Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Ziva »

Maar ik mag wel mijn huis knalpaars maken, dat dan weer wel.... maar geen droogrek met was buitenzetten en als ik zo'n carpoort wil om een auto onder te zetten heb ik ook toestemming nodig.

Om terug te komen op de apparaten, waarom zijn ze niet van de frituur in Amerika? Ik heb er wel 1 gekocht maar de lol gaat er gauw vanaf als je nie veel kunt kopen om te frituren en ook geen lekker frituurvet hebt :D

Enne.. is het jullie ook opgevallen dat het soms lang duurt voor de lampen "op volle lichtsterkte" zijn? Waar komt dat dan door?

Vragen.. vragen :geek:
marcuscj
Amerikakenner
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 feb 2004, 21:55
Locatie: oregon,usa

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door marcuscj »

Nog net van Spanje teruggekomen.
Wat ik daar zo lelijk vind, zijn die zwarte tralies voor ieder raam.
Ieder huis ziet er naar uit als een gevangenis.
Ook die butane flessen die bijna iedere week vervangen moeten worden.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Loek »

Ons huis is zo te horen stokoud: gebouwd in 1985. Inmiddels wel veel aan verbouwd en vernieuwd. Toen wij het kochten zat er inderdaad zo'n lekker donkerbruine keuken in. Omdat we op dat moment niet echt zondanig in de slappe was zaten dat we er meteen een nieuwe keuken in konden gooien, heb ik mijn creativiteit maar op losgelaten. Alle kastjes kaalgeschuurd en in de kleuren mint met groene accenten geschilderd. Het zag er wel leuk uit vonden we zelf, en in ieder geval iets heel anders dan wat je elders zag. Later hebben we de laminaten aanrechten vervangen met graniet in een passende (groenachtige) kleur en hebben de achterwand van glazen tegeltjes voorzien. Als er een apparaat de geest gaf, werd het vervangen met stainless steel. En zo hebben we dus niet een nieuwe keuken, maar wel eentje die bij onze smaak past.

In tegenstelling tot de meeste huizen in het Denver gebied hebben zijn geen "forced air" verwarming, maar een ketel met "baseboard radiators"; van die kleinere radiatoren onderaan de muur. Het gas voor de verwarming komt gewoon met een buis van de energieleverancier ons huis binnen, geen tanks of zo. Geen airconditioning, maar een evaporative cooler die slechts een fractie van het energieverbruik heeft in vergelijking tot gewone airconditioning. Echter die werkt alleen in gebieden met een lage luchtvochtigheid. Zowel verwarming als koeling heb je hier hard nodig met temperaturen van -20 in de winter en +35 in de zomer.

De toiletten zijn in de loop van de jaren dat we hier wonen allemaal vervangen. Eentje is zo'n zwevende zoals je in NL ook wel tegenkomt (Geberit) maar allemaal hangen ze op wat ik noem "fatsoenlijke hoogte". Dus niet met je knieën boven je oren hoeven zitten. Ook onze overige bad armituren (douches, bad, kranen etc) zijn vervangen met iets wat meer bij onze smaak past en het huis toch nog verkoopbaar houdt. Dat is namelijk het grootste probleem, als je het huis helemaal inricht naar NL smaak, raak je het als je het ooit moet verkopen aan de straatstenen niet kwijt.

Buiten is alles zoveel mogelijk onderhoudsvrij gemaakt in de loop van ons verblijf hier. Dus vinyl siding, aluminum wrapped trim (moet op sommige plekken nog gebeuren) en een garagedeur met metaal van buiten, geisoleerd en vinyl aan de binnenzijde. Bijna niets hoeft meer te worden geverfd.

Wij zitten op eigen waterbron, waarvan de pomp toen we hier kwamen niet zo best meer was. Inmiddels is die vervangen (rib uit het lijf) en levert meer dan voldoende water en waterdruk. Ook geen rioleering maar een septic tank met leech field. Dus wat dat betreft zijn we erg self sustaining. Warm water komt van een gasboiler die het al bijna 20 jaar uithoudt. We zitten te wachten tot ie het begeeft om eventueel te vervangen met een "tankless heater", in NL beter bekend als een geyser. Ze doen alsof zo'n ding super modern is terwijl in Europa men sinds de tweede wereldoorlog niets anders gebruiken. Ze zijn hier wel ontzettend duur, maar gezien de efficiency zou het zichzelf terug moeten betalen. Ik zal nog wel onderzoeken of dat echt zo is.
marcuscj
Amerikakenner
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 feb 2004, 21:55
Locatie: oregon,usa

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door marcuscj »

Om terug te komen op de apparaten, waarom zijn ze niet van de frituur in Amerika? Ik heb er wel 1 gekocht maar de lol gaat er gauw vanaf als je nie veel kunt kopen om te frituren en ook geen lekker frituurvet hebt :D

Enne.. is het jullie ook opgevallen dat het soms lang duurt voor de lampen "op volle lichtsterkte" zijn? Waar komt dat dan door?

Vragen.. vragen :geek:
Dat lekkere frituurvet is niet goed voor de lijn, maar mischien heb jij daar geen last van.
Vele lampen nu zijn compact fluorescent lampen.
Ze zijn cold-cathode tubes, na een minuut worden die cathodes opgewarmd en emits more electrons en meer licht.
Ze gebruiken minder energy dan de incandescent lampen.
In sommige landen mogen die lampen in de toekomst niet meer gebruikt worden.(incandescent lampen)
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door kastelke »

Als friteuse heb ik op aanraden van een andere Belgische een Bravetti Pro gekocht. Is 1650 Watt en er kan 4l olie in. Warmt -wat had je verwacht!!!- traaaaaag op. Maar wel beter dan wat ik hier elders hoor. Vergelijk het met de friteuse die ik in Belgie had: meer dan 3000 Watt...
Als frituurolie gebruik ik hier sunflower oil. Denk dat dat het minst schadelijke is? Heb wel ook al rapeseed oil gebruikt ('canola oil') maar vond die geur en vooral de smaak niet geweldig.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Clint
Amerika-expert
Berichten: 4657
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:13
Locatie: Detroit, MI

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Clint »

Je hebt in de VS inderdaad niet veel frituur snacks. De meeste snacks kunnen gewoon in de oven, wat ik eigenlijk wel prettig vind. Ik vind bv huismerk Walmart oven patat heel goed te doen.

Als mijn vrouw en ik over een paar jaar naar MI verhuizen (wat ons plan is) koop ik wellicht wel een friteuze. Dan rij ik een paar keer per jaar naar Holland om kroketten te kopen. Vind het echter te riskant om ze naar MO te laten verschepen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
donut

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door donut »

No offense Petra.

Wij hebben zo'n mini frituurpannetje van Cuisinart, warmt snel op en heeft zo'n veiligheidssnoer die met een magneet aan de pan vastzit. Mocht je kleine kind aan dat per ongeluk aan het snoer trekken oid, dan neemt het iig niet de hele pan mee maar trekt 'ie zich automatisch los. Ik heb in NL 3 frituurpannen versleten maar geen had dit ideale safetysnoer!
Kroketten neem ik idd ook mee vanuit NL en kaassoufle's. In folie verpakken en de ochtend van vertrek in koffer doen, dan zijn ze nog half bevroren als ik hier aankom en kunnen ze zo de vriezer weer in. Mag natuurlijk niet maar elke keer neem ik de gok en tot nu toe erg veel geluk gehad.

Ovenpatat doet het gewoon niet voor mij.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Petra/VS »

Wij frituren eigenlijk maar een keer per jaar, oliebollen :D. Ik neem me altijd weer voor ook eens andere dingen te maken, maar het komt er niet van. Wij hebben een DeLonghi frituurpan, die ik prima vind, hij wordt snel warm en is heel makkelijk schoon te maken. Bovendien stinkt hij niet wat ik ook erg belangrijk vind. Voor vet gebruik ik net als Elke sunflower oil Het model dat wij hebben.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Dento »

Voor frituren gebruiken we arachide olie; het rookt niet bij temperaturen beneden 375°F, en het stinkt ook niet. Ik heb voor de oliebollen afgelopen december een frituurpan gekocht (geen idee meer welk merk het was, maar het was iets van $30 of $35), en ik heb het ding naast de oliebollen nu één keer gebruikt voor frieten te bakken. Voor de rest - als we al frieten maken - gaat dat gewoon de oven in.

Overigens denk ik dat ik komend weekend weer oliebollen ga bakken; mijn ouders zijn toch wel erg benieuwd naar mijn baksels... :lol: Het wordt gelukkig alweer iets koeler, dit weekend, want met de 31°C die we vandaag zouden krijgen heb ik niet echt zin in oliebollen... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door sachasenne »

:offtopic:
Bestaan er eigenlijk frituren in Amerika? Ik heb er nog geen enkele gezien.
Gat in de markt?
Groetjes,
Carine
Gast

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Gast »

Hier zie je het op markten/braderieen ed. Maar dan geen frieten met een kroket. Wij zijn een keer naar het Sauerkrautfestival in Waynesville OH geweest. Daar kon je onder andere gefrituurde snickers en Sauerkrautballen eten. Wel grappig, ze hadden ook Appleflappen. Met die exacte naam, en ze zagen er net zo uit als in NL. Heb ze niet geproeft, ik zat nog vol van mijn Sauerkraut Sundae...

Ik vraag me ook af of er vraag naar is. Patat en ander fast food kun je overal krijgen.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

Ik frituur in peanut oil, gaat prima. Ik heb mijn 2300W friteuse uit Nederland meegenomen en gebruik hem probleemloos met een 3000W omvormer. Voor die 5 keer per jaar dat ik friet bak, vind ik het zonde om een nieuwe te kopen. Voor oliebollen is hij wel erg handig.

Ik ken iemand die kroketten thuis laat bezorgen in zo'n diepvriesdoos. Dat schijnt prima te werken, maar ik ben nog niet zo desperate. Ik ga volgende week met koninginnedag wel even bitterballen eten op de ambassade, dan kan ik er wel weer tegen tot aan de zomer :)
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Petra/VS »

:offtopic: In Washington is een heuse friettent (grappig genoeg met falafels :lol: ) met mayonaise en pindasaus voor erbij, de Amsterdam Falafelshop: http://www.falafelshop.com/
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
johan67
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 jul 2011, 04:56
Locatie: Rockford, Michigan

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door johan67 »

Clint schreef:
Als mijn vrouw en ik over een paar jaar naar MI verhuizen (wat ons plan is) koop ik wellicht wel een friteuze. Dan rij ik een paar keer per jaar naar Holland om kroketten te kopen. Vind het echter te riskant om ze naar MO te laten verschepen.

Waar in Holland kun je kroketten kopen ? Ik woon er vlak bij en zoek ze al lang.
De Dutch store in Grand Rapids heeft ze, maar deze zijn niet te eten.
Gebruikersavatar
Clint
Amerika-expert
Berichten: 4657
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:13
Locatie: Detroit, MI

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Clint »

Ik bedoelde die in GR. Wij rijden er altijd langs als we naar Holland gaan, dus ik was even verward. Sorry! Niet zo mooi om te horen dat ze bij Van Der Veen's niet goed smaken :(

In/rond Holland zit wel een bakker met kroketten, maar ik vond die niet zo geweldig. Wat dat betreft ben ik niet van de 'ambachtelijke' kroket. De erwtensoep was echter goed te doen, net als het pistoletje met Goudse ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Loek »

Soms kun je een overdosis kroketten krijgen. In Denver is er een winkeltje waar je een ruim assortiment nederlandse producten kunt kopen, en dus ook kroketten. Deze kroketten komen overigens uit Florida en worden "Dutchies" genoemd. De eerste keer nam ik meteen een doos van 18 mee, heerlijk! Over tijd is het verminderd omdat je er aan went vermoed ik; tegenwoordig koop ik ze nauwelijks meer.

Ik heb een redelijk grote frituur waar ik behalve kroketten en bitterballen regelmatig patat in frituur. Zo nu en dan ook weleens van die vietnamese loempia's en rond oud en nieuw oliebollen voor Gepke. Ik zelf hou niet eens van oliebollen. Ik ben wel tevreden met deze frituur, hij warmt snel op en is groot genoeg voor de hoeveelheden die wij bakken. Er zit een filter op, maar de luchtjes van een frituur ontkom je niet aan, vandaar dat hij bij ons in de garage staat. Het is een T-fal, deze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
johan67
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 jul 2011, 04:56
Locatie: Rockford, Michigan

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door johan67 »

Clint schreef:Ik bedoelde die in GR. Wij rijden er altijd langs als we naar Holland gaan, dus ik was even verward. Sorry! Niet zo mooi om te horen dat ze bij Van Der Veen's niet goed smaken :(

In/rond Holland zit wel een bakker met kroketten, maar ik vond die niet zo geweldig. Wat dat betreft ben ik niet van de 'ambachtelijke' kroket. De erwtensoep was echter goed te doen, net als het pistoletje met Goudse ;)

Nou, als je hier woont moeten we maar eens op kroketten/bitterballen jacht ! :wink:

Ik weet een bakkerij in Muskegon, die heeft heerlijke bitterballen ! zijn kroketten lukken hem nog niet zo goed.

Goudse kaas neem ik altijd zelf mee, en die erwtensoep zal ik eens ga zoeken in Holland.
Alhoewel, als ik in Holland kom ga ik meestal naar de Ierse pub. :)
Gebruikersavatar
Machteld
Amerikafan
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 dec 2010, 07:35
Locatie: Hillsboro, OR

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Machteld »

Ik had een vraag, hoe lang gaan de meeste stofzuigers mee (gemiddeld). Ik heb die van mij nu bijna 3 jaar, en merk echt wel dat de zuigkracht is verminderd, ze doet het nog prima hoor, maar ik ben gewoon benieuwd naar hoe lang de meeste mee gaan!
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Ziva »

Ik heb geen idee. Ik gebruik een Shopvac en die zijn zo goedkoop dat we elk jaar wel een nieuwe kopen haha. Zuigkracht "zuigt" sowieso vind ik... toch maar eens kijken voor iets goed.

En iets anders, wat voor wasmiddelen gebruiken jullie? Ik heb constant witte strepen in zwarte broeken enzo en ik word er gek van. Ik vermoed dat het de wasmachine is maar het kan ook het wasmiddel zijn. Ik heb al geprobeerd: All", "Tide", heb nu "Dreft" en een wasmiddel voor speciale zwarte kleding. Ik dacht dat ik de wasmachine te vol deed maar zelfs als ik er minder in doe en dan voor de optie "Large" load (meer water) kies komen die witte strepen erin.
Gebruikersavatar
Machteld
Amerikafan
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 dec 2010, 07:35
Locatie: Hillsboro, OR

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Machteld »

Ik gebruik Tide powder HE of Kirkland poeder.

Ik gebruikte eerst vloeibaar wasmiddel van Tide en mijn handdoeken roken altijd vreemd, komt blijkbaar omdat ze dierlijk vet in vloeibaar HE wasmiddel gebruiken! Ik ben blij met de poeder!

Ziva, ik denk toch echt dat het aan je wasmachine ligt :C
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer