Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J-1 en J-2 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Rose_24
Amerika-newbie

J-1 en J-2 visum

Bericht door Rose_24 »

Dit jaar hoop ik met een J-1 visum mee te doen aan een exchange program in het oosten van Amerika.
De sponsor zorgt voor huisvesting (wordt dus betaald) en ik zal per maand $1000,- stipend ontvangen, waardoor ik in mijn eigen levensonderhoud kan voorzien.
Mijn vriend (wonen 3,5 jaar samen) wil heel graag mee, maar zou het liefst dan daar ook willen werken (om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien). We zijn voornemens om daarna weer terug te gaan naar Nederland (tenzij ze één van ons heeeeel graag willen houden, maar die kans is erg klein denk ik).
Ik heb wat onderzoek gedaan naar mogelijkheden waarmee hij mee kan naar de USA. Zoals ik het begrepen heb, kan hij met een B2 visum mee en dit zou een jaar lang kunnen. Echter, hij mag dan niet werken. We betwijfelen of we met $1000,- allebei kunnen rondkomen. Hiervan gaat namelijk nog een bedrag op aan het leasen van een auto en de autoverzekering. De andere optie is een J2 visum. Hiervoor moeten we getrouwd zijn en dit is voor ons geen probleem. Een aantal vragen steekt hier de kop op:
- moet je een bepaalde periode getrouwd zijn om in aanmerking te komen voor een J2-visum (bijvoorbeeld minimaal een jaar o.i.d.)?
- begrijp ik het goed dat een spouse mee kan op een J2-visum en dan een EAD aan kan vragen (via I-765 form)?
- wat is ongeveer de kans dat dit gehonoreerd wordt (ik weet dat hier weinig specifieks over te zeggen valt, maar wie weet heeft iemand ervaring hiermee)
- en geldt dit alleen voor bepaalde werkvelden of kan hij bij wijze van spreken ook bij de lokale copy-shop gaan werken?

Mocht ik toch dit forum niet grondig genoeg hebben doorgespit en een bestaand topic over het hoofd hebben gezien, dan ben ik ook al heel tevreden met een linkje :)
het vervelende aan weg gaan, is het terug komen
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: J-1 en J-2 visum

Bericht door kastelke »

Rose_24 schreef:Hiervan gaat namelijk nog een bedrag op aan het leasen van een auto en de autoverzekering.
Daar ben ik nog niet zo zeker van dat je kan leasen, want je hebt geen credit history/credit score in de US. Het zal ofwel gewoon huren zijn (heel erg duur), ofwel kopen (en cash betalen want je kan geen lening krijgen). Tenzij je werkgever bepaalde overeenkomsten heeft met bedrijven die dit dan wel zouden toestaan.
Je kan ook een heel groot deel besparen door ergens te gaan wonen waardoor je gebruik kan maken van het openbaar vervoer. En als je dan eens een uitstap wilt doen, kan je een auto huren. Of gebruik maken van een firma die aan auto-delen doet. Is waarschijnlijk heel wat goedkoper.
Rose_24 schreef: - moet je een bepaalde periode getrouwd zijn om in aanmerking te komen voor een J2-visum
Niet dat ik weet. Maar je moet wel getrouwd zijn vooraleer jouw visum aangevraagd wordt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Een auto leasen is geen optie helaas vanwege je credit score. Hoe lang blijf je? Er zijn handige alternatieven om toch in een auto te kunnen rijden, kijk bijvoorbeeld eens naar http://www.zipcar.com/ (of zoek op "car share" met de plaats waar je in de VS gaat wonen). Als je voor een langere tijd gaat dan zou je het kunnen overwegen om een auto te kopen, maar hou er rekening mee dat het moeilijk is om goede en goedkope tweedehands auto's te vinden. Ook de verzekering kan erg duur worden voor iemand zonder Amerikaanse rij "geschiedenis".

Je vriend mag mee op een J-2 visum en het maakt niet uit wanneer je hiervoor trouwt (wel voor je gesprek op het consulaat doen als je samen wil vertrekken natuurlijk).

Een van de voorwaarden voor het krijgen van een EAD is dat de J1 visumhouder voldoende geld verdient om jullie beide te onderhouden. Bij de aanvraag moet je een balans toevoegen, waarin staat hoeveel je gemiddeld per maand kwijt bent aan huur, boodschappen, transportatie etc. Als je denkt minder dan 1000 dollar per maand te besteden, en je dit ook kunt laten zien, dan zal er geen probleem zijn om de EAD toegewezen te krijgen. Maar aangezien dit een niet al te hoog bedrag is, lijkt het me moeilijk om aan die eis te kunnen voldoen. Met de EAD mag je overal werken, maar hou er rekening mee dat de aanvraag gemiddeld 3 maanden duurt.

Hier kun je lezen over onze ervaringen met de aanvraag van het visum, EAD, en het kopen en verzekeren van een auto http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13&t=31410.
Rose_24
Amerika-newbie

Bericht door Rose_24 »

@Kastelke en @Semjes: sorry, ik was niet duidelijk over het leasen. Het is voor mij 'verplicht' om bij het exchange program zelf een auto te 'leasen'. Dit in verband met allerlei regels en ervaringen waar zij mee te maken hebben.

Bedankt voor de andere info!

@Semjes
Mijn vriend hoeft niet persé op hetzelfde moment te vertrekken als ik. Maar we moeten dus wel al getrouwd zijn voor ik het visum voor mijzelf aan ga vragen als ik het goed begrijp? Eigenlijk ook wel logisch, trouwens ;)

$1000 dollar is inderdaad krap voor 2 personen, maar we kunnen altijd een poging wagen. Weet je toevallig ook hoe het zit als ik mijn spaargeld hier voor zou aanspreken? Als ik bijvoorbeeld 200 euro spaargeld per maand naast de $1000 gebruik en we dan wel beiden kunnen rondkomen en ik kan dit aantonen, is dit dan ook ok?

Ik zal je linkje eens bekijken! In ieder geval al bedankt!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het bedrijf zelf helpt je dus aan die leasewagen, en jij moet alleen de maandelijkse prijs betalen?
Moet jij ook de downpayment van die leasewagen betalen? En hoe ga je het dan doen als je die wagen vervroegd terug moet inleveren? Moet je dan zelf ook de boete betalen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Rose_24
Amerika-newbie

Bericht door Rose_24 »

Ik betaal inderdaad een down payment, een maandelijkse bijdrage en de verzekering (of ik laat deze laatste 2 maandelijks van m'n stipend inhouden, komt netto op hetzelfde neer). Factory warranty zit er op en al het eventuele onderhoud ook. Na een jaar gaat de auto terug naar het exchange program voor de volgende fellow.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Fijn dat die zorg dan ook al van de baan is.
Had er nog nooit eerder van gehoord dat men je verplicht om een lease wagen te nemen. Hebben ze je ook uitgelegd waarom? Is dat omwille van de buurt die zo onveilig is dat ze niet willen dat je openbaar vervoer neemt?
Elke
Rose_24
Amerika-newbie

Bericht door Rose_24 »

Wat ik begrepen heb, is dat er in het verleden veel gedoe is geweest met fellows die zelf een tweede(derde, vierde, vijfde)hands auto kochten en dan iedere week wel iets aan die auto hadden. Hierdoor hadden ze problemen met het verschijnen op het werk/training en dit werd de exchange organisatie niet in dank afgenomen. Vandaar dat ze nu voor een soort van alles-in-1-pakket hebben gekozen.

Ik heb nog wat vraagjes over het J-2 visum, ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft :)
- ik vind overal tegenstrijdige informatie over wie nou wel of niet moet bewijzen dat er in het onderhoud voorzien kan worden... De J-1 houder moet aantonen dat deze WEL in het onderhoud van zowel J-1 als dependant (J-2) kan voorzien? En ik (we) mogen hiervoor ook gebruik van spaargeld aanvoeren?
- een J-2 kan pas aangevraagd worden na een aantal maanden is de USA? In eerste instantie zou mijn vriend (tegen die tijd man) mee moeten op een B-2?

Alvast heel erg bedankt en tegen de tijd dat ik iets kan toevoegen aan dit forum in plaats van alleen maar vragen stellen, zal ik dat zeker doen :wink:
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Wat fijn dat de auto er al bij in zit zeg. Dat is een hoop minder regelwerk.
Rose_24 schreef: De J-1 houder moet aantonen dat deze WEL in het onderhoud van zowel J-1 als dependant (J-2) kan voorzien?
Klopt, beide moeten onderhouden worden door de J-1 visumhouder. Ik weet niet of je hier je eigen spaargeld ook voor mag gebruiken. Het aanvragen van een EAD kost $380 en is niet refundable als je afgewezen wordt. Je zou het dus gewoon kunnen proberen, maar het geld ben je dan wel kwijt.
Rose_24 schreef: een J-2 kan pas aangevraagd worden na een aantal maanden is de USA? In eerste instantie zou mijn vriend (tegen die tijd man) mee moeten op een B-2?
Een J2 vraag je samen met een J1 aan, en je gaat tegelijk naar het consulaat. Ik weet niet eens of de optie die je hierboven schetst überhaupt wel mogelijk is. Geef op tijd aan bij de universiteit of instelling waar je je fellowship gaat doen dat je gaat trouwen en dat je man mee zou gaat. Zij hebben dan zijn gegevens nodig, en een internationaal uittreksel van je huwelijkscertificaat (ben even de correcte naam hiervoor vergeten). Zij sturen dan twee DS-2019 documenten toe, en hiermee ga je uiteindelijk (samen) mee naar het consulaat.
Rose_24
Amerika-newbie

Bericht door Rose_24 »

@Semjes: bedankt voor je uitleg! Fijn dat ik nu een concreet en duidelijk antwoord heb :clap:
$380,- is inderdaad veel geld, maar mijn vriend ziet het niet echt zitten om een jaar 'vakantie te vieren'.
We hebben nog veel om over na te denken en te beslissen!
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Maar mocht het goedgekeurd worden, dan heb je die $380 natuurlijk zo weer terugverdient. Ik heb even wat gegoogled en ik kwam een voorbeeldbrief van Cornell University tegen waarin staat:
My J-1 spouse receives [annual funding amount] in annual financial support, including $42,000 from [source], and $5600 in personal funds.
Je kunt de gehele brief hier doorkijken http://www.isso.cornell.edu/immigration ... j2empl.pdf (op bladzijde 3).

Zo lijkt het er op dat je dus in je budget wel ruimte hebt om spaargeld op te geven. Ik zie persoonlijk ook niet in waarom dat niet zou mogen (geld is geld toch, maakt niet uit waar het vandaan komt in dit geval).

Ik zie net trouwens dat ik misschien niet helemaal duidelijk ben geweest over het bewijzen dat je jezelf kunt onderhouden. Voor het visum is het van belang dat je aan kan tonen dat beide personen onderhouden kunnen worden (kan door stipend + spaargeld), maar in de EAD brief moet vooral naar voren komen dat het geld wat de J2 gaat verdienen in ieder geval niet gebruikt wordt om de J1 houder te onderhouden.
Rose_24
Amerika-newbie

Bericht door Rose_24 »

@SemJes
van dat terug verdienen is natuurlijk waar. Ook het (mogen) werken lijkt me prettig, want een jaar 'vakantie' is geen vakantie meer op den duur als je niks om handen hebt.

Over 2 maanden heb ik een gesprek met een representative van de organisatie en hoop ik antwoord te krijgen op alle 'loose ends' die ik nu heb.
Ik hoop over een aantal maanden dan mijn verhaal hier neer te kunnen zetten, zodat anderen er ook iets aan kunnen hebben.
jintro
Amerika-ontdekker

Bericht door jintro »

Ik vertrek later dit jaar ook op een J-1 visum naar de US (Boulder). Volgens de info die ik gekregen heb is het niet nodig om getrouwd te zijn op het moment dat je het J-1 visum voor jezelf aanvraagt en kan het J-2 visum voor de partner ook op een later moment aangevraagd worden:

"If you are not currently married, she will not qualify for a J2 visa. But if you marry her later, you can then request a document for her to get a J2 visa or change to J2 visa status. Not a problem."
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kan je de bron ook even vermelden? Dat is wel handig.
Elke
jintro
Amerika-ontdekker

Bericht door jintro »

Sorry, idd vergeten. Bron is een email die ik kreeg van iemand bij de International Student and Scholar Services van de University of Colorado.
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

jintro schreef: (Boulder).[/i]"
Have fun at the biggest party University of the US :mrgreen:. And smoke lots of w**d in Boulder, haha!
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Op het forum raden we meestal aan om dergelijke bronnen te vragen naar quotes uit officiele websites van de Amerikaanse overheid, aangezien sommige bediendes/advocaten/werkgevers/... wel eens foute info geven. Of op z'n minst geen volledige info, bv. over de wachttijden die je dan moet doorlopen, die soms jaren kunnen duren. (maar daarmee wil ik niet gezegd hebben dat dit bij het J2 visum ook zo is, dat is een visum waar ik geen kaas van gegeten hebt)
Elke
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

jintro schreef:Ik vertrek later dit jaar ook op een J-1 visum naar de US (Boulder). Volgens de info die ik gekregen heb is het niet nodig om getrouwd te zijn op het moment dat je het J-1 visum voor jezelf aanvraagt en kan het J-2 visum voor de partner ook op een later moment aangevraagd worden:

"If you are not currently married, she will not qualify for a J2 visa. But if you marry her later, you can then request a document for her to get a J2 visa or change to J2 visa status. Not a problem."
Klopt inderdaad. Een collega van mij kwam alleen naar de U.S. op een J-1, ging terug naar China voor de bruiloft en enkele maanden later kon zijn vrouw op een J-2 komen.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

De kans is groot dat je als Nederlander je vrouw veel sneller kunt laten overkomen, het is voor Chinezen namelijk veel moeilijker om een visum te krijgen dan voor Nederlanders. Mijn werkgever verwerkt eens per week de visumformulieren voor nieuwe J aanvragen, dus als je alle papierwerk voor elkaar hebt zou het sneller moeten kunnen gaan dan een paar maanden. Natuurlijk afgezien van de tijd die je nodig hebt om de bruiloft te plannen enzo :-).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer