Air Conditioning Installatie

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Machteld
Amerikafan
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 dec 2010, 07:35
Locatie: Hillsboro, OR

Air Conditioning Installatie

Bericht door Machteld »

Hey Hey!

Dit word de 3e zomer dat we in ons huis wonen en we denken er aan om nu dan toch maar een AC te halen. Ons huis is al pre-wired voor een AC, maar we hebben geen buizen-connectie aan laten leggen bij het bouwen van het huis.

Nu ben ik toch eens benieuwd wat jullie hebben betaald voor de installatie van een AC unit. Wij zijn op zoek naar de goedkoopste optie, aangezien we in Oregon wonen en de AC 2-3 maanden uit het jaar max zullen gebruiken (en we blijven hier niet de komende 10 jaar wonen).

Ik heb al 2 mannen over de vloer gehad voor een estimate, vrijdag komt de 3e. Tot nu toe ligt de estimate tussen 3200-3800, ik vind dat vrij veel voor een 2200 sq ft huis en de meest basic unit + installatie. Ervaring?
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door Disney-Golf »

Window unit in de slaapkamer om koel te slapen misschien?
Ben je er met 2 à 300$ vanaf.
Je hebt al 3 zomers achter de rug dus weet je hoe warm het in je huis kan worden.
Wil je het als investering zien en meerwaarde creëren in je woning, zal je toch de duurdere optie moeten nemen.
Een koper is tegenwoordig ook niet dom meer en ziet een "Budget" A/C Miles away...
marcuscj
Amerikakenner
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 feb 2004, 21:55
Locatie: oregon,usa

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door marcuscj »

inplaats van een AC heb ik een heatpump gekozen.
Mijn electric furnace was niet erg efficient en mijn heatingbills in de winter zijn nu veel lager.
Het heeft me ongeveer $3k gekost , 5 jaar geleden voor een 2000 sq ft huis.
I did the wiring myself en saved $500.
Het was lekker koel in mijn huis last weekend.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door USInsider »

Je zegt dat jullie geen ducts hebben laten aanleggen in je huis ? maar hoe verwarm je het dan ?
Ik heb altijd begrepen dat het zomers behoorlijk warm kan worden in OR - wie koopt er een nieuwer huis zonder AC ? (even denkend aan resale).

Je hebt het over 'most basic' - betekent dat een gecombineerd systeem op je dak of toch een gescheiden systeem (condensor buiten, evaporatie op zolder (?) bij je furnace ?

Je kunt kijken of het misschien al voldoende is om een whole house fan te laten aanleggen, daar zijn geen ducts voor nodig. Zal voor jullie gezien de grootte van je huis ong. $ 1200 - 1500 kosten incl. aanleg.
Gebruikersavatar
Machteld
Amerikafan
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 dec 2010, 07:35
Locatie: Hillsboro, OR

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door Machteld »

Je zegt dat jullie geen ducts hebben laten aanleggen in je huis ? maar hoe verwarm je het dan ?
Sorry, ik heb het verkeerd gezegd. We hebben wel het elektriciteitskastje buiten om je AC op aan te sluiten, maar we hebben niet het buizennetwerk van de AC naar de furnace aan laten leggen, dat zou er nog bij komen als kosten bij de installatie van een AC :)

@Disney-Golf: We hebben een window AC gehad, maar dat werkt niet goed voor ons huis omdat het zo ontzettend open is. Beneden hebben we eigenlijk alleen een deur bij de wc en dat is het dan ook wel.. Mijn werkkamer is helemaal open naast de grote living, dus een window AC werkt gewoon niet! :(
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door USInsider »

Je vroeg wat we vonden: dan is het van belang te weten of je een gecombineerd systeem (goedkoper, maar op meestal je dak) denkt te nemen of een gescheiden systeem. De condensor buiten dan moet op een concrete slab staan - is die er al ? en verbonden worden met de evaporator in de attic.
Iemand had het over een heat pump - werd daarmee een gecombineerd systeem bedoeld ? (ik denk niet dat je zelf een thermal heat pump kunt aanleggen ?)

Vraag ik me af hoe dat werkt met de furnace, bij de meeste systemen zit de evaporator net boven de furnace en maakt voor een deel van de functies van de furnace gebruik. Waarschijnlijk is de evap in de duct erboven aan te brengen.
Ik weet niet of OR ook de eis stelt dat als je iets laat aanleggen/veranderen, je duct systeem een lekkage test moet ondergaan. Ducts meteen laten schoonmaken kan ook een goed idee zijn, overigens.
Bij een huis van 2200 sq. ft. (hoeveel verdiepingen ?) heb je in feite al snel een systeem nodig verdeeld in zones - waar je de temp. kunt regelen.

Je zegt: basic unit, maar er zijn keuzes: bv. aantal decibellen produced - meer geld voor minder geluid is het echt waard, ook je buren zullen je dankbaar zijn - en hoe energie zuinig het ding werkt.

Blijft mijn punt: als het vooral om een ruimte gaat, hebben jullie gedacht aan een whole house/attic fan ?!
Hoe warm wordt het eigenlijk bij jullie in de zomer ?!
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door ned in MO »

Je hebt een 3 1/2 ton unit nodig denk ik om te koelen.

Ik zou eens rond gaan bellen en uitleggen wat je nodig hebt.
Heb je alleen de compressor buiten nodig of ook de A coil? (de koelribben)
Ik heb twee systemen want 4000 + sqft totaal.
Het eerste systeem is conventional maar in het nieuwe gedeelte heb ik een dual fuel heatpump. (gas and electric) en zeer efficient. Kijk ook eens of er nog rebates zijn.
Ik betaalde ong $7500 voor een york Heat and air dus incl ductwork.

Ga dus rondbellen en vraag wat ze zo denken dat het kost en welk merk ze voeren. Janitrol(junkatrol is de nick name) and goodman zijn wat goedkopere systemen.
Na wat phone estimates laat je de twee goedkoopste uitkomen en een definitief bod maken.
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door DixieChick »

Woon jij niet in een huis met twee verdiepingen? Dan zijn twee units zeker niet overbodig. Hier in Georgia, waar het in de zomer echt tropisch is, zie je bijna geen huizen van twee verdiepingen met maar een unit, gewoon omdat een unit het niet en boven en benen koel kan houden.

Ik vind de prijs die je noemt erg meevallen. Vrienden hebben laatst een nieuwe AC moeten aanschaffen (en die hadden de condensor op zolder en de buizen al), en die waren bijna $5000 kwijt. Ik weet niet hoe warm het in Oregon wordt (ik heb familie in Hillsboro wonen, en vond het daar altijd wel meevallen, maar goed, dat is heel subjectief, en ik woon er niet), maar als het goed warm kan zijn, dan moet je zeker niet bezuinigen op je AC. Dan heb je zo'n ding, is je huis mog niet goed koel.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door USInsider »

Voor Machteld: de A coil is de evaporator-unit in the attic, kan ook een N coil zijn (afhankelijk van de vorm van de koelribben).

Voor de goedkoopste unit gaan, is dat zo verstandig ? gevestigde namen zijn Lennox en Bryant - je wilt toch niet ieder jaar de tech op bezoek omdat je coil roest of er een lek is in het systeem of wat dan ook. Een goede garantie is ook belangrijk.
Ik geloof niet zo in "goedkoopste estimate" want waar wordt op bespaard ? Ik vraag rond wat een echt goed bedrijf is, met terzake kundige monteurs, dat achter zijn product en de aanleg staat, snel komt bij problemen, licensed en bonded is, en als dat wat - niet te veel uiteraard - meer kost het zij zo.

Rebates is een goede tip !

Ik denk dat het in OR minder heet wordt dan in Georgia - hier in de Central Valley kan het ook tot boven de 100F worden maar voor een huis van die grootte (zeker in twee verdiepingen) gaat men hier met een unit en dan worden er twee of drie zones gemaakt. Boven de 3000 sq ft doet men twee units - wij hebben een grote unit en een die half zo groot is.
Hebben jullie misschien meer vochtige warmte ?

Overigens, een van onze evaporators bleek te lekken en moet vervangen, een reparatie van rond de 1000-1200 dollar. (Om M. een indruk te geven van prijzen).
Gebruikersavatar
Machteld
Amerikafan
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 dec 2010, 07:35
Locatie: Hillsboro, OR

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door Machteld »

De hoogste temperaturen die we hebben gehaald hier in de laatste 3 jaar was 104, verder liggen de temperaturen tussen de high 80s en low 90s.
Paar dagen terug was het 88 en was het 84 in het huis, dat was echt niet prettig. Het komt vooral ook door de ligging van het huis en hoe de wind hier waait, onze ramen zijn voornamelijk aan de zuid-en noordkant van ons huis en de wind waait altijd alleen maar van Oost naar west of andersom. We krijgen dus vrij weinig luchtcirculatie!

@Dixie: We hebben inderdaad een huis met 2 verdiepingen, 2 units zijn echt teveel en overbodig hier in het koele Noordwesten :)

@Ned in MO: De estimators hebben inderdaad een unit van 3.5 ton aangeraden, en ik heb al rond gebeld en al estimators over de vloer gehad... vandaar dat ik zal prijzen kan noemen :) Ik zal eens kijken of er inderdaad rebates zijn!!

@Oortjes: Je vroeg wat we vonden: dan is het van belang te weten of je een gecombineerd systeem (goedkoper, maar op meestal je dak) denkt te nemen of een gescheiden systeem. De condensor buiten dan moet op een concrete slab staan - is die er al ? en verbonden worden met de evaporator in de attic.
Ik moet je zeggen dat ik hier nog nooit in Oregon een AC systeem op het dak heb gezien, tenzij het voor een groot bedrijf is. De AC unit zou op een concrete slab komen te staan, de kosten daarvan zijn inclusief van de totaalprijzen die ik heb genoemd.

Blijft mijn punt: als het vooral om een ruimte gaat, hebben jullie gedacht aan een whole house/attic fan ?!
Ik ben hier niet erg mee bekend, maar we hebben nu al een soort afzuigsysteem (no idea what to call it) boven die warme lucht onttrekt uit de bovenverdieping :)

We willen niet perse voor de goedkoopste hoor, we hebben nu gekeken naar Trane en de estimator die vrijdag komt is een Lennox leverancier!

Ik was gewoon benieuwd of 3200-3800 normale prijzen zijn, of dat ze gewoon erg duur uitkomen op het moment. De ouders van mijn vriend waren namelijk verrast over de "hoge" prijs! : )
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door Dento »

Wij hebben 2000 square feet, en hebben twee units: één voor boven, en één voor beneden, wat niet alleen beter werkt, maar ook nog eens energiezuiniger is: je hoeft als het 's nachts te warm is niet de A/C beneden aan te hebben, want dat is verspilde energie - boven alleen aan is dan voldoende. Bovendien hoeft zo niet één unit ontzettend hard en lang te werken om het hele huis te kunnen koelen. Wat we bovendien hebben ontdekt, is dat als je de unit boven aan zet, de koele lucht ook naar beneden komt, waardoor je óf die beneden niet aan hoeft te zetten, óf maar kort.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
Machteld
Amerikafan
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 dec 2010, 07:35
Locatie: Hillsboro, OR

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door Machteld »

Ik vergat te vermelden dat ons huis goede insulation heeft. Als het huis verwarmt word blijft het eigenlijk heel de dag dezelfde temperatuur, onze verwarming gaat om 6:30AM één keer aan voor een half uurtje en dat is het dan ook wel voor de hele dag :thumbup:
De estimator zei ook dat het waarschijnlijk hetzelfde zal zijn voor de airco, 2 units lijkt me echt teveel voor ons huis! :) We hebben ook een huis direct naast ons staan, dus de zon staat ook niet heel de dag op ons huis te branden zodra de zon richting het westen gaat! :D
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door USInsider »

Blijft het feit dat je met een systeem twee zones kunt maken, een voor beneden en een voor boven. Wij hadden in ons vorige huis een systeem, drie zones. Dat was een huis van alleen begane grond, in goed Ned. bungalow. Een zone was de slaapkamer, die hoefde overdag niet koeler, de tweede zone was de huiskamer en de keuken en de 'bieb' (een ruimte in feite), de derde zone was de voorkant van het huis (kantoor Mr. Oor, twee andere kamers). De voorkant kreeg veel zon (oost-zuid ramen) en die zone werd het meeste gebruikt.
Toen we nog geen zones hadden moest de rest van het huis tot 'ijskast' gekoeld worden om de voorste ruimte qua temperatuur leefbaar te krijgen. Vlgs. het airco bedrijf werden huizen van twee verdiepingen bij de bouw meteen van een 'zoned system' voorzien. Het voordeel van zones is idem als twee systemen: je koelt alleen wat er gekoeld moet worden. (Plus bij een groter huis heb je ook twee systemen omdat een anders te groot zou moeten zijn.)
Ik zou dus 'zoning' overleggen met een mogelijke installateur, het scheelt nl. behoorlijk in je energiekosten.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 mei 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Machteld
Amerikafan
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 dec 2010, 07:35
Locatie: Hillsboro, OR

Re: Air Conditioning Installatie

Bericht door Machteld »

Oortjes: Ik zal zeker informeren over de zoning! Sounds like a good idea! :D
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer