Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Rikbeer: hulp gevraagd Zuidwest Amerika

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Rikbeer
Amerika-ontdekker

Reis Rikbeer: hulp gevraagd Zuidwest Amerika

Bericht door Rikbeer »

Hey,

Weet niet goed of ik het hier moet plaatsen, omdat de reis niet alleen in het westen plaatsvind.

Ik wil in september/oktober een rondreis gaan maken in de VS met 2 personen (beide 23 jaar). Het plan is om eerst een aantal steden te bekijken en daarna een binnenlandse vlucht te maken naar het westen. De reden voor beide kusten te pakken is omdat we waarschijnlijk maar 1 keer in ons leven naar de VS zullen gaan. Nu heb ik hier al een aantal verhalen en planningen bekeken, maar aangezien het al mei is en we in september/eind augustus al willen vertrekken heb ik toch een beetje tijdsdruk. In totaal willen we maximaal 2 maanden weg zijn, als het korter kan dan is dit alleen maar voordelig. al willen we geen vakantie hebben dat we ons te veel moeten haasten.
We hebben al een redelijk groot deel van onze planning klaar, alleen nu is mijn vraag wat nog te bezichtigen tussen de Bryce canyon en San francisco, mijn idee was om via Denver naar Yellowstone te rijden en daarna via salt lake city naar san francisco dit is echter ongeveer 4000km rijden en ondertussen vele dingen te zien, vooral het eerste gedeelte. Als ik echter Denver oversla is het maar 3000km (dit is nog veel daar niet van). Andere optie is om niet naar Yellowstone te gaan maar via het zuiden te rijden, alleen wordt san francisco dan een moeilijke opgave. Hopelijk hebben jullie wat advies voor mijn reisplanning, aangezien dit mijn eerste keer wordt naar de vs weet ik niet of ik de tijd overal goed heb ingedeeld. De oostkust reizen we trouwes alleen met het openbaar vervoer en een vlucht van washington naar orlando.

20-aug Vertrek naar Vliegtuig
21-aug
22-aug
23-aug
24-aug
25-aug
26-aug
27-aug
28-aug
29-aug
30-aug
31-aug
1-sep
2-sep
3-sep
4-sep
5-sep
6-sep
7-sep
8-sep
9-sep
10-sep
11-sep
12-sep
13-sep
14-sep
15-sep
16-sep
17-sep
18-sep
19-sep
20-sep
21-sep
22-sep
23-sep
24-sep
25-sep
26-sep
27-sep
28-sep
29-sep
30-sep
1-okt
2-okt
3-okt
4-okt Vertrek naar new York Vliegtuig
5-okt New York
6-okt New York
7-okt New York
8-okt New york - Washington Trein 365km 5 uur $100,00
9-okt Washington
10-okt Washington - Orlando Vliegtuig 1400km 7 uur $300,00
11-okt Orlando disney
12-okt Orlando disney
13-okt Orlando seaworld?
14-okt Orlando - Miami
15-okt Miami
16-okt Miami
17-okt Everglades
18-okt Terug naar huis

Hopelijk hebben jullie een aantal tips, bedankt alvast. :mrgreen:
groetjes
Laatst gewijzigd door Rikbeer op 26 mei 2012, 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Re: Reis hulp gevraagd Zuidwest Amerika

Bericht door Hockey »

Ik vraag me af of je voor sommige zaken niet teveel tijd neemt. 2 dagen Sequioa? 2 dagen Death Valley? 4 dagen voor de kustroute? Dat laatste kan, ik heb daar ooit een schema voor gemaakt om het in zelfs nog meer tijd te doen. Zie hier.

PS: San FranCisco schrijf je met een c, niet met een s.
Rikbeer
Amerika-ontdekker

Bericht door Rikbeer »

Ik ben dan ook een leek op het gebied van Amerika. De kustroute heb ik bewust zo lang gepland om zo af en toe ook nog op het strand te kunnen liggen. De tips over de parken zal ik even aanpassen.
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Ik denk dat je nog wel vaker terug gaat... dat zei ik ook toen ik 23 was en ben er inmiddels 5 keer geweest (ben nu 36). Maar goed, dan nog kun je een leuke route maken zeker met zoveel tijd :thumbup:

Maar waar je wel rekening mee moet houden, is dat in Yellowstone sommige voorzieningen al sluiten; http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/o ... edates.htm De weersomstandigheden met name voor Yellowstone kunnen snel veranderen en ook is het al vroeg donker. Dat is in het Westen vervelender als in Florida, omdat je in het westen meer parken bezoekt en dus over verlaten wegen gaat. Dit wil je niet in het donker doen. Ik zou dus Florida en wellicht de hele oostkust op het einde doen en zo snel mogelijk naar in ieder geval Yellowstone gaan. En je noemt Yellowstone wel maar in je schema zie ik ze nog niet of ik moet een nieuwe bril halen? Tussen Bryce en S.F. zou ik dat niet echt logisch vinden (al kan het wel). En zo vind ik ook de kronkel naar Yosemite niet logisch. Ik zou vanuit L.A. gezien: L.A. - Grand Canyon - Page - Moab (Arches -Canyonlands) - Vernal - Yellowstone - Grand Teton - Salt Lake City - Capitol Reef - Bryce - Zion - Las Vegas - Death Valley - Sequoia - Yosemite - S.F. - Kust - L.A. doen. Ik denk dat je dat qua tijd wel redt

Maar waarom wil je een rondje vanuit L.A.? Misschien is een rondje Denver wel beter omdat je dan vanuit Denver direct naar Yellowstone kan (weliswaar met minimaal 1 overnachting er tussen). Of nog beter, waarom een rondje? Je zou qua tickets eens moeten kijken wat een multicity-ticket: europa- New York/Washington - Denver/L.A. - Orlando/ Miami - europa kost. En Europa kan dus zijn: Amsterdam, Brussel, Antwerpen (met de trein naar Schiphol, die trein moet je nemen of in ieder geval inchecken op station Antwerpen), Brussel en Dusseldorf net wat het handigste/voordeligste is. Tussen Denver en L.A. zijn er geen drop-off kosten voor de auto al je huurt bij Alamo via http://www.usareisen.de dus de noodzaak om een rondje te rijden is er niet én ook niet geheel onbelangrijk usareisen heeft goede pakketten voor underage aangezien jullie onder de 25 zijn.

Verder de vraag; wat doen jullie graag. Wandelen jullie fanatiek? Want zolang in de Grand Canyon is bijvoorbeeld alleen nodig als je naar de bodem en terug wilt lopen (tent mee of gauw kijken dat in de Lodge op de bodem nog een plekje te reserveren is, aangezien je dat niet in een dag kan doen). Kijk voor info over de parken: http://www.nps.gov en http://www.ontdek-amerika.nl en bekijk wat je wilt doen en hoeveel tijd zoiets kost. Lees ook eens wat reisverslagen en routes van anderen.

Jij denkt dat je in oktober nog lekker op het strand kan liggen... hmm ik denk dat het dan aan de frisse kant is, zelfs rondom L.A./San Diego. Zoek anders even de gemiddelde temperaturen op via google ;-) Nog een voordeel om Florida op het einde te doen als je met strand wil eindigen zit je daar beter.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Oh ja, gezien de tijd die jullie hebben zou ik zeker meer tijd uittrekken voor Washington D.C. (let op het D.C. dat is de stad, als er enkel Washington staat wordt meestal de staat bedoeld) En wellicht ook nog een dag extra voor Philadelphia.

Vraag: waarom zouden jullie slechts 1x in jullie hele leven naar de VS gaan?
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Washington State is anders ook heel mooi! :wink: Maar Hockey heeft gelijk. Washington DC mag minstens een dagje meer. Ik ben er nog nooit geweest maar als ik de verhalen van Petra/VS lees dan is 1 dag te weinig.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Met zoveel tijd moet je met gemak een mooie route kunnen maken. :D Je schrijft dat jullie waarschijnlijk eenmalig naar Amerika zullen gaan. Die uitspraak is hier al vaak gedaan maar in de praktijk blijkt dat men later nogmaals (meerdere keren) naar Amerika terug gaat. :wink:

Je schrijft dat je enkel aan de westkust een auto wilt huren? Voor het gedeelte New York - Washington DC zou dat nog wel kunnen maar voor Florida lijkt me dat weer niet zo handig. Zou er zeker over nadenken of een auto voor die 7 dagen niet handiger is. Gezien jullie leeftijd (< 25 jaar, dus toeslag) zal de autohuur de grootste kostenpost worden verwacht ik (± 45 dagen autohuur in het zuidwesten).

Omdat jullie zoveel dagen hebben zou ik eerst gewoon een route maken waarbij je alle parken/bezienswaardigheden opneemt die je graag wilt zien. Omdat dat natuurlijk best lastig is, zeker als nog nooit naar Amerika geweest bent, kun je eens kijken bij de routekaartjes die de afgelopen jaren gemaakt zijn 2012, 2010, 2009, 2008, 2007 en 2006. Het geeft je een indruk van de afstanden en mogelijkheden. Heb je eenmaal een globale route gemaakt dan kun je dan dagen toevoegen als je ergens langer wilt verblijven.

Met zoveel tijd zou je zeker Yellowstone NP op kunnen nemen. Houd er verder rekening mee dat je het met die 4000 mijl waarschijnlijk niet gaat redden. Met zoveel dagen kun je daar gerust 2000 mijl bij optellen. Maakt voor de huur overigens niets uit, auto's worden verhuurd met onbeperkte mijlen.

Succes met de planning.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Veel mensen hebben het omgekeerde probleem, teveel om te zien, te weinig tijd om het te doen :mrgreen:

Nu, parken zoals Seqouia en Death Valley, daar moet je zeker niet zoveel tijd voor uit trekken. 's avonds aankomen, de dag nadien er spenderen & eventueel de dag daarna weer vertrekken is meer dan tijd genoeg.
Je kan er extra tijd aan spenderen, maar die zal je waarschijnlijk ergens anders nog nodig hebben eventueel.

Je route lijkt me ook een beetje van de hak op de tak. Ik heb ze dus wat aangepast, het is maar een idee, maar het lijkt me wel beter opgevuld nu.
Hoe je het uiteindelijk invult moet je zelf weten, maar in ieder geval heb je weer wat ideeën nu.

25-aug Vertrek naar new York
26-aug New York
27-aug New York
28-aug New York
29-aug New York – Washington
30-aug Washington
31-aug Washington - Orlando
1-sep Orlando disney
2-sep Orlando disney
3-sep Orlando seaworld?
4-sep Orlando - Miami
5-sep Miami
6-sep Miami
7-sep Miami - Everglades
8-sep Vlucht naar Los angeles
9-sep Los Angeles (Hollywood, Beverly Hills, etc)
10-sep Los Angeles (Universal Studios?)
11-sep Kust (Malibu bv)
12-sep Kust
13-setp Kust
14-sep Monterey (Bay Aquarium bv?)
15-sep San Francisco (Fisherman's Wharf, Golden Gate, etc)
16-sep San Francisco (Alcatraz?)
17-sep San Francisco
18-sep Yosemite
19-sep Yosemite
20-sep Yosemite
21-sep Yosemite
22-sep Mono Lake - Bodie
23-sep Mammoth Lakes
24-sep Kings Canyon NP
25-sep Kings Canyon NP
26-sep Sequoia NP
27-sep Death Valley
28-sep Death Valley - Las Vegas
29-sep Las Vegas
30-sep Las Vegas
1-okt Las Vegas - Zion NP
2-okt Zion NP
3-okt Zion NP
4-okt Zion – Bryce Canyon
5-okt Bryce Canyon
6-okt Capitol Reef NP
7-okt Moab (Arches NP)
8-okt Moab (Canyonlands NP)
9-okt Monument Valley
10-okt Page (Lake Powell, Horseshoe Bend)
11-okt Page (Upper/Lower Antelope Canyon)
12-okt Grand Canyon NP
13-okt Grand Canyon NP
14-okt Grand Canyon NP
15-okt Flagstaff (Meteor Crater?) - Kingman
16-okt Joshua Tree NP (Twentynine Palms)
17-okt Joshua Tree NP (Twentynine Palms)
18-okt Palm Springs - Salton Sea
19-okt Palm Springs
20-okt Los Angeles (Venice? Santa Monica?)
21-okt Los Angeles
22-okt Los Angeles
23-okt vlucht naar huis

Je hebt overal wel wat tijd teveel, je kan't dus nog verschuiven zoveel je wil.
Ik denk dat de route in't Westkust gedeelte wat aangenamer is nu, al zullen anderen hier je nog veel beter kunnen helpen.
Je kan die laatste dagen in LA ook laten vallen & eventueel wat opschuiven naar 't begin van je reis aan de Oostkust, daar zullen ook nog wel immens veel dingen te zien & te bezoeken zijn.
Maar daar zullen anderen een veel beter idee over hebben.
Reisblog: thisisfraa.be
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Overigens vind ik het idee van jolanxyz nog niet zo gek om eerst met de westkust te beginnen en te eindigen met New York en Florida.

Of beginnen in New York, doorvliegen naar Denver, eindigen in Los Angeles (geen dropoff kosten bij Alamo) en dan als laatste Florida aandoen. Is in oktober ook heel aangenaam. Kun je er gelijk een soort van relaxweek van maken. Want ga er ook maar vanuit dat ondanks de tijd die jullie ervoor hebben, het ook vermoeiend kan zijn. Dan is eindigen met enkele dagen relaxen heel fijn.

Via Multicity moeten tickets voor bijv. AMS/BRU - NYC - DEN - LAX - MIA/MCO - AMS/BRU wel te regelen zijn.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Rikbeer
Amerika-ontdekker

Bericht door Rikbeer »

Bedankt voor de snelle en goede reacties, ik merk wel dat ik me nog niet genoeg heb voorbereid en aan paar dingen niet aan gedacht heb :P.
Rondje idee is gekomen doordat een bekende gezegd (vaker stage gelopen in vs) heeft dat in dezelfde stad de auto dumpen veel geld scheelt, maar dit valt dus wel mee. Nu heb ik veel meer optie's.

Temperatuur heb ik ook even opgezocht voor LA en Miami. Max temp is ongeveer 26 graden, Miami iets warmer. Dus is een beetje geluk hebben, of idd in september gaan, want dan is het 30 graden.

Bedankt voor de tips :D ik meld me wel weer als ik nog meer vragen heb
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

De temperatuur in LA en Miami mag dan wel gelijkwaardig zijn, verder verschilt het als dag en nacht. In LA is het een droge hitte, in Florida een vochtige hitte. In Florida komt de warme golfstroom langs, in LA niet.

En LA is niet heel erg prettig zonder auto. Het kan, maar het is wel een typische autostad. Als je wil besparen qua kosten kan je beginnen in SF (kan zonder auto) of hier eindigen. Dan kan je het aantal dagen autohuur toch wat verminderen.
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

@Fraa: Ik wil niet vervelend zijn maar als je route advies geeft, geef dan wel een advies wat ook kan. Dit:
22-sep Mono Lake - Bodie
23-sep Mammoth Lakes
24-sep Kings Canyon NP
25-sep Kings Canyon NP
26-sep Sequoia NP
27-sep Death Valley

Gaat in deze volgorde niet lukken. Vanuit Mammoth Lakes kun je niet naar Kings Canyon. Er is aan de oost kant geen ingang.

Verder denk ik dat je met zoveel tijd een hele mooie route kunt maken. En ook wij zeiden dat we maar eenmalig zouden gaan in 2009, en gaan dit jaar voor de 4de en zeker niet de laatste keer. :wink:
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Je bekende heeft gelijk dat er zoiets bestaat als drop-off-kosten tussen verschillende steden en dan met name als ze in een andere staat liggen.

Over het algemeen kun je bij de bekende verhuurbedrijven als Alamo, Herz, Dollar tussen de volgende steden/staten zonder drop-off inleveren:
L.A. en S.F. (of te wel binnen Californië)
Californië en Nevada (Las Vegas)
Californië en Arizona (Phoenix, kan ook interessant zijn om op aan te vliegen/vanaf te vertrekken)
Orlando en Miami (of te wel binnen Florida)
= en andersom natuurlijk =

Tussen Californië en Colorado (Denver) weet ik in ieder geval dat Alamo via USAreisen.de geen drop-off berekend. Of dat bij andere aanbieders ook zo is, weet ik niet. De kosten van Drop-offs verschillen, National Car Rental rekent een aantrekkelijke fix-price bij lange afstanden terwijl andere verhuurders een prijs berekenen op basis van het aantal mijlen dat tussen het ophaalfiliaal en het inleverfiliaal zit. Echter als je door het vertrekken vanuit een andere stad een goedkopere vlucht kan krijgen of minder lang een auto hoeft te huren (en benzine moet kopen) om terug te komen naar een plek waar je geen drop-off kosten betaald dan is het even rekenen wat wijsheid is. Het is dus even vergelijken en kijken wat het verstandigste en voordeligste is, ook gezien het underage pakket.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Fraaa schreef:
Nu, parken zoals Seqouia en Death Valley, daar moet je zeker niet zoveel tijd voor uit trekken. 's avonds aankomen, de dag nadien er spenderen & eventueel de dag daarna weer vertrekken is meer dan tijd genoeg.
Je kan er extra tijd aan spenderen, maar die zal je waarschijnlijk ergens anders nog nodig hebben eventueel.

In beide parken kan je makkelijk een week doorbrengen....in Death Valley zelfs wel een maand, zonder dubbele dingen.......
Als je twee maanden hebt, is het juist een uitgelezen kans om wat de diepte in te gaan, en niet alleen maar de uitgekauwde dingen te zien die iedereen ziet!
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Pete.Z schreef: In beide parken kan je makkelijk een week doorbrengen....in Death Valley zelfs wel een maand, zonder dubbele dingen.......
Als je twee maanden hebt, is het juist een uitgelezen kans om wat de diepte in te gaan, en niet alleen maar de uitgekauwde dingen te zien die iedereen ziet!
Je weet wat ik bedoel, je kan overal zolang blijven als je wil, maar als je aan Death Valley bv. 2 dagen spendeert, heb je toch al wat moois gezien imo.
Ik wil maar zeggen, als hij overal een week aan zou spenderen, dan zou zijn reis 2-3 keer zolang duren, dat is ook niet de bedoeling.
Bepaalde regio's kan hij in meer in detail bezoeken & als hij nu bv. in DV een week wil blijven, dan zal die week ook wel gevuld geraken.
Maar dan zal hij minder tijd over hebben voor iets anders & dan gaan DAAR andere mensen weer over klagen. Je kan met een planning dus nooit iedereen een plezier doen.

Trouwens, je moet wel even bekijken hoeveel hooi op hij op zijn vork neemt.
Hij wil namelijk, NYC, Washington, Orlando, Miami én de hele Westkust doen.
Als we jouw advies volgen zal dat dus nooit lukken volgens mij.

En voor dat er anderen nog commentaar hebben: Het was maar een idee, ik heb ook duidelijk vermeld dat er waarschijnlijk anderen hier op't forum zitten die't veel beter weten.
Ko-Mar schreef: Gaat in deze volgorde niet lukken. Vanuit Mammoth Lakes kun je niet naar Kings Canyon. Er is aan de oost kant geen ingang
Ja dat was een foutje van de firma, ik zie nu ook dat dat niet realistisch is.
Nu ik er aan terug denk, ik wou op mijn eigen route bv. Sequoia NP aanvankelijk ook doen, maar daar ben ik toen vanaf gestapt omdat't niet mogelijk was.
Ik wist het dus eigenlijk wel, maar ik had er een kaartje bij moeten nemen toen ik de route voorstelde :mrgreen:
Reisblog: thisisfraa.be
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Hockey schreef:Ik vraag me af of je voor sommige zaken niet teveel tijd neemt. 2 dagen Sequioa? 2 dagen Death Valley? 4 dagen voor de kustroute? Dat laatste kan, ik heb daar ooit een schema voor gemaakt om het in zelfs nog meer tijd te doen. Zie hier.
Ik vind het juist mooi om te zien dat er veel tijd wordt uitgetrokken voor de parken. Het zijn ook geen volle dagen, de reisdagen moeten er nog van af. Dan blijft er voor DV bijvoorbeeld maar 1 dag over, en ook voor Sequoia maar 1 dag. Als je daar de verschillende delen gaat bekijken heb je meer tijd nodig.
Het is natuurlijk wel zo dat er veel meer te zien is in het zuidwesten.
Schrijf eens wat routes uit, en hou dan ook rekening met de reistijden. Van Yosemite naar death Valley bijvoorbeeld is te veel voor 1 dag, zeker als je de tijd hebt om het rustiger aan te doen.
Kijk eens op de NPS-site en op www.ontdek-amerika.nl om te zien wat er allemaal in de parken te doen is. Misschien kom je dan tot de ontdekking dat je wel veel tijd hebt gepand voor de parken. Of dat je zo hier en daar meer tijd nodig hebt. Reisverslagen lezen is ook een hele goede voorbereiding.
Voor een combinatie van Yellowstone en het zuidwesten kun je eens ons 2008-verslag bekijken.

Ik vind het wel knap dat je op je 23e al kunt zeggen dat je maar één keer in je leven naar Amerika zult gaan!

Marianne
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Fraaa schreef: Trouwens, je moet wel even bekijken hoeveel hooi op hij op zijn vork neemt.
Hij wil namelijk, NYC, Washington, Orlando, Miami én de hele Westkust doen.
Als we jouw advies volgen zal dat dus nooit lukken volgens mij.

Ik zag het, veel te veel in 2 maanden tijd, als ik nog eens 2 maanden zou hebben maakte ik een mooie route zuid-west, en dan nog sla je dingen over.....
Rikbeer
Amerika-ontdekker

Re: Reis Rikbeer: hulp gevraagd Zuidwest Amerika

Bericht door Rikbeer »

Mooi om te lezen dat iedereen hier zo behulpzaam is :clap: bedankt

heb de eerste post even aangepast,
Nu de oostkust naar oktober verschoven, aangezien het weer toch wel een rol speelt natuurlijk. (de everglades wordt nu misschien wel kritiek, maar dat kunne we dan eventueel ook overslaan, zou geen ramp zijn iig) Eventueel nog een extra dagje washington erbij. Ik heb ook even opgezocht wat het huren van een auto kost in miami voor een week dit komt uit op ongeveer 400 dollar, een trein ticket van orlando naar miami is een stuk goedkoper wslk. (evt nog een tussenstop ergens aan de kust) En aangezien we in orlando in principe alleen de pretparken doen heeft een auto ook niet echt een functie. Ik denk wel gemakelijk over het reizen met de trein, ik weet niet of dit werkelijk ook zo is.
Als er iemand nog tips heeft hoor ik het natuurlijk graag :)

Nu kan ik me gaan richten op de westkust.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Je hoeft niet steeds je openingspost aan te passen. Dan worden de comments nogal vreemd en niet terzake doende.
Gewoon een nieuw schema plaatsen in een nieuwe post :thumbup:
Daar kan dan weer opnieuw op geschoten worden :wink:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Rikbeer
Amerika-ontdekker

Bericht door Rikbeer »

oke zal het de volgende keer doen :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen