Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door kastelke »

Meeste huishoudtoestellen werken niet omdat voltage en hertz verschillen.
Het systeem werkt ook anders bij bv een wasmachine: in Belgie sluit je die aan op de koudwaterkraan en een verwarmingselement in je toestel gaat het water opwarmen. In Noord-Amerika sluit je het aan op beide kranen (koud en warm), en afhankelijk van wat hij nodig heeft, neemt hij warm water van de kraan of koud.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Ziva »

Niet doen Inge. Je hebt er echt niets aan. Ik had een waterkoker, electrische tandenborstel, wake up light en nog wat dingen meegenomen en het schiet echt niet op.

Of het werkt half zo snel (waterkoker), of het werkt niet (tandenborstel) of het gaat flikkeren (wake up light) of het ontploft inderdaad. Heel veel dingen functioneren niet op 110v en je moet van alles uitzoeken of dat zo is. Bovendien heb je overal extra stekkers voor nodig dus even iets inpluggen is er ook niet bij en het zit er onwijs lelijk uit. Het is alleen leuk als je een 220 volt netwerk in je nieuwe huis kunt laten aanleggen. Dan zou alles gewoon moeten werken maar ik heb begrepen dat het wel enorm prijzig is om dat te doen.

Begrijp me niet verkeerd, alles is wel in Amerika te koop maar het lijkt gewoon allemaal minder goed te werken of minder duurzaam te zijn. Ik weet niet wat het is. Het lijkt wel alsof je of heel goedkoop kunt kopen en dan dus kan verwachten dat je troep koopt of heel erg duur en dan hopen dat iets lang meegaat en goed werkt. De middenklasse ontbreekt een beetje hier. Bovendien lijkt het wel alsof alles uit Europa standaard al 3 keer zo duur is... alleen omdat het uit Europa komt.

Ik moet wel zegen dat ik die frontloaders met die laden eronder wel briljant vind. Heb me nooit afgevraagd waarom ik altijd zo moest bukken als ik de was in de machines deed maar toen ik die laden voor onder de machine zag dacht ik wel "hey da's handig!". Daarentegen zijn de huizen hier ook wel groter dus kun je zoiets vaak makkelijker kwijt :)
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

Machteld schreef:@Inge: Ik zou daar toch mee uitkijken, ook al gebruik je een converter. Ik had bijvoorbeeld mijn laminator meegepakt uit Nederland want dat ding was echt fantastisch.... Ik steek ze hier in de US in het stopcontact met een converter en ik hoorde een mooie HIISSSSSSSSS en het ding werd direct gefrituurd.
Dacht, nouja... kan gebeuren is eenmalig. Toch nam mijn vriendinnetje die van haar mee (zelfde laminator) en precies hetzelfde gebeurde.. ha-ha :roll:

Daarna heb ik het niet meer geprobeerd met andere apparaten! :P
De converter moet behoorlijk oversized zijn om er zeker van te zijn dat er niks doorbrandt. Bij mij is tot nu toe altijd de converter doorgebrand en niet het apparaat. Voor mijn laminator gebruik ik een 3000 watt converter (gekocht voor keukenapparaten) en dat is tot nu toe altijd wel goed gegaan (ook wel flink oversized!)
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

Mijn sonicare tandenborstel is wel zo'n beetje het enige dat zonder converter goed werkt, alleen natuurlijk wel een verloopstekkertje nodig, maar daar koop ik geen hele nieuwe set voor, dat vind ik een tikje overdreven. Voor apparaten die ik weinig gebruik, heb ik een aantal converters aangeschaft (epilady, tondeuse, keukenmachine, kerstverlichting); de veel gebruikte apparaten heb ik nieuw aangeschaft. Enige uitzondering is mijn bed met elektrisch verstelbaar hoofd- en voeteinde. Daar heb ik standaard een converter tussen staan.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door DejaVu »

Dat allemaal omdat de USA eind 1800 niet over wilde schakelen naar 220 :lol:
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Dat allemaal omdat de USA eind 1800 niet over wilde schakelen naar 220 :lol:
En zo is er nog wel meer waar ze maar niet op willen overschakelen :roll:
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door kastelke »

Ziva schreef:of minder duurzaam te zijn.
Nog zo'n frustratie: sokken en ondergoed voor mijn mannen! Ik koop sokken die gemiddeld tot duur zijn, maar ze gaan niet eens een jaar mee bij mijn man, waar hij anders toch 2-3 jaar doet met zijn Belgische sokken. (hij heeft een hele collectie sokken, minstens 7 paar in de klassieke kleuren bruin, zwart, grijs, blauw).
Ondergoed krijgt zo snel van die piep piep kleine gaatjes er in. Ofwel zijn die hemdjes zo lang dat het bijna mini kleedjes zijn (ook al zitten ze voor de rest gewoon passend). Man is 1.90m en normaalgebouwd, zoon is 1.70m en mager.
In Belgie kocht ik Navanda voor hen, mooie onderhemdjes en shorts. (als iemand ooit deze kant op komt, en ze hebben een Sigli in de buurt: ik kook je een heerlijke maaltijd in ruil voor wat ondergoed, hahaha)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
marcuscj
Amerikakenner
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 feb 2004, 21:55
Locatie: oregon,usa

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door marcuscj »

DejaVu schreef:Dat allemaal omdat de USA eind 1800 niet over wilde schakelen naar 220 :lol:
hris Deziel, eHow Contributor
Appliances That Are 220 Volts thumbnail High-demand appliances like dryers use 220-volt power.

In some parts of the world, all household appliances run on 220-volt power because that is the voltage supplied in all the wall outlets. In North America, however, standard outlets supply 110-volt electricity, and only large appliances run on 220 volts. They include dryers, electric furnaces and water heaters, electric stoves and some air conditioning units. Almost every household has at least one of these, and it requires a special electrical circuit, outlet and plug.
*

In North America, power enters a residential electrical panel in the form of two hot wires, each stepped down from the transmission voltage of the power lines to approximately 110 volts by a transformer on the lines. One of these wires supplies each 110-volt circuit in the house that powers small appliances, lights and electronic equipment. Circuits powering larger equipment, however, like dryers and stoves, use both wires to produce a voltage of 220 volts. The larger voltage allows the equipment to get the power it needs without overheating the wires.

Bijna alle huizen in the US hebben 220 en 110 volt outlets.
220 volt outlets worden gebruikt voor furnaces, dryers,electric stoves en grotere appliances.
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door DixieChick »

Oh, begin me niet over wamachines en stofzuigers! Ik was in Duitsland ZO ontzettend blij met onze Miele leen wasmachine en droger, en toen we terug gingen, en die oude meuk terugkregen uit de opslag, wilde ik echt subiet weer terug. We hadden een bovenlader MET zo'n achterlijke stang in het midden (na vijftien jaar snap ik nog steeds niet wat daar het punt van is, maar goed), en waar je gewoon de waspoeder boven op moet gooien (want, oh ja, daar diende die stang voor, maar ja, dat deed het niet goed meer), en dan een mega oude droger, die wel een voorlader was. Dat is zo lekker goed voor de rug, namelijk. Toen de wasmachine het water niet meer goed afvoerde, ben ik meteen een campagn voor een nieuwe begonnen (normaal ben ik meer van het, laten we kijken of we het kunnen maken, een nieuwe is zo duur, is dat wel nodig, maar nu niet. We stonden geloof ik de volgende dag al bij Lowe's). En nu hebben een Bosch voorlader wasmachine, en Bosch droger (want ja, ik wilde wel een matchend setje), en wat ben ik er blij mee zeg. Manlief klaagt nog wel eens dat de was er zo lang over doet, en als zijn moeder hier is, dan is het geklaag over een was die er langer dan een kwartier over doet niet van de lucht. Maar whatever hoor. Mijn was wordt schoon, zonder gaatjes, en wat ben ik daar blij mee.

We hebben helaas nog wel zo'n upright stofzuiger. Ik vind het helemaal niks, het ding is zwaar, en zuigt voor geen meter. Maar manlief kan absoluut niet omgaan met een canister (die hebben we wel gehad), hij knalt dan werkelijk tegen alles aan, raakt in de slang bekneld, en nou ja, het was erg lachwekkend. Maar goed, aangezien hij meestal stofuizgt (ik haat stofzuigen), heb ik hem deze maar laten winnen :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door USInsider »

Laat het aan Ziva over om een onderwerp te beginnen dat mij uit het hart is gegrepen ! De lage kwaliteit van appliances hier, het gebrek aan vormgeving.
En dan maar zeggen dat de klant koning is. Weinig dingen hebben me zo verbaasd toen ik hier net was (behalve dan....)
Twee dingen natuurlijk: ten eerste wil de gem. USer alles zo goedkoop mogelijk, en ten tweede de 110 volt (al heb je wel 220 voor wasmachines vaak).
Kleren zijn hier goedkoper dan in Europa, dus USers begrijpen niet waarom je wilt dat je wasmachine zorgvuldig is met kleding.

Maar de vormgeving van de apparaten ! Ik had altijd het gevoel dat er zelden/nooit verder over nagedacht werd, dat men probeerde eea. te verbeteren.
Jaren geleden zat in onze Whirlpool/Sears/Kenmore droger een soort dubbelgevouwen ijzertje, daar sloot het deurtje mee. Een aantal keer heb ik in wasgoed een scheur gehaald omdat het bleef hangen op dat verhipte stukje ijzer. Bijna tien jaar later kopen we een voorladercombinatie van Whirlpool/Sears /Kenmore, behoorlijk prijzig. En hoe sluit het deurtje ? Inderdaad met nog steeds datzelfde lammetuttige wasgoed-moordende ijzertje ! Nu hebben we een LG wasser/droger en daar gaat het deurtje dicht op een keurig rond nokje. Idem de scharnieren aan het deurtje van de wasmachine: bij Whirlpool niet afgewerkt, bij LG keurig afgewerkt.

Wij hadden bijna een KitchenAid koelkast gekocht, gelukkig ontdekten we net op tijd dat dat een opgefrutte Whirlpool is - we zijn niet weggelopen, we zijn weggehold ! en hebben een Samsumg gehaald.
Ik lees nu en dan dat de directie van Whirlpool bij de US overheid klaagt over 'dumping' als reden waarom ze minder apparaten verkopen. Nee het is niet de prijs het is de kwaliteit - en het gebrek daaraan als USers iets ontwikkelen/maken.
Ik heb in een ander onderwerp wel eens geschreven over de voorlader Whirlpool/Sears/Kenmore wasser en hoe de was er bijna altijd vuiler uit kwam dan ze er in ging en hoe de handdoeken steeds smeriger gingen ruiken. Gestoord werd ik er van. Technici (en reparateurs) vertelden me dat Bosch de voorladers had helpen ontwikkelen maar dat Whirlpool er wijzigingen in het ontwerp had aangebracht en er zo een 'stinker' van had gemaakt, zowel letterlijk als figuurlijk.

Inderdaad heeft het weinig zin huish.apparatuur mee te nemen vanwege het verschil in volts. Een verloopstekker of trafo kan een oplossing zijn voor audio-video maar niet voor apparaten met motoren dan wel verwarmingselementen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 20 apr 2012, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

Hmmm, hoe zit dat precies met die 220V? Ik heb net even gekeken en in mijn washok zit in de buurt van de droger een stopcontact voor 125/250V, 30A, waar een ander soort stekker in moet. Mijn wasmachine en droger hebben echter beide een "normale" stekker (110V?) en als ik dus een nieuwe wasmachine en droger zou kopen die allebei 220/250 nodig hebben, dan heb ik dus een probleem. Of is het alleen de droger die dat nodig heeft? De wasmachine verhit zelf niet, dus dat klinkt nog best logisch :)
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Ziva »

oortjes schreef:Laat het aan Ziva over om een onderwerp te beginnen dat mij uit het hart is gegrepen !
Dat is lief van je :) maar ik roep ook maar gewoon wat me opvalt hoor haha. Ik heb, toen ik in Nederland woonde, nooit een afwasmachine gehad. Geld en gebrek aan ruimte was daar de oorzaak voor. Dus toen ik hier kwam wonen dacht ik "Jeej... een afwasmachine". Wat schetst mijn verbazing toen ik lief alle borden al helemaal zag voorwassen tot ze bijna schoon waren. Ik heb volgens mij toch echt vaatwasmachines in Nederland voorbij zien komen die (met uitzondering van de lasagnaschalen enzo) toch alles gewoon schoonwassen maar onze doet dat niet. Geen idee of ze allemaal zo zijn maar ik vind het wel apart.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

O, en dan misbruik ik dit draadje ook gelijk om mijn frustratie over het verwarmingssysteem te ventileren. Ons huis is nogal groot en wij hebben 4 verwarmingsketels met warmeluchtsysteem. Maar als ik het in de keuken behaaglijk wil hebben, drijven de logé's in de logeerkamer hun bed uit. Ook mijn eigen slaapkamer wordt veel te warm terwijl de family room ernaast net te koud blijft. Zo ook enigszins frisse studeerkamer en loeiheet washok (ik zet daar altijd beslag neer dat moet rijzen enzo, haha). Echt totaal onhandig dat je niet hier en daar wat kamers kunt afsluiten van de verwarming en dat de kamers die je het meest gebruikt blijkbaar achteraan in de schakeling zitten.

En nu raak ik wel helemaal :offtopic: , maar de WC afvoer is hier ook een drama. De afvoerbuizen zijn Veel Te Smal en de toiletten zitten om de haverklap verstopt. Ik dacht eerst dat dat een probleem van dit specifieke huis was, maar blijkbaar kampt iedereen hier met diezelfde ellende, ook in veel nieuwere huizen. De fabrikant van dit type buizen heeft de markt in deze regio blijkbaar stevig in handen :lol:

En dan nog een laatste rariteit en dan houd ik echt op: de afzuiging in de keuken. Als ik die aanzet, dan lijkt het wel of er een raket opstijgt. Alles begint te trillen, inclusief de vloer. Op zich wel een effektief systeem (als het werkt, want één van de twee afzuigingen is nogal onbetrouwbaar), maar de filters staan gewoon los tegen het gat dat ze moeten beschermen, ik weet niet of dat nou zo werkzaam is :lol:
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

Ziva schreef: Ik heb volgens mij toch echt vaatwasmachines in Nederland voorbij zien komen die (met uitzondering van de lasagnaschalen enzo) toch alles gewoon schoonwassen maar onze doet dat niet. Geen idee of ze allemaal zo zijn maar ik vind het wel apart.
Ik durf dat hier ook niet aan om de vaat er gewoon vuil in te kwakken. In Nederland hebben vaatwassers een filter dat je af en toe moet legen, maar ik kan hier geen filter ontdekken; geen idee waar die troep allemaal blijft. Ik heb iig geen zin om het uit te proberen, hahaha.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

Ik kocht laatst trouwens iets voor in de keuken en keek even in de handleiding of het in de vaatwasser mocht. Daar stond dus dat het wel in Amerikaanse huis- tuin- en keukenvaatwassers mocht, maar dat je moest uitkijken met professionele vaatwassers en EUROPESE vaatwassers, omdat die veel heter werden. Ik had al zo'n vermoeden, zet het ding hier altijd op de allerheetste stand, inclusief hi temp scrub en sani rinse :)
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door Ziva »

Hahaha... doet me ineens denken aan iets. Wij hebben een superdeluxe convection oven.

Prachtig en er zit een knop op "Clean". Lief had al gezegd, deze oven is geweldig, je hoeft hem nooit met de hand schoon te maken, dat kan hij zelf met de "clean" functie! Dus op een goede avond, lief was werken, dacht ik "Ha, dat gaan we eens even proberen!". Dus ik druk vrolijk op "Clean" en ging ondertussen wat anders doen. Nou dat heb ik geweten...

Binnen no-time stond het hele huis onder de rook, ik had eerst niets in de gaten, totdat het brandalarm afging. Vervolgens rinkelde de telefoon van de alarmcentrale en die wilde DE code weten. Ik raakte helemaal in paniek. Ik mijn lief bellen en die begon te lachen terwijl ik schreeuwend door het huis rende. Hij zei "Ja... je moet een luchtsluis creeren anders blijft de rook hangen..". Tja.. oftwel een aantal ramen zo openzetten dat de rook wordt afgevoerd en dus de rookmelders niet afgaan. Ohhhh.... werkt dat zo..... Een superdeluxe oven hebben en dan moet je met je ramen de luchtsluit creeren. Juist ja...

Ik hoef denk ik niet te vertellen dat na die "schoonmaakbeurt" die wel 2 uur!!! duurde alles er zowat net zo uitzag als voordat ik op de "Clean" optie drukte... Dus dat doe ik voortaan wel met de hand :mrgreen:
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door bello »

Wat Amerikanen goed kunnen? iPhones, iPads, iPods en MacBooks maken, eh, verkopen :thumbup:

Verder zou ik bij een definitieve oversteek zo'n beetje alles met een stekker eraan mee willen nemen uit Nederland. De stofzuiger in ons appartement is eigenlijk niks meer dan een oplaadbare kruimeldief op een stok. De wasmachine, zo grappen wij regelmatig, kan dingen goed nat maken in de kan-niet-anders-dan-30-minuten-stand. De droger meet niet (zoals super-Miele thuis) of de was droog is, maar gaat gewoon dóór tot het uur voorbij is. De vaatwasser zetten we standaard twee keer achter elkaar aan en dan nog is alles wat groezelig (wat zal ik blij zijn met mijn Bosch als we weer terug zijn). De verwarming is voor het hele blok en kan niet aan of uit, laat staan dat er per appartement/kamer een thermostaat op zit. Als je het te warm hebt, doe je gewoon de ramen open.

Wat ik wel geweldig vind, qua dingen met een stekker eraan? De koelkast in ons oude appartement had een ijsblokjesautomaat. En die we nu hebben een houder voor (frisdrank)blikjes in de deur. Verspillend, maar het hoort er hier gewoon bij. Zelfs de huurauto kiezen we uit de rij met beschikbare auto's op basis van de hoeveelheid bekerhouders voor- en achterin :D
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
wiepster
Amerika-expert
Berichten: 2794
Lid geworden op: 06 apr 2005, 08:00
Locatie: Florida, USA

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door wiepster »

Ziva schreef:Hahaha... doet me ineens denken aan iets. Wij hebben een superdeluxe convection oven.

Prachtig en er zit een knop op "Clean". Lief had al gezegd, deze oven is geweldig, je hoeft hem nooit met de hand schoon te maken, dat kan hij zelf met de "clean" functie! Dus op een goede avond, lief was werken, dacht ik "Ha, dat gaan we eens even proberen!". Dus ik druk vrolijk op "Clean" en ging ondertussen wat anders doen. Nou dat heb ik geweten...
Nu snap ik waarom hubby aangeeft om NOOIT de selfcleaner te gebruiken. Pas bij de schoonouders geweest en moeders had dat knopje ingedrukt, het hele huis rook naar iets wat heftig verbrand was. Na het bezoek heb ik gelijk onze kleding in onze LG-wasmachine gegooid op voorwas, draaide wel bijna 2 uur, alleen om die stinklucht eruit te krijgen.

De laatste keer dat we samen in NL waren, hebben we in Utrecht de woonboulevard bezocht; alleen voor de keukens en de inbouwapparatuur...... :mrgreen:
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

wiepster schreef:onze kleding in onze LG-wasmachine gegooid op voorwas, draaide wel bijna 2 uur
Opschepper! (zei ze jaloers)



:mrgreen:
wiepster
Amerika-expert
Berichten: 2794
Lid geworden op: 06 apr 2005, 08:00
Locatie: Florida, USA

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door wiepster »

:mrgreen: :mrgreen: :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer