Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Irritaties en Hulde

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dude
Moderator

Re: Irritaties en Hulde

Bericht door Dude »

Hmm ik denk dat ik iemand ben die vrij gedetaileerd schrijf. Als ik mijn verslagen schrijf 's avonds, dan doe ik dat met een soort tweestrijd in mijn hoofd, één voor mijn vrienden en familie en twee voor het forum.
Ik probeer dus voor een mix van 'entertainment' en informatie te gaan. Dat is niet altijd simpel en ik steek behoorlijk wat tijd in het maken van die verslagen en de foto's. Dat ligt tussen de 2 en de 3 uur.
Sommigen verklaren me voor gek maar voor ons werkt dat prima. Evy heeft nogal veel slaap nodig en ik minder, dus zoeken wij samen de foto's uit en worden die aangepast (Evy helpt dan met de nummers af te lezen zodat ik niet steeds moet heen en weer kijken van PC naar kladboek) Wij werken met een vast stramien.
Nadien kruipt zij in bed en ik begin aan het verslag en foto's uploaden, en plaatst dan alles online.

Een kleine tip voor mensen die voor de eerste keer een verslag gaan maken: kijk eerst naar je foto's van die dag, zo beleef je je dag opnieuw én je vergeet geen dingen die je die dag gedaan hebt.
In het verleden deed ik het wel eens andersom, dus eerst mijn verslag schrijven en dan pas de foto's kiezen, maar als ik dan de foto's zag, was ik dingen vergeten te vermelden in mijn verslag, dubbel werk dus :wink:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Kokopelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Kokopelli »

PDX schreef:... Jammer eigenlijk, want met zo'n verslag kan je je reis keer op keer herbeleven natuurlijk. Gelukkig maak ik altijd wel heel veel foto's.
Grappig inderdaad dat je dit zegt. Want een reis verslag maak je ook voor jezelf en niet alleen voor anderen. Ik vind het heerlijk om soms mijn eigen verslagen terug te lezen. Want ik weet echt niet meer precies wat ik gedaan heb in 1998...
En je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt, live of later als je weer thuis bent (wel aantekeningen maken!). Het is later echt leuk en handig om terug te lezen (en de foto's kijken natuurlijk).
Ik ben in ieder geval blij dat ik het altijd gedaan heb.
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 >
reisverslagen
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Kokopelli schreef:
PDX schreef:... Jammer eigenlijk, want met zo'n verslag kan je je reis keer op keer herbeleven natuurlijk. Gelukkig maak ik altijd wel heel veel foto's.
Grappig inderdaad dat je dit zegt. Want een reis verslag maak je ook voor jezelf en niet alleen voor anderen. Ik vind het heerlijk om soms mijn eigen verslagen terug te lezen. Want ik weet echt niet meer precies wat ik gedaan heb in 1998...
Inderdaad Kokopelli, wij maken ons verslag toch in de eerste plaats voor onszelf. Om te weten wat we gedaan hebben, wat de leuke uitkijkpunten waren en welke niet. En ja wij zijn van die mensen die het beleg tussen onze boterham vermelden. :lol: Mijn moeder vond het verslag soms wel té gedetailleerd, maar ze begreep ook wel dat dat was omdat ze er zelf niet geweest was en omdat mensen die er nog naartoe gaan graag wél willen weten wat er de moeite was en wat niet. ;-)
sifaka
Amerikafan

Bericht door sifaka »

Voordat wij op reis gingen heb ik ook ontzettend veel gelezen... vooral toen ik eenmaal zelf bezig was met schrijven kon ik het echt heel erg waarderen! Er zit namelijk zo veel tijd en werk in... je moet er maar zin en tijd voor hebben (ook tijdens de reis!)! Verder vind ik reisverslagen het prettigst lezen als er veel foto's bij zitten... een foto zegt vaak meer.

Hulde aan alle reisverslagen! :)

ps: onze laatste twee weken in Florida moeten ook nog steeds geschreven worden :P
6-10-2011 t/m 2-01-2012: rondje Zuidwest + Chicago - Miami

http://goingusa2011.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dude schreef:Een kleine tip voor mensen die voor de eerste keer een verslag gaan maken: kijk eerst naar je foto's van die dag, zo beleef je je dag opnieuw én je vergeet geen dingen die je die dag gedaan hebt.
Op die manier doe ik het ook. Aan de hand van de foto's maak ik het verslag. Zoek op voorhand al wat foto's uit die ik erbij wil plaatsen en het verslag sluit daar in de regel mooi bij aan. :D

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Sassya
Amerikakenner

Bericht door Sassya »

Wij hebben ons reisverslag tijdens de reis geschreven, zoveel mogelijk de dag zelf, zodat de herinneringen nog vers waren. Kan er nu echt van nagenieten. "Nadeel" van dat vele voorbereiden vooraf ik een beetje in een gat ben gevallen nu de reis voorbij is. Vooral omdat ik nog niet weet wanneer het mogelijk is om weer te gaan. Heb officieel heimwee, nog nooit gehad na een vakantie. Had meestal heimwee naar huis, nooit naar een vakantieadres. En dat gevoel wordt erger als ik nu andere verslagen lees :roll: .
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door michelly »

Ik schrijf ons verslag vaak (gedeeltelijk) onderweg. Op een lang saai stuk heb je zo een eind weggetypt :wink:
De foto's zoeken we vaak met z'n allen uit. Michel maakt er dan een mooi geheel van en gaat het zaakje uploaden.
Dat wil nog wel eens lang duren. Hij is ooit 2 uur bezig geweest daarmee. Dan slaap ik allang hoor.
Als we daarna thuiskomen zetten we ook de foto's in het verslag met zo'n mooi randje erom, dat maakt het helemaal af.

Ik schrijf ons verslag ook in de allereerste plaats voor onszelf. Het is een soort dagboek vandaar dat we ook voor de boekvorm gekozen hebben. Ik vind het fijn als het informatief is maar ik ga niet alle wegnummers benoemen enz.
En we hebben het hartstikke leuk met z'n vijven (dit jaar zelfs zessen) maar we hebben ook wel 'ns een meningsverschil en daar laat ik jullie dan lekker niet van meegenieten :mrgreen:

Elly
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

michelly schreef: Op een lang saai stuk heb je zo een eind weggetypt :wink:

Een lang saai stuk weg in de USA? :shock: helaas vind ik zelfs de langste rechtoe-rechtaan baan heerlijk dus ik kijk altijd mijn ogen uit onderweg (roel rijdt meestal; als ik rij slaapt hij)
Ik heb absoluut geen tijd om op vakantie reisverslagen te schrijven, 's avonds lees ik meestal de reisgidsen door voor de volgende dag (hoewel ik ze veelal al van buiten ken tegen de tijd dat wij op reis gaan).

Ik "moet" mijn reisverslag dus achteraf schrijven, gelukkig heb ik een goei geheugen, ik schrijf ze grotendeels uit het hoofd, na net als Bart ook aanraadde, even door de foto's van de dag gekeken te hebben (vooral om alles in de goede volgorde te hebben). die reisverslag schrijf ik voor 90% voor mezelf, om al die mooie herinneringen vast te houden. Vroeger hield ik ze heel beknopt, maar daar heb ik nu echt spijt van. Nu zijn het hele epistels (arme arme lezers).

De reisverslagen van andere forummers vind ik echt fantastisch, ik lees ze allemaal met veel plezier, en vaak zelfs meerdere keren. Een betere voorbereiding voor je trip kan je niet hebben :thumbup: Er zijn er een paar die hoog in mijn favorieten lijstje staan, met name ontdek-amerika en ook bartenevy. Ik ben dol op mijn trotter reisgids en op de boeken van laurent martres, maar ze kunnen niet tippen aan die sites vind ik zelf, en aan het forum natuurlijk :lol:
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Niet echt duidelijk uit mijn voorgaande posts, maar ik schrijf mijn verslagen in de eerste plaats ook voor onzelf.
Ik lees heeeel vaak mijn eigen verslagen opnieuw. Vaak krijg ik ook de opmerking dat mijn verslagen aan de lange kant zijn, maar dat stoort mij niet, net omdat ik ze voor onzelf schrijf. Wie niet wil lezen kijkt vaak alleen de foto's en dat zijn behoorlijk wat mensen hoor ik achteraf.
Maar ondanks dat ik vooral voor onzelf de verslagen schrijf doe ik dat dus toch met in mijn achterhoofd het gegeven dat het zowel 'entertainment' en informatief moet zijn. Die combo vind ik zelf ook het leukste om te lezen. Wegennummers doe ik niet altijd, tenzij ik het zelf nog wil weten achteraf. Ook om makkelijker advies te kunnen geven hier op het forum. :wink:

Bart
Grts, Bart

Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

als je je verslagen "bondig" houdt, dan vergeet je veel van de leuke details die de reis net zo bijzonder maken: een speciaal etentje, grappig iets onderweg, of een babbel met een local. Dat mis ik nu bijvoorbeeld van onze eerst amerika reis. volledig fan van lange reisverslagen dus.
ik vind het trouwens ook helemaal niet erg om te lezen wat iemand 's middags gegeten heeft of hoe laat hij of zij is gaan slapen, dat hoort er bij en maakt het menselijk, niet?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

yep, dat is ook zo.
Ik vermeld ook altijd in een apart kadertje hoeveek km we reden die dag, de temperatuur, aantal foto's, voor hoeveel we getankt hebben. Ook wat we eten vermeld ik in elk dagverslag :wink:
Grts, Bart

LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Ik lees de meeste reisverslagen diagonaal. Liefst kijk ik naar de foto's en als er dan iets bijzit dat mij echt aanspreekt, lees ik het reisverslag nog wel eens grondiger om meer te weten. Tip voor Anna: dat bespaart ook wat tijd als je zoveel verslagen leest :lol:

Op reis hou ik zelf geen blog bij, op reis ben ik op reis en ben ik blij van even helemaal weg te zijn. 's Avonds zit ik liefst gewoon buiten, boekje lezen of wat TV kijken. Om de paar dagen vind ik het dan wel leuk om eens op internet te kunnen (FB, e-mail en krantenkoppen) maar verder mis ik het echt niet. In Amerika hadden we wel een blog (zie onder) maar heb ik toen alleen foto's op gezet. We hadden toen ook geen laptop mee dus ik was afhankelijk van openbare computers in hotellobbys

ik ben er mij wel van bewust dat sommige mensen dit niet zo 'netjes' vinden: ik haal heel veel info uit andere reisverslagen maar doe zelf geen moeite to return the favour. Sorry!

ik vraag mij af: als je live elke dag zo'n uitgebreid reisverslag maakt, dan hebben je vrienden en familie thuis al alle avonturen gelezen. Is het dan niet minder leuk om thuis je reisverhalen te vertellen? Krijg je dan geen flauwere reacties, zo van "oh ja, dat had ik al gelezen".
Kokopelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Kokopelli »

LeenG schreef:ik vraag mij af: als je live elke dag zo'n uitgebreid reisverslag maakt, dan hebben je vrienden en familie thuis al alle avonturen gelezen. Is het dan niet minder leuk om thuis je reisverhalen te vertellen? Krijg je dan geen flauwere reacties, zo van "oh ja, dat had ik al gelezen".
Ik vind dat erg meevallen. Meestal zijn het meer reacties van; ik las dat jullie daar en daar waren,... Dan kun je daar wat meer op ingaan.
Ligt er ook aan hoe uitgebreid je schrijft. Maar je doet inderdaad minder je hele verhaal aan iedereen, maar ik vind dat wel prima. Je gaat er dan dieper op in met de mensen die echt geintresseerd zijn.
Ik merk altijd dat mensen het erg leuk vinden om "mee te reizen". Maar als ik een avond geen zin heb om te schrijven, dan is het jammer, dan wacht het thuisfront maar een dagje :D Maar dat komt zelden voor, omdat ik het gewoon leuk vind om te doen. Lekker buiten met mijn laptopje, drankje erbij... :wink:
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 >
reisverslagen
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Kokopelli schreef:Lekker buiten met mijn laptopje, drankje erbij... :wink:
Oohhhh roept heerlijke herinneringen op aan de cabin op gouldings campground in Monument Valley bij zonsondergang, nog steeds mijn meest memorabele overnachting in Amerika !
Echt superheerlijk !! (en andere plekken natuurlijk ook)
De rest van jouw post kon ik ook kopieren eigenlijk, heb net hetzelfde gevoel, de echte geinteresseerden vragen toch verder ook al hebben ze meegelezen.

Bart
Grts, Bart

Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

LeenG schreef:ik ben er mij wel van bewust dat sommige mensen dit niet zo 'netjes' vinden: ik haal heel veel info uit andere reisverslagen maar doe zelf geen moeite to return the favour. Sorry!
Ik vind niet dat je je daar voor moet excuseren hoor. ;-) Niet iedereen heeft de behoefte om 's avonds nog dingen te typen en "met de wereld te delen". Ik denk dat de meeste het in de eerste plaats voor zichzelf doen en daarna om net andere mensen informatie te bezorgen. Je hoeft niet voor alles iets terug te krijgen in het leven, he. ;-) Je gaat echt niet zeggen: alleen mensen die zelf ook iets typen mogen mijn verslag lezen. :lol:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Mijn reisgenoot vd afgelopen vakantie vraagt zich nog steeds af hoe ik op die weggetjes als valley of te gods en moki dugway kom :) Ik had die wrs niet gereden als ik daar hier niet iets over had gelezen.

Ik vind het ook juist mooi om de foto's bij de reisverhalen te zien en de koppen vd mensen die hier posten erbij te zien, dat je een idee krijgt wat voor 'types' hier allemaal rondhangen :p
fieke85
Amerikafan

Bericht door fieke85 »

Hier ook herkenbaar! Wij plannen volgende zomer een USA-trip en ik ben ook volop aan het lezen. Eerst de objectieve lectuur uit de bib en op ontdek Amerika, waar we heel veel info uit gehaald hebben, en nu ook meer en meer persoonlijke reisverhalen. Zo hebben we al heel wat leuke tips genoteerd!
Dat maakt deel uit van het hele gebeuren en maakt eigenlijk ook wel dat ik nóg meer zit te popelen om al te vertrekken!

We zullen wellicht ook wel een reisverslag maken, altijd leuk als je andere mensen iets kan bijbrengen. En gewoon voor jezelf ook!
Afbeelding

http://bartensofie.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Dude schreef:Ik lees heeeel vaak mijn eigen verslagen opnieuw. Vaak krijg ik ook de opmerking dat mijn verslagen aan de lange kant zijn, maar dat stoort mij niet, net omdat ik ze voor onzelf schrijf. Wie niet wil lezen kijkt vaak alleen de foto's en dat zijn behoorlijk wat mensen hoor ik achteraf.
Maar ondanks dat ik vooral voor onzelf de verslagen schrijf doe ik dat dus toch met in mijn achterhoofd het gegeven dat het zowel 'entertainment' en informatief moet zijn. Die combo vind ik zelf ook het leukste om te lezen.
Dit stukje tekst zou ik zomaar zelf geschreven kunnen hebben :wink: Alleen maak jij het uitgebreide verslag altijd al tijdens de reis, Hans en ik houden het dan meestal vrij kort en pas na thuiskomst ga ik een lang verslag schrijven. Daarbij gebruik ik dan ons korte live-verslag en de aantekeningen die ik onderweg heb gemaakt als leidraad. En inderdaad, ik begin voordat ik een dag ga beschrijven altijd met het bekijken van de foto's die we die dag hebben gemaakt, dat vind ik ook de beste manier om er weer helemaal ín te komen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

De eerste twee reizen heb ik een live verslag bijgehouden en vond dat toen erg leuk om te doen. Maar het kostte ook ontzettend veel tijd en omdat ik geen zin had om tot diep in de nacht bezig te zijn met typen en foto's uploaden (dat duurt soms uren) heb ik mijn twee laatste verslagen en mijn Thailandverslag thuis pas gemaakt.
Maar dat was heel makkelijk omdat ik altijd tijdens een reis (ook in Europa) een dagboekje bijhoud. Dat gaat heel simpel met een pen en een schriftje. In de auto heb ik altijd mijn schriftje in de buurt en schrijf ik direct alles wat ik onderweg zie en meemaak op, dat zijn soms hele kleine dingetjes die je je later anders niet meer kunt herinneren. Een aardig iemand die we ontmoeten, een leuk gesprek, een prachtig uitzicht een leuk straatje enz. Ik schrijf het niet in de vorm van aantekeningen maar direct in verhaal vorm. Daardoor schrijf ik het ook meteen in de sfeer die ik op dat moment beleef en voel. Soms zijn het maar een paar zinnetjes, soms een paar alinea's maar aan het eind van de dag is het een heel verhaal geworden. Achter in het schrift noteer ik de nummers van de foto's van die dag en waar ze precies genomen zijn.

Na de vakantie hoef ik dan alleen nog maar het verhaal uit het schrift over te typen en de foto's erbij te zetten. Heel leuk, want zo beleef ik de reis weer even opnieuw.
Ik lees mijn verslagen regelmatig nog eens door en word daar altijd helemaal blij van.
De belangrijkste personen voor wie ik de verslagen maak zijn dan ook mijn gezin en een beetje voor de familie maar op een enkele na zijn die niet enorm geïnteresseerd.
Maar ik zal niet ontkennen dat ik het leuk vind als ik van iemand een reactie krijg in de trant van "ik heb genoten van je reisverslag"of "we hebben veel tips uit je verslag gehaald" Daar doe je het toch ook een klein beetje voor.
Ineke
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Voor mij ongeveer hetzelfde als Vana.

Tijdens de reis hou ik in een dik schrift alles uitvoerig bij (meestal 's morgens vroeg van de dag daarvoor) en wanneer ik weer thuis ben maak ik aan de hand van mijn dagboek het uitgebreide reisverslag. Op deze manier maak ik al zo'n 35 jaar mijn reisverslagen :)
De laatste paar jaar schrijf ik wel op mijn weblog, als ik er gelegenheid voor heb, een kort stukje. Heb respect voor iedereen die dagelijks een lang verslag met foto's plaatst, maar dat is mij echt teveel werk. Wij vertrekken meestal vroeg en 's avonds gaat het licht dan ook vroeg uit :P

En ook ik kan ontzettend genieten van het teruglezen van al die reisverslagen. Afgelopen winter heb ik me bezig gehouden met alle oude (van vóór het computertijdperk :oops: ) reisverslagen in Word te zetten (en op mijn reisblogs).

gr, Ineke
http://www.ine1149.blogspot.com
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer