles hebben... Het is in ieder geval een mooi startpunt. We zullen dus wel regelmatig eens een binnenlandse vlucht gaan maken :lol:
Zodra de uitzending concreet een feit gaat worden zal ik daar waarschijnlijk een blog over gaan bijhouden.
Iedereen heel erg bedankt voor zijn input die zeker van invloed is geweest op onze (nou ja.... vooral die van mijn vrouw :wink: ) beslissing om alsnog voor uitzending te kiezen.
Grtz, Hans
No guts, no glory!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De beuk er in, Hans! ;-)

En misschien nog een tip: na afloop van je uitzending kan je misschien een lange rondreis plannen door de VS, eentje van 4-6 weken? Je inboedel zit dan inmiddels op een boot naar Nederland, jullie trekken lekker rond en genieten van je vakantie, en eenmaal je thuiskomt is je inboedel er ook, of hoef je niet nog een maand zonder meubels te zitten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hansi1959 schreef:Inmiddels hebben wij alle mogelijkheden nog eens op een rijtje gezet en het resultaat; de vrijkomende vacatures worden serieus in overweging genomen
Hans, hoe is de stand van zaken momenteel?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

In het kader van verlofdagen in EU vs US is dit wel een interessante ontwikkeling: Unlimited PTO
Ik zie her hier en daar ook bij ons in de buurt de kop opsteken. Mogelijk moet mijn vrouw in de toekomst volgens dit beleid haar vrije dagen regelen.
Hansi1959
Amerikafan

Bericht door Hansi1959 »

Het wachten is op een passende vacature. Dat kan nog wel even duren (helaas...).
Maar in ieder geval is de principiële beslissing genomen; mijn vrouw staat nu officieel op de lijst voor een uitzending naar de VS. Er blijkt nu zelfs ook een mogelijkheid te zijn voor Canada. Maar onze voorkeur gaat toch wel uit naar de VS.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn zal ik dat hier weer melden.

@Loek; interessant stukje!
No guts, no glory!
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Leuk, Hans! En Canada is best een leuk land. :wink: In elk geval veel succes voor je vrouw waar jullie ook terecht komen!
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Zowel familie van ons als familie van vrienden hebben een aantal jaren (ongeveer 5) in Amerika gewerkt (Chicago, New Orleans en Houston) en natuurlijk gewoond en hadden een Nederlands contract. Dat was de ideale combinatie. Maar ja, zie er maar eens aan te komen.
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Hansi zit zo te lezen nog steeds in Nl. Is het niet gelukt of waren er andere redenen waarom jullie uiteindelijk niet gegaan zijn.

En om even een vooroordeel uit de wereld te helpen: ik ben ambtenaar en heb om precies te zijn 21 vakantiedagen. Ieder jaar kan ik weer bij kopen, want daar ben ik dus zo doorheen.
Hansi1959
Amerikafan

Bericht door Hansi1959 »

Yep, nog steeds in dit kikkerlandje :wink:

Helaas nog geen passende vacature…
Daarbij heeft er een reorganisatie plaatsgevonden en wilden ze mijn vrouw eigenlijk niet kwijt op de plaats waar ze nu zit (zelfs nog een promotie gehad).
Nu alles weer een beetje in rustiger vaarwater zit, kunnen we weer vooruit kijken maar dient er natuurlijk wel een passende vacature te zijn…
Keeping fingers crossed …
No guts, no glory!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer