Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verkeer en verkeersregels in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Verkeer en verkeersregels in Amerika

Bericht door Petra/VS »

Encinitas schreef: Zeker als er niemand in de buurt is, kan ik echt niet tot een volledige stop komen, of wat daarop ook maar enigszins lijkt.
Misschien ligt het aan het feit dat je gedeeltelijk in Californie woont. Zo'n "stop" als jij beschrijft heet hier een Californian stop :lol:
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

O ja, nog zoiets waar ik niks van begrijp: voorrangsregels op parkeerterreinen. Gevoelsmatig weet ik nu wel wanneer ik voorrang moet verlenen en wanneer niet, maar ik zou het echt niet kunnen uitleggen. En ik snap ook niet dat dat tijdens het theoriegedeelte van het rijexamen niet aan bod is geweest.

Mezelf ergeren doe ik eigenlijk nooit (meer). Toen ik nog in Nederland woonde, begon het mezelf gewoon te storen hoe vaak ik me wel niet ergens aan ergerde. Het is van die nutteloze energie, al dat negatieve gedoe. Als ik me ergens aan stoor, dan is het aan mijn man die zich zit te ergeren aan het verkeer :D

Wat me trouwens opvalt, is dat Amerikanen zich in het algemeen veel minder opgejaagd voelen. Ik sta bijvoorbeeld soms op school met mijn auto in de rij om mijn zoon van pre-k op te halen, en dan kan iemand voor me rustig 5 minuten staan volkleppen met een juf of iemand anders die toevallig voorbijkomt. Dat zou ik dus écht niet kunnen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat niet opgejaagd voelen vind ik heerlijk. Al is het ook in dit gebied meer gehaast geworden in de tijd (inmiddels bijna een kwart eeuw) dat ik hier woon. Ik weet niet goed wat je bedoelt met het parkeerterrein. Inderdaad moet je gewoon minder op je voorrang staan hier. Laat die ander dan een keer voorgaan, wordt niemand minder van. Dat is wel de algemene gedachte hier. En soms zijn er mensen die wel per se willen voorgaan, so be it. Ik heb erg moeten leren dat vijf minuten echt het verschil niet maken. Ik ben ook erg punctueel, maar dat is men hier soms heel erg (interviews voor een baan!) en anders weer helemaal niet (sociale functies). In het verkeer is het beter dat laatste aan te houden, al wordt het verkeer hier rond Washington wel steeds agressiever.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Parkeerterreinen: de weg die zeg maar langs de winkels loopt, is de weg die het belangrijkst is; als je daar rijdt, dan geeft iedereen die uit een parkeerrij komt, je voorrang (althans, dat is mijn observatie). Soms is dat echter niet zo evident en lijkt iedereen toch prima te weten wat de bedoeling is. Wachten is sowieso altijd een wijze keus in deze :)

Ja, DC binnenrijden vind ik ook echt niet leuk. Je moet al zo goed opletten dat je goed zit en dan is het ook nog eens zo druk; je krijgt lang niet altijd de kans om nog even van strook te wisselen. Baltimore vind ik een stuk relaxter, maar goed, niet echt te vergelijken met DC natuurlijk.

Ook wel grappig trouwens: ik moest laatst met een kind naar een verjaarsfeestje in Baltimore en ik had gewoon het adres ingevoerd in de gps, verder niet over nagedacht. Nou, ik kwam me toch door wijken, echt, ik had daar geen autopech moeten krijgen. Ik was gewoon opgelucht toen ik nog een andere blanke moeder met kind in de auto spotte :lol: Op de terugweg toch maar gewoon vertrouwd op mijn eigen kennis van het stadsplan van Baltimore. Dat die autonavigatiebedrijven daar nog geen menukeuze voor bedacht hebben: vermijd gevaarlijke wijken :)
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

OscarG schreef: Wat mij het meest opvalt is hoeveel mensen er zonder licht rijden. In de tunnels van Boston vaak geen licht aan. Schermer/regen of wat dan ook, veel rijden nog steeds zonder licht. Zelfs nu 2x mee gemaakt dat er een auto in het pikke donker zonder licht reed. Zal wel de "live free or die" mentaliteit zijn in NH
Ik denk dat overdag rijden zonder licht misschien te maken heeft met auto's die automatische lichten hebben? Mijn auto heeft automatische lichten en die gaan zelden aan met regen, ik doe ze altijd zelf aan... Maar ik zie veel mensen altijd zonder licht rijden (snachts wel aan hoor!)

:twisted: Waar ik echt van op kijk is dat mensen hier gewoon oversteken zonder te kijken!!! Men steekt gewoon over zonder ook maar een blik links óf rechts te wagen.. Je zal maar een keer naar je radio kijken en je ligt er zo tegen.
Ik zie ook regelmatig ouders met kinderen en die kinderen steken ook gewoon zo over zonder te kijken... Niemand die zegt "links, rechts, links" :C
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Grappig dat veel van jullie ervaren dat Amerikanen zoveel hoffelijker en rustiger zijn in het verkeer. Mijn ervaring is dat dat in sommige regio's waar is, maar in andere lijkt het me wel tegenovergesteld.

Met name bij het rijden op de snelwegen in de SF Bay Area hadden wij het gevoel aan alle kanten van de weg gereden te worden - we kregen geen ruimte en iedereen zat op onze staart. Ook op de ring van Denver moesten we bijvoorbeeld behoorlijk aggressief rijden en 'pushen' om te mogen in- of uitvoegen.

Daarentegen heb ik wel het idee dat in de bebouwde kom er veel meer op voetgangers gelet wordt, wat ik wel heel vriendelijk vind. Ik zie daar ook minder vaak iemand voorbij rijden met een snelheid waarvan ik denk 'nou nou'. Dat heb ik toch in Nederland zeker vaker.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mijn man rijdt vlotjes in Londen, Parijs, New York, Toronto,.. Maar toen we een keertje in Florida, aan Orlando een vakantie gehouden hebben, waren we dagelijks diverse keren kandidaten-met-stip voor het krijgen van een hartaanval omwille van het rijgedrag van de mensen op de autostrade. We grapten wel eens dat de enige kant van waar er geen auto kan komen, de onderkant is. Maar eigenlijk waren we doodserieus toen we dat zeiden. Heb ook nog nooit zoveel ongevallen gezien als daar.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
s_janssen
Amerika-ontdekker

Bericht door s_janssen »

In mei 2011 was ik met een collega in de omgeving San Francisco en San Jose, en wat ons opviel was dat veel bestuurders heeeeeel langzaaaaam en heeeel voorzichtig reden. Niet echt vlotjes zullen we maar zeggen.
Diezelfde avond op TV in het hotel zagen we een commercial van een verzekeringsmaatschappij, die een autoverzekering aanbood met veel korting. Mits een je een zwart kastje liet inbouwen, dat op basis van GPS je snelheid, bochtsnelheid, acceleratie en remmen in de gaten hield. Als je een 'nette' driver was kreeg je veel korting.
Toen begon het ons een beetje te dagen: zouden al die slow-mo drivers zo'n verzekerings-gps-kastje aan boord hebben? Vooral niet te hard rijden, optrekken en remmen anders raak ik mijn careful driver bonus kwijt!
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Elke> Nu vind ik Florida ook wel de ergste staat om in te rijden. We zijn vorig jaar naar Tampa gereden (tijdens Spring break ook nog eens), en halverwege de I75 op Florida, nadat ik weer net een ongeluk met een niet-oplettend Delta Gamma lid (aldus de stickers op haar auto, het nummerbord, en de bengelende dingen aan haar achteruitkijkspiegel) vermeden had, heb ik manlief gedwongen om verder te rijgen. Ik werd echt helemaal gillend gek van al die niet-oplettende toeristen, slow-motion rijdende snowbirds, en locals die reden alsof ze net een lijntje gesnoven hadden ofzo. Ik bedoel, ik kan alledrie prima handlen, maar niet tegelijkertijd. Oh ja, en het stortregende ook nog. Dus. Florida kreeg een nul op haar rapport van mij.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Volgens mijn man voelde hij zich veiliger op de weg in Puerto Rico dan in de streek van Orlando. (en de werkgever had eigenlijk een policy dat zij niet zelf mochten rijden in Puerto Rico wegens te gevaarlijk :lol: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Heb ook wel 'ns midden op 'n kruising gestaan omdat het rode stoplicht aan de andere kant van de kruising hing (in Canada) :mrgreen:
Wat ik ideaal vind zijn de kruisings met 'n stopbord. Degene die het eerst stilstond mag als eerste rijden. In NL bij gelijkwaardige kruisings staat men soms zo te kutten omdat rechts voorrang heeft en sta je er met 4 heeft ieder dus iemand rechts van hem die voorrang heeft.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Petra/VS schreef:
Encinitas schreef: Zeker als er niemand in de buurt is, kan ik echt niet tot een volledige stop komen, of wat daarop ook maar enigszins lijkt.
Misschien ligt het aan het feit dat je gedeeltelijk in Californie woont. Zo'n "stop" als jij beschrijft heet hier een Californian stop :lol:
Wat leuk, dat wist ik niet. Nou, dan heb ik een dubbel excuus...
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik denk dat in de US zowel als in NL je goeie en minder goeie chauffers hebt. Het probleem is dat alleen de slechten opvallen. Je rijdt nu eenmaal niet over de snelweg in bewondering van het rijgedrag van al die mensen die met perfecte routine hun route volgen, zonder jou lastig te vallen. We maken allemaal weleens een foutje en ik vermoed dat daar de meeste aandacht naartoe gaat. Je kunt je mogelijk wel verbazen over het rijgedrag, als iemand keer op keer nieuwe fouten maakt; dat zie je weleens als je een tijdje in de buurt van iemand rijdt die niet zijn/haar volledige aandacht bij het verkeer heeft. Maar ik durf wel te stellen dat minstens 80% dusdanig rijdt dat het niet mijn aandacht in extra mate positief of negatief beinvloedt. Naar mijn mening is de definitie van een goeie chauffeur iemand die kan gepast kan reageren op eventueel onverwacht gedrag van andere weggebruiker of ander omstandigheden, zonder zich daarover extra op te winden of in paniek te raken. Het helpt ook als je zodanig rijdt dat anderen ook van jou geen last hebben. Met die definitie in gedachten zitten er in de US redelijk veel goeie chauffeurs op de weg.

Het grote verschil tussen NL en US rijgedrag is dat het in NL wat assertiever eraan toe gaat, naar mijn mening een direct gevolg van het dichtbevolkte karakter. In de US zie je dat in grote steden ook, maar toch ietsje minder. Boston is de stad waar ik dat het meest heb gemerkt. De enige stad in de wereld waar ik heb gereden en het liever niet herhaal is Turijn in Italië. Maar als het moet rij ik daar ook wel; ik pas me in de meeste landen uiteindelijk wel aan. Zelfs aan de linkerkant van de weg rijden went snel, vooral als het stuur rechts zit.
Laatst gewijzigd door Loek op 01 mei 2012, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

dimona schreef:Parkeerterreinen: de weg die zeg maar langs de winkels loopt, is de weg die het belangrijkst is; als je daar rijdt, dan geeft iedereen die uit een parkeerrij komt, je voorrang (althans, dat is mijn observatie). Soms is dat echter niet zo evident en lijkt iedereen toch prima te weten wat de bedoeling is. Wachten is sowieso altijd een wijze keus in deze :)
Maar op een parkeerplaats zijn het toch meestal alleen t-splitsingen? En dan heeft het verkeer op de weg die rechtdoor gaat altijd voorrang (tenminste, wel hier in Texas). Dus dan is het heel duidelijk.
Terug in Texas!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Bij onze walmart heb je ook kruisingen maar de een is doorgaand, de ander heeft stopborden al moet je wel opletten. Niet iedereen heeft dat in de gaten.
Feit is wel dat veel parkeerterreinen particulier terrein zijn en niet aan de normale regels voldoen. Meestal betaalt ieder zijn eigen schade als het tot een ongevalletje komt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zoals in Belgie dus.
Elke
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, precies, bij kruisingen op parkeerterreinen is het ontzettend goed opletten; wij hebben hier een parkeerterrein dat vroeger een overdekt winkelcentrum was, met hele onlogische situaties, zoals wegen die een 90 graden bocht maken en daarmee feitelijk toch rechtdoorgaand zijn, maar als je van de andere komt, dan heb je dat helemaal niet in de gaten en lijkt het alsof je zelf het rechtdoorgaand verkeer bent :?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

dimona schreef:Als ik me ergens aan stoor, dan is het aan mijn man die zich zit te ergeren aan het verkeer :D
Ik moest hier wel om lachen, mijn man kan zich ook zo opwinden over het verkeer. Alsof iedereen die iets verkeerd doet het speciaal op hem gemunt heeft. :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ha ha, hier net zo! Maar ik erger me ook regelmatig. Zoals vanochtend toen mijn zestienjarige naar school reed en een $&#*(*@ haar afsneed en recht voor haar neus een parkeerplaats opreed. Het scheelde een haar en als zij hem aan had gereden had ik me enorm moeten inhouden, want wat een schoft! Ik had mijn portie adrenaline weer binnen voor de dag, pfff! Ik vind het heel wat om zo'n tiener rijden te leren.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik voel met je mee, ik vond het ook zeer enerverend -- blij dat die dagen achter ons liggen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer